Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@12:06:10 GMT

کاهش تحرک نوجوانان در کرونا تهدیدی جدی است

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۴۴۹۵

کاهش تحرک نوجوانان در کرونا تهدیدی جدی است

مسئول نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی استان اصفهان گفت: هنوز برآورد دقیقی در زمینه میزان کاهش تحرک آن‌ها در دوران کرونا نداریم، اما شواهد نشان می‌دهد، اضافه وزن و چاقی در این دوران بیشتر شده و همین امر می‌تواند سبب افزایش احتمال ابتلاء نوجوانان به کرونا و بیماری‌های غیرواگیر شود.

راضیه امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عوامل کم‌تحرکی نوجوانان، اظهار کرد: پیشرفت علم و تکنولوژی، گسترش شهرها و زندگی شهرنشینی، تراکم افراد جمعیت و کمبود فضاهای سبز، افزایش فقر و کمبود امنیت، سبب کاهش میزان تحرک و فعالیت فیزیکی نوجوانان شده است، استفاده از رژیم‌های غذایی ناسالم و پرکالری همراه با زندگی کم تحرک و مصرف دخانیات سه عامل خطرساز برای ابتلاء نوجوانان به بیمارهای غیرواگیر در آینده است، این بیماری‌ها مسئول ۸۰ درصد مرگ‌ومیر در کشورهای با درآمد کم و متوسط است و در اسناد سازمان جهانی بهداشت به عنوان معضل جهانی کشورها تلقی شده است و چهار گروه بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های تنفسی سر دسته بیماری‌های غیرواگیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که طبق شواهد علمی معتبر و متقن، فعالیت فیزیکی مناسب و منظم نه تنها باعث پیشگیری از ابتلاء به این بیماری‌های غیر واگیر شده، بلکه بر روی سایر عوامل خطرساز ایجادکننده این بیماری‌ها مانند فشار خون، چربی خون، اضافه وزن و چاقی، استرس، مصرف دخانیات و متغیرهای مرتبط به ترک دخانیات نیز اثرات مفید و ثابت شده‌ای دارد.

مسئول نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توضیح اینکه دوره نوجوانی مرحله‌ای حساس در زندگی افراد است، پس مشکل کم‌تحرکی در این سنین بیشتر نگران کننده است، تصریح کرد: اکثر آداب و رفتارها در دوره نوجوانی نهادینه شده و به صورت عادت می‌تواند سراسر عمر نوجوان را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در خصوص رفتارهای پرخطر دوره نوجوانی، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم در سطح بالاتری از رفتارهای پر خطر قرار دارند و میزان خطرپذیری نوجوانان نسبت به دیگر گروه‌های سنی بالاتر است، زیرا نوجوانی دوره‌ای است که فرد به دنبال کسب هویت و استقلال فردی بوده و از محیط امن و صمیمی خانه فاصله می‌گیرد و برای ورود به اجتماع آماده می‌شود و به علت عدم شناخت و تجربه کافی در معرض انواع رفتارهای پرخطر نظیر گرایش به مصرف دخانیات، سو مصرف مواد و رفتارهای پرخطر جنسی و سایر نابسامانی‌های رفتاری قرار دارد.

ارتباط ورزش و شکل‌گیری شخصیت نوجوانان

امیدی یکی از دلایل گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر را نداشتن سرگرمی و تفریح و یا نداشتن برنامه برای پر کردن اوقات فراغت دانست و افزود: تحقیقات معتبر نشان داده افرادی که ورزش می‌کنند با احتمال کمتری سیگاری بوده و پرداختن به فعالیت ورزشی در قطع سیگار کشیدن آنان مؤثر بوده است، همچنین شانس انجام رفتارهای مخاطره‌آمیز در بزرگسالی در دانش‌آموزان و نوجوانانی که در هیچ گونه فعالیت ورزشی شرکت نداشته‌اند بیشتر بوده و شانس سیگار کشیدن نوجوانانی که به یک یا چند فعالیت ورزشی خاص می‌پردازند، تقریباً یک سوم دانش‌آموزانی است که در هیچ فعالیت ورزشی شرکت نداشته‌اند.

مسئول نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: آموزش و ایجاد نگرش صحیح در نوجوانان و لزوم انجام فعالیت فیزیکی مطلوب و ورزش نقش اساسی در تشکیل ساختار شخصیتی و نحوه زندگی آن‌ها در بزرگسالی دارد و انجام فعالیت فیزیکی مناسب باید به عنوان جزئی ضروری در زندگی همه افراد به ویژه نوجوانان نهادینه شود.

وی در خصوص میزان زمان مطلوب فعالیت کودکان و نوجوانان، توضیح داد: کودکان و نوجوانان سنین پنج تا ۱۸ سال باید حداقل ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی مطلوب داشته باشند که شامل فعالیت‌های هوازی، فعالیت‌های تقویت عضلانی و فعالیت‌های تقویت استخوان‌ها است، بنابراین حداقل یک ساعت فعالیت بدنی در هر روز هفته لازم است تا فعالیت بدنی نوجوان مطلوب ارزیابی شود، انجام فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کوه‌پیمایی به نوجوانان توصیه می‌شود، چرا که انجام فعالیت‌های هوازی سبب افزایش متابولیسم و بهبود عملکرد بدن می‌شود.

امیدی گفت: سه نوع ورزش هوازی، استقامت عضلانی و اسکلتی برای این نوجوانان لازم است و اگر ورزش‌های اسکلتی را انجام دهند تراکم استخوان آن‌ها تا دوران سالمندی هم بالا می‌رود و دچار پوکی استخوان نمی‌شوند، همچنین ورزش‌های هوازی مقاومت قلب و عروق را بالا می‌برد و ورزش‌های عضلانی از دیسک‌های کمر و مشکلات کمر درد و درد عضلانی در آینده جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید اینکه ورزش باید در همه سنین انجام شود و فقط محدود به گروه سنی نوجوانان نمی‌شود، اظهار کرد: با این حال اگر کودکان و نوجوانان ورزش کنند تأثیر زیادی در سلامت جسمی و روحی آن‌ها دارد و بزرگسالی و سالمندی سالم‌تری نیز خواهند داشت.

مسئول نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: کاهش تحرک نوجوانان در دوران کرونا تهدید جدی است، هنوز برآورد دقیقی در زمینه میزان کاهش تحرک نوجوانان در دوران کرونا نداریم، اما شواهد نشان می‌دهد، اضافه وزن و چاقی نوجوانان در این دوران بیشتر شده است.

کد خبر 452356

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نوجوان پويا نوجوان مركز بهداشت اصفهان ورزش ورزش و جوانان اعتیاد و مواد مخدر شخصیت فعالیت بدنی کرونا ویروس پاندمی کرونا کرونا و چاقی اضافه وزن پوکی استخوان کم تحرکی فشار خون استرس سرطان بیماری های تنفسی کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رفتارهای پرخطر مسئول نوجوانان فعالیت فیزیکی فعالیت ورزشی انجام فعالیت کاهش تحرک بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۴۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری دامی در مازندران کاهش یافت

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، حمزه آقاپورکاظمی، مدیرکل دامپزشکی مازندران در دیدار با آیت‌الله معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان قائمشهر، بیان کرد: اداره کل دامپزشکی مازندران در حوزه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام، طیور، آبزیان و همچنین نظارت بر مراکز تولیدی تا مرکز نگهداری و عرضه تحت عنوان نظارت از مزرعه تا سفره، انجام وظیفه می‌کند.

وی یکی از دستاوردهای این اداره کل را کاهش ۶۴ درصدی بیماری‌های دامی و طیور در استان برشمرد و گفت: با مدیریت و اقدامات دامپزشکی نظیر واکسیناسیون، سم‌پاشی جایگاه و اماکن دامی، ویزیت و درمان و همچنین دوره‌های آموزشی، بیماری‌های دام و طیور، کنترل شد که علیرغم درگیری استان در سال‌های گذشته به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال ۱۴۰۲ گزارشی از این بیماری در استان نداشتیم و استان مازندران، عاری از این بیماری بود.

آقاپور کاظمی درباره نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی، افزود: این نظارت‌ها از زمان واردات نهاده‌های دامی، تولید خوراک دام تا زمان رسیدن فرآورده‌های خام دامی بر سفره مردم صورت می‌گیرد که در طول سال به صورت طرح‌های تشدید نظارت بهداشتی اجرا شد.

وی به برخی از اقدامات نظارتی دامپزشکی استان اشاره و گفت: جلوگیری از ورود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن نهاده فاسد به کشور از اقدامات نظارتی دامپزشکی استان بوده است و همکاران ما با جدیت در مقابل تخلفات بهداشتی در مراکز فروش و نگهداری، سردخانه و غیره ایستادگی می‌کنند و همچنین در راستای نظارت عرضه داروهای دامپزشکی، این اداره کل از قاچاق بیش از ۱۱ هزار قلم دارو، جلوگیری کرد.

خبرنگار: توحید نجفی

انتهای پیام/

کد خبر: 1225491 برچسب‌ها دامپزشکی نهاده‌های دام وطیور ایسکانیوز

دیگر خبرها

  • بیماری دامی در مازندران کاهش یافت
  • فعالیت ۲ اکیپ دامپزشکی درمیان در طرح واکسیناسیون دام سبک علیه طاعون
  • سقز چیست و چه خواصی دارد؟
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • آغاز اجرای طرح کانون مدرسه در آذربایجان غربی
  • تصویب قانون پرحاشیه: کودکان زیر ۱۴ سال اجازه ندارند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند
  • چگونه سرمایه داری به تهدیدی برای دموکراسی تبدیل شد؟
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!