Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@20:38:55 GMT

مردان جهرمی بیشتر از زنان دچار سکته مغزی می شوند

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۵۴۱۲

مردان جهرمی بیشتر از زنان دچار سکته مغزی می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، قهرمان بمانا صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در نیم سال اول سال ۹۹ تعداد ۱۸۰ نفر به علت سکته مغزی زودگذر و سکته مغزی ماندگار به بیمارستان پیمانیه جهرم مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰۷ نفر مرد و ۷۴ نفر زن بوده است.

وی با بیان اینکه زمان طلایی برای درمان سکته مغزی سه ساعت اولیه بروز این بیماری است، افزود: متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا و بستری شدن بیماران کرونایی در این بیمارستان، بیماران دچار سکته مغزی از مراجعه زود هنگام به بیمارستان پرهیز می‌کنند و همچنین خانواده‌های این بیماران سعی بر انتقال بیمار خود به دیگر مراکز درمانی در استان را دارند که این کار باعث می‌شود که آن زمان طلایی برای درمان بیمار از دست برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون درمان علوم پزشکی جهرم گفت: اگر اقدامات اولیه برای فردی که دچار سکته شده سریع انجام نگیرد نیز خطر مرگ دوچندان می‌شود و از این رو، دقایق اولیه بعد از بروز سکته زمان حساسی است.

بمانا فشار خون بالا را از مهم‌ترین علل بروز سکته مغزی عنوان کرد و اظهار داشت: بعد از فشار خون بالا، چاقی، بیماری قلبی، مصرف الکل، مصرف دخانیات و بی تحرکی از دیگر علت‌های بروز این بیماری است.

سکته مغزی در زمان طلایی می‌توند بیمار را نجات دهد

همچنین مسئول واحد سکته حاد مغزی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: شهروندان به محض بروز علائم سکته مغزی، زمان را از دست ندهید و سریعاً به مرکز ۱۱۵ جهت انتقال به بیمارستان پیمانیه تماس بگیرید.

سهیلا سامانی افزود: اگر سکته مغزی به علت وجود لخته در عروق مغز باشد و در کمتر از ۳ ساعت بروز کند می‌توان با تزریق دارو بیمار را نجات داد.

به گفته وی علائم می‌تواند با سردرد شدید ناگهانی یا فلج شدن نیمی از بدن خود را نشان دهد.

سامانی کنترل فشار خون، کاهش اضافه وزن، ترک دخانیات، ورزش کردن، نداشتن استرس و کنترل دیابت را از عوامل مؤثر در پیشگیری از بروز سکته مغزی دانست.

کد خبر 5059007

منبع: مهر

کلیدواژه: سکته مغزی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر شهرکرد نیروی انتظامی گرگان کرمانشاه توهین به پیامبر مواد مخدر هفته ناجا شهادت امام رضا ع سانحه تصادف سکته مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۵۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان به آرتریت دچار می‌شوند؟

آفتاب‌‌نیوز :

تصور کنید هر روز صبح با گرفتگی و درد مفاصل از خواب بیدار شوید. این وضعیت انجام ساده‌ترین کار‌ها مثل لباس پوشیدن و صبحانه آماده‌کردن و... را نیز سخت می‌کند و باعث می‌شود همین کار‌ها را با درد و ناراحتی انجام دهید. برای میلیون‌ها زن در سراسر دنیا، این وضعیت دردناکی است که هر روز با آن مواجه‌اند، چون آرتریت دارند، اما چرا؟

آرتریت یک اصطلاح گسترده است که به بیش از صد بیماری که باعث التهاب و گرفتگی مفاصل می‌شوند گفته می‌شود. خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار این بیماری‌های ناتوان‌کننده می‌شوند. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، ۶۰ درصد از تمام موارد آرتریت در ایالات متحده شامل حال زن‌ها می‌شود؛ بنابراین شاید این سؤال برای شما نیز مطرح شود که چرا خانم‌ها بیشتر قربانی این بیماری دردناک می‌شوند؟

این یک واقعیت تلخ است؛ اما خانم‌ها در مقایسه با آقایان بیشتر احتمال دارد دچار آرتریت دردناک و محدودکننده شوند. بخشی از این مسئله به هورمون‌ها و نوسانات آن‌ها بستگی دارد که در بدن زن‌ها اتفاق رایج‌تری است. سیکل‌های ماهیانه، بارداری و یائسگی می‌تواند احتمال ابتلای یک زن به آرتریت را افزایش دهد.

یائسگی زمانی است که آشوب هورمونی ایجاد می‌شود. با افت میزان استروژن بعد از یائسگی، بدن مستعد اوستئوآرتریت می‌شود، خصوصاً در دست‌ها، زانو‌ها و لگن. در یائسگی، خاصیت محافظتی استروژن بر غضروف‌ها و استخوان‌ها کاهش می‌یابد و منجر به افزایش تخریب این اعضا می‌شود

استروژن نقش کلیدی در این ماجرا دارد. برای خانم‌هایی که آرتریت روماتوئید دارند، زمان‌هایی که سطح استروژن دچار نوسانات می‌شود (مثلاً بارداری یا یائسگی)، می‌تواند جرقه التهاب و درد مفاصل خورده شود. آرتریت روماتوئید معمولاً در سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی خانم‌ها، چهره زشت خود را نشان می‌دهد؛ یعنی درست زمانی که هورمون‌ها دچار تغییرات زیادی می‌شوند و یک زن وارد فاز پیش از یائسگی و یائسگی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد زن‌ها سه برابر مرد‌ها احتمال دارد دچار آرتریت روماتوئید شوند؛ بنابراین عجیب نیست که زنان زیادی طی دهه ۳۰ تا ۶۰ زندگی خود با این بیماری ناتوان‌کننده درگیرند.

بارداری؛ یک دوره مهم دیگر

بارداری می‌تواند دوره‌ای لذت‌بخش از زندگی یک زن باشد؛ اما از جهت آرتریت مثل یک تیغ دو لبه است. طی بارداری، تولید هورمون ریلاکسین در بدن بیشتر می‌شود. این هورمون کمک می‌کند تاندون‌ها و مفاصل آزادتر شوند تا مادر راحت‌تر زایمان کند؛ اما باعث سستی مفاصل نیز می‌شود. متأسفانه شل‌شدن مفاصل، ریسک اوستئوآرتریت را نیز افزایش می‌دهد. وزن اضافی و فشاری که بر مفاصل وارد می‌شود می‌تواند آرتریتی را که از قبل وجود دارد تشدید کند یا باعث شروع آن برای اولین‌بار شود.

یائسگی زمانی است که آشوب هورمونی ایجاد می‌شود. با افت میزان استروژن بعد از یائسگی، بدن مستعد اوستئوآرتریت می‌شود، خصوصاً در دست‌ها، زانو‌ها و لگن. در یائسگی، خاصیت محافظتی استروژن بر غضروف‌ها و استخوان‌ها کاهش می‌یابد و منجر به افزایش تخریب این اعضا می‌شود. درک این موضوع ناراحت‌کننده است که هورمون‌هایی که کمک می‌کنند بدن ما دوام بیاورد و تغذیه شود می‌توانند باعث تخریب مفاصل نیز بشوند.

نقش ژنتیک

ژنتیک نیز در ابتلای زنان به آرتریت نقش دارد. ژنی به نام HLA-DRB۱ که بیشتر خانم‌ها دارند آن‌ها را مستعد ابتلا به آرتریت می‌کند. ضمناً کروموزوم X (که زنان دو تا و مردان یکی دارند) می‌تواند آنتی‌بادی‌هایی تولید کند که به بافت‌های سالم از جمله مفاصل حمله می‌کنند. پژوهشگران فکر می‌کنند یکی از دلایل مستعدتر بودن خانم‌ها در ابتلا به بیماری‌های خودایمنی همین ژن است.

سپس مسئله چاقی مطرح است. احتمال چاقی و اضافه‌وزن در خانم‌ها بیشتر است و وزن اضافی بدن به معنی فشار بیشتر بر مفاصل است، خصوصاً مفاصل زانو و لگن. این فشار زیاد می‌تواند منجر به تحلیل‌رفتن غضروف‌ها و اوستئوآرتریت شود. ضمناً زن‌ها لگن پهن‌تری دارند که ریسک آسیب زانو را بیشتر می‌کند و آسیب زانو یکی از علت‌های رایج اوستئوآرتریت است. این یک چرخه معیوب است که در آن درد و محدودیت‌های آرتریت می‌تواند حفظ وزن سالم و فعالیت بدنی را سخت‌تر کند و عارضهٔ موجود را تشدید نماید.

برای کاهش خطر ابتلا به آرتریت چه می‌توانید بکنید؟

شما نمی‌توانید ژن‌های خود را تغییر دهید، اما می‌توانید سبک زندگی‌تان را کنترل کنید. می‌دانید که فاکتور‌های سبک زندگی می‌توانند احتمال ابتلا به آرتریت را بیشتر کنند؛ اما راهکار‌هایی وجود دارد که می‌تواند این ریسک را کاهش دهد:. فعالیت بدنی منظم داشته باشید. ورزش‌های ملایم و کم‌شدت مثل پیاده‌روی، شنا و یوگا دوستدار مفاصلتان هستند. اجازه ندهید آرتریت جلوی فعالیت و تحرک شما را بگیرد.. در صورت نیاز وزن کم کنید. وزن اضافی باعث فشار بیشتری بر مفاصل می‌شود. حتی کاهش وزن کم هم می‌تواند تفاوت بزرگی ازاین‌جهت ایجاد نماید.. تنبل نباشید. یکجانشینی و بی‌تحرکی مقدمه مشکلات مفاصل است. هرگز مدت‌زمان طولانی بی‌تحرک نمانید.. غذا‌های متنوع و سالم بخورید. رژیم غذایی سرشار از انواع میوه و سبزی و غذا‌های ضدالتهاب مثل ماهی‌های چرب می‌توانند التهاب مفاصل را کاهش دهند.. سیگار را ترک کنید. سیگارکشیدن احتمال آرتریت را بیشتر می‌کند.. عضلات خود را قوی کنید. داشتن عضلات قدرتمند، خصوصاً در اطراف مفاصل، می‌تواند حامی خوبی برای مفاصل باشد.. به بدنتان گوش دهید. اگر فعالیت بخصوصی باعث درد مفصلتان می‌شود، تغییرش دهید یا از آن پرهیز کنید تا آسیب نبینید.. استرستان را مدیریت کنید. استرس مزمن می‌تواند التهاب را بدتر کند. راه‌های مناسبی برای کنترل استرس خود پیدا کنید.

مهم این است که با داشتن یک سبک زندگی سالم و متعادل، از سلامت مفاصل خود مراقبت کنید. تغییراتی ساده می‌توانند خدمت بزرگی به شما بکنند و شروع آرتریت را به تأخیر بیندازند یا از آن جلوگیری کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید
  • درمان اختلالات مغزی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود و بی‌نیاز از باتری 
  • درمان اختلالات مغزی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود و بی نیاز از باتری 
  • چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان به آرتریت دچار می‌شوند؟
  • اولین اهدای عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری
  • شوک در سری آ؛ همبازی سردار آزمون سکته کرد + عکس
  • حسن شکوهی دچار عارضه مغزی شد!
  • حسن شکوهی دچار عارضه مغزی شد
  • شناسایی ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان کردستان
  • حیات دوباره ۳ بیمار با اهدای اعضای بانوی مرگ مغزی