Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هفته پیش بود که قیمت مرغ دوباره سر به فلک کشید. روز به روز قیمت‌ها افزوده می‌شد و مسئولان نیز مشکل را بر گردن دیگری می‌انداختند.

در این بین قیمت مرغ در خراسان شمالی بیشتر از استان‌های همجوار بود. خبرنگار مهر از همان ابتدا سعی داشت به این مشکل ورود داشته و درد و دل مردم را بازتاب دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از مدتی برای حل مشکل گرانی مرغ ستاد تنظیم بازار استان به ریاست استاندار تشکیل جلسه داد. در این جلسه که با محوریت قیمت مرغ برگزار شد، صحبت‌ها به نتیجه نرسید و عصر همان روز این جلسه باری دیگر تشکیل شد اما باز هم جلسه بدون جمع بندی به پایان رسید.

قیمت مرغ ۱۹ هزار و ۷۷۵ تومان شد

در نهایت تصمیم‌گیری به پشت درهای بسته کشیده شد و اندکی بعد قیمت‌های جدید اعلام شد. علی اصغر رضازاده، سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان به جمع خبرنگاران آمد و در این خصوص گفت: گوشت مرغ کشتار روز از روز سه شنبه با قیمت ۱۹ هزار و ۷۷۵ تومان در بازار استان عرضه می‌شود.

وی افزود: بر اساس تصمیم امروز هر کیلوگرم مرغ زنده نیز ۱۳۷ هزار و ۵۵۰ ریال از مرغداران خریداری می‌شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در قیمت مصوب جدید ۶۰ هزار ریال اختلاف، بابت هزینه کشتارگاه، سود عمده فروش و خرده فروش لحاظ شده است.

وی با اشاره به تعیین قیمت ۱۹۷ هزار و ۵۵۰ ریال برای هر کیلوگرم گوشت مرغ، افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده قیمت این محصول در خراسان شمالی از استان‌های مجاور پایین‌تر است.

رضازاده گفت: برای تنظیم بازار گوشت مرغ، گوشت منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار ریال در بازار استان و با اولویت فروشگاه‌های بزرگ و نیز حاشیه شهرها توزیع می‌شود.

مرغ در بازار نایاب شد / مرغداران کشتار نکردند

به این ترتیب با فشار استاندار قیمت مرغ به صورت دستوری به ۱۹ هزار و ۷۷۵ هزار تومان رسید؛ تصمیمی که مشخص نبود سرانجامش چه خواهد شد؟

روز سه شنبه فرا رسید و مرغ ۱۹ هزار تومانی در برخی فروشگاه‌ها توزیع شد. اما این پایان ماجرا نبود و روز چهارشنبه (دیروز) دیگر مرغی در بازار یافت نمی‌شد. به مرغ فروشی می‌رفتیم و مرغی در یخچال‌ها نبود. مرغ فروشان علت را کشتار نشدن مرغ عنوان می‌کردند.

برخی از مغازه‌ها تکه مرغ‌های بسته بندی شده را در دکان خود داشتند اما خبری از مرغ کامل نبود؛ این شرایط باعث شد تا برای روزهای آینده نگرانی بیشتر شود.

با این حال صبح امروز مرغ در بازار عرضه شد؛ اما نه با قیمت مصوب شده استانداری خراسان شمالی یعنی ۱۹ هزار و ۷۷۵ تومان. بلکه با قیمت ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان. به این ترتیب تا اینجای کار نتیجه جلسات پی در پی استاندار و تصمیمات آنها عدم عرضه مرغ طی یک روز در استان و عرضه مجدد با قیمت بالاتر بود.

اما برای بررسی دقیق‌تر ماجرا به سراغ مرغداران استان رفتیم و مشکلات آنها را جویا شدیم.

تصمیم استانداری غلط بود / توافقی با مرغدار انجام نشده است

رحیم آذری، مرغدار بجنوردی در گفتگو با مهر اظهار کرد: چرا قیمت گذاری سلیقه‌ای فقط در استان ما اتفاق می‌افتد؟ مگر ما جزیره‌ای جدا از کشور هستیم که چنین تصمیم‌هایی گرفته می‌شود؟

وی افزود: صنعت مرغ کشوری است؛ استان‌ها مجاور مرغ زنده را ۱۸ هزار تومان می‌فروشند اما در اینجا قیمت مرغ را ۱۳ هزار تومان تصویب می‌کنند؛ مگر چنین اتفاقی ممکن است؟

آذری تصمیم استانداری را غلط دانست و گفت: به این ترتیب تاکسی‌ها می‌توانند مرغ بار بزنند و با سود کیلویی ۴ هزار تومان به مشهد ببرند؛ نیروی انتظامی نیز باید کار خود را تعطیل کند و به قاچاق مرغ بپردازد.

این مرغدار ادامه داد: نماینده‌ای از سوی مرغداران در جلسه استانداری حاضر نبوده البته تعدادی از همکاران برای اعتراض به قیمت‌ها به استانداری رفته بودند اما چون راه و رسم مذاکره را بلد نبودند، رکب دیگری خوردند و شرایط بدتر شد لذا هیچ توافقی برای کاهش قیمت نبوده و دستور صادر شده است.

مرغ‌ های استان به وزن مطلوب نرسیده‌اند

قنبر صفایی، مرغدار دیگر بجنوردی نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: جوجه‌ریزی طی ۲ ماه قبل به شدت کاهش یافت اما با وعده‌هایی که داده شد مرغداران استان از ابتدای مهر ماه دوباره جوجه‌ریزی کردند که این جوجه‌ها هنوز آماده تحویل به کشتارگاه نیستند.

وی افزود: فقط یک سوم نهاده‌ها به مرغدار ارائه شده و به این ترتیب یک مرغ زنده حدود ۳۲ هزار تومان برای مرغدار هزینه دارد که در واقع هر کیلو برای مرغدار ۱۶ هزار تومان تمام می‌شود و با احتساب فقط ۱۰ درصد سود باید ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش برسد اما استاندار مصوب می‌کند که مرغ زنده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شود؛ به نظر شما مرغدار می‌تواند مرغ را با ۳ هزار تومان ضرر بفروشد؟

صفایی تاکید کرد: اگر بنا باشد به این قیمت و با زور از ما مرغ را بخرند، دفعه بعدی نمی‌توانیم جوجه‌ریزی کنیم؛ ضمن اینکه اکنون حتی مرغ نیز در استان نیست و جوجه‌ها هنوز به وزن مطلوب نرسیده‌اند.

این مرغدار ادامه داد: برای خرید نهاده دولتی پول پرداخت کرده‌ایم اما گفته‌اند ۲۱ آبان ماه ارسال می‌شود و البته مسئولان می‌گویند اگر نیامد پیگیر نباشید چون زمان دقیق بارگیری مشخص نیست.

با زور و اسلحه نمی‌توان بازار را مدیریت کرد

وی افزود: از سوی دیگر سویاها کیفیت ندارند و به جای اینکه ۴۵ روزه مرغ را به ۲ کیلو برسانند بعد از ۵۰ روز نیز مرغ به این وزن نمی‌رسد لذا هزینه‌ها بالاتر می‌رود.

صفایی گفت: با زور نمی‌توان بازار مرغ را مدیریت کرد زیرا به این ترتیب مرغ دارانی که قدرت مالی بالایی دارند در چرخه می‌مانند و باقی مرغداران ورشکست می‌شوند.

این مرغدار در انتها گفت: دولت در زمان گرانی مرغ به بازار ورود می‌کند و جلوی قیمت طبیعی که از عرضه و تقاضا سرچشمه می‌گیرد را می‌بندد اما زمان ارزانی به ماجرا ورود نمی‌کند و باعث می‌شود مرغدار ضرر کند.

کد خبر 5059069

منبع: مهر

کلیدواژه: مرغداری سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی استانداری خراسان شمالی محمدعلی شجاعی قیمت مرغ ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر شهرکرد نیروی انتظامی گرگان کرمانشاه توهین به پیامبر مواد مخدر هفته ناجا شهادت امام رضا ع سانحه تصادف خراسان شمالی هزار تومان استان ها قیمت مرغ مرغ زنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۵۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟!

اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که به‌دنبال درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت و در حالی که این شرکت‌ها درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت را داشتند، با تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی به طور میانگین ۲۹ درصد افزایش یافت.

البته مناقشه درباره قیمت بلیت هواپیما به ماه‌های پیش از این تاریخ برمی‌گشت؛ زمانی‌که سازمان هواپیمایی از آذرماه از درخواست ایرلاین‌ها برای تغییر بلیت با توجه به افزایش نرخ ارز خبر داده بود و حتی در برهه‌ای هم ایرلاین‌ها با استناد به آزادسازی نرخ بلیت در قانون پنجم توسعه، قیمت‌ها را تغییر دادند؛ اما پس از آن اعلام شد که شرکت‌ها باید صبر کنند تا افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.

با گذشت نزدیک به یک سال از زمان آخرین تغییرات رسمی در قیمت بلیت هواپیما، این موضوع بار دیگر مطرح شده است و بار دیگر شرکت‌ها درخواست افزایش قیمت بلیت را دارند و در مواردی حتی به‌صورت غیررسمی هم افزایش نرخ بلیت از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی دیده می‌شود، با وجود این همچون سال گذشته، هرگونه تغییر قیمت بلیت به تصمیم ستاد تنظیم بازار موکول شده است.

در این خصوص محمد محمدی‌بخش - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری - ۲۰ فروردین‌ماه درباره تصمیم‌گیری برای تعیین قیمت جدید بلیت هواپیما گفته بود: درباره قیمت بلیت رای دیوان عدالت اداری مبنای تصمیم گیری خواهد بود و منتظر تعیین تکلیف دیوان عدالت اداری هستیم و برای سال ١۴٠٣ قیمت‌ها تعیین شده که اگر تصویب شد اعلام خواهد شد.

البته پس از آن اخباری مبنی‌بر افزایش قیمت بلیت هواپیما در فاصله دو هفته‌ای و تا پایان فروردین منتشر شد، اما سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این قید زمانی برای تغییر قیمت بلیت صحت ندارد و تصمیم‌گیری برای قیمت بلیت منوط به جلسه ستاد تنظیم بازار است.

تغییر قیمت بلیت هواپیما منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار

در این خصوص احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد- به‌تازگی درباره قیمت بلیت هواپیما، گفت که هنوز رای دیوان عدالت اداری درباره قیمت‌گذاری‌های بلیت هواپیما نهایی نشده و تا زمانی که ابلاغ شود همچنان ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیرنده اصلی در این زمینه است.

به گفته او، قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی بررسی و به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و باید منتظر ماند تا ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

منبع: ایسنا

tags # هواپیما سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • برخورد با گران‌فروشی در بازار حبوبات/مقابله بازرسان با محتکران
  • سیل برای دبی گران تمام شد / درهم صعود کرد
  • سیل برای دوبی گران‌تمام‌ شد/آخرین قیمت منات،رینگیت،لاری،دینار و ریال را ببینید
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • سند تحقق شعار سال تا یک ماه آینده تدوین شود
  • قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟!
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / دلار در منطقه جدید کف‌سازی کرد؟
  • شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود
  • باید با گران فروشی در داروخانه‌ها برخورد جدی صورت بگیرد