Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده» دکتر سعید نمکی، در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت و مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل جدید و سابق سازمان بیمه سلامت ایران که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک هفته بیمه سلامت اظهار کرد: کرونا گرچه جسم‌های ما را از هم دور کرد، اما پیوستگی دل‌ ها همواره برقرار است. مردم با بیمه سلامت توانستند خدمات جدیدی را با قیمت ارزان تر و پرداخت از جیب کمتر دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: وقتی در سازمان برنامه و بودجه بودم و مسئولیت اداره مجموعه نظام سلامت را داشتم، اولین مشکل ما با وجود همه زحمت‌های کشیده شده در زمینه پوشش همگانی بیمه سلامت در دولت تدبیر و امید، بدهی‌های بیمه سلامت بود.

وزیر بهداشت یادآور شد: در زمینه افزایش سهم بخش سلامت از تولید ناخالص ملی از عدد ۶.۳ به بیش از ۹، یک حرکت بزرگ انقلابی اتفاق افتاد که کمتر دولتی در طول سال‌های بعد از انقلاب و حتی جهان با چنین رشدی با افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی قدم برداشته است. با این حال سازمان بیمه سلامت با بدهی ‌های انباشته و فاصله طولانی بین پرداخت و مطالبات در اکثر مراکز ارائه خدمت مواجه بود. همچنین با انباشت بدهی‌ های روز افزون مواجه شده بود.

نمکی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا گفته می‌شود که بیمه‌ها باید ساختاری داشته باشند که از افراد به اندازه بضاعت گرفته و به اندازه نیاز خدمات ارائه دهند. ولی تعداد زیادی از افرادی که بیمه خویش فرما داشتند، آن را رها کرده و زیر چتر بیمه رایگان سلامت قرار گرفته بودند.

سازمان بیمه سلامت فقط یک سازمان حمایتی نیست

وی گفت: اقدام مناسبی که در سازمان بیمه سلامت انجام شد و ما هم در سازمان برنامه و بودجه از آن حمایت کردیم، این بود که سازمان بیمه سلامت یک سازمان حمایتی صرف و یک دستگاه در اختیار دولت برای خط مشی تحمیلی نیست. توصیه کردم که سازمان بیمه سلامت علاوه بر اینکه یک سازمان حمایت‌ گر در بخش سلامت است، یک بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود. اگر این منطق برداشته شود، سرانجامِ بیمه سلامت مانند مسکن مهر می‌ شد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در نتیجه به منطق اقتصاد سلامت در بیمه سلامت توجه ویژه شد. همچنین تدوین راهنماهای بالینی در دستور کار قرار گرفت. بیمه همگانی سلامت زمانی می‌تواند پایدار بماند که به ۴ مولفه راهنماهای بالینی، پزشکی خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت توجه کرده باشیم.

استقرار پرونده الکترونیک سلامت

 نمکی تصریح کرد: اولین قدم من در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استقرار پرونده الکترونیک سلامت بود که یکی از قوانین بالا دستی در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه بود. در مدت بسیار کوتاه با همت همکاران توانستیم پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان ریل عبور اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع به بهره برداری برسانیم. برای ۸۰ میلیون از جمعیت کشور با استفاده از زیرساخت‌های نظام شبکه بهداشت توانستیم این اقدام را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: تدوین بیش از ۶۰۰ راهنمای بالینی نیز یکی از راهکارهای دیگر بود که به این وسیله هزینه‌های بیمه سلامت کاهش یافت. این راهنماهای بالینی توانست رویه‌های هزینه خیز را در بیمه سلامت کنترل کند. لذا، ساختاری تدوین شد تا با اعمال راهنماهای بالینی، هزینه‌های اضافه کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت بیان کرد: تغییر کیفی نیز علاوه بر افزایش کمی بیمه شدگان اتفاق افتاد. حذف دفترچه‌های دوگانه نیز انجام شد. اعتلای کیفی مجموعه با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نیز انجام شد. نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک هم یکی از آرزوهای دیرینه ام بود. این زبان مشترک در سازمان بیمه سلامت توانست اتفاق مهم تاریخی را رقم بزند. سازمان نظام پزشکی نیز با این طرح همکاری کرده و توانستیم در مدت کوتاهی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را اجرایی کنیم. با توجه به اینکه این تجربه را آزموده‌ایم، می‌توانیم راه را با سرعت بیشتری طی کنیم.

 نمکی خاطرنشان کرد: ارزیابی وسع نیز کار بسیار بزرگی بود و در روزهای ابتدایی که کسی باور نداشت، آن را انجام دادیم. زیرا هرجا که فرد عاشق و دل به دریا زده ای داریم، کارهای بزرگی انجام می‌شود. بنابراین این حرکت بسیار بزرگ نیز شکل گرفت و امروز سامانه‌های موثری ایجاد شده است.

امروز زمان خرج کردن بیمه و حمایت از حوزه سلامت است

وی گفت: از مدیرعامل سازمان بیمه سلامت می‌خواهیم که در این ایام سخت کرونا در کنار نظام سلامت فعال ‌تر باشند. در ۱۵۰ سال گذشته چنین روزهای سختی بر یک وزارتخانه تحمیل نشده است. امروز بیمه‌های درمانی باید در کنار مدیریت کرونا پایدارتر از این قرار بگیرند و فکر نکنند در صرفه جویی منابع کار مناسبی انجام می‌دهند. زیرا امروز، زمان خرج کردن است.  

وزیر بهداشت تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز فرمودند که امروز مهم‌ترین مولفه موثر بر امور کشور، سلامت است. اگر کرونا مزمن شود، امنیت و اجتماع و روان‌های سرزنده نخواهیم داشت. با فرمایشات خردمندانه مقام معظم رهبری که وزارت بهداشت به عنوان محوریت تعیین محدودیت ها قرار گیرد و قرارگاهی اجرایی برای به سامان رساندن تصمیم‌ ها تشکیل شود، دلگرم‌ شدیم. جلسه شنبه ۳ آبان ستاد ملی مقابله با کرونا یک سرفصل جدید در این سرزمین بود.

مقام معظم رهبری مراعات کننده‌ترین فرد در جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند

 نمکی خاطرنشان کرد: من به عنوان وزیر بهداشت که نمی ‌توانم جاده ببندم یا مغازه را پلمب کرده یا در خیابان با کسی برخورد کنم که چرا ماسک ندارد. هرکجا پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده، ما ضرر کردیم. مقام معظم رهبری مراعات کننده‌ ترین فرد در جمهوری اسلامی ایران بوده ‌اند. ایشان درد ما را درک کردند و برای اولین بار که هیچ ملاقاتی نمی‌گذاشتند، ملاقاتی در این سطح گذاشته و فرمودند که این تقسیم کار انجام شود. امروز  نیز در خدمت وزیر کشور خواهیم بود که تقسیم کار را تعریف کنیم.

وی افزود: در درون نظام سلامت نیز تکالیفی بر عهده داریم که نباید به گردن دیگران بیندازیم. یکی از این موارد این است که سازمان بیمه گری مانند سازمان بیمه سلامت که بازوی اجرایی و عملیاتی ما در نظام حمایتی است، باید بیشتر در کنار بیمارستان‌های دانشگاهی قرار بگیرد. امروز بیمارستان‌ های دانشگاهی در اوج تنگ دستی کار می‌کنند. امروز فرماندهان و سردارانی را از دست می‌دهیم که ستون علمی کشور بوده و جایگزینی ندارند.

بیمارستان‌های دانشگاهی برای خرید باید پول نقد بدهند

وزیر بهداشت یادآور شد: بیمارستان‌های دانشگاهی حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد اختصاصی خود را دریافت می‌کنند و اگر هر چیزی بخواهند خریداری کنند، باید پول نقد بدهند، در حالی‌که بسیاری از موارد را قبلا با پرداخت ۶ ماهه خریداری می‌کردند. وقتی پرستار در هر شیفت لباس خود را عوض می‌کند، ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

 نمکی افزود: در حال ورود به بیماریابی گسترده هستیم و باید کیت‌های بیشتری را مصرف کنیم. این موضوع قطعا به نفع ما خواهد بود. زیرا می‌توانیم بیمار را در مراحل اولیه شناسایی کنیم. کیت‌های تشخیص سریع نیز در آینده نزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه هر تست کرونا حدود ۲۵۰ هزار تومان است

وی بیان داشت: هر تست کرونا حدود ۲۵۰ هزار تومان برای ما تمام می‌شود و روزانه ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه تست کرونا برای ۲۵ هزار تست پرداخت می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: گام دیگر بیمه سلامت در ایام کرونا، پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل است تا بار هزینه‌ها را کاهش دهد. حساب کردیم که حدود یازده میلیون نفر بالای ۶۵ سال یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای داریم. بر اساس محاسبات انجام شده، ۸۸ درصد مرگ‌ها در کرونا در افراد بالای ۶۵ سال یا کسانی رخ می‌دهد که یک بیماری زمینه‌ای دارند. در طرح جدید نیز همه تلاش ما این است که این ۸۸ درصد مرگ را کاهش بدهیم. در نتیجه در گام جدید می‌خواهیم خدمات دوراپزشکی را برای این افراد تقویت کنیم. از بیمه سلامت می‌خواهیم که هم زیرساخت‌ها را تقویت کرده و هم در پرداخت تعرفه‌های مصوب کمک کنند.

  نمکی تصریح کرد: خواهش دیگر من این است که نظام ارجاع و پزشکی خانواده و طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را جدی بگیرند. یکپارچگی نظام سلامت و ادغام یافتگی و این‌که سازمان بیمه سلامت خود را تافته جدا بافته نظام سلامت نبیند نیز پدیده‌ای کمک کننده برای ارتقای بیمه سلامت محسوب می‌شود.

خرید راهبردی یکی از راه‌های نجات بیمه‌ها است

وی اظهار کرد: خرید راهبردی نیز یکی از راه‌های نجات بیمه‌ها است. البته موارد ارائه دهنده خدمت محدود هستند و بخش خصوصی مقتدر نداریم، زیرا از بخش خصوصی به خوبی حمایت نکرده‌ایم. هزاران بخشنامه کار گیر انداز نوشته‌ایم. به معاون درمان گفتم این زنجیرها را از پای مردم باز کنید و اجازه بدهید هر کسی در هر جایی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند. وقتی می‌توانیم خرید راهبردی کنیم که نظام ارائه خدمت، ارائه دهندگان متفاوت خدمت داشته باشند. امروز مجبور هستیم از بخش دولتی خرید کنیم که این کافی نیست.

منبع: نماینده

کلیدواژه: پزشک خانواده سعید نمکی کرونا وزیر بهداشت پرونده الکترونیک سلامت سازمان بیمه سلامت راهنماهای بالینی مقام معظم رهبری سازمان بیمه وزیر بهداشت نظام ارجاع نظام سلامت تست کرونا انجام شد بیمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۶۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت یک مقام نظام پزشکی از خودکشی پزشک خانم

به گزارش «تابناک» به نقل از فانا، علی سلحشور سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی ایران در پی درگذشت دکتر پرستو بخشی متخصص بیماری‌های قلب و عروق در بیمارستان نورآباد دلفان در مطلبی با عنوان "این حجم از افسردگی میان پزشکان جوان بی‌سابقه است!" در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: خانم دکتر بخشی پس از دو ترومای بزرگ (از دست دادن پدر و مادر ) و با یک سال تاخیر طرح خود را آغاز کردند. وزارت بهداشت کمکی به جابجایی محل طرح ایشان نکردند (ایشان در لیست سیاه وزارتخانه بودند).

یک تن از اساتید داخلی (گوارش) بیمارستان رحیمی خرم‌آباد هم نهایت بی‌انصافی، توهین و تحقیر را در حق ایشان انجام دادند.

حقوق ایشان و متخصص دیگر قلب طرحی را نصف پرداخت کردند! به دلیل اینکه مسوول آموزش بیمارستان رحیمی نامه‌ای به ریاست بیمارستان نوشته بودند و در آخر این اتفاق ناگوار و فاجعه رخ می‌دهد.

دیگر خبرها

  • خبر خوش برای استقلالی‌ها: مانع بزرگ برطرف شد!
  • بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • درخواست سازمان نظام پزشکی از سازمان جهانی بهداشت برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ + جدول
  • امسال چند ماه می‌توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟
  • درخواست نظام پزشکی از WHO بابت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه
  • ۲ درخواست نظام پزشکی از WHO بابت جنایات اسرائیل
  • ۲درخواست نظام پزشکی از WHO بابت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند
  • روایت یک مقام نظام پزشکی از خودکشی پزشک خانم