Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران، دامون شش‌بلوکی مستندساز، پژوهشگر موسیقی و عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در رابطه با ضرورت انتخاب موضوع «دوبیتی خوانی» به عنوان محور جشنواره سیزدهم گفت: جشنواره موسیقی نواحی در چهار سال اخیر با موضوعی خاص برگزار شده که حسن جشنواره محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به کثرت قومی و تنوع موسیقایی در ایران، جشنواره‌ها اگر موضوع نداشته باشند نمی‌توان از آن‌ها انتظار خروجی خاصی داشت.

وی با اشاره به اینکه موضوعات از این جهت انتخاب می‌شوند که در بین همه اقوام وجود داشته باشند، درباره علت انتخاب موضوع «دوبیتی‌خوانی» عنوان کرد: دوبیتی یک گونه شعری است که در موسیقی‌های کلامی حضور جدی دارد و این کارکرد کلامی موسیقایی تقرییاً در بین همه اقوام مشترک است و با تکنیک‌ها و شیوه‌های مختلفی خوانده و اجرای موسیقایی می‌شود و به نوعی دوبیتی‌خوانی وارد حوزه کلام و ادبیات موسیقایی می‌شود. بنابراین از آنجا که محور جشنواره‌ها عمدتاً بخش سازی بوده است، امسال با موضوع دوبیتی‌خوانی، محور آوازی موسیقی اقوام را بیشتر مدنظر قرار داده‌ایم.

شش‎بلوکی اظهار کرد: دوبیتی در همه زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های رایج در ایران وجود دارد. دوبیتی‌ها از لحاظ ساختار ادبی، در قالب زبان فارسی بیشتر بر وزن‌های عروضی و در بخش‌های مربوط به اقوام ترک بیشتر بر قالب هجایی استوارند. به طور مثال، در اکثر نقاط آذربایجان و مناطق اطراف آن، بایاتی را داریم که هفت هجایی است. دوبیتی‌ها در بخش جنوب و حتی در بین اقوام لُر خصوصاً ممسنی و بویراحمد و حتی تا حدودی بختیاری عمدتاً تکیه بر فایزخوانی و قالب دوبیتی‌های فایز دشتستانی است. در قشقایی‌ها، آسانک و در شاهسون‌ها هم ترینگه را داریم که آنها هم مثل بایاتی در آذربایجان قالب هجایی داشته و گسترۀ وسیعی از فرهنگ و ادبیات و موسیقی را دربرمی‌گیرد. در حوزۀ فارس و کارگان‌های شیرازی، جهرمی، صابوناتی نیز دوبیتی فارسی با لهجه مناطق نامبرده کارکرد پررنگی را دارد.

وی در پایان گفت: در بسیاری از بخش‌های دیگر این حوزه مانند سرکوهی‌های فارس، دوبیتی‌هایی داریم که قالب‌های آوازی موسیقایی دارند. حتی در بعضی از اقوام، دوبیتی‌هایی داریم که محتوای سوگ دارند. در اقوامی مانند قوم قشقایی که تاریخ مکتوب ندارند، دوبیتی حکم تاریخ شفاهی دارد. مثلاً حضور سپاه قشقایی در لشکرکشی هرات را از دوبیتی‌ها متوجه می‌شویم. یا مسئلۀ کوچ ابتدایی ایل در گذشته از مناطقی مثل آذربایجان، و از بعد تکنیک موسیقایی هم مثلاً در ایل شاهسون تکنیک خاصی داریم معروف به لیلانا که دوبیتی‌خوانی توسط دو خواننده و بدون ساز اجرا می‌شود.

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دبیری احمدی صدری از دهم تا سیزدهم آبان‌ در کرمان برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند اجراها را از طریق صفحه اینستاگرام جشنواره موسیقی نواحی، انجمن موسیقی استان کرمان و صفحه جشنواره موسیقی نواحی در آپارات به صورت آنلاین و آفلاین مشاهده کنند.

کد خبر 5059234 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی نواحی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جشنواره موسیقی نواحی ایران فیلم کوتاه فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی تئاتر ایران حضور هنر ایران در جهان شبکه پنج سیما سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان موسیقی ایرانی ویروس کرونا فیلم مستند آلبوم موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انیمیشن شبکه سه سیما جشنواره موسیقی نواحی دوبیتی خوانی دوبیتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۷۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی پیش از ظهر امروز در بنیاد ایران شناسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پوستر جشنواره با حضور مهدی حیدری دبیر جشنواره و محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایرانشناسی و دبیر شورای سیاستگذاری این رویداد هنری رونمایی شد.

همچنین یک تابلوی نقاشی با محوریت زندگی اقوام ایرانی زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران که توسط آقای گریگور یعقوبی خلق شده بود به بنیاد ایرانشناسی اهدا شد.

در ادامه محمدحسین رجبی عنوان کرد: ایرانیان تنها قوم و تمدنی هستند که هرگز سابقه به پرستی نداشته و همواره یکتاپرست بوده اند. ایران در طول تاریخ عظمت خود را حفظ کرده و امروز به برکت انقلاب اسلامی و با نفوذی که در دل‌های مردم دارد حرف اول و اصلی را در منطقه و دل‌های مردم جهان دارد.
وحدت اقوام ایرانی توسط دشمنان این سرزمین هدف قرار گرفته؛ هر آنچه به وحدت ملی ما کمک کند و توطئه‌های دشمن در این حوزه را نقش بر آب کند، مورد حمایت بنیاد ایرانشناسی است. جشنواره فیلم اقوام ایرانی هم در همین مسیر قدم بر می‌دارد. وقتی دوستان ما در موسسه فصل هنر درخواست کردند که این رویداد با مشارکت و حمایت بنیاد ایرانشناسی برگزار شود ما هم استقبال کردیم. امیدوارم با برگزاری باشکوه این جشنواره شاهد آغازی باشیم برای حضور هر چه بیشتر سینما در تقویت وحدت ملی مردم شریف ایران.

مهدی حیدری مدیر موسسه فصل هنر و دبیر این جشنواره نیز عنوان کرد: این جشنواره از اردیبهشت ۱۴۰۲ کار خود را با دریافت مجوز از سازمان سینمایی دریافت کرد. قرار بود جشنواره در تبریز برگزار شود، اما بنا به مصلحت‌هایی مقرر شد نخستین دوره در تهران برگزار شود و از سال‌های بعد به صورت گردشی در مناطق مختلف قوم نشین برگزار شود. امیدواریم سال آینده در تبریز برگزار شود.

وی اظهار کرد: امروز جای آقای کمال تبریزی دبیر محترم جشنواره در کنار ما خالی است. قرار بود جشنواره ما در آبان ماه سال گذشته برگزار شود و برنامه ریزی ایشان هم بر همین مبنا بود. ایشان درگیر تولید یک سریال شدند که بخشی از آن هم در خارج از تهران تصویربرداری خواهد شد. با توجه به این مسائل اعلام کردند که کنار جشنواره هستند، اما شاید به عنوان دبیر نتوانند فعال باشند. ما از ایشان و زحماتشان سپاسگزاریم چراکه نام و اعتبار ایشان خیلی کمک کرد که این جشنواره راه خودش را پیدا کند.
در جشنواره ملی اقوام ایرانی شاهد هستیم که برای اولین بار یک رویداد سینمایی با محوریت اقوام رقم می‌خورد. این جشنواره به هیچ جناح سیاسی وابسته نیست و جشنواره‌ای است از دل مردم و برای مردم.

حیدری گفت: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی از بیست و ششم تا سی ام اردیبهشت ماه در محل بنیاد ایرانشناسی برگزار خواهد شد.

وی افزود: حدود هزار اثر در سه بخش اصلی داستانی، مستند و سینمایی به دفتر دبیرخانه رسید. در بخش سینمایی ۴۰اثر رسید که پس از بررسی هئت انتخاب شانزده اثر به داوری نهایی راه پیدا کردند. در بخش فیلم کوتاه ۴۳۰ اثر به ما رسید که از این تعداد ۶۵ فیلم به مرحله اصلی را پیداکرد. بیش از ۵۲۰ اثر مستندی هم که به دفتر دبیرخانه رسید، ۶۵اثر مستند به بخش اصلی راه پیدا کردند و در نهایت دوازده اثر نماهنگ و ۱۳ اثر پویانمایی هم به جشنواره راه پیدا کردند. از سوی دیگر بخش دیگری هم تحت عنوان فیلمنامه به جشنواره اضافه شد که در این بخش۱۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و در نهایت چهل فیلمنامه وارد بخش مسابقه می‌شود.

این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • شروع به کار یک جشنواره سینمایی بدون دبیر!
  • بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد
  • برگزاری جشنواره اقوام بدون دبیری کمال تبریزی
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما
  • برگزاری موسیقی نواحی در «بیشه»/ سرنا نماد فرهنگ لرستان است
  • برگزاری جشنواره طرح‌های تربیتی بسیج دانش آموزی در بام ایران
  • بوکان میزبان همایش موسیقی نواحی و اقوام ایرانی
  • همایش تجلیل از مفاخر موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در بوکان برگزار شد