Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی از اجرای مبانی نظری میراث فرهنگی در 9 روستای جنگل نشین ورزقان با هدف حفظ ارزش مکانی و هویت تاریخی-میراثی خبر داد.

علیرضا قوچی اظهار کرد: به دنبال بازدید از ۹ روستای جنگل نشین شهرستان ورزقان، مراتب لازم برای ثبت روستاهایی نظیر ونستان، کرینگان، ملک طالش و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در فهرست آثار ملی، بدون دخل و تصرف در کالبد اصلی بناها، بررسی و در دستور کار قرار گرفت‌.

وی با بیان این‌که حفاظت از مواریث و بافت تاریخی وظیفه تمامی ارگان‌های دولتی، خصوصی و اجتماعی است، ادامه داد: با توجه به این‌که در حفاظت از بافت تاریخی نقش تمامی ارگان‌ها مهم است، از این‌رو در راستای حفظ مواریث تاریخی، فرهنگی و کالبدی 9 روستای جنگل نشین ورزقان، اقدامات لازم در حال انجام است.

وی، توجه به هویت بومی و ارزش‌های کالبدی محیطی روستاهای مذکور را از جمله مهم‌ترین اهداف این عملیات عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا در این امر مباحثی همچون مردم‌شناسی و روابط بین ساکنان روستا، زبان بومی، درآمد، مراوده درونی و بیرونی روستاها و ... که به عنوان جزئی از ساختارهای بکر 9 روستای مذکور قابل‌توجه و ارزش‌گذاری است، مورد بررسی قرار دهیم.

قوچی با بیان این‌که هویت فیزیکی و معماری 9 روستای جنگل نشین شهرستان ورزقان دارای ارزش‌های مهم معماری است، گفت: دارا بودن الگوی بصری و زیباشناختی منطبق با عملکرد زیستی و معیشتی و استفاده از مصالح و دانش بومی در ساختار، از شاخص‌های ارزشمند روستاهای جنگل نشین ورزقان بوده که به‌عنوان مزیتی برای ثبت ملی و حفظ آن به‌وجود آورده و منجر به دوام و قوام خانه‌های تاریخی آن شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بافت ارزشمند ۹ روستای جنگل نشین شهرستان ورزقان، نسبت به مرمت و بهسازی معابر روستاها اقدام و مطالعات مردم‌شناسی آن‌ها انجام خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در راستای حفظ بافت روستاهای مذکور، الگوهای معماری برای مرمت و ارائه خدمات به ساکنین روستاها ارائه خواهد شد که به دنبال آن بخشداری براساس الگوهای اعلام‌شده مجوز مرمت و بهسازی بناها را صادر خواهد کرد.

به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، وی تأکید کرد: توجه ویژه به ریخت‌شناسی و مورفولوژی روستاهای تاریخی می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر روستاهای استان باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی آثار تاریخی ثبت ملي آذربايجان شرقي شهرستان ورزقان جنگل نشینی آذربایجان شرقی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، آبشار بیشه از گنجینه‌های طبیعت لرستان است که در بخش پاپی، شهر سپیددشت و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی دورود واقع شده است.

ارتفاع آبشار بیشه ۵۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر است. در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پُرآب متعددی دیده می‌شوند که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند. به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه می‌توان آن را یک منطقه گردشگری مناسب دانست.

در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پُرآب متعددی دیده می‌شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند. این آبشار به علت همجواری با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه یکی از مناطق زیبای گردشگری به شمار می‌آید.

در شرق آبشار تپه‌های کلاه کوه و روستای چشمه پریان و در شمال آبشار، کوه ازگن دیده می‌شود.

آبشار بیشه شهرستان دورود، چهل و هشتمین اثر ملی است که در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

دیگر خبرها

  • پیشرفت۹۰درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی
  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم
  • ۵۸۰ روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است
  • آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط
  • سیلاب راه ارتباطی ۳۷ روستای ریگان را مسدود کرد
  • ثبت جهانی پالنگان نیازمند همت جمعی است
  • قطع‌برق و مسدودشدن راه روستاهای سیستان و بلوچستان
  • مسدودی راه ارتباطی ۷ روستای ریگان/ مدارس شرق استان کرمان تعطیل شد
  • ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه