Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-20@01:49:00 GMT

کریم اکبری مبارکه درگذشت

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۷۸۶۴

کریم اکبری مبارکه درگذشت

کریم اکبری مبارکه بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون بر اثر ابتلا به بیماری کرونا چشم از جهان فروبست.

قدس آنلاین:  کریم اکبری مبارکه متولد ۱۳۳۲ از بازیگران با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است که بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا، در سن ۶۸ سالگی چشم از جهان فروبست. عباس عظیمی مدیر مجموعه فرهنگی برج آزادی و محمد دشت گلی از مدیران تئاتری در گفتگو با خبرنگار مهر خبر درگذشت این هنرمند را تأیید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم اکبری مبارکه در آثار هنرمندانی چون قطب الدین صادقی، مجید سرسنگی، مجید جعفری و بهزاد فراهانی به ایفای نقش پرداخته بود.

«پهلوان اکبر می‌میرد» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی ابراهیم سخن‌سنج، «دیکته و زاویه» نوشته غلامحسین ساعدی به کارگردانی عبدالله اکبری، «جان‌نثار» نوشته بیژن مفید به کارگردانی عبدالله اکبری، «تیرکمان» نوشته محمود جعفری به کارگردانی عبدالله اکبری، «کوچ» نوشته و کارگردانی بهزاد فراهانی، «عروس» نوشته و کارگردانی بهزاد فراهانی، «نسل آواره» نوشته منوچهر شهپر به کارگردانی گروهی، «ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی» نوشته برتولت برشت به کارگردانی محمد جعفری، «مرگ یزدگرد» نوشته و کارگردانی بهرام بیضایی، «خاک تا افلاک» به کارگردانی محمود فرهنگ، «در اعماق» نوشته ماکسیم گورکی به کارگردانی محمد کوثر، «پیتولاسیون» نوشته و کارگردانی نورالله حسینخانی، «سیمرغ سیمرغ» نوشته و کارگردانی قطب‌الدین صادقی، «یکی بود یکی نبود» نوشته و کارگردانی مجید سرسنگی، دستیار کارگردان در نمایش «اکبر آقا آکتور تئاتر» به کارگردانی اکبر عبدی و «آن شب که تورو زندانی بود» به کارگردانی مجید جعفری از جمله فعالیت‌های زنده یاد مبارکه در عرصه تئاتر ایران بوده است.

اکبر مبارکه در عرصه سینما نیز در فیلم‌های «مرگ یزدگرد»، «مقاومت»، «مسافران»، «دیدار»، «چند می گیری گریه کنی»، «روزهای زندگی»، «ترانه شرقی»، «قندون جهیزیه» و «عطر داغ» به ایفای نقش پرداخته بود.

«بچه مهندس»، ««پشت بام تهران»، «خروس»، «جراحت»، «مختارنامه»، «امام علی» و «گرگ ها» از جمله مجموعه‌های تلویزیونی هستند که زنده یاد مبارکه بازی در آنها را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کریم اکبری مبارکه کرونا نوشته و کارگردانی کریم اکبری مبارکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۷۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجید مجیدی: به تئاتر مدیون هستیم / تاسف از شرایط امروز سینما

اجراهای نمایش «روال عادی» نوشته ژان کلود کری‌یر و کارگردانی کیارش رُست روز پنجشنبه، ۳۰فروردین، در سالن چارسو مجموعه تئاترشهر آغاز شد.

همچنین ساعاتی قبل از شروع نمایش، طی مراسمی، پوستر نمایش «روال عادی» به طراحی محمدصادق زرجویان، با حضور مجید مجیدی تهیه کننده نمایش، سیدجواد طاهری رییس مجموعه تئاتر شهر، کیارش رُست کارگردان نمایش، بازیگران و عوامل نمایش در تالار مشاهیر تئاترشهر رونمایی شد.
در ابتدای مراسم، محمد محمدی مجری مراسم و مدیر روابط‌عمومی مجموعه تئاترشهر در خصوص ارتباط دیرینه مجید مجیدی با تئاتر، از پیش از انقلاب صحبت کرد و یادآور کرد که خانه اصلی مجید مجیدی تئاتر است و ایشان از تئاتر به سینما کوچ کرده و مجدد با تهیه‌کنندگی نمایش «روال عادی» به تئاتر بازگشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد، نخستین نمایش در تئاترشهر پس از انقلاب با حضور مجید مجیدی کلید خورده است.
پس از صحبت‌های مجری، از کیارش رُست کارگردان نمایش، برای حضور در جایگاه دعوت شد.

وی ضمن تشکر از حضار، در خصوص نمایشنامه و نویسنده نمایشنامه ژان کلود کری‌یر و علت‌های انتخاب متن صحبت کرد و گفت: نویسنده از علاقمندان به کشور ایران بوده و این موضوع من را به انتخاب این متن علاقه‌مند تر کرد. رَست ادامه داد، من با توجه به خوانش شخصی و برداشتی که از متن داشتم، تغییراتی را در شیوه اجرا ایجاد کردم. پیشنهاد متن ۲بازیگر است، منتهی تصمیم گرفتم از ۴بازیگر استفاده کنم و هر شخصیت را در ۲نفر وجود آوردم.

وی ضمن تشکر از اهالی تئاتر و علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش، از تک‌تک بازیگران و عوامل نمایشش بابت تلاش مضاعف و جنگیدن برای به صحنه رسیدن این نمایش تشکر کرد.

سپس مجید مجیدی، تهیه‌کننده این اثر در جایگاه دعوت شد و سخنانش را اینگونه آغاز کرد: تئاتر شهر برای من نوستالژی خاصی دارد. اوایل انقلاب حدود ۵ سال را من در تئاترشهر زندگی کردم. من در تک تک سالن‌های این‌جا خاطره دارم. نمایش «نهضت» را در اوایل انقلاب را در سالن چارسو به کارگردانی شهید قشقایی کار کردیم. من تئاتر را با آقای حسین قشقایی شروع کردم و علت علاقه‌ من به تئاتر حسین قشقایی بود. در آن زمان علاوه بر تئاتر از شهید قشقایی درس زندگی گرفتم. امروز اگر این‌جا هستم ادای دین به اوست.

وی اضافه کرد: وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم. اکثر افرادی که از تئاتر به سینما آمدند بازیگران یا کارگردان‌های موفق‌تری هستند اما متاسفانه وضعیت الان سینما جای تاسف دارد.

او همچنین در رابطه با تهیه‌کنندگی نمایش «روال عادی» گفت: در این تئاتر سراسر خلاقیت است. من برای این گروه کاری نکردم و هر کاری کردم کاملا خالصانه بود. امیدوارم مسیر این گروه مسیر درخشانی باشد.
مجیدی در آخر از مدیریت تئاترشهر بابت حمایت از این گروه نمایشی تشکر کرد.

سیدجواد طاهری، رییس تئاترشهر نیز گفت: من به عنوان عضو کوچکی از خانواده تئاتر و بنابر مسئولیتی که به من سپرده شده است، وظیفه خود را حمایت از گروه‌های جوان تئاتری می‌دانم.
او به گروه‌های جوان تئاتری توصیه کرد: ما منابع ارزشمند هنری و تئاتری در کشور خودمان داریم که فرهنگ گذشته، حال و آینده را که ما نشان می‌دهد و از گروه‌های تئاتری به ویژه گروه‌های جوان تقاضا دارم که به این سمت و سو حرکت کنند و من هم در حد توان و وظیفه خودم از آن‌ها حمایت می‌کنم.
در پایان این مراسم از پوستر نمایش «روال عادی» که توسط محمدصادق زرجویان طراحی شده است، رونمایی شد.

نمایش «روال عادی» نوشته ژان کلود کریر، ترجمه اصغر نوری، کارگردانی کیارش رُست و تهیه‌کنندگی مجید مجیدی از ۳۰فروردین تا ۲۰اردیبهشت ساعت ۱۸:۰۰ در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مجید مجیدی: به تئاتر مدیون هستیم / تاسف از شرایط امروز سینما
  • نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»
  • مجید راهب درگذشت
  • «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت
  • درگذشت مادر شهید قاسمی ابوزیدآبادی
  • کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد + فیلم
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • صدور پروانه ساخت برای ۵ فیلم‌ سینمایی
  • رسول صدرعاملی «زیبا صدایم کن» را می‌سازد
  • موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۵ فیلم‌نامه