Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا،شیوع ویروس کرونا موسوم به کووید ۱۹ برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و به تدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد. در ایران نیز در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ بود که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شد و از آن زمان به بعد شاهد افزایش آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در سایر استان های کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچنان که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشفقط درشبانه روز گذشته مبتلایان جدید به ۶ هزار و ۸۲۴ نفر و قربانیان جدید نیز به ۴۱۵ نفر رسید تا شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور از مرز ۳۳ هزار و ۷۱۴نفر عبور کند. ۳۱ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار یا زرد کرونا قرار دارند.

با توجه به اینکه مساله مهم این روزها، بیماری همه گیر کرونا است و همه به نحوی نگران سلامتی خود هستیم باید بدانیم که یکی از عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده این وضعیت، مشکلاتی است که در سبک زندگی مان وجود دارد و اصلاح سبک زندگی چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ فیزیکی می‌تواند یکی از راه های پیشگیری از این بیماری باشد. اما ترویج فرهنگ زندگی به سبک کرونا باید به شیوه‌های مختلف به مردم آموزش داده شود که این مهم نیز در وهله اول نیازمند پذیرش آن از سوی مردم دارد. امری که اگر مورد بی اعتنایی مردم قرار گیرد نه تنها ممکن است زندگی آنها بلکه زندگی اطرافیان آنها را تحت شعاع قرار دهد. لذا اهمیت این بحث سبب شد پژوهشگر ایرنا با حسین میرزایی، مردم شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه گفت و گویی انجام دهد که مشروح آن را در ذیل می خوانید:

سبک زندگی طبقات مختلف جامعه در مواجهه آنها با کرونا موثر است

حسین میرزایی استاد دانشگاه در حوزه علوم اجتماعی در خصوص سبک زندگی و ابعاد آن به ایرنا گفت: سبک زندگی واژه‌ای است که برای نخستین بار توسط یک روانشناس اتریشی بکار گرفته شد. این مفهوم در معنای کلی به نظرات، علائق، رفتارها و جهت گیری‌های رفتاری در یک فرهنگ اشاره دارد. یعنی در واقع سبک زندگی، شیوه خاص زندگی یک فرد، گروه یا یک جامعه خاص است که می‌توان آن را به طبقات مختلف جامعه نیز نسبت داد. از این نظر که افراد طبقات مختلف، عادت‌ها و سلایق متفاوتی دارند.

وی افزود: این شیوه زندگی اکنون در مواجهه افراد با کرونا و سطوح مراقبت‌های شخصی آنها نیز آشکار است. برای مثال برخی افراد قبل از مهمانی و بعد از مهمانی تست کرونا می‌دهند این افراد  آگاه و البته عمدتا بدون مشکلات مالی همواره از بهترین و مجهزترین امکانات برخوردار هستند. این در حالی است افراد در طبقات پایین تر اقتصادی جامعه، شیوه‌های رفتار متفاوت‌تری اتخاذ می‌کنند. آنها عمدتا به دلیل مشکلات اقتصادی ناچار هستند تا ساعات بیشتری از روز را در بیرون از منزل به دلیل کار سپری کنند. آنها توانایی خرید داروهای گران قیمت و بستری شدن در بیمارستان های خصوصی را ندارند و ناچارند بیماری‌های خود را اغلب به روش سنتی و آنچنان که فکر می‌کنند، درمان کنند.

وی گفت: بنابراین می‌توان گفت سبک زندگی به شیوه خاص زندگی و به طور کلی رفتارهای افراد در موقعیت های مختلف مربوط می شود که نمونه بارز آن کرونا و نحوه رفتارهای و مراقبت‌های بهداشتی افراد است.

ترس از مرگ و میر افراد را به سمت تغییر سبک‌های زندگی سوق می‌دهد

میرزایی در خصوص دلایل تغییر سبک زندگی افراد گفت: گاهی تغییر سبک‌های زندگی به دلیل فشارها و شرایطی است که بر افراد وارد است. از آن جمله  بیماری کرونا و تاثیرات حاصل از آن است که سبب شده تا حدودی رفتارهای افراد تغییر کند. برای مثال در آداب معاشرت، اهمیت رعایت مسائل بهداشتی سبب شده دیگر فرد نتواند مانند گذشته روبوسی هنگام سلام و احوالپرسی داشته باشد، حتی اگر خودش  هم میل به انجام این کار را داشته باشد، دیگران حاضر نیستند که این رفتارها و حالات را از وی بپذیرند. بنابراین خود فرد ناچار است در بخش‌هایی از زندگی خود تغییرات عمده‌ای ایجاد کند. این تغییرات با توجه به شرایط حال حاضر از کوچترین سطح گرفته تا گسترده ترین سطح را شامل می‌شود که از آن جمله قرنطینه‌های طولانی مدت و دورکاری‌ها است. علاوه بر شرایط حاکم، از طرفی ترس از مرگ و میرایی همیشه در وجود افراد وجود دارد و این امر سبب می‌شود افراد نسبت به رفتارهای خود تا حدودی بازنگری داشته باشند و سعی نمایند از الگوهای بهتر و سالم تری پیروی کنند. در شرایط کرونا نیز ترس از مرگ، افراد را تا حدی به سمت تغییر الگوهای رفتاری خود کشانده است.

این استاد دانشگاه افزود: در مقابل این شرایط روحیه قضا و قدری نیز وجود دارد. اینکه افراد چنین می‌پندارند که بیماری اولا برای آنها نیست و اگر هم پیش بیاید مرگ حق است و تقدیر چنین است و لذا تا قبل از آن ضرورتی ندارد که درباره‌اش فکر کنند. به همین دلیل است که افراد در موقعیت‌های مختلف و تعطیلات رفتارهای پیشگیرانه را اتخاذ نمی‌کنند و وقتی دولت از آنها می‌خواهد از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند، خودداری می‌کنند و همواره آنچه در ذهن دارند را انجام می‌دهند. این روحیه و ذهنیت در بسیاری از مسائل از قبیل سیل و زلزله نیز صدق می‌کند و افراد به نحوی جسورانه نسبت به مرگ رفتار می کنند؛ گویی که مرگ به سراغ آنها نمی رود. برای مثال فردی که با ماشین از رودخانه عبور کند و چنین اتفاقاتی بیشمار رخ داده است.

راهکار چیست

میرزایی در خصوص اینکه چگونه می‌توان سبک زندگی افراد را در مواجهه با کرونا تغییر داد، گفت: با وجود تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر شست و شوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی، ماسک گذاری  و دوری از کارها و سفرهای غیر ضروری باید بدانیم به طور کلی تغییر ذهنیت‌ و باورهای افراد اصلا کار ساده‌ای نیست و نیازمند یک کار فرهنگی بلند مدت است. زیرا یکی از ویژگی‌های فرهنگ، که همه صاحب‎نظران بر آن توافق دارند، اکتسابی بودن آن است و این به معنای  نقش مهم آموزش در ایجاد الگوها و عادتواره‌های رفتاری جدید در یک جامعه است. اصولا اعضای جامعه در برابر دگرگونی فرهنگ مقاومت و مخالفت می‌کنند و آموزش می‌تواند در انتقال رفتارهای مطابق با الگوهای مدنظر سیاست‌گذاران جامعه نقش اصلی و اساسی را داشته باشد. اما آموزش چیزی است که شخص با انس گرفتن با یک فرهنگ آن را دریافت می‌کند نه با مواجهه رسمی با آن. پس می‌توان ادعا کرد که  فرایند آموزش که منجر به جامعه‌پذیری افراد می‌شود، امری فرهنگی است که در طول زمان شکل می‌گیرد و ارتباط محکمی با باورها و اعتقادات آن جامعه دارد.

برچسب‌ها کرونا قرنطینه سبک زندگی پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا قرنطینه سبک زندگی کرونا قرنطینه سبک زندگی اخبار کنکور سبک زندگی تغییر سبک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۸۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟

فرارو- پرفشاری خون، کلمه دیگری برای فشار خون بالا عامل اصلی کمک کننده به بیماری قلبی و سکته مغزی است که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان می‌باشد. در ایالات متحده از هر پنج بزرگسال مبتلا به فشار خون یک نفر نمی‌داند که به آن مبتلا است.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، فشار خون بالا تا چه اندازه شایع است و چرا تشخیص آن مهم می‌باشد؟ چگونه درمان می‌شود؟ علاوه بر دارو‌ها چه عواملی در سبک زندگی می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند؟ برای افرادی که به تازگی مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شده مهم‌ترین چیزی که باید ابتدا تغییر کند، چیست؟

فشار خون بالا چیست و چگونه فشار خون بالا منجر به مشکلات سلامتی می‌شود؟

فشار خون با میلی متر جیوه اندازه گیری می‌شود. سیستولیک (عدد بالایی) فشار در شریان‌ها را هنگام ضربان قلب اندازه گیری می‌کند و دیاستولیک (عدد پایین) فشار موجود در شریان‌ها را بین ضربان‌های قلب اندازه گیری می‌کند. فشار خون بالا به طور کلی به عنوان فشار خون در یا بالاتر از ۸۰/۱۳۰ میلی متر جیوه تعریف می‌شود. این مرحله فشار خون بالا نامیده می‌شود.

مرحله دو زمانی است که فشار خون به طور مداوم ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه یا بالاتر است. بحران فشار خون زمانی است که ۱۲۰/۱۸۰ میلی متر جیوه باشد. فشار خون بالا می‌تواند به اندام‌های مختلف بدن آسیب برساند. این وضعیت می‌تواند به شریان‌ها آسیب برساند و منجر به بیماری قلبی شود.

فشار خون بالا می‌تواند باعث مسدود شدن یا ترکیدن شریان‌هایی شود که خون را به مغز شما می‌رسانند و منجر به سکته می‌شود. هم چنین، فشار خون بالا علت بیماری مزمن کلیه است. افراد مبتلا به فشار خون مزمن خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله احتمال بیشتر ابتلا به زوال عقل را دارند. فشار خون بالا در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد.

آیا افراد بر اساس علائمی که دارند متوجه فشار خون بالا می‌شوند؟

برخی از افراد علائمی مانند درد قفسه سینه، سردرد و تاری دید را تجربه می‌کنند. با این وجود، این علائم نشانه‌هایی از آسیب اندام هستند و بنابراین نشانه‌های دیررس فشار خون هستند. اکثر افرادی که فشار خون بالا دارند علائمی ندارند. به همین دلیل غربالگری فشار خون بسیار مهم است.

فشار خون بالا تا چه اندازه شایع است؟ آیا گروه‌هایی وجود دارند که نسبت به سایرین در معرض خطر بیش تری قرار داشته باشند؟

فشار خون بالا یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها است که تقریبا ۴۸ درصد از بزرگسالان ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ایالات متحده درصد بیش تری از مردان در مقایسه با زنان به فشار خون بالا مبتلا هستند. این بیماری هم چنین در بزرگسالان سیاه پوست غیر لاتین تبار بیش از سفید پوستان، لاتین تبار‌ها و آسیایی تبار‌ها شایع است. دلایل این تفاوت‌ها پیچیده است و شامل ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و اجتماعی می‌باشد. هم چنین، افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند بیش‌تر در معرض فشار خون بالا قرار می‌گیرند و افراد در سنین بالاتر بیش‌تر در معرض فشار خون بالا قرار دارند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۱.۲۸ میلیارد بزرگسال ۳۰ تا ۷۹ ساله در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند. تقریبا نیمی از آنان از ابتلا به این بیماری اطلاعی ندارند و صرفا ۴۲ درصد مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده و درمان می‌شوند.

فشار خون بالا چگونه درمان می‌شود؟

دو دسته کلی برای درمان فشار خون بالا وجود دارد: دارو‌ها و تغییر سبک زندگی. انواع مختلفی از دارو‌های مورد تایید برای درمان فشار خون بالا وجود دارند. آن دارو‌ها شامل دیورتیک‌هایی هستند که به بدن کمک می‌کنند تا از شر سدیم و آب اضافی خلاص شود بتا بلاکر‌هایی که ضربان قلب و در نتیجه کار قلب را کاهش می‌دهند و مسدود کننده‌های کانال کلسیم و مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (مهارکننده‌های ACE) که باعث آرامش و باز شدن عروق خون می‌شوند.

قرص‌هایی وجود دارند که دارو‌ها را در رده‌های مختلف ترکیب می‌کنند. برخی افراد با مصرف یک دارو آغاز می‌کنند و سپس به داروی دیگری تغییر جهت پیدا می‌کنند. برخی دیگر به دو یا چند دارو نیاز دارند.

علاوه بر مصرف دارو‌ها به بیمارانی که فشار خون بالا در انان تشخیص داده شده توصیه می‌شود جنبه‌هایی از سبک زندگی خود را تغییر دهند که فشار خون آنان را بالا می‌برد. این تغییرات مشابه ایجاد تغییر در سبک زندگی افراد در زمانی است که مبتلا به فشار خون بالا نیستند، اما به عنوان اقدام پیشگیرانه از آن پیروی می‌کنند بدان معنا که می‌توانند از فشار خون بالا در افرادی که هنوز مبتلا به آن تشخیص داده نشده اند جلوگیری کنند.

افراد برای کنترل بهتر فشار خون خود چه تغییراتی در سبک زندگی خود می‌توانند ایجاد کنند؟

به افراد توصیه می‌شود فهرستی از پنج عادت کلیدی روزانه را تهیه کنند.

ابتدا باید مشخص کنند که سطح فعالیت بدنی شان چه میزان است؟ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری دست کم ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته را توصیه می‌کند که حداقل با شدت متوسط باشد. مطالعات نشان داده اند که حتی با نصف مقدار توصیه شده فواید قابل توجهی برای سلامتی وجود دارد. افراد هم چنین باید میزان تحرک شان در طول روز را ارزیابی کنند، زیرا افرادی که پشت میزنشین هستند برای جبران نشستن طولانی مدت خود ممکن است به ورزش بیش تری نیاز داشته باشند.

دوم آن که افراد باید مشخص سازند که رژیم غذایی فعلی شان چیست؟ آیا در حال حاضر از رژیم غذایی کاملا سالم با مقدار زیادی مواد غذایی از جمله میوه ها، سبزیجات و غلات کامل پیروی می‌کنند یا شامل مقادیر زیادی چربی‌های اشباع شده و مواد غذایی فوق فرآوری شده است؟

سوم آن که افراد باید مشخص سازند چه میزان سیگار می‌کشند می‌نوشند؟ سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استفاده از موادی مانند ماری جوانا و کوکائین می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. آن مواد هم چنین می‌توانند کنترل فشار خون را سخت‌تر کنند و و اثرات منفی فشار خون بالا را تشدید نموده و با اثرات دیگر ترکیب نمایند.

چهارم آن که فرد باید مشخص سازد که سطح استرس اش به چه میزان است؟ در مطالعات صورت گرفته سطوح بالاتر استرس با افزایش فشار خون و هم چنین بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مرتبط دانسته شده اند.

پنجم آن که فرد باید تشخیص دهد آیا وزن مناسبی دارد یا خیر. چاقی یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. افرادی که در دسته اضافه وزن قرار دارند نیز بیش‌تر در معرض فشار خون بالا هستند. کاهش وزن از طریق تغییر سبک زندگی یا از طریق دارو‌ها نیز منجر به کنترل بهتر فشار خون می‌شود.

آیا می‌توان ترتیب مداخلاتی که باید انجام شود را رتبه بندی کرد؟

بستگی به فرد دارد. کسی که اصلا ورزش نمی‌کند از آغاز فعالیت بدنی سود می‌برد. فرد دیگری که از نظر بدنی کاملا فعال است، اما سیگار می‌کشد باید سیگار را ترک کند. با این وجود، فرد دیگری که غیر سیگاری است، اما همیشه فست فود می‌خورد باید با تجدیدنظر در رژیم غذایی آغاز کند. افراد هم چنین باید در مورد تغییراتی که می‌توانند ایجاد کرده و حفظ کنند صادق باشند.

برای ایجاد تفاوت در سلامت خود لازم نیست همه چیز را به طور کامل انجام دهید. یک استراتژی خوب دیگر آن است که با میوه و سبزیجات آغاز کنید. بسیاری از افراد نمی‌توانند به راحتی استرس را در زندگی خود کاهش دهند، اما شاید بتوانند راحت‌تر شروع به خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیش تری کنند.

برای بیمارانی که به تازگی فشار خون بالا تشخیص داده شده اند مهم‌ترین چیزی که ابتدا باید تغییر کند چیست؟

فردی که فشار خون اش اندکی افزایش یافته ممکن است بتواند به تنهایی با تغییر سبک زندگی شروع کند. از سوی دیگر، برای افرادی که فشار خون بسیار بالا دارند بسیار مهم است که بلافاصله دارو‌ها را مصرف کنند.

به طور کلی از افراد خواسته می‌شود در صورت نیاز مصرف دارو را به تعویق نیاندازند. دارو‌های کاهش فشار خون بالا دهه هاست که وجود داشته اند. آن دارو‌ها بی خطر و موثر هستند و گزینه‌های زیادی وجود دارد تا در صورت تجربه عوارض جانبی بتوانید داروی دیگری را مصرف کنید. برخی از بیماران پس از بهبود تغییرات سبک زندگی مجبور به مصرف دارو نمی‌شوند.

با این وجود، مصرف دارو‌ها را به تعویق نیندازید. هم چنین به یاد داشته باشید که کنترل فشار خون بالا چیزی است که باید به عنوان یک تعهد بلندمدت برای سلامت خود بپذیرید. آسیب‌هایی که فشار خون بالا به بدن شما وارد می‌کند به مرور زمان جمع می‌شود، اما اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کنترل فشار خون و حفظ سلامت خود انجام دهید.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲
  • رونق محافل قرآنی ، راهکار مناسبی برای مقابله با هجمه فرهنگی بیگانگان
  • جامعه‌ای که مرگ را کشت؛ راز عمر ۱۰۰ ساله مردم سنگاپور چیست؟
  • آخرین صحبت‌های آزاده نامداری قبل از فوت چه بود؟
  • اهمیت مشاوره و آزمایش‌های پیش از ازدواج در پیشگیری از تالاسمی
  • کنفرانس بین‌المللی مهار آب در افغانستان
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!