Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار مهرستان گفت: مدیریت صحیح منابع آبی در جنوب شرق کشور برای همه بسیار ضروری است و از سوی متولیان امر، فرهنگ درست مصرف آن در بخش کشاورزی و صنعت نیز باید نهادینه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، محمد رفیع دهواری، فرماندار مهرستان در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان در اجرای مصوبات و قوانین و مقررات در راستای حفظ و صیانت از این موهبت الهی، بیان کرد: بدون تردید آب یکی از ارکان اصلی زندگی بشری است و ادامه حیات بدون آن برای موجودات زنده به هیچ وجه قابل تصور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به این که امروز موضوع تولید و توزیع آب مطرح نیست، بلکه مدیریت صحیح آب مطرح است که باعث حفظ منابع آبی خواهد شد، تاکید کرد: مدیریت صحیح منابع آبی برای همه ما بسیار ضروری است و از سوی متولیان امر، فرهنگ صحیح مصرف آن در بخش کشاورزی و صنعت باید نهادینه شود.

دهواری افزود: با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه، از راهکارهای لازم برای برون‌رفت و پیشگیری از بحران کم‌آبی اقداماتی نظیر مدیریت و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و صنعت، اجرای طرح‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی و باغات، تغییر الگوی کشت و خاموش کردن چاه‌های کشاورزی در فصل پاییز و زمستان محسوب می‌شود که نباید از این موارد غافل شد.

وی با اشاره به چالش های برخی از کشاورزان منطقه در بحث تملک اراضی کشاورزی تحت شرب چاه ها و قنوات در شهرستان، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در راستای حفظ و صیانت از منابع آبی و همچنین صدور اسناد اراضی کشاورزی برای مالکان عرفی اراضی تحت شرب قنوات و چاه های دارای پروانه بهره برداری تلاش و مساعدت ویژه ای به خرج دهند تا مشکلات قشر کشاورز و تولید کننده در شهرستان مرتفع شد.

تجهیز 100 حلقه چاه به کنتور هوشمند

رضا جلیلوند، رئیس اداره منابع آب مهرستان هم در خصوص تحقق طرح احیا و تعادل بخشی در شهرستان اظهار داشت: با توجه به پیگیری های به عمل آمده در راستای پایش و جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب از چاه ها، بیش از 100 حلقه چاه کشاورزی و صنعتی در سطح شهرستان به کنتور حجمی هوشمند مجهز شده اند که این روند تداوم دارد.

وی افزود: از ابتدای امسال چهار نشست با بهره برداران در راستای فرهنگ سازی و نهادینه کردن مصرف بهینه از منابع آب، جمع آوری منصوبات غیر مجاز، پر کردن چاه های غیر مجاز، برخورد با متصرفان بستر و حریم رودخانه ها و منابع آبی در سطح شهرستان برگزار شده که نقش بسزایی در تنویر افکار عمومی و بهره برداران در راستای اهمیت بخشیدن به صیانت از منابع آبی داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: چاه های غیرمجاز تهدیدی برای نسل آینده به شمار می آیند که در راستای وظایف قانونی و دفاع از انفال و حقوق عامه با همکاری نیروی انتظامی و حتی برخی از متخلفان و مالکان این گونه چاه ها از سال گذشته تا کنون 120 حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده است.

جلیلوند تصریح کرد: برداشت بی رویه و غیر مجاز از چاه های کشاورزی باعث به هم خوردن تعادل آب های زیر زمینی می شود که مهم ترین پیامد ناشی از آن کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی و افزایش تنش های اجتماعی در روستاها و به دنبال آن مهاجرت اجباری است.

رئیس اداره منابع آب مهرستان، خاطرنشان کرد: لازم است تا شوراهای اسلامی و دهیاران روستاها نیز در پیگیری و مقابله با این تهدید اجتماعی و نظارت مضاعف در روستاها اهتمام و همکاری مستمر با این اداره در راستای تحقق اهداف طرح مهم احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در منطقه داشته باشند.

وی از بهره برداران آبهای زیرزمینی خواست تا در حفاظت از منابع ارزشمند زیرزمینی با خودداری از اضافه برداشت و حفر چاه غیرمجاز در جلوگیری از تشدید بحران کم آبی تلاش کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیریت صحیح منابع آب منابع آبی چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۸۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی را ضروری دانست.

مریم طهماسبی ۵ اردیبهشت در بازدید از اجرای طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» در روستای ایزی شهرستان سبزوار اظهار کرد: هدف وزارت جهاد کشاورزی تبدیل هر خانه‌ روستایی به یک کارگاه تولیدی با هدف کمک به اقتصاد خانوار روستایی است.

وی تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی را ضروری دانست و تصریح کرد: در طرح زنان کارآمد روستای سرآمد تلاش می‌شود با درگیر کردن زنان روستایی برای اجرای پروژه‌های اشتغالزا رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص را متناسب با ظرفیت هر منطقه امکان‌پذیر نماییم.

علی اصغر امانیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار هم در این بازدید گفت: طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» با هدف بهبود معیشت خانوار روستایی در روستای ایزی از توابع بخش مرکزی این شهرستان اجرا شده است.

علی اصغر امانیان خاطرنشان کرد: زنان عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی به عنوان زنان کارآمد در این طرح حضور دارند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی به همراه مدیر جهادکشاورزی شهرستان، معاون برنامه ریزی فرمانداری ویژه و مسئولان استانی و شهرستانی از فعالیت‌های زنان روستایی روستای ایزی شهرستان سبزوار در طرح زنان کارآمد، روستای سرآمد بازدید کردند. بازدید از چند پروژه‌ی تولیدی زنان روستایی در روستاهای ایزی و دولت‌آباد از دیگر برنامه های این سفر بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی
  • تخریب ۹ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس
  • تاکیدفرماندار اشنویه برافزایش بهره وری منابع آب
  • ضرورت تجهیز دهیاری‌های دره‌شهر به تجهیزات اطفای حریق
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم