Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نشریه انگلیسی میرِر محققان دانشگاه اِموری شهر آتلانتا ایالت جورجیا آمریکا اعلام کردند کووید ۱۹ می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های خود ایمنی در بدن انسان شود.

بیماری خودایمنی  به دسته‌ای از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که در آن دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به بافت‌های خود بدن را آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری‌های خودایمنی می‌توانند اندام‌ها و بافت‌هایی از جمله گلبول‌های قرمز خون، عروق خونی، غده تیروئید، لوزالمعده، عضلات، مفاصل و پوست را درگیر کنند. اغلب این بیماری‌ها مزمن هستند، اما بسته به نوع عارضه ممکن است قابل کنترل باشند. تاکنون ۸۰ نوع از بیماری‌های خود ایمنی شناسایی شده است که طیف وسیعی از بافت‌ها و سلول‌های بدن را در بر می‌گیرد. این بیماری‌ها، بیماری‌های مزمنی هستند که مادام‌العمر با فرد باقی‌مانده و قابلیت درمان صد در صد ندارند.

محققان آمریکایی می‌گویند شواهد جدید نشان می‌دهد ویروس کرونا در برخی بیماران می‌تواند باعث بروز بیماری‌های خودایمنی و حمله گلبول‌های سفید خون به بافت‌های بدن شود. در خون برخی بیماران کرونایی "آنتی بادی‌های خود واکنش پذیر" دیده شده است. این آنتی بادی‌ها (پادتن) به جای آن که سلول‌های بیگانه و ویروس کرونا را هدف حمله قرار دهند، بافت‌های سالم بدن بیمار را تخریب می‌کنند.

در این تحقیقات دانشمندان ۵۲ بیمار کرونایی که شرایط وخیمی داشتند را مورد بررسی قرار دادند. هیچکدام از این بیماران سابقه بیماری‌های خود ایمنی نداشتند. آزمایش‌های مختلف نشان داد بیش از نیمی از این بیماران دارای آنتی بادی‌های خود واکنش گر در خونشان بوده اند. بیش از دو سوم بیمارانی که دارای سطح بالای "پروتئین واکنش پذیر C" در خون بودند (که نشانه التهاب در بدن است)، سیستم ایمنی‌شان اقدام به تولید آنتی بادی برای حمله به بافت‌های بدن کرده بود.

عامل تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

با این حال، محققان می‌گویند ما هنوز نمی‌توانیم به قطعیت درباره ارتباط میان شدت بروز علائم کرونا در بیماران و احتمال وقوع بیماری خودایمنی در آن‌ها سخن بگوییم. به طور طبیعی شدت بیماری ویروسی می‌تواند باعث تولید آنتی بادی‌های خود واکنش گر با عوارض کم شود. همچنین هنوز نمی‌دانیم سطح بالای این آنتی بادی‌ها در خون تا چه زمانی طول خواهد کشید. شواهد نشان می‌دهد این آنتی بادی‌ها دستکم برای چند هفته در خون بیماران وجود دارند. با این وجود، نیازمند آن هستیم که بدانیم این فرآیند تخریبی و بیماری‌های خود ایمنی در دوره ریکاوری پس از بیماری کرونا نیز رخ می‌دهد یا نه.

دانشمندان می‌کوشند با شناسایی عوامل دخیل در این موضوع، از آسیب‌های جبران ناپذیر بیماری‌های خود ایمنی در بدن بیماران کرونایی جلوگیری کنند.

کد خبر 560990 برچسب‌ها كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس بیماری های خود ایمنی آنتی بادی آنتی بادی ها بیماری ها بافت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۸۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلندترین توربین بادی جهان به ارتفاع ۳۶۵ متر در آلمان

آلمان قصد دارد بلندترین توربین بادی جهان را با ارتفاع بیش از ۳۶۵ متر بسازد. در صورت تحقق این طرح، ارتفاع آن از برج شارد، بلندترین برج اتحادیه اروپا، فراتر خواهد رفت. با این حال این طرح پیشنهادی، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته است.

به گزارش روزیاتو، طرح‌های خارق‌العاده‌ای از ژنراتور برقی که ۱۲۰۰ فوت (۳۶۵.۷۶ متر) ارتفاع دارد و دو برابر توربین‌های موجود انرژی تولید می‌کند منتشر شده است.

یک شرکت انرژی آلمانی پس از جمع‌آوری داده‌ها از یک دکل ۱۰۰۰ فوتی (۳۰۴ متر) که ۱۲ ماه پیش در شیپکاو در جنوب برلین بنا نهاده شد، این سازه را پیشنهاد داده است.

توربین غول پیکر ۳۳۰ تنی ژاپن برای تولید انرژی نامحدود در عمق اقیانوس

تیم تحقیقاتی دریافتند که توربین‌های مرتفع در مقایسه با توربین‌های معمولی با روتور‌های مشابه می‌توانند بیش از دو برابر بازده داشته باشند.

اما طرح بلندترین ژنراتور برق همین حالا هم با انتقادات شدید مردم محلی در منطقه و گروه‌های حافظ طبیعت روبرو شده است. آن‌ها هشدار می‌دهند که این توربین پرندگان و خفاش‌های بیشتری را از بین خواهد برد.

پره‌های روتور عظیم روی توربین‌های بادی حجم بالایی از فشار منفی ایجاد می‌کنند و هر چیزی را که در آن اطراف پرواز کند می‌مکند؛ و هرچه اندازه پره‌ها بزرگتر باشد، تأثیر آن بیشتر خواهد بود.

بیورن اِلنر، رئیس اتحادیه حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی، می‌گوید: «هرچه توربین‌ها مرتفع‌تر باشند، خطر برخورد پرندگان با آن‌ها بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، کورکور حنایی (گونه‌ای پرنده شکاری) هنگام پرواز به پایین نگاه می‌کند تا طعمه‌اش را شناسایی کند. از آنجایی که هیچ مانع طبیعی در ارتفاع این پرنده وجود ندارد، رفتار پروازی آن با موانعی که در اطرافش قرار می‌گیرند سازگار نیست.»

با این حال، شرکت مجری این طرح ادعا می‌کند که تولید چنین توربین‌های بادی می‌تواند کمک زیادی به مصرف برق کشور کند، زیرا یک توربین واحد قادر به تامین انرژی ۸۰۰۰ خانوار خواهد بود.

این شرکت همچنین می‌گوید که سازه‌های جدید را می‌توان به مزارع بادی موجود اضافه کرد و بین توربین‌های کوتاه‌تر قرار داد، زیرا دکل‌ها آنقدر بلند هستند که روتور‌ها هم‌پوشانی نخواهند داشت و باد را از یکدیگر دور نمی‌کنند.

انتظار می‌رود بلندترین توربین بادی آلمان که طراحی متمایز و قفس‌مانندی دارد تا پایان سال جاری ساخته شود.

این شرکت قصد دارد ۱۰۰۰ توربین غول پیکر را در سرتاسر آلمان با تمرکز ویژه بر ایالت بایرن احداث کند.

در حال حاضر بلندترین توربین بادی جهان با ارتفاع ۲۸۰ متر در دانمارک قرار دارد.

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • ۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • هفت داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • دانشمندان واکسنی ساخته‌اند که می‌تواند با هر گونه سویه ویروسی مبارزه کند
  • بلندترین توربین بادی جهان به ارتفاع ۳۶۵ متر در آلمان