Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- اردبیل| مهران عقلمند: شهد ناب سبلان با برند جهانی، سوغاتی بی­‌نظیر و شیرین از ییلاق شهر ایران سالیان سال است که به عنوان خوراکی طبیعی با خواص درمانگری مورد توجه بسیاری در ایران و سایر کشورها است.

عسل، ماده غذایی بسیار غنی و سرشار از انرژی

عسل، ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود۸۰ درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر ۱۰۰ گرم آن ۳۲۰ کالری ایجاد می‌کند این مونو ساکاریدها به سرعت جذب می‌شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می‌کنند گفتنی است، علاوه بر اثر کالری‌زایی، عسل دارای ویتامین‌های متعددی از قبیل تیامین، ریبوفلاوین، اسیدنیکوتینک، اسید اسکوربیک، پیریدوکسین و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است.

عسل به علت اسیدیته خاص، مقدار بسیار اندک آب و وجود هیدروژن پراکسید به سختی فاسد می‌شود و از همین روی نگهداری، انتقال و تجارت آن آسان است.

 

بیان شگفتی‌­های نهفته عسل در قرآن کریم

این نعمت الهی به‌عنوان بهترین تامین کننده انرژی بدن انسان شناخته می‌شود و حتی قرآن کریم این یگانه معجزه جاوید الهی، بشریت را به مطالعه و سیر در اسرار و شگفتی­‌های نهفته در زوایای زندگی عسل فرا می­‌خواند به‌طوری‌که پروردگار متعال در آیه ۶۸ و ۶۹ سوره نحل می‌فرماید:

وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ ﴿۶۸﴾

ثُمَّ کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴿۶۹﴾

«و خداوند به زنبور عسل وحی کرد که در کوه‌ها و درختان و بلندی‌ها منزل گیرید. سپس از میوه‌های شیرین و شهد گل‌های خوشبو بخورید و راه پروردگار خودتان را بپویید. آنگاه از درون آنها شربتی شیرین به رنگ‌های گوناگون بیرون می‌آید که شفای مردمان در آن است. در این آیت و نشانه‌ای است برای گروهی که تفکر می‌کنند.»

 در آیات قرآنی از این هدیه با ارزش طبیعت به عنوان فیه شفاء للناس (در عسل درمانی برای مردمان است)  نشان از درمانگر و شفابخش بودن عسل دارد.

 

خواص درمانی عسل

این ماده غذایی کامل و سالم در طول سالیان متمادی به عنوان دارو برای درمان بیماری­‌هایی از قبیل عصبی، قلبی و استخوانی مورد استفاده قرار گرفته است و هم­چنین در التیام زخم معده و ضد عفونی کردن دستگاه گوارش بسیار موثر است و علاوه بر آن جلوگیری از بیماری‌­های قلبی و عروقی، خاصیت آنتی بیوتیکی و استفاده در سوختگی‌­ها و ترمیم زخم­‌ها از جمله مهم‌ترین خواص درمانی این نعمت الهی است.

 

اردبیل، مهد عسل ایران

یکی از مواهب خدادادی به استان اردبیل وجود کوه سبلان و دامنه‌های سرسبز و پر از گل‌های حیات بخشی است که با حضور زنبورداران در این منطقه، ناب‌ترین شهد و شیرین‌ترین ماده غذایی کامل در این منطقه باکیفیتی عالی تولید شده و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود و این چنین استان اردبیل نه تنها به عنوان مهد عسل ایران شناخته شده بلکه در تمام دنیا عسل تولیدی در اردبیل با برند عسل سبلان شهرت جهانی دارد.

عسل در طول سالیان متمادی به عنوان دارو برای درمان بیماری­‌هایی از قبیل موارد عصبی، قلبی و استخوانی مورد استفاده قرار گرفته و هم­چنین در التیام زخم معده و ضد عفونی کردن دستگاه گوارش بسیار موثر است.

 

اردبیل به دلیل داشتن شرایط اقلیمی سرد و معتدل استعدادهای بالقوه‌ای را در زمینه پرورش زنبور عسل دارد و در حال حاضر طبق آخرین آمار به دست آمده تعداد ۴ هزار پرورش دهنده زنبور عسل در استان فعالیت می‌کنند و همه ساله بیش از ۶ هزار تن عسل در استان اردبیل به‌عنوان نمایشگاه عسل ایران تولید می‌شود.

 

با توجه به پتانسیل‌های فراوان گردشگری در استان اردبیل سالانه خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی برای استفاده از آب و هوای بی‌نظیر این منطقه در اردبیل حضور می‌یابند که طبق آمار رسمی استان اردبیل سالانه میزبان ۱۰ الی ۱۲ میلیون مسافر است و یکی از پرفروش‌ترین محصولات و تولیدات داخلی استان اردبیل عسل سبلان است که کام مهمانان و مسافران را شیرین می­‌کند.

استان اردبیل نه تنها به عنوان مهد عسل ایران شناخته شده بلکه در تمام دنیا عسل تولیدی در اردبیل با برند عسل سبلان شهرت جهانی دارد.

 

یکی از اقدامات موثر در معرفی برند سبلان ثبت جهانی عسل سبلان بوده که این امر در راستای برند‌سازی عسل ناب سبلان و عسل تولیدی در اردبیل به‌عنوان نمایشگاه عسل ایران با همکاری انجمن عسل ایران، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و سایر تشکل‌ها و ادارات عسل سبلان اردبیل ثبت جهانی شده است.

 

لزوم ایجاد مرکز تحقیقات عسل در اردبیل

در حال حاضر ۶ مرکز بسته بندی عسل در سطح استان اردبیل فعال هستند که محصولات تولیدی را بسته‌بندی کرده و با همکاری شرکت‌های پخش کشوری و با برند عسل سبلان روانه بازار‌های داخلی می‌کنند.

با توجه به لزوم راه اندازی مرکز تحقیقات عسل در اردبیل به عنوان پایتخت عسل ایران برای حرکت به سوی تولید مدرنیته عسل با روش‌های نوین و علمی نیاز به راه اندازی مرکز تحقیقات عسل احساس می­‌شود که این موضوع یکی از خواسته‌های فعالان در حوزه عسل از مسؤولان است که امیدواریم با نظر مساعد مسؤولان هر چه سریعتر شاهد راه اندازی این مرکز باشیم.

با توجه به پتانسیل‌­های موجود در استان اردبیل برای توسعه بخش کشاورزی و به خصوص افزایش میزان تولیدات عسل و نیاز استان اردبیل به اشتغال‌زایی و رفع معضل بیکاری در این استان توسعه بخش کشاورزی و سرمایه‌­گذاری برای افزایش میزان تولیدات عسل در این استان می­‌تواند ظرفیت مناسبی را برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در سال جهش تولید ایجاد کند و موضوع تجارت خارجی و صادرات این محصول پرطرف‌دار به سایر کشورها در رونق این صنعت در استان اردبیل می‌تواند کمک بسزایی داشته باشد اما این روزها موضوع صادرات با مشکلات زیادی مواجه شده و سبب کاهش صادرات این محصول و گلایه‌­مندی صادرکنندگان شده است.

افزایش میزان تولیدات عسل در این استان می­‌تواند ظرفیت مناسبی را برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در سال جهش تولید ایجاد کند

 

 

ارزش‌­گذاری غیرواقعی قیمت عسل صادراتی مشکل اصلی صادرکنندگان است

عبدالرضا بیگناه، رئیس انجمن ملی عسل ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به صادرات ۲۰۰ تنی این محصول اظهار کرد: یکی از مشکلات در صادرات این محصول ارزش‌گذاری غیر واقعی این محصول توسط گمرکات است به‌طوری‌که در حال حاضر ارزش عسل صادراتی با موم فله درجه یک ۷.۹ دلار و عسل بدون موم بسته بندی ۷.۸ دلار، عسل با موم بسته بندی درجه یک به قیمت ۷ دلار و عسل بدون موم فله درجه یک ۶.۶ دلار در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: این درحالیست که ارزش واقعی و پیشنهادی صادرکنندگان در خصوص عسل به مراتب قیمت‌های پایین‌تر از این است برای عسل صادراتی باموم فله درجه یک هر کیلوگرم ۲.۵ دلار، عسل بدون موم بسته بندی درجه یک به قیمت ۲.۴ دلار و عسل با موم بسته بندی درجه یک ۲.۲ دلار است.

بیگناه تصریح کرد: با توجه به قانون بازگشت ارز حاصل از صادرات به دلیل ارزش‌گذاری غیرواقعی قیمت این محصول صادرکنندگان توان بازگرداندن مابه التفاوت این قیمت را ندارند و به همین دلیل برگشت ارز حاصل از صادرات به یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرکننده تبدیل شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان اردبیل تصریح کرد:  در کنار آن شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر صادرات این محصول را نیز همانند محصولات دیگر با مشکل مواجه کرده است و علاوه برآن در سال‌های گذشته صادرات این محصول به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس انجام می‌گرفت که به دلیل برخی از مشکلات منطقه‌ای صادرات به این کشورها نیز کاهش یافته و از این رو میزان صادرات این محصول نیز در سطح پایین تری قرار دارد.

 

وی با اشاره به تعداد فعالان در حوزه زنبورداری استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر ۴ هزار نفر زنبوردار در استان اردبیل مشغول به فعالیت هستند و ۴۶۰ هزار کندو در استان وجود دارد که سالانه ۶ هزار و ۳۳۲ تن عسل در استان اردبیل تولید می­‌شود.

۴۶۰ هزار کندو در استان وجود دارد که سالانه ۶ هزار و ۳۳۲ تن عسل در استان اردبیل تولید می­‌شود.

 

امروزه طراحی و بسته بندی به‌روز و مناسب در کنار برندسازی محصولات تولیدی یکی از مهم‌ترین مباحث در تجارت و عرضه محصولات به شمار می‌رود و از این رو طراحی و بسته بندی مشتری پسند و متناسب با سلایق مختلف در طرح و رنگ‌های مختلف در جلب مشتری و فروش محصولات نقش بسزایی دارد و از این رو ایجاد واحدهای بسته بندی با استفاده از تکنولوژی­‌های نوین برای محصولی همانند عسل سبلان با برند جهانی بسیار لازم و ضروری است و از این رو گفت‌وگویی با رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل در این خصوص داشته‌­ایم.

طراحی و بسته بندی به‌روز و مناسب در کنار برندسازی محصولات تولیدی یکی از مهم‌ترین مباحث در تجارت و عرضه محصولات به شمار می‌رود

 

فعالیت ۶ واحد بسته­‌بندی عسل در استان اردبیل

صفوی رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل گفت: بسته بندی بروز و مشتری پسند محصولات به یکی از مقولات مهم در دنیای امروز تبدیل شده و در حال حاضر ۶ واحد بسته بندی در استان اردبیل مشغول به فعالیت هستند که می‌توانند تا نصف تولیدات استان را بسته بندی کنند.

صفوی با اشاره به کیفیت بالای عسل تولیدی در استان اردبیل عنوان کرد: از لحاظ کیفیت و مرغوبیت عسل سبلان جزو برندهای جهانی محسوب می‌شود و وجود ۲۷۰ گونه گیاه در این استان دلیلی بر کیفیت بالای عسل تولیدی در اردبیل است و اما متاسفانه حمایت آن‌چنانی از سوی مسؤولان دولتی در استان اردبیل برای توسعه این صنعت در استان علی­رغم پتانسیل‌های بالقوه موجود انجام نیافته است.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل با اشاره به وضعیت صادرات این محصول تشریح کرد: در کنار شیوع ویروس کرونا و مشکلات آن به‌دلیل شرایط تحریمی ظالمانه علیه کشور صادرات این محصول با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: مشکلات صادراتی در خصوص عسل در کشور به صورت سراسری است و این مشکلات باید از طریق اتحادیه سراسری زنبورداران ایران پیگیری شده و اقدامات اساسی در راستای رفع این مشکلات برداشته شود.

 

نظارت و بسته بندی مناسب عامل افزایش صادرات عسل اردبیل

یک زنبور دار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: عسل به عنوان مطرح‌ترین و مهم‌ترین محصول کشاورزی استان اردبیل است چرا که پوشش گیاهی مناسب و تنوع بالای گل‌های موجود در منطقه سبب شده شرایط کاملا برای تولید عسل در اردبیل محیا باشد.

وی افزود: کمتر گردشگری را می‌توان یافت که به اردبیل سفر کند اما عسل تهیه نکند چرا که عسل به خصوص عسل سبلان خاصیت‌های منحصر به فرد غذایی و درمانی دارد اما متاسفانه در طی این سال‌ها نتوانسته‌ایم آنچان باید و شاید از این پتانسیل استفاده کنیم.

این زنبوردار اردبیلی ادامه داد: نبود نظارت صحیح بر روی محصولات عرضه شده سبب می‌شود تا بازارهای فروش خود را از دست دهیم به طوری که در اردبیل شرکت‌های بسته بندی مناسب وجود ندارد تا عسل‌های تولید شده را از نظر درجه بندی کیفی متمایز نماید و در حال حاضر عسل‌های درجه یک و درجه سه و چهار در بازار فروش ادغام شده است.

وی اذعان کرد: نبود بسته بندی مناسب و برند سازی باعث شده تا بازار فروش بین‌المللی خوبی نداشته باشیم و معدود صادراتی را هم که به کشور‌های حاشیه خلیج فارس داشتیم از دست بدهیم، با این حال باز می‌توان با نظارت صحیح مسؤولان ذی ربط در زمینه بازاریابی و فروش موفق‌تر از قبل بود.

 

این زنبوردار در خصوص مشکلات حوزه زنبورداری گفت: زنبورداری شغل بسیار سختی است به‌طوری که باید در سرما و گرما در دل طبیعت و در درون یک چادر مستقر بود و به فعالیت‌های روزمره تولید عسل ادامه داد که این موضوع تنها قسمتی از سختی این شغل را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: نیاز است جهاد کشاورزی در زمینه تهیه موم، برموم، ژل رویال و دیگر نیازها برای تولید عسل بیش از پیش به زنبورداران مساعدت کند و همچنین در حوزه مالی نیز دولت با ارائه تسهیلات کم‌بهره و دارای دوره نفس به داد زنبورداران و کشاورزان که قشر کم توقع و ضعیف جامعه هستند برسد.

رتبه سوم تولید عسل در ایران/ عسل سبلان اولین عسل با ثبت جهانی در کشور

دهقان باقری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: ۴هزار و ۳ زنبورستان در استان اردبیل وجود دارد که ۲هزار و ۴۵۰ نفر نیز به غیر از زنبورداران در این زنبورستان‌ها فعالیت می‌کنند که با احتساب زنبورداران مجموع فعالین در زنبورستان‌ها به ۶هزار و ۵۵۳ نفر می‌رسد.

مسؤول واحد عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: ۴۶۰ هزار کندوی عسل در استان اردبیل وجود دارد و میزان عسل تولیدی به شکل سالانه در استان اردبیل ۷هزار و ۳۳۰ تن است که ۱۳۷ کیلوگرم ژله رویال نیز در استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: ۲۱۸ گرم زهر زنبور، ۱۲ تن بره موم و هشت و نیم تن گرده گل نیز در استان اردبیل به شکل سالانه توسط زنبورستان ها تولید می شود.

باقری به میزان صادرات عسل استان اردبیل در سال قبل اشاره کرد و یادآور شد: سرانه مصرف سالانه عسل در اردبیل ۱۲۰۰ تن است و ۲۰۰ تن عسل نیز از استان اردبیل صادر می‌شود.

مسؤول واحد عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: باتوجه به اینکه کیفیت عسل استان اردبیل نسبت به سایر نقاط کشور به دلیل واقع شدن در دامنه سبلان و وجود تنوع گیاهی بالا بیشتر است لذا به سایر استان‌ها انتقال داده شده و از طریق آن استان‌ها نیز صادرات انجام می‌شود.

وی گفت: عسل سبلان استان اردبیل اولین عسلی در ایران است که به ثبت جهانی رسیده و کشور ما سومین کشور با بیشترین میزان تولید عسل در دنیا است و همچنین  استان اردبیل در میزان تولید عسل رتبه سوم را دارد.

عسل سبلان استان اردبیل اولین عسلی در ایران است که به ثبت جهانی رسیده و کشور ما سومین کشور با بیشترین میزان تولید عسل در دنیا است.

 

و اما...

با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان اردبیل در حوزه تولید و توزیع عسل علی‌رغم اقدامات مثبت انجام یافته در طی سال‌های گذشته در خصوص برندسازی و توسعه این صنعت در استان اردبیل، ظرفیت بالایی برای بهره‌مندی از توان این بخش در اشتغال‌زایی و رفع معضل بیکاری وجود دارد.

استفاده از شیوه‌­های نوین در تولید عسل و هم‌چنین سایر محصولات مغذی و پرطرفدار همچون ژله رویال، زهر عسل و ... در توسعه این بخش می‌تواند مثمر ثمر واقع شود امری که به‌دلیل تخصصی بودن موضوع نیازمند برنامه‌ریزی‌های صحیح و دقیق و برگزاری کلاس‌های آموزشی متنوع است.

 

با توجه به بومی بودن صنعت زنبورداری در اردبیل و برند خاص «عسل سبلان» که نه تنها در ایران بلکه در دنیا مشهور است، امیدواریم مسؤولان ذیربط با توجه به اهمیت موضوع در راستای توسعه این صنعت در سال جهش تولید در استان اردبیل گام‌های اساسی بردارند.

اهمیت تجارت جهانی و امر صادرات کالاهای داخلی در درآمدزایی و اشتغال‌زایی در استان ضرورت توجه مسؤولان امر در جهت اقدامات اساسی در راستای رفع مشکلات صادرکنندگان را دو چندان می کند تا با اقدامات لازم و مناسب شاهد افزایش تولید، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی استان و کشور باشیم.

انتهای پیام/3463/117

منبع: فارس

کلیدواژه: عسل اردبیل برند سبلان تولید عسل سبلان بسته بندی صادرات استان اردبیل اشتغالزایی کسب و کار رونق اقتصادی عسل تولیدی در اردبیل عسل در استان اردبیل صادرات این محصول استان اردبیل عسل در اردبیل جهاد کشاورزی بسته بندی تولید عسل میزان تولید اشتغال زایی حال حاضر بسته بندی ماده غذایی عسل ایران عسل سبلان ثبت جهانی مهم ترین درجه یک تن عسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۸۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، این بزرگترین سامانه تولید برق خورشیدی برای یک نیروگاه آب شیرین کن در عمان با ظرفیت سالانه بیش از ٣٢ هزار مگاواتساعت برق سبز است که ١٠٠ درصد از مصرف آب شیرین کن را در طول شبانه روز پوشش می‌دهد.

این نیروگاه که توسط Veolia با مشارکت TotalEnergies توسعه یافته است، نقطه عطف مهمی در جهت تلاش‌های کربن زدایی در منطقه است، زیرا به کاهش حدود ٢٧٢٠٠ تن انتشار CO ٢ در سال کمک می‌کند که معادل آلاینده‌های تولید شده توسط حدودا ٦٠٠٠ خودروی موتور احتراق داخلی در سراسر جهان است.

ساخت نیروگاه خورشیدی مذکور در ماه اوت ٢٠٢٣ آغازشد، بهره برداری از آن در ماه مارس ٢٠٢٤ انجام شد و قرارداد اجاره برای بهره برداری از این مزرعه خورشیدی تا ٣١ مارس ٢٠٣٦ است.

سلیم بن ناصر العوفی وزیر انرژی و مواد معدنی کشور عمان در جریان بهره‌برداری از این طرح، تولید برق از منابع تجدیدپذیر را یکی از اهداف چشم انداز عمان ٢٠٤٠ اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد
  • ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • آخرین فرصت رستگاری | جدایی شیرین یا تلخ؟
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • تایلند 3 عراق 2: صعود به جام جهانی با بازگشت شیرین
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند