Web Analytics Made Easy - Statcounter

تامین ۷۴۱ میلیون دلار ارز برای روغن خام در هفت ماه امسال، مردم برای تامین کالاهای مورد نیاز نگران نباشند، روزانه ۷۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه شد، عقب‌نشینی شاخص بورس در نخستین هفته آبان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز پنجشنبه ۸ آبان شبستان به شرح زیر است:

تامین ۷۴۱ میلیون دلار ارز برای روغن خام در هفت ماه امسال

«صدیف بیک زاده» با اشاره به تامین عمده نیاز روغن کشور از واردات و ضریب بالای وابستگی به واردات این کالا، اظهار داشت: در سال جاری برنامه اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای روغن خام را داریم که در این راستا باید ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ میلیون تن واردات روغن خام انجام شود تا بتوانیم بازار این محصول را تنظیم کنیم.

وی با اعلام اینکه بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود، تصریح کرد: از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸ درصد تبدیل به روغن خام می‌شود که می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

بیک زاده با اعلام اینکه در هفت ماهه امسال میزان تخصیص ارز برای روغن خام ۹۳۳ میلیون دلار بوده است، گفت: همچنین در این مدت ۷۷۳ میلیون دلار نیز برای دانه های روغنی تخصیص ارز شده است.

وی با بیان اینکه ۷۴۱ میلیون دلار تامین ارز برای روغن خام و ۶۶۴ میلیون دلار تامین ارز برای دانه‌های روغنی در ۷ ماهه امسال انجام شده است، خاطرنشان کرد: این تامین ارزها با یک وقفه یک ماهه تبدیل به کالا می شود و از طریق گمرکات ترخیص و وارد کشور خواهد شد.

بیک زاده همچنین با اعلام اینکه برای تنظیم بازار از ذخایر راهبردی نیز استفاده خواهیم کرد، گفت: هر زمان جریان تامین کالا با هر دلیل از جمله کمبود ارز با مشکل مواجه شود، از این ذخایر راهبردی استفاده می کنیم.

 

مردم برای تامین کالاهای مورد نیاز نگران نباشند

«علیرضا رزم حسینی» در دیداری با اعضای انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران با تاکید بر اینکه مردم نگران تامین کالاهای مورد نیاز خود نباشند، اظهار داشت: تولیدکنندگانی که در شرایط سخت کنونی، به امر مقدس تولید مبادرت می‌ورزند، مجاهدان اقتصادی هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ایجاد شغل و توانمندسازی اقتصادی، مقدس ترین کار در کشور به ویژه در شرایط سخت کنونی است، تصریح کرد: در این موقعیت انتظار می‌رود رسانه‌ها در جهت ایجاد آرامش بازار گام بردارند، ضمن اینکه مردم هم نباید دغدغه و نگرانی بابت تامین کالاهای مورد نیاز خود داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس تکالیف قانونی مصرح در قانون بهبود فضای کسب‌وکار، برای صدور بخشنامه‌ها، نظر مشورتی انجمن‌ها، تشکل ها و بخش خصوصی را دریافت خواهد کرد.

تولیدکنندگان و فعالان صنعت فرآورده‌های لبنی کشور هم در این جلسه نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را برای عبور از شرایط موجود و رفع مشکلات بیان کردند و در عین حال تاکید داشتند که نیاز بازار بدون هیچ دغدغه و نگرانی تامین می‌شود.

 

روزانه ۷۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه شد

به رغم عرضه ۷۰ میلیون دلار ارز و امکان خرید هر صرافی به میزان  ۵۰۰ هزار دلار در بازار متشکل معاملات ارزی، از تاریخ اول تا هفتم آبان ماه ۱۳۹۹، در مجموع فقط هفت درصد (حدود پنج میلیون دلار) توسط صرافی‌ها خریداری شده است که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.

همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که در مدت مشابه حدود ۶٧٠ میلیون دلار ارز به صورت حواله توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شده است.

روز گذشته صرافی‌های بانکی هر دلار را ۲۷ هزار و  ۹۰۰ تومان فروختند، اما صرافی ملی قیمت خرید دلار و یورو (اسکناس) را از صفحه خود حذف و  نرخ فروش را اعلام کرد. قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانکی ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان درج شد.

همچنین در سامانه سنا نیز هر یورو با قیمت میانگین ۳۳ هزار و ۳۵۷ تومان به فروش رسید و هر دلار با قیمت میانگین ۲۷ هزار و ۹۱۸ تومان فروخته شد.

علاوه براین در سامانه نیما طی روز کاری گذشته، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۳ هزار و ۲۷ تومان به فروش رسید و حواله دلار نیز قیمت میانگین ۲۶ هزار و ۸۷۳ تومان را ثبت کرد.

 

عقب‌نشینی شاخص بورس در نخستین هفته آبان

شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۱۲۴ هزار واحد کاهش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۳۰ مهر ماه) با عدد یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۷ آبان ماه) به عدد یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۹۳ هزار و ۸۷۲ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۷۹ هزار و ۹۶۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۵۸ هزار و ۳۱ واحد به عدد ۲۴۶ هزار و ۹۰۵ واحد رسید.

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای تولید نیروی برق آبادان، ایران خودرو، بهساز کاشانه تهران، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه گذاری سیمان تامین در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، سایر واسطه‌گری‌های مالی و قند و شکر با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

همچنین نماد خرده فروشی، منسوجات، سایر حمل و نقل، لاستیک و پلاستیک، محصولات چرمی، وسایل ارتباطی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، ماشین‌آلات و تجهیزات، کانی غیرفلزی، محصولات فلزی، استخراج سایر معادن، پیمانکاری صنعتی، رایانه، خودرو و قطعات، بیمه و بازنشستگی، زراعت و خدمات وابسته، سیمان، آهک و گچ، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، واسطه گری های مالی و پولی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، عمده فروشی، استخراج زغال سنگ، دستگاه‌های برقی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، کاشی و سرامیک، دارویی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، چند رشته‌ای صنعتی، شیمیایی، هتل و رستوران، سرمایه‌گذاری‌ها، استخراج کانه‌های فلزی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، محصولات کامپیوتری، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات الکترونیکی و نوری، محصولات کاغذی، فنی و مهندسی، اطلاعات و ارتباطات، مخابرات و فرآورده های نفتی از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.

نمادهای بسته بندی مشهد (فبستم)، شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ)، رادیاتور ایران (ختور)، صنایع غذایی مینو شرق (غمینو)، شیمیایی سینا (شسینا)، فنرسازی زر (خزر)، خوراک دام پارس (غدام)، معدنی دماوند (کدما)، فولاد امیرکبیر کاشان (فجر)، رینگ سازی مشهد (خرینگ)، جنرال مکانیک (رنیک)، شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران زاگرس (ثزاگرس)، پتروشیمی ارومیه (شاروم)، کیا الکترود شرق (کیا)، زر ماکارون (غزر)، اشتاد ایران (تشتاد)، صنعتی بارز پکرمان)، کف (شکف)، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، دنا آفرین فدک (گدنا)، کارگزاران پارس (گپارس)، سرما آفرین (لسرما)، مرجان کارکمرجان)، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (شساخت)، کاشی صدف سرام استقلال آباده (کصدف)، سیمان کارون (سکارون)، بیمه معلم (ومعلم)، سپنتا (فپنتا)و گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) مثبت‌ترین نمادهای بازار بودند.

 

گمرک بدون کد رهگیری بانک مجوز ترخیص برنج ندارد

«مهرداد جمالی ارونقی» با اشاره به فسادپذیری بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج رسوبی در گمرک و بنادر کشور و اقدام نکردن به موقع دستگاه‌های مربوطه برای ترخیص این محصول، اظهار داشت: با وجود گزارش‌هایی که در این رابطه به مراجع ذیربط اعلام شده، تاکنون کد رهگیری بانک برای این حجم از برنج صادر نشده است.

وی افزود: گمرک بدون ارائه کد رهگیری بانک امکان صدور مجوز ترخیص برنج‌ها را ندارد.

از شهریورماه سال جاری ممنوعیت فصلی واردات برنج تا آخر آذرماه اعلام شده بود اما در آغاز آبان‌ماه گمرک اعلام کرد که واردات آزاد شده است. این در حالی بود که پیش از آغاز ممنوعیت فصلی واردات این محصول مجوزهایی برای ترخیص کالا صادر شده بود اما واردکنندگان اقدامی برای تحویل گرفتن کالای خود نکرده بودند.

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار تامین کالاهای مورد نیاز دلار در بازار متشکل ارز برای روغن خام میلیون دلار ارز ۷۰ میلیون دلار شاخص بورس تامین کالا عرضه شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۹۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳

در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته جاری، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۵۳ درصدی، معادل ۱۱ هزار و ۹۶۰ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحدی قرار گرفت.

رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۰.۳۶ درصدی (معادل دو هزار و ۷۸۱ واحد) در پله ۷۷۰ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز چهارشنبه، چهار هزار و ۱۵ میلیارد تومان نشان می‌داد. 

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را ۱۴.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از ورود سرمایه آنها به بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از ورود ۱۸۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳

برخلاف سنت همیشگی چهارشنبه ها، ورود پول از جانب حقوقی‌ها در دقایق پایانی معاملات شدت گرفت و این موضوع نوید انتظارات مثبت اهالی بازار نسبت به بازدهی نماد‌ها در هفته آتی را می‌دهد. 

همچنین بیش از ۷۳ نماد در جریان معاملات روز چهارشنبه، به صف خرید نشستند که نشانه مثبت دیگری برای بازگشایی بازار در روز شنبه آتی به شمار می‌رود. 

نباید از تاثیر بازگشایی نماد «ذوب» و تاثیر آن بر کلیت بازار غافل شد. با استارت مجدد معاملات سهام ذوب آهن، بازار کمی از حالت خنثی خارح شد و رنگ سبز نقشه بازار بیشتر به چشم آمد. 

با این وجود، سیاست تثبیت نرخ دلار نیما، همچنان متهم ردیف اول کم رمق بودن بازار در روز‌های ابتدایی سال نو است. در صورتی که سیگنال‌هایی مبنی بر وجود اراده از سوی بانک مرکزی در راستای کاهش فاصله میان نرخ نیما و آزاد اسکناس دلار صادر شود، بازار با پتانسیل بالایی شروع به رشد خواهد کرد.

منبع: تجارت نیوز

tags # بورس سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • رشد ۱۱ هزار واحدی بورس در پایان نخستین هفته کاری ۱۴۰۳
  • رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بورس قرمز شد
  • بازار سرمایه کاهشی شد
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در سومین روز کاری ۱۴۰۳
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!
  • بورس امروز ۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار