Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا قبل از برگزاری المپیک توکیو 15 کشور با جمعیتی کمتر از 1 میلیون نفر موفق به کسب مدال از مسابقات المپیک تابستانی یا زمستانی شده‌اند

اختصاصی طرفداری - از 206 عضو فعلی کمیته بین‌المللی المپیک IOC تاکنون 135 کشور موفق به کسب مدال از مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان شده‌اند.

کشور واتیکان با جمعیتی نزدیک به فقط 800 نفر کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان است، این کشور که در واقع منطقه‌ای در شهر رم پایتخت ایتالیا است از بین مجموع 193 عضو دائم و 2 عضو ناظر سازمان ملل متحد تنها کشوری است که عضو کمیته بین‌المللی المپیک نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این 194 کشور ، 12 منطقه خودمختار نیز در عضویت IOC قرار دارند که تعداد اعضای این نهاد ورزشی را به عدد 206 می‌رساند. هنگ کنگ، تایوان (با نام چین تایپه)، پورتوریکو، کوزوو، گوام، آروبا، برمودا، ساموای امریکایی، جزایر کوک، جزایر کیمن، جزایر ویرجین امریکایی و جزایر ویرجین بریتانیایی 12 منطقه خودمختاری هستند که علی‌رغم عضویت در کمیته بین‌المللی المپیک، عضو سازمان ملل متحد نیستند.

نگاهی داریم به کم جمعیت‌ترین اعضای کمیته بین‌المللی المپیک که موفق به کسب مدال المپیک شده‌اند:

کشورهای با جمعیت کمتر از 1 میلیون نفر

جدول زیر کشورهایی با جمعیت کمتر از 1 میلیون نفر را نشان می‌دهد که تاکنون موفق به کسب حداقل یک مدال المپیک شده‌اند، در این جدول جمعیت هر کشور بر اساس تخمین سازمان ملل متحد در سال 2020 در نظر گرفته شده است. از 15 کشور حاضر در این لیست 13 مورد کشور مستقل هستند، برمودا مستعمره بریتانیا در اقیانوس اطلس است و جزایر ویرجین امریکایی نیز یکی از مناطق خودگردان کشور امریکا در دریای کارائیب می‌باشد.

کشور جمعیت قاره مدال‌ها ورزش مدال‌آور طلا نقره برنز جیبوتی 988 هزار افریقا - - 1 دو و میدانی فیجی 896 هزار اقیانوسیه 1 - - راگبی گویان 787 هزار امریکای جنوبی - - 1 بوکس مونته نگرو 628 هزار اروپا - 1 - هندبال لوکزامبورگ 626 هزار اروپا 1 3 - دو و میدانی / وزنه‌برداری / اسکی آلپاین سورینام 587 هزار امریکای جنوبی 1 - 1 شنا باهاما 393 هزار امریکای شمالی 6 2 6 قایقرانی بادبانی / دو و میدانی ایسلند 341 هزار اروپا - 2 2 دو و میدانی / جودو / هندبال باربادوس 287 هزار امریکای شمالی - - 1 دو و میدانی ساموا 198 هزار اقیانوسیه - 1 - وزنه‌برداری گرنادا 113 هزار امریکای شمالی 1 1 - دو و میدانی تونگا 106 هزار اقیانوسیه - 1 - بوکس جزایر ویرجین امریکا 104 هزار امریکای شمالی - 1 - قایقرانی بادبانی برمودا 62 هزار امریکای شمالی - - 1 بوکس لیختن اشتاین 38 هزار اروپا 2 2 6 اسکی آلپاین

برخی نکات آماری جالب توجه:

لیختن اشتاین تنها کشوری است که علی‌رغم کسب مدال در المپیک زمستانی تاکنون موفق به بردن هیچ مدالی از المپیک تابستانی نشده است. در بین اعضای IOC، برمودا (که خود مستعمره بریتانیا است) با 53 کیلومتر مربع کوچکترین کشور از لحاظ مساحت است که مدال المپیک در کارنامه دارد. از بین اعضای سازمان ملل متحد نیز باز هم این لیختن اشتاین است که با 160 کیلومتر مربع کوچکترین کشور صاحب مدال المپیک است. لوکزامبورگ کم‌جمعیت‌ترین کشوری است که موفق به کسب مدال از هر دو المپیک تابستانی و زمستانی شده است. ایسلند کوچکترین ملتی است که موفق به کسب مدال در یک ورزش تیمی شده است. فیجی در قاره اقیانوسیه کوچکترین ملتی است که در یک ورزش تیمی به مدال طلا دست یافته است. تیم راگبی 7 نفره فیجی، قهرمان المپیک 2016 ریودوژانیرو لیختن اشتاین و مدال‌های خانوادگی

لیختن اشتاین در قلب قاره اروپا بین دو کشور سوئیس و اتریش قرار دارد، این کشور آلمانی زبان با 10 مدال المپیک برای جمعیتی حدود 38 هزار نفر که کمتر از گنجایش بسیاری از استادیوم‌های فوتبال جهان است با میانگین 1 مدال برای هر 3800 نفر در صدر جدول مدال بر جمعیت تاریخ المپیک نیز قرار دارد. هر 10 مدال المپیک این کشور در المپیک زمستانی و در ورزش اسکی آلپاین به دست آمده‌اند.

9 عدد از 10 مدال المپیکی این کشور توسط اعضای تنها دو خانواده در لیختن اشتاین کسب شده‌اند! اولین مدال این کشور روز 11 فوریه 1976 توسط هانی ونزل در المپیک 1976 اینسبروک در اتریش به دست آمده، ونزل 4 سال بعد در لیک پلاسید امریکا توانست اولین مدال طلای تاریخ کشورش را نیز کسب کند، این اسکی‌باز زن با 2 طلا و 1 نقره و 1 برنز پرافتخارترین ورزشکار تاریخ کشور کوچک لیختن اشتاین است. جالب اینکه دختر وی، تینا وایرایتر با کسب مدال برنز در المپیک 2018 پیونگ چانگ در مسابقه‌ای که با قهرمانی ناباورانه استر لدتسکا به یاد آورده می‌شود، آخرین مدال‌آور این کشور در مسابقات المپیک است.

تینا وایرایتر در کنار مادرش هانی ونزل، تنها قهرمان المپیک تاریخ لیختن اشتاین نگاهی به سایر کشورهای کوچک

برمودا کوچکترین کشوری است که موفق به کسب مدال از المپیک تابستانی شده است، کلارنس هیل از ورزش بوکس تنها مدال‌آور تاریخ این جزیره خودمختار بریتانیایی است. جالب اینکه این بوکسور سنگین‌وزن برمودایی در المپیک 1976 مونترئال در حالی با دو پیروزی به مدال برنز رسید که در دور اول موفق به ناک اوت کردن پرویز بادپا بوکسور کشورمان شده بود!

کشور کوچک گرنادا در دریای کارائیب کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان است که در المپیک تابستانی به مدال طلا دست یافته، این اتفاق در المپیک 2012 لندن توسط کیرانی جیمز دونده 19 ساله این کشور به وقوع پیوست، جیمز که یک سال قبل در ماده 400 متر قهرمان جهان شده بود، در المپیک لندن در همین ماده اولین مدال طلای تاریخ کشورش را کسب کرد. وی 4 سال بعد در المپیک ریودوژانیرو نیز با کسب مدال نقره دومین مدال تاریخ کشورش را به کارنامه ورزشی خود اضافه کرد.

کیرانی جیمز پس از قهرمانی در المپیک لندن

ساموا با کمتر از 200 هزار نفر جمعیت تنها کشوری است که تک مدال المپیک خود را سال‌ها پس از مسابقه اصلی دریافت کرده است! اله اوپلوگه وزنه‌بردار فوق سنگین این کشور در ماده مثبت 75 کیلوگرم زنان در المپیک 2008 پکن در روز مسابقه به مقام چهارم بسنده کرد اما 8 سال بعد و با مثبت شدن آزمایش دوپینگ مجدد نمونه‌های اخذ شده از نفرات دوم و سوم به مدال نقره رسید!

اله اوپلوگه و مدال نقره‌‌ای که سال‌ها بعد بر گردن آویخت

کشور باهاما در اقیانوس اطلس با جمعیتی کمتر از 400 هزار نفر موفق به کسب 6 مدال طلا از مسابقات المپیک شده است! این کشور که اولین مدال المپیک خود را در سال 1956 در ورزش قایقرانی بادبانی کسب کرده، در سال 1964 و باز هم در قایقرانی بادبانی موفق به کسب نخستین مدال طلای تاریخ خود شد. ورزشکاران باهامایی از سال 1992 تاکنون هیچ دوره‌ای از مسابقات المپیک تابستانی را بدون مدال ترک نکرده‌اند. هر 12 مدال این کشور از 1992 تا 2016 در ورزش دو و میدانی و در مواد سرعتی حاصل شده است.

جزیره باربادوس در دریای کارائیب دیگر کشور امریکای شمالی است که تنها افتخار المپیکی خود را در ورزش دو و میدانی و در مواد سرعتی به دست آورده، جالب اینکه تنها مدال تاریخ باربادوس در یکی از مهم‌ترین مواد مسابقات المپیک یعنی دوی 100 متر مردان حاصل شده است. تنها افتخار باربادوس مربوط به 20 سال پیش است که طی آن اوبادله تامپسون دونده نامدار این کشور در المپیک 2000 سیدنی موفق به کسب مدال برنز ماده 100 متر شد.

فینال 100 متر المپیک سیدنی، تامپسون (نفر اول از راست) در رقابت با موریس گرین قهرمان مسابقات کلیپی از 5 کشور کوچک برنده مدال طلا

پنج کشور لیختن اشتاین، گرنادا، باهاما، سورینام و لوکزامبورگ در کنار فیجی تنها اعضای IOC هستند که با جمعیتی کمتر از 1 میلیون نفر موفق به کسب حداقل یک مدال طلای المپیک شده‌اند. ویدئوی زیر لحظه ثبت اولین مدال طلای این 5 کشور کوچک را نمایش می‌دهد.

 

همچنین بخوانید:

با ضعیف‌ترین کشورهای تاریخ المپیک آشنا شوید

 

منبع: طرفداری

کلیدواژه: کمیته بین المللی المپیک کمتر از 1 میلیون نفر هزار امریکای شمالی موفق به کسب مدال موفق به کسب مدال قایقرانی بادبانی المپیک تابستانی سازمان ملل متحد مسابقات المپیک المپیک شده اند کم جمعیت ترین لیختن اشتاین جزایر ویرجین مدال المپیک دو و میدانی هزار اروپا اولین مدال تاریخ کشور مدال طلای کشور کوچک ترین کشور مدال طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۹۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگرز: توقع کسب یک مدال طلا از کشتی گیران در المپیک را داشته باشیم

حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی  در پاسخ به اینکه برای اولین بار تیم ملی کشتی فرنگی با سهمیه کامل راهی المپیک شده، اظهار کرد: خوشحال هستم که کشتی فرنگی به شایستگی توانست ۶ سهمیه باقی مانده المپیک را کسب کند. با یک انسجام تیمی و بدون دغدغه بتواند با یک برنامه منسجم، مسیر ناهموار و سخت آماده سازی را پشت سر بگذارد. البته اکنون هم حرف چند ماه گذشته را تکرار می‌کنم؛ از ابتدا هم اولویت و هدف گذاری ما صرفاً کسب ۶ سهمیه نبوده. کما اینکه در المپیک هم شما با ۱۰۰ ورزشکار شرکت کنید، خیلی به تعداد و کمیت امتیاز نمی‌دهند و کیفیت نتیجه‌ها و به طور مشخص رنگ مدال‌ها نگاه ویژه‌ای می‌شود. امیدوارم بتوانیم بهترین نتایج و رنگ‌ها را برای مسابقات المپیک رقم بزنیم.

سرمربی تیم ملی کشتی در باره پیش‌بینی برای المپیک پاریس گفت: چرخه انتخابی تیم ملی کاملاً مشخص است. در ۶۰ و ۶۷ کیلوگرم یک مسیر‌هایی برای ارزیابی فنی کشتی‌گیران تعریف کرده و مشخص شد که ۴ کشتی‌گیر در وزن‌های ۶۰ و ۶۷ کیلو در تورنمنت رنکینگ مجارستان شرکت کنند تا ارزیابی نهایی برای حضور در المپیک انجام شود.

رنگرز درباره  کشتی‌گیرانی مثل اسماعیلی و گرایی گفت: قطعاً رقابت‌ها بسیار حساس خواهند بود. ما ۲ ارزیابی در چرخه انتخابی تیم ملی تعریف کردیم. بخشی از ارزیابی‌ها، نه فقط درباره  این ۲ وزن، ارزیابی‌های داخلی است و رقابت‌های قهرمانی کشور را شامل می‌شود. صرفاً قهرمانی کشور به منزله پوشیدن پیراهن تیم ملی نیست. کشتی‌گیر باید در رقابت‌های بین‌المللی نیز نشان دهد که می‌تواند کسب افتخار کند؛ لذا ارزیابی‌های داخلی و کلی مکمل همدیگر هستند.

او درباره صحبت‌های دبیر که باید انتظارات از کشتی گیران بالا نرود، ادامه داد: منهای رقابت‌های ۲۰۱۲ لندن، در همه ادوار اگر یک مقایسه تطبیقی انجام دهیم، کاروان کشتی ایران سهم خود را  با یک مدال طلا  ادا کرده است. حالا به هر دلیلی بخواهیم فشار را روی کشتی بیش از فضای متعارف خودش تحمیل کنیم و بار اضافه روی دوش کشتی‌گیران بگذاریم، به نظرم می‌رسد که قطع به یقین کمک کننده نخواهد بود بلکه بازدارنده است.

رنگرز گفت: صحبت‌های دبیر را ۱۰۰ درصد درست می‌دانم. توقع از کشتی‌گیران ما باید یک نشان طلا باشد. این به منزله نیست که قهرمانان ایران تلاش وافر نداشته باشند، اما آن چیزی که باید مطالبه قرار گیرد، به زعم بنده یک مدال طلاست.  

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در رابطه با اینکه رفتن گرایی و کاویانی نژاد قطعی شد و باید با مختاری جور دیگری رفتار می‌شد، گفت: کادر فنی با هماهنگی فدراسیون کشتی بر مبنای چرخه انتخابی تیم ملی با توجه به مصلحت ملی و زمان کوتاهی که وجود داشت، عملاً مصوبه را اعلام کرد و در خصوص ۷۷ کیلوگرم نیز طبق مصوبه اتفاق افتاد. به همه کشتی‌گیران شانس حضور دادیم، اما ارزیابی بر مبنای این بوده که برخی از ورزشکاران در رقابت‌های داخلی و بعضی دیگر در مسابقات خارجی  شرکت کنند.

حسن رنگرز درباره  اینکه شب گذشته امین میرزازاده آقا ورزش ایران شد، گفت: از دوستان تقدیر و تشکر می‌کنم، زیرا برنامه خوبی تدارک دیدند. فدراسیون کشتی با توجه به عملکردش در حوزه مدال آوری و ساخت‌وساز به عنوان فدراسیون برتر شناخته شده است.

او ادامه داد: درباره  امین میرزازاده هم توقع غیر از این نبوده؛ ۲ نشان طلا در آسیا، یک نشان طلا در بازی‌های آسیایی و یک نشان طلا در مسابقات قهرمانی جهان آقایی ورزش کشور برازنده امین میرزازاده است. قطعاً یک نشان زیبا در المپیک در کارنامه‌اش خالی است که آن قطع به یقین بدست خواهد آمد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره سطح مسابقات جام تختی گفت: یکی از تورنمنت‌های ریشه‌دار و باسابقه ماست. تلاش ما باید معطوف به این باشد که در بهترین سطح برگزار شود. امسال تحت تاثیر مسابقات سهمیه قرار گرفته و خیلی از تورنمت‌های دنیا نیز با کیفیت و مشابه رقابت‌های جام تختی برگزار می‌شود. برای ما یک میدان جدید است. هم برای ۴ وزن غیر المپیکی داشته‌هایمان را یک ارزیابی فنی جدید داشته باشیم و هم برای تیم ملی امید از درون این مسابقات نفرات برتر را انتخاب کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی کشتی و رزمی

دیگر خبرها

  • رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد
  • رنگرز: توقع کسب یک مدال طلا از کشتی گیران در المپیک را داشته باشیم
  • نقش اینچه درگاهی در موفقیت تاریخی ژیمناستیک ایران
  • طلای دختر تالوکار ایران در انتخابی جام جهانی
  • انتخابی جام‌جهانی ووشو؛ مدال طلا بر گردن اسدیان
  • مدال طلا بر گردن هلیا اسدیان
  • تعداد سهمیه‌های کاروان المپیک به ۱+۳۱ رسید
  • کمک هزینه IOC در تیراندازی به افرادی که باید می رسید نرسید
  • نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور | جنگ برای سهمیه المپیک
  • دیوید تیلور عددی نبود!