Web Analytics Made Easy - Statcounter

۸ آبان ۱۳۵۹ همزمان با شهادت نوجوان ۱۳ ساله، حسین فهمیده، روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی نام گذاری شده است.

به گزارش ایمنا، محمد حسین فهمیده متولد ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۶ در شهر قم است. وی در خانواده‌ای مذهبی به همراه برادرش داوود که او هم در دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسید، زندگی می‌کرد. در حدود ۱۰ سالگی به کرج مهاجرت کردند و تحصیلات راهنمایی را در آنجا ادامه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید فهمیده در جریان درگیری‌های کردستان در اوایل سال ۱۳۵۸، به آنجا رفت تا با دشمنان بجنگد ولی نیروهای کمیته او را بازگرداندند. در نهایت او با توجه به فرمان امام تصمیم گرفت که به جبهه‌های جنگ تحمیلی برود.

تاریخ روز نوجوان ۹۹

روز نوجوان ۸ آبان ۱۳۹۹ است. علت نامگذاری این روز شهادت محمدحسین فهمیده، نوجوان ۱۳ ساله بسیجی، در ۸ آبان سال ۱۳۵۹ است.

خلاصه داستان شهید حسین فهمیده

حسین فهمیده همیشه می‌گفت: «امام هر چه اراده کند، همان را انجام خواهم داد و من تسلیم او هستم.». از این رو تصمیم گرفت با هدف اجرای دستورات امام به جبهه رفته و با دشمن بعثی بجنگد. حسین فهمیده یک روز به بهانه خرید نان از خانه خود در کرج خارج شده و به تهران رفت. در تهران افرادی سعی کردند او را منصرف کنند ولی موفق نشدند و پس از آن به سمت جنوب کشور راهی شد. در آنجا با تلاش بسیار فرمانده گروه دانشجویان دانشکده افسری را راضی کرد تا با آنها به خرمشهر برود. فهمیده پس از مدت کوتاهی مجروح شد ولی مجروحیت مانع حضور او در خط مقدم نشد و رشادت‌های بسیاری از خود نشان داد. در روز شهادت، ۸ آبان ۱۳۵۹، او به همراه هم سنگرش محمدرضا شمس حضور داشت. شهید محمدرضا شمس آن روز به شدت مجروح شد و حسین فهمیده به سختی توانست او را به پشت خط رسانده و دوباره به سنگر خود بازگردد. وقتی حسین فهمیده به سنگر رسید با صحنه هجوم ۵ تانک عراقی به سمت نیروهای ایرانی مواجه شد و با اراده‌ای محکم و روحیه ایثارگر خود نارنجک‌ها را به کمر بست و در دست گرفت و شجاعانه به سمت تانک‌ها حرکت کرد. در حالی که پای او تیر خورده بود خود را به جلوترین تانک رسانده و در زیر آن نارنجک‌ها را منهدم کرد.

سخن امام پس از شهادت حسین فهمیده

امام خمینی (ره) در دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مورد شهید محمدحسین فهمیده فرمودند: «رهبر ما آن طفل سیزده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

آرامگاه شهید فهمیده

بقایای پیکر شهید حسین فهمیده در بهشت زهرا، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱، به خاک سپرده شده است.

وصیت نامه شهید حسین فهمیده

متن وصیت‌نامه شهید محمدحسین فهمیده به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

مَن طَلَبَنی وَجَدَنی وَ مَن وَجَدَنی عَرَفَنی وَ مَن عَرَفَنی عَشَقَنی وَ مَن عَشَقَنی عَشَقتُهُ وَ مَن عَشَقتُهُ قَتَلتُهُ وَ مَن قَتَلتُهُ فَعَلی دِیَتُه وَ مَن عَلی دِیَتُه وَ اَنَا دِیَتُه

هرکس من را طلب می‌کند می‌یابد مرا، و کسی که مرا یافت می‌شناسد مرا، و کسی که من را دوست داشت، عاشق من می‌شود و کسی که عاشق من می‌شود، من عاشق او می‌شوم و کسی که من عاشق او بشوم، او را می‌کشم و کسی که من او را بکشم، خون بهایش بر من واجب است، پس خون بهای او من هستم.

هدف من از رفتن به جبهه این است که، اولاً به ندای "هل من ناصر ینصرنی" لبیک گفته باشم و امام عزیز و اسلام را یاری کنم و آن وظیفه‌ای را که امام عزیزمان بارها در پیام‌ها تکرار کرده، که هرکس که قدرت دارد واجب است که به جبهه برود، و من می‌روم که تا به پیام امام لبیک گفته باشم. آرزوی من پیروزی اسلام و ترویج آن در تمام جهان است و امیدوارم که روزی به یاری رزمندگان، تمام ملت‌های زیر سلطه آزاد شوند و صدام بداند که اگر هزاران هزار کشور به او کمک کند او نمی‌تواند در مقابل نیروی اسلام مقاومت کند. من به جبهه می‌روم و امید آن دارم که پدر و مادرم ناراحت نباشند، حتی اگر شهید شدم، چون من هدف خود را و راه خود را تعیین کرده‌ام و امیدوارم که پیروز هم بشوم. پدر و مادر مهربان من! از زحمات چندین ساله شما متشکرم. من عاشق خدا و امام زمان گشته‌ام و این عشق هرگز با هیچ مانعی از قلب من بیرون نمی‌رود، تا اینکه به معشوق خود یعنی «الله» برسم. و بحق که ما می‌رویم که این حسین زمان و خمینی بت شکن را یاری کنیم و بحق که خداوند به کسانی که در راه او پیکار می‌کنند پاداش عظیم می‌بخشد. من برای خدا از مادیات گذشتم و به معنویات فکر کردم، از مال و اموال و پدر و مادر و برادر و خواهر چشم پوشیدم، فقط برای هدفم یعنی الله"

پدر و مادر شهید فهمیده

فاطمه کریمی، مادر بزرگوار شهیدان حسین و داوود فهمیده، در اسفندماه ۱۳۹۸ در گذشت. پدر شهید فهمیده نیز در فروردین ماه ۱۳۹۹ در حالی که به علت بیماری تنفسی در بیمارستان بستری بود، درگذشت.

روز نوجوان و بسیج دانش آموزی

پس از شهادت محمد حسین فهمیده، ۸ آبان هر سال به عنوان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی گرامی داشته می‌شود. نوجوانی دوره‌ای از زندگی میان کودکی و بزرگسالی است و محدوده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال را در بر می‌گیرد. دوران نوجوانی، یکی از بحرانی‌ترین دوران‌های زندگی هر فرد است و انتخاب‌های بزرگ و مهم زندگی در آن به وقوع می‌پیوندند. در این دوران است که فرد مسیر زندگی خود را تا حدودی مشخص می‌کند و تصمیم می‌گیرد که راه خوب را پیش گیرد یا راه بد.


 

کد خبر 452345

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهید فهمیده شهید حسین فهمیده چه روزی چه کسی داوود فهمیده شهیدان فهمیده شهید فهمیده و امام خمینی ۸ آبان ۹۹ متن ۸ آبان شهادت آبان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق محمدحسین فهمیده روز نوجوان شهید فهمیده حسین فهمیده پدر و مادر ۸ آبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۹۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی بهترین فیلمنامه‌های سال/«داستان آمریکایی» و «جانشینی» بردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، جوایز انجمن نویسندگان آمریکا ( WGA) شب پیش بهترین‌های فیلمنامه های سینمایی و تلویزیونی ۲۰۲۳ را شناخت.

در بخش سینمایی کورد جفرسون نویسنده «داستان آمریکایی» که بر اساس رمان «پاک کردن» اثر پرسیوال اورت نوشته شده بود جایزه پل سالیوان را برای بهترین فیلمنامه اقتباسی برد و رقبای خود «آیا آنجا هستی خدا؟ این منم، مارگارت»، «قاتلان ماه کامل»، «نیاد» و «اوپنهایمر» را پشت سر گذاشت.

در بخش فیلمنامه اوریجینال یا غیراقتباسی نیز «جاماندگان» بهترین فیلمنامه شد و رقبای خود «ایر»، «باربی»، «می دسامبر» و «زندگی‌های گذشته» را پشت سر گذاشت.

جایزه بهترین فیلمنامه سینمای مستند هم به «تونل کبوتر» نوشته ارول موریس از اپل رسید.

در بخش تلویزیونی سریال «جانشینی» از اچ‌بی‌او ۲ جایزه انجمن نویسندگان آمریکا را به دست آورد که بیشترین جایزه در مقایسه با هر سریال دیگری است و هم در بخش بهترین سریال درام و هم برای بهترین اپیزود سریال درام برای قسمت «لیوینگ» جایزه برد.

دیگر برندگان اصلی شامل جایزه بهترین فیلمنامه سریال کمدی برای «خرس» از FX، سریال کوتاه برای «بیف» از نتفلیکس، سریال جدید «آخرین بازمانده ما» از اچ‌بی‌او بودند.

در نهایت اچ‌بی‌او/مکس با ۵ جایزه بیشترین جوایز این شب را از آن خود کرد و پس از آن نتفلیکس با ۳ جایزه قرار گرفت.

این اولین مراسم اهدای جوایز انجمن نویسندگان پس از اعتصاب سال گذشته بود که منجر شد تا اهدای جوایز تا آوریل و یک ماه پس از اسکار به تعویق بیفتد.

در این مراسم والتر هیل جایزه لورل را برای دستاورد فیلمنامه نویسی دریافت کرد و لیندا بلادورث توماسون با جایزه لورل برای دستاورد نویسندگی تلویزیونی تجلیل شدند.

کد خبر 6078600

دیگر خبرها

  • «ای کاش زودتر» منتشر شد
  • شهادت نوجوان فلسطینی در نابلس به ضرب گلوله صهیونیست‌ها
  • (ویدیو) وصیت‌نامه جواد خیابانی در یک برنامه تلویزیونی
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران از خانواده شهید « حسین نیا»
  • معرفی بهترین فیلمنامه‌های سال/«داستان آمریکایی» و «جانشینی» بردند
  • ببینید | روایت جواد خیابانی از وصیت‌نامه خود؛ قول مهم آقای گزارشگر به مارادونا
  • نویسنده «بی‌تابی آرزوها» خانواده را بستر روایت قرار داده است
  • راه شهید فهمیده ادامه دارد
  • گام‌های لرزان اساطیر ایرانی
  • چرا مردم کوفه بیعت خود را شکستند؟/ تطمیع و تهدید عامل شهادت سفیر امام حسین(ع)