Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:47:29 GMT

فرستاده ویژه ایران از مسکو راهی ایروان شد

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۰۱۶۰

فرستاده ویژه ایران از مسکو راهی ایروان شد

به گزارش ایرنا از مسکو عراقچی بعد از پایان مذاکرات با آندری رودنکو نماینده ویژه روسیه در امور قره‌باغ و  «سرگئی ریابکوف» همتای روسی خود در امور برجام، هنگام ترک مسکو گفت:   طرح تهران درباره مناقشه قره باغ را که بر مبنای اصول انسان دوستانه و توجه به خواست های طرف‌های درگیر تهیه شده  پیشنهاد داده ایم و منتظر دریافت پاسخ از طرف های مناقشه می مانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به محتوای نشست‌های امروز در مسکو تصریح کرد که  ایران و روسیه رویکردهای مشابهی در مورد مناقشه قره باغ دارند.

سید عباس عراقچی فرستاده ویژه ایران که بامداد امروز پنجشنبه وارد مسکو شد، پس از مذاکره و رایزنی سه ساعته با آندری رودنکو معاون وزیرامورخارجه و نماینده ویژه روسیه در امور قره‌باغ، با سرگئی ریابکوف همتای روسی خود در امور برجام هم به گفت و گو نشست.

سفر منطقه‌ای عراقچی برای پیشبرد ابتکار ایران در زمینه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ که باکو شروع و امروز پنجشنبه در مسکو ادامه یافت طی امشب و فردا در ایروان و آنکارا  به پایان خواهد رسید.

 محمدجواد ظریف وزیرخارجه  جمهوری اسلامی درباره ابتکار ایران گفته بود: تهران طرحی را با تصویب مقامات عالی کشور برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ تدوین کرده که در سفر منطقه ای عراقچی آن را پیگیری خواهیم کرد.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را آغاز گر حمله عنوان کردند.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیشبینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قرهباغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (روسیه، آمریکا و فرانسه)، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است.


 

برچسب‌ها برجام جمهوری اسلامی ایران روسیه ایروان مناقشه قره باغ سرگئی ریابکوف سید عباس عراقچی آنکارا باکو پروندهٔ خبری قره باغ و مناقشه جدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام جمهوری اسلامی ایران روسیه ایروان مناقشه قره باغ سرگئی ریابکوف سید عباس عراقچی آنکارا باکو برجام جمهوری اسلامی ایران روسیه ایروان مناقشه قره باغ سرگئی ریابکوف سید عباس عراقچی آنکارا باکو اخبار کنکور مناقشه قره باغ دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۰۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «الهام علی‌اف» رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز سه‌شنبه اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان درک مشترکی نسبت به توافق صلح دارند، هم‌اکنون آنچه باقی مانده بررسی و هماهنگی جزییات این توافق است.

الهام علی‌اف اواخر اسفند پارسال اعلام کرد که باکو بیشتر از هر زمانی به صلح با کشور همسایه یعنی ارمنستان نزدیک است. علی‌اف در آیین گشایش یازدهمین مجمع جهانی باکو با محوریت «احیای یک جهان از هم گسسته»، گفت: هم‌اینک بیشتر از هر زمانی به صلح با ارمنستان نزدیک هستیم. آذربایجان آماده ادامه مذاکرات صلح با ایروان است زیرا زمان پایان دادن به بی‌ثباتی در منطقه فرارسیده است.

مجمع جهانی باکو از سال ۲۰۱۳ برگزار می‌شود. یکی از مبتکران ایجاد این مجمع، «باشگاه / کلوپ مادرید» است که بیش از ۸۰ رییس جمهور و نخست وزیر اسبق را از ۵۶ کشور جهان گرد هم می‌آورد.

ایروان و باکو پارسال با میانجی‌گری روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا مذاکرات برای صلح در آینده را آغاز کردند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اواخر ماه مه سال جاری گفت که ایروان آماده به رسمیت شناختن حاکمیت جمهوری آذربایجان در مرزهای شوروی سابق از جمله قره‌باغ است.

با وجود توقف مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو کشور کار بر روی متن توافقنامه صلح را ادامه دادند. پس از دیدار علی اف و پاشینیان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، تصمیم گرفته شد که مذاکرات از سر گرفته شود.

کد خبر 6086826

دیگر خبرها

  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • آمریکا فرستاده ویژه جدید برای غزه منصوب می‌کند
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • بررسی دستاوردهای ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 
  • جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟