Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-29@11:16:36 GMT

واکنش گمرک به فساد برنج‌های دپو شده

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۱۰۶۶

واکنش گمرک به فساد برنج‌های دپو شده

صاحبان برنج های دپو شده معتقدند ماجرای رسوب و مشکلات ترخیص این کالا از زمانی شروع شده که در سال گذشته با آغاز ممنوعیت فصلی واردات برنج، ترخیص درصدی این کالا در دستور کار قرار گرفت و از آن زمان تاکنون بانک مرکزی نسبت به تخصیص و تامین ارز برنج‌های ترخیص شده بصورت درصدی یا رسوبی در گمرک و بنادر اقدامی نکرده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این روزها بحث برنج‌های وارداتی مانده در گمرک تا جایی پیش رفت و ترخیصی صورت نگرفت که صاحبان این کالا ضمن گلایه از مسئولان در گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی اعلام کردند که برنج های آنها در حال فاسد شدن است و دستگاه‌های مربوطه اقدامی در این رابطه نکرده‌اند،در عین حال که به دلیل عدم تامین ارز، اعتبار واردکنندگان نزد تجار خارجی نیز زیر سوال رفته و اعتماد آنها خدشه‌دار شده است.


به دنبال اعلام فسادپذیری هزاران تن برنج در بنادر و در حالی که اذهان عمومی خواهان پاسخگویی دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) و بانک مرکزی شده بودند، فعلا گمرک نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است.
کاهش ۴۹ درصدی واردات برنج

مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دپوی بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرک و بنادر توضیح داد که از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به ترخیص ۵۸۰ هزار تن برنج به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار از گمرکات کشور اقدام شده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۹۸۶ هزار تن برنج به ارزش بیش از یک میلیون دلار ترخیص شده بود. این آمار نشان می‌دهد که ترخیص برنج در سال جاری از لحاظ وزنی ۴۱ درصد و ارزش دلاری تا ۴۹ درصد کاهش دارد.
بارها مکاتبه کردیم

وی در ادامه با اشاره به موانع پیش روی ترخیص بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج رسوبی گفت: عدم ترخیص این برنج‌ها مربوط به ممنوعیت فصلی نیست، چراکه پیش از شروع ممنوعیت فصلی از ابتدای شهریورماه امسال این کالاها به گمرک اظهار شده بود و فقط به دلیل عدم ارائه کد رهگیری بانک، امکان ترخیص نداشت. این در حالی است که گمرک طی چندین بار مکاتبه، فهرست کالاهای رسوبی از جمله برنج را به وزارت صمت و معاونت بازرگانی داخلی آن وزارتخانه اعلام کرده و آن مرجع نیز جهت تخصیص و تامین ارز لیست را به بانک مرکزی ارائه کرده است.
بدون کد رهگیری امکان ترخیص نیست

معاون فنی گمرک با بیان اینکه ترخیص هر کالایی از جمله همین برنج‌های رسوبی مشروط به اخذ مجوزهای قانونی و ارائه کد رهگیری بانک است، افزود: با توجه به اینکه تاکنون کد رهگیری بانک در رابطه با برنج صادر نشده گمرک نیز امکان ترخیص کالا را نداشته است.
بانک ها از صدور نامه قرارگیری ثبت سفارش در صف تأمین ارز امتناع می کنند

وی اشاره‌ای به مصوبه شورای عالی امنیت ملی در رابطه با ترخیص کالاهای اساسی از جمله برنج داشت و افزود: طبق این مصوبه گمرک می‌تواند نسبت به ترخیص درصدی از کالاهای « در صف تامین ارز » اقدام کند، اما با توجه به اینکه احراز و اعلام اینکه ثبت سفارشی در صف تأمین ارز است یا خیر، به عهده بانک‌های عامل است، این بانک‌ها براساس بخشنامه بانک مرکزی از صدور گواهی مبنی بر قرارگیری کالا در صف تامین ارز امتناع کرده و امکان ترخیص درصدی از محموله‌های کالاهای وارداتی وجود نداشته؛ در ضمن گمرک ایران هیچ اختیاری درخصوص ترخیص درصدی کالاهای «در صف تخصیص ارز » ندارد.

ارونقی در ادامه به جریان سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان و بازدید از بنادر و مصوباتی که در راستای تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده ابلاغ شده اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای مصوبات این سفر، قرار شد صاحبان کالاهایی که کالاهای آنها در گمرک و بنادر رسوب کرده و مشمول شرایط مصوبه هستند ، نسبت به ارائه فرم مربوطه اقدام کنند که بر این اساس گمرک ایران طی ۹ مرحله لیست های مربوطه را به وزارت صمت ارائه کرد تا جهت پیگیری صدور کد رهگیری به بانک مرکزی ارسال شوند.

این در حالی است که در مدت اخیر، گمرک ایران چندین بار گزارش عملکرد خود را در رابطه با پیگیری ترخیص کالاهای رسوبی و لیست حدود یک میلیارد دلاری ارائه شده به وزارت صمت اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، در حالی عدم تخصیص و تامین ارز از موانع اصلی ترخیص حدود هشت میلیون کالای اساسی و غیر اساسی دپو شده در گمرکات و بنادر کشوراست که طی مصوبات سفر معاون اول رئیس جمهور در مورد کالاهای اساسی مقرر شد بانک مرکزی در مورد اقلام و کالاهایی که به صورت اعتباری وارد شده اند اعلامیه تامین ارز اعتباری برای آنها صادر کند تا به سرعت از گمرک خارج شوند.

همچنین درباره کالاهایی که هنوز اسناد به دست خریدار نرسیده و مشکل انتقال ارز دارند نیز نسبت به تامین ارز آنها اقدام کند.

برای کالاهای غیر اساسی که عمده آن را کالاهای واسطه ای و مواد اولیه تولید تشکیل می دهد نیز قرار شد متعاقب نظر وزارت صمت و گمرک و اعلام به بانک مرکزی به قید فوریت نسبت به تامین منشأ ارز این اقلام اقدام و ترخیص شوند.

به هر صورت اذهان عمومی و صاحبان کالا منتظر اعلام پاسخ از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی در رابطه با ماجرای کالاهای دپو شده و چرایی عدم ترخیص آنها که موجب فاسدپذیری این کالاها با وجود نیاز داخل شده، هستند و پاسخگویی و شفاف سازی از سوی این دستگاه ها یک ضرورت خواهد بود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گمرک برنج دپو شده دپو ارز بانک مرکزی وزارت صمت واردات برنج پارسی خبر هزار تن برنج ترخیص درصدی امکان ترخیص وزارت صمت دپو شده بانک مرکزی ترخیص کالا گمرک ایران تامین ارز کد رهگیری برنج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۱۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور ۶۷ هزار کامیون طی یک سال از پل دوستی ایران و آذربایجان

تین نیوز

شهرستان پلدشت در مرز با کشور جمهوری آذربایجان (جمهوری خودمختار نخجوان) با وجود روند کاهش تردد مسافری، امسال وضعیت خوبی در تردد کامیونی داشت و ۶۷ هزار دستگاه کامیون از شمالی ترین مرز آذربایجان غربی عبور کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، شهرستان پلدشت یکی از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است که از آنجا می توان آبادی شاه تختی نخجوان و ساختمان های این منطقه را به راحتی دید و این نزدیکی به جمهوری آذربایجان موجب تغییر شغل بسیار از پلدشتی ها به سمت ترانزیت کالا شده است.

شهر پلدشت در میان ۲ دشت شیبلو و زنگنه قرار دارد و رودخانه ارس نیز معروفترین رودخانه ای است که از کنار این شهر گذشته و مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده است که مقصد آن دریای مازندران است.

پل دوستی بین ایران و جمهوری آذربایجان، بازارچه و گمرک، تفرجگاه ارس از جاذبه های این شهرستان مرزی است اما یکی دیگر از جاذبه های این شهر بودن کامیون و تریلی در کوچه پس کوچه های این شهرستان است که جذابیت متفاوتی به این شهر داده است.

البته رودخانه زنگبار که در شهرستان ماکو معروف است از مرکز شهر پلدشت نیز عبور می کند که در نهایت به رودخانه ارس می ریزد.

اما جذابیت کامیون های پلدشت ما را بر آن وا داشت تا در این شهر بیشتر پیگیر آن شویم.

همه پسرعمه هایم کامیون دار هستند

علیرضا جامعی از شهروندان پلدشتی است که به ایرنا می گوید: من خودم کامیون ندارم ولی همه پسرعمه هایم دارای یک کامیون هستند و هر کدام به کشورهای متفاوتی در حال سفر هستند.

وی ادامه داد: هر ازگاهی من هم با دیدن این همه کامیون به سرم می زند که گواهینامه پایه یک بگیرم و به کار ترانزیت مشغول شوم ولی در بازار از کار خودم راضی هستم.

شغل آینده من کامیون داری است

شایان رزمجو از دانشجویان پلدشتی است و می گوید: بودن کامیون ها در این شهر مزیت تجارت بین المللی این شهر است و امیدواریم با توجه به این ظرفیت، خیابان های این شهر نیز در حد این کامیون ها باشد و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: من با اینکه حقوق می خوانم اما تفکر هر روز من به داشتن یک کامیون است که پس از اتمام دروس و فارغ التحصیلم به عنوان یک کامیون دار باسواد در این این مرزها تردد کنم و به مقاصد مختلفی حرکت کنم.

با شنیدن حرف های شهروندان پلدشتی و دیدن این همه کامیون تصمیم گرفتم آمار واقعی ترددهای کامیون در این شهر را بدانم و از این رو سراغ مدیر پایانه مرزی پلدشت رفتم تا با او در این مورد صحبت کنیم.

رشد ۵۹ درصدی تردد کامیون ها با بیش از ۶۷ هزار کامیون

محمدرضا دربندی در این خصوص به ایرنا گفت: به طور دقیق ۶۷ هزار و ۴۶۴ دستگاه کامیون و خودرو سنگین از مرز پلدشت در طول سال ۱۴۰۲ تردد کرد که این رقم خوبی در ثبت ترددهای مرزی است.

وی با بیان اینکه این آمار نسبت به سال پیشین از رشد ۵۹ درصدی برخوردار بود، افزود: سال ۱۴۰۱ نیز ۴۲ هزار و ۳۳۹ کامیون و خودرو سنگین از مرز پلدشت ورود و خروج داشتند که نشان از توجه کامیون داران به این مرز است.

دربندی با بیان اینکه هیچ مسافری از این مرز تردد نمی کند، افزود: از سمت ما مشکلی در خصوص تردد مسافری نیست اما جمهوری آذربایجان فعلا تردد مسافری ندارد و صرفا درب مرز برای دانشجویان باز است.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۲ صرفا یک هزار و ۴۴ دانشجو از این مرز تردد داشتند.

دربندی با اشاره به انواع بار این کامیون ها گفت: خشکباری چون خرما و کشمش، فرآورده های پتروشیمی، شیشه و أنواع شمش روی و مس از جمله بارهای این کامیون ها است که روزانه از طریق این مرز تردد دارند.

او گفت که اگر در خصوص حجم و میزان دلاری این اجناس سوالی داشته باشید باید به سمت گمرک بروید و با آنها صحبت کنید.

 

ترانزیت پنج میلیارد دلاری از مرز پلدشت

مدیر گمرک شهرستان پلدشت در این باره به ایرنا می گوید: در سال گذشته ترانزیت کالا از این گمرک ۹۰ درصد افزایش یافته است که نشان از عزم جدی دولت در بها دادن به مرزهای رسمی کشور است.

محمد دادرس با بیان اینکه گمرک شهرستان پلدشت نوعی درگاه پایانه صادراتی و ترانزیتی کشورهای ایران و آذربایجان و کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب در کشورمان است افزود: این گمرک نزدیک ترین مسیر برای رساندن کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز است.

وی به ترانزیت کالا در این گمرک اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۶۰ هزار تن و به ارزش پنج میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی ترانزیت شده است.

دادرس در خصوص صادرات کالا از گمرک پلدشت گفت: در سال گذشته ۳۸۶ هزار تن به ارزش ۶۱۰ میلیون دلار انواع کالاهای صادراتی سایر گمرکات از مرز این گمرک خارج شده است.

وی ادامه داد: ۱۶ میلیون دلار انواع کالاهای ایرانی نیز از طریق گمرک پلدشت به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است که نسبت به سال ما قبل آن ۱۵ درصد رشد داشته است.

با شنیدن حرف های او به این فکر می کردم که این پایانه و گمرک شهرستان پلدشت با قدمتی بیش از ۴۰ ساله، چهارمین مرز ارتباطی کشورمان با جهموری آذربایجان است که سالانه ارزش مبادلات تجاری در این گمرک به ۶ میلیارد دلار می رسد.

پایانه مرزی پلدشت از شاهراه های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به بازارهای آسیای میانه از طریق آذربایجان غربی به شمار می رود که در ۴۷ کیلومتری غرب ماکو و در جوار رودخانه مرزی ارس قرار دارد و بیش از ۴۰ سال از فعالیت رسمی آن می گذرد.

گمرک پلدشت با وجود ظرفیت های صادراتی، ترانزیتی و گردشگرپذیری، نمود عینی بهره مندی از یک ظرفیت محلی برای ارزآوری پایدار در این استان مرزی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • عبور ۶۷ هزار کامیون طی یک سال از پل دوستی ایران و آذربایجان
  • زمان ترخیص سعید راد مشخص نیست
  • بازگشایی گمرک مرزی افغانستان و ایران در استان نیمروز
  • زمان ترخیص سعید راد مشخص نیست/ عوارض شکستگی استخوان لگن
  • واکنش کارشناس حقوقی درباره منع خرید سهام سرخابی ها از سوی بانک‌ها
  • از ستاره های استقلال در میدان گمرک هم زیاد است! | چشمانم رنگ آبی را نمی‌بیند | ما که قهرمانی‌های استقلال را ندیده‌ایم
  • کالاهای اساسی مورد نیاز هیات های استان تهران درلیالی قدر توزیع شد
  • ارزیابی کالا‌های ورودی به کیش در انبار صاحبان کالا‌ها
  • ارزش کالاهای صادر شده از گمرک مهاباد به بیش از ۲۱ میلیون دلار رسید
  • ۱۰۴ آمبولانس دیگر به ناوگان هلال‌احمر اضافه می‌شود