Web Analytics Made Easy - Statcounter

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی لینک کوتاه: asriran.com/003A3l

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: وزیر صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«معجزه سلامتی» به نان مردم بازمی‌گردد

افزایش کیفیت آرد و نان از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت است، چه آنکه سال‌هاست به اشتباه یا احتمالا با برنامه! میزان سبوس آرد را کم کرده‌اند و غیبت چنین عنصری در قوت غالب مردم، فرصتی برای برخی‌ها ایجاد کرده تا با تبلیغ و فروش جداگانه «سبوس» درآمدزایی کنند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، افزایش کیفیت آرد و نان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت است، چه آنکه سال‌هاست به اشتباه یا احتمالاً با برنامه! میزان سبوس آرد را کم کرده‌اند و غیبت چنین عنصری در قوت غالب مردم، فرصتی برای برخی‌ها ایجاد کرده است تا با تبلیغ و فروش جداگانه «سبوس» درآمدزایی کنند و چنین کالایی را «معجزه حفظ سلامتی» بدانند، البته به باور خبرگان، پربیراه هم نمی‌گویند چراکه پوسته خارجی گندم یا همان سبوس، از آنجا که به طور مستقیم نور آفتاب را جذب می‌کند، حاوی ویتامین‌های مختلفی است و مصرف آن در کنار گندم می‌تواند به تضمین سلامتی بدن کمک کند. حذف سبوس از آرد، فقط از بعد «حذف انواع ویتامین» به مردم ضرر نزده بلکه سبوس‌گیری بالا از آرد، مشکلات گوارشی نیز برای مردم ایجاد کرده است. از سال گذشته دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، طرح اصلاح آرد و نان را در دستور کار قرار داد. بر اساس این طرح باید از مزرعه تا سفره مردم، کیفیت گندم، آرد و نان اصلاح شود. در حال حاضر از آبان ماه سال گذشته 102 کارخانه تولید آرد کامل فعال شده و 500 نانوایی در سراسر کشور داوطلبانه در این طرح مشارکت کرده‌اند، از این رو مقرر شده است 13‌درصد به سبوس آرد نانوایی‌ها افزوده شود و میزان سبوس‌گیری به شکل قابل توجهی کاهش یابد. اکنون با محوریت استانداری‌ها، استان مرکزی، قم (به طور آزمایشی)، هرمزگان (به طور داوطلب)، اصفهان و استان‌های دیگر به این طرح پیوسته‌اند. 

یکی از اشتباهات بشر در عصر صنعتی این است که به بهانه وجود اسید فیتیک در غلات آن را سبوس‌گیری و در اقدامی بدتر برای جبران عملیات تهی‌سازی آرد از املاح، به آرد آهن تزریق می‌کند. به عبارتی سبوس‌گیری از آرد، یکی از ندانم‌کاری‌های بشر است که تازه به دست تحصیلکرده‌ها ترویج و تأیید هم می‌شود. در حال حاضر کارخانجات آردسازی، آرد نان لواش و تافتون و آرد نان سنگک را با درصد سبوس‌گیری بالا، یعنی حدود 18‌درصد سبوس‌گیری تولید می‌کنند و تولید آرد کامل با میزان سبوس 7‌درصد تقریباً متوقف شده است. 

از سال 1389 همزمان با آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت آرد و نان، کاهش دورریز نان و تولید نان کامل در دستور کار دولت وقت قرار گرفت، اما در کمتر از دو سال تمام این طرح‌ها به فراموشی سپرده شد. سال‌هاست به اشتباه کارخانجات آرد‌سازی میزان سبوس آرد را کم می‌کنند تا بدن آهن بیشتری جذب کند و از آنجا که ذائقه مردم تغییر کرده و نان سفید را با کیفیت می‌دانند، میزان سبوس بیشتری از گندم گرفته می‌شود و آردی که ارزش غذایی کمتری دارد، برای طبخ نان سنتی استفاده می‌شود و سبوس پرخاصیت خوراک دام می‌شود. اکنون متخصصان تغذیه به این نتیجه رسیده‌اند که سبوس‌گیری بالا از آرد مشکلات گوارشی بسیار زیادی برای مردم ایجاد کرده و چاقی، دیابت و انواع سرطان به ویژه سرطان گوارش در کشور به شدت شیوع پیدا کرده است، از این رو باید در یک دوره کوتاه‌مدت کیفیت گندم از مزرعه تا سفره مردم اصلاح شود. 

زهرا عبداللهی، مدیر دفتر تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با «جوان» طرح ویژه دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را تشریح می‌کند و می‌گوید: آبان ماه سال گذشته، اعضای این دبیرخانه اعم از وزارت جهاد کشاورزی، صمت، اقتصاد، اتحادیه نانوایان و سازمان غله برای تولید آرد و نان کامل و سبوس‌دار تکالیفی را برای اعضای دبیرخانه تعیین کردند. این طرح بلافاصله در دستور کار وزارتخانه‌های مذکور قرار گرفت. سازمان استاندارد نیز در کمتر از سه ماه استاندارد آرد و نان را بازبینی و اصلاح کرد و در 18 بهمن ماه ابلاغ شد. 

وی می‌افزاید: وزارت جهاد کشاورزی با نظارت بر کاشت، داشت و برداشت گندم باید نظارت کند تا گندم با کیفیت تولید و به کارخانجات آرد تحویل داده شود چراکه در برخی مواقع به دلیل کیفیت پایین گندم، میزان سبوس‌گیری افزایش می‌یابد. همچنین وزارت صمت نیز موظف شد حداقل در هر استان یک کارخانه آرد‌سازی که آرد کامل تولید می‌کند، فعال کند. همزمان نانوایانی نیز در استان‌های مختلف داوطلبانه به این طرح پیوستند و نان کامل- نانی که آرد آن سبوس بالایی دارد، میزان نمک آن کم است و خمیر آن به اصطلاح به خوبی «ور» آمده و جوش شیرین در آن استفاده نشده است- طبخ می‌کنند. 

عبداللهی تأکید می‌کند: با پیگیری‌های وزارت بهداشت نیز شیوه‌نامه‌ای در کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص الزامات تولید آرد و نان کامل تدوین و ابلاغ شد. از اواخر خرداد ماه سال گذشته در هر استان یک کارخانه تولید آرد کامل با محوریت استانداری‌ها فعال شد. 

وی می‌گوید: اکنون 102 کارخانه آرد و 500 نانوایی در این طرح مشارکت می‌کنند و در استان‌هایی که این طرح اجرا شده است، مردم به شدت استقبال کرده‌اند و از کیفیت نان رضایت دارند. 

اجرای طرح نان کامل در استان مرکزی و قم 

مدیر دفتر تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به استقبال برخی استان‌ها از این طرح می‌گوید: این طرح در استان‌های مرکزی و قم (به طور آزمایشی)، هرمزگان (به طور داوطلب)، اصفهان و برخی دیگر از استان‌ها اجرا می‌شود. در این مدت استاندارد آرد و نان تدوین و ابلغ شده و شیوه‌نامه پخت نان کامل نیز با نظارت اتحادیه نانوایان، وزارت صمت و اداره کل غله نهایی و به نانوایان منتخب ابلاغ شده است. 

وی می‌افزاید: اجرای کامل این طرح بزرگ که برای امنیت غذایی مردم بسیار اهمیت دارد، نیاز به حمایت‌ها و مشوق‌هایی دارد که باید تدوین و بودجه آن تأمین شود چراکه تولید آرد سبوس‌دار و طبخ نان کامل هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و باید ابزار‌های حمایتی خوبی در اختیار دبیرخانه باشد تا کارخانجات و نانوایان تشویق شوند. 

مسئول افزایش کیفیت گندم 

 همچنین مجتبی خیام‌نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اولویت وزارت جهاد کشاورزی و بهبود کیفیت نان می‌گوید: برای افزایش کیفیت نان مأموریت ویژه به بخش تحقیقات دادیم و طرح‌های پایلوت هم اجرا می‌شود که حاکی از افزایش قابل توجه در کیفیت نان است. وی می‌افزاید: برنامه ما این است که به آرد تولیدی فعلی 13 درصد سبوس افزوده شود. به عبارت دیگر میزان سبوس‌گیری از آرد به میزان قابل توجهی کاهش یابد. هر نفر ایرانی 150 کیلوگرم گندم مصرف می‌کند و 40‌درصد کالری آن‌ها از این طریق تأمین می‌شود، بنابراین گندم جایگاه ویژه‌ای در تأمین امنیت غذایی کشور دارد. وی با اشاره به ضایعات 30 درصدی گندم از برداشت تا سفره می‌گوید: این رقم در کشور باید کاهش یابد که برای تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی برای مصرف‌کنندگان و اصلاح کمباین‌های برداشت گندم در کشور هستیم. زنجیره تولید گندم با تولید نان کامل در کشور باید شکل گیرد و سبوس و جوانه نباید از آرد جدا شود.

منبع: جوان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • گرانترین خودروی برقی آفرود چینی در راه است
  • شمسایی: از حذف ژاپن ناراحتم/ می‌جنگیم که شرمنده خودمان نباشیم
  • شمسایی:به شکلی می جنگیم که شرمنده خودمان نباشیم
  • تیم ملی فوتسال ایران با سوپر استارش نتوانسته نتایج قاطعش را تکرار کند
  • «معجزه سلامتی» به نان مردم بازمی‌گردد
  • آمادگی نانوایی‌های کرمانشاه برای پخت نان کامل
  • پایش مستمر دکل‌های ارتباطی در رابطه با سلامتی مردم
  • وزیر راه‌ و رئیس بانک مرکزی مسئول اجرای تعهدات دولت در عرضه زمین و تسهیلات مسکن هستند
  • کیا رقیب ارزان قیمت تسلا را روانه خیابان کرد