Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-19@21:06:14 GMT

لیر در آستانه سقوط

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۲۶۱۳

خرداد؛ ارزش هر دلار به نزدیکی ۸.۳ لیر رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، بالا رفتن فشار تورمی و کاهش شدید ذخایر ارزی باعث نگرانی معامله گران از توانایی بانک مرکزی ترکیه در مدیریت شرایط کنونی شده است. از طرف دیگر نگرانی هایی از پیامدهای کرونا روی اقتصاد ترکیه که بخش بزرگی از اقتصاد ترکیه به گردشگری وابسته است، وجود دارد و تداوم شرایط کرونایی می تواند باعث عمیق تر شدن رکود اقتصادی در این کشور و افزایش شدید نرخ بیکاری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تصمیم بانک مرکزی ترکیه به ثابت نگه داشتن نرخ بهره با واکنش منفی فعالان بازار مواجه شده است. نرخ بهره ترکیه اکنون در سطح ۱۰.۲۵ درصدی قرار دارد و شماری از کارشناسان معتقدند برای کمک به اقتصاد این کشور، بانک مرکزی باید نرخ بهره را بالاتر ببرد که این مساله تاکنون به دلیل نگرانی از افزایش تورم اجرایی نشده است.  

مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود بار دیگر یک رکورد دیگر ثبت کند و به کمترین نرخ برابری خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۲ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۸.۲۸۸ لیر رسید.

در حالی که مقامات ترکیه دستیابی به تورم پنج درصدی را هدف گذاری کرده اند، باقی ماندن تورم در سطح بالای ۱۲ درصدی باعث شده است شمار زیادی از شهروندان این کشور برای محافظت از ارزش پول خود در برابر تورم اقدام به خرید و نگهداری دلار کنند.  ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۰ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است.

 در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۹.۶۶۷ لیر و هر پوند معادل ۱۰.۷۰۴  لیر اعلام شد.

منبع: خرداد

کلیدواژه: بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۲۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلمان، فرانسه و آمریکا، مقصد اول صادرات قطعات خودرو ترکیه

آلمان، فرانسه و آمریکا در صدر واردکنندگان قطعات خودرو و لوازم یدکی از ترکیه هستند.

به گزارش عصرایران به نقل از اناتولی، طی سه ماه نخست سال جاری به ارزش 3.7 میلیارد دلار صادرات قطعات خودرو و لوازم یدکی صورت گرفت. آلمان، فرانسه و آمریکا در صدر واردکنندگان قرار گرفتند. 

بر اساس آمار اتحادیه صادرکنندگان اولوداغ، بخش خودروسازی ترکیه طی ماه‌های ژانویه تا مارس سال جاری به ارزش 3 میلیارد و 731 میلیون و 612 هزار دلار صادرات قطعات و لوازم جانبی خودرو انجام داد.

صادرات این بخش در مدت مشابه سال گذشته 3 میلیارد و 614 میلیون و 610 هزار دلار بود.

به ترتیب بیشترین صادرات ترکیه در این بخش به کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، ایتالیا، روسیه، انگلیس و رومانی انجام گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار ۳ نرخی کارایی ندارد
  • تاثیر دلار تلگرامی روی کالاهای وارداتی چه قدر است؟
  • قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد
  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • سقوط قیمت بیت کوین تا زیر ۶۰ هزار دلار
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • فروش آزاد ۱۶ میلیون دلار در افغانستان
  • آلمان، فرانسه و آمریکا، مقصد اول صادرات قطعات خودرو ترکیه
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ | تداوم سقوط قیمت طلا
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند