Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:14:38 GMT

روایت پیروزی در عملیات کوی ذوالفقاری

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۲۸۲۸

روایت پیروزی در عملیات کوی ذوالفقاری

در حالی‌که نیروهای عراقی با نصب پل در منطقه ذوالفقاریه آبادان، از رودخانه بهمنشیر عبور کردند، مدافعان آبادان که متشکل از نیروهای سپاه و بسیج و ارتش بودند با سازماندهی خود از چند جهت به یگان‌های دشمن حمله‌ور شده و آن‌ها را به‌طور کامل منهدم کردند. دیگر نیروهای دشمن که در ضلع شمالی رودخانه مستقر بودند، تا جاده ماهشهر ـ آبادان عقب نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، عملیات کوی ذوالفقاری با هدف عقب راندن ارتش عراق از جزیره آبادان در شامگاه ۱۳۵۹/۸/۹ آغاز شد. نخستین و مهم‌ترین شکست دشمن در عملیات کوی ذوالفقاری در جبهه آبادان رقم خورد و باعث شد که صدام نتواند به هدف خود برسد. ادامه ماجرا از زبان شهیدان یاسر مهربان و حمید قبادی‌نیا، از اعضای سپاه آبادان، روایت خواهد شد.

یاسر مهربان می‌گوید: «صبح ما تازه به مقر رسیده بودیم که برادر اسلامی مسئول عملیات گفت: «عراقی‌ها وارد ذوالفقاری شده‌اند.» رفتیم نزدیک پاسگاه، تمام منطقه زیر آتش عراق بود؛ هیچ کاری نمی‌شد کرد؛ بچه‌ها به چند گروه دوازده، سیزده‌نفری تقسیم شدند که مسئولیت گروه‌ها را غلام نوروزی، اکبر علی‌پور و قبادی‌نیا برعهده گرفته و قرار گذاشتند هر گروه به سمتی برود. دو گروه از وسط رفتند و بعد تقسیم شدند، یک گروه هم به سمت چپ رفت که عراقی‌ها را دور بزند.

درگیری شروع شد، عراقی‌ها داخل نخلستان شده بودند، سروصدایی برپا شده بود که هرکسی از نظر ایمان ضعیف بود، وحشت می‌کرد، چون کسی نمی‌دانست داخل نخلستان چه خبر است و عراقی‌ها کجا هستند، ولی از هرکجا صدای تیراندازی می‌آمد، درست مثل هنگام غروب که پرنده‌ها با سروصدای زیاد برمی‌گردند، به همین شکل سروصدای عجیبی تمام منطقه را پوشانده بود.

ما هم بر خدا توکل کردیم و وارد نخلستان شدیم. ما که درگیری را شروع کردیم، نیروهای کمکی هم آمدند؛ نیروهای ارتش، فدائیان اسلام و سایر نیروهای اعزامی. ما داخل نخلستان را دقیقاً نمی‌دیدیم ولی به سمت عراقی‌ها تیراندازی می‌کردیم؛ همین‌طور در نخلستان جلو می‌رفتیم، بعد خودم یکی از زخمی‌ها را عقب بردم و موقع برگشتن، یک گروه سی چهلنفری از بچه‌های بسیج را داخل نخلستان آوردم. هوا که تاریک شد از فرمانده عملیات سپاه دستور رسید که هر طور هست تا صبح داخل نخلستان باقی بمانید و عقب‌نشینی نکنید.»

همچنین حمید قبادی‌نیا مسئول بسیج آبادان روایت می‌کند: «ما به طرف ذوالفقاری حرکت کردیم و به پاسگاه خسروآباد رسیدیم؛ آن‌جا از نیروهای ژاندارمری وضعیت را سؤال کردیم و بنا به تشخیصی که دادیم، نیروها را به دو دسته تقسیم کردیم؛ یک گروه رفتند جلو عراقی‌ها و یک گروه هم به سمت ذوالفقاری. تقریباً عراقی‌ها را در زاویه قرار دادیم. گروه‌های دیگر همراه با بچه‌های مساجد و ژاندارمری جلو عراقی‌ها را گرفتند و آن‌ها را کشاندند داخل نخلستان و مانع گسترش عراقی‌ها شدند. درگیری همین‌طور ادامه داشت، پیش‌بینی می‌شد که اگر کار به تاریکی بکشد، دیگر عقب راندن عراقی‌ها میسر نیست و امکان دارد آن‌ها جلو بیایند و شهر سقوط کند، به‌ناچار با همان آرایش، شروع به پیش‌روی کردیم، به‌طوری‌که ساعت ۱۲ الی ۱ بعد از نیمه‌شب به کنار بهمنشیر و سیل‌بندهایی که قبلاً برای جلوگیری از نفوذ آب به شهر زده شده بود، رسیدیم.

عراقی‌ها که تا این‌جا ۶۰ ـ ۵۰ کیلومتر داخل خاک ما نفوذ کرده بودند، الآن در بد وضعی قرار داشتند. مقاومت و شجاعت بچه‌ها، عراقی‌ها را متعجب ساخته بود. بچه‌ها تا آن‌جا که در توان داشتند کار کردند، حتی بعضی از نیروهای مساجد دست خالی آمده بودند و اسلحه بچه‌هایی را که شهید یا زخمی می‌شدند برمی‌داشتند و می‌جنگیدند. تعدادی از نیروها به نزدیکی پل شناوری که عراق نصب کرده بود، رسیدند. هم‌زمان با تاریک شدن هوا و جزر آب، پل در دو سمت ساحل رودخانه به گل نشسته بود، بچه‌ها هم بولدوزری را که می‌خواست از روی پل بگذرد با آرپی‌جی زدند. به دنبال آن سایر ادوات و وسایلی که قصد عبور از پل را داشتند، متوقف شدند؛ به‌این‌ترتیب راه پل به‌کلی مسدود و عقبه نیروهای عراقی قطع شد.

با پیش آمدن چنین وضعیتی، نیروهای عراقی ناامیدانه به مقاومت‌های پراکنده‌ای دست زدند؛ عده‌ای هم تسلیم شدند و یا به‌قصد فرار خود را به بهمنشیر انداختند . به‌طورکلی، چون در محاصره قرار گرفته بودند و رعب و وحشت سهمگینی بر آن‌ها افتاده بود، قادر به جنگیدن نبودند.

در این حال عراقی‌ها نیروهای خودی را پیش رو داشتند و در پشت سر، رودخانه بهمنشیر را. پیش‌روی نیروهای خودی، ابتکار عمل و سرعت عملیات، مانع هرگونه تصمیم‌گیری برای عراقی‌ها شده بود. با مجاهدت نیروهای خودی تا ساعت ۱ بامداد، عملیات متوقف کردن و عقب راندن نیروهای عراقی با موفقیت کامل به انجام رسید. با رسیدن نیروها به سیل‌بند بهمنشیر و از کار انداختن پل دشمن در واقع اساسی‌ترین کار این عملیات پایان یافت. البته بسیاری از نیروهای عراقی با استفاده از تاریکی شب خود را در نخلستان مخفی کرده بودند که با روشن شدن هوا، رزمندگان شروع به پاک‌سازی منطقه کردند.»

در ادامه یاسر مهربان توضیح می‌دهد: «صبح فردای آن روز وحشت عجیبی بین عراقی‌ها افتاده بود، چون هیچ راهی نداشتند خود را به آن طرف آب برسانند و بسیاری از نیروهای‌شان به هنگام فرار از پشت تیر خورده بودند. صبح سلاح‌های باقی‌مانده از دشمن را جمع‌آوری کردیم و به پاک‌سازی بقایای نیروهای عراقی در میان نخلستان‌ها پرداختیم و تا چهار ـ پنج روز بعد از عملیات، جسد آن‌ها را از آب می‌گرفتیم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفاع مقدس کوی ذوالفقاری آبادان جنگ تحمیلی نیروهای عراقی عراقی ها یک گروه بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط منطقه بعد از حمله سپاه به اسرائیل به روایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین رونمایی از طرح جامع دانشگاه عالی دفاع ملی که با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه در شرایط حساس کنونی منطقه، دانشگاه عالی دفاع ملی باید شرایط آینده کشور و منطقه را مورد بررسی قرار دهد، گفت: وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است.

وی در خبری که ایسنا منتشر کرده، پیروزی‌های رزمندگان اسلام را در عملیات وعده صادق که پاسخ محکمی به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی انجام گرفت تبریک گفت و تصریح کرد: این پاسخ با نشان دادن اراده ملی علیه رژیم رقم خورد و تاثیرات راهبردی را به حمدالله درسطح منطقه و جهان داشت.

سرلشکر باقری افزود: نیروهای مسلح، احتمالات و سناریوها را در سطح عملیاتی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می‌دهند و دانشگاه عالی دفاع ملی باید در سطح راهبردی این موضوعات را مورد توجه خود قرار دهد.

وی همچنین گفت: دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان عالی‌ترین دانشگاه نیروهای مسلح که مسئولیت تربیت فرماندهان و مدیران عالی نیروهای مسلح و همچنین مدیران عالی کشوری را در مباحث راهبردی بر عهده دارد و در مسیر رشد و ارتقاء قرار گرفته‌ است. دانشگاه عالی دفاع ملی در تربیت فرماندهان، مقامات و سایر نیروها و همچنین در نظریه‌پردازی و کرسی‌ها باید بالاترین سطح مورد نظر و توجه قرار دهد و باید دائماً در جهت کیفی‌سازی و عمق بیشتر مطالب و کارهای پژوهشی کار کنیم و به پیش برویم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه طرح جامع دانشگاه دفاع ملی جزو اسناد اساسی و مادر برای دانشگاه محسوب می‌شود و عالی‌ترین طرحی است که در دانشگاه باید مورد اجرا قرار بگیرد، اظهار کرد: این طرح طی بیش از یک سال کار تهیه و محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد و توسط ایشان مطالعه و مورد نقد قرار گرفت و اصلاحاتی در آن ابلاغ فرمودند و نهایتاً به تصویب معظم له رسید که امروز از این طرح رونمایی شد.

سرلشکر باقری در پایان تصریح کرد: همه ما باید بر اجرای دقیق طرح جامع دانشگاه تلاش کنیم و قطعاً این طرح موجب ارتقاء هرچه بیشتر دانشگاه خواهد شد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898599

دیگر خبرها

  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • اعتماد به نیروهای داخلی؛ پیامد مهم اجرای طرح ملی ایران قوی
  • ختم غائله‌ی شهرنو به روایت شیخ حسین انصاریان/ قسمت ۱
  • ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه داعش
  • شرایط منطقه بعد از حمله سپاه به اسرائیل به روایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • هوای آبادان و خرمشهر و یک شهر دیگر خوزستان در وضع بسیار خطرناک
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • هوای خرمشهر در مرز رسیدن به وضعیت قرمز
  • هوای خرمشهر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس