Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@19:01:18 GMT

بهره برداري از 124 طرح بزرگ آب و برق جديد

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۳۱۷۴

بهره برداري از 124 طرح بزرگ آب و برق جديد

خبرگزاری آریا- وزیر نیرو از ساخت و بهره برداری از 124 طرح بزرگ آب و برق تا پایان سال به ارزش 118 هزار میلیارد تومان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، رضا اردکانیان دیروز در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در دو استان تهران و هرمزگان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد با اعلام این خبر افزود: ارزش طرح‌هایی که امروز در استان‌های تهران و هرمزگان به بهره برداری خواهد رسید 3 هزار و 340 میلیارد تومان ارزش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: امروز در بیست و ششمین هفته پویش موسوم به #هرهفته_الف_ب_ایران، صد و بیست و چهارمین پروژه وزارت نیرو به بهره برداری خواهد رسید.
اردکانیان افزود: از این مجموع، تاکنون هفت طرح شامل طرح‌های سازوکاری و 117 طرح دیگر جزو طرح‌های ساخت و سازی بوده است و ارزش این طرح‌ها بیش از 31 هزار و 780 میلیارد تومان بوده است.
وزیر نیرو با اعلام دسترسی کامل جمعیت شهری کشور به آب آشامیدنی گفت: درحالیکه از مجموع هفت و نیم میلیارد نفر جمعیت جهان، 96 درصد جمعیت شهری به آب دسترسی دارند، این میزان در کشور ما 100 درصد است.
وی افزود: در شهری مثل قاهره با 9 میلیون نفر جمعیت، 40 درصد این جمعیت در شبانه روز 3 تا 4 ساعت دسترسی به آب دارند و در مکزیکوسیتی هم، با 21 میلیون نفر جمعیت، 20 درصد جمعیت در هفته چند ساعت و 20 درصد دیگر در روز چند ساعت به آب دسترسی دارند.
اردکانیان در خصوص طرح‌های افتتاح شده در تهران در هفت سال گذشته نیز گفت: در شهر تهران تاکنون در دولت یازدهم و دوازدهم 19 هزار و 500 میلیارد تومکان سرمایه گذاری شده است که 11 هزار میلیارد تومان آن در بخش آب و بقیه در بخش برق بوده است.
 
مصرف سالانه آب در شهر تهران  یک میلیارد متر مکعب
وی میزان مصرف سالانه آب در شهر تهران را سالانه یک میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: 75 درصد این میزان از سد‌های امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو و 25 درصد دیگر از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود که تلاش وزارت نیرو کاهش برداشت از منابع زیر زمینی است چراکه منابع زیر زمینی علاوه بر کیفیت پایین‌تر، امکان آلودگی و نشت فاضلاب و خطر فرونشست زمین را افزایش می‌دهد.
وزیر نیرو در خصوص تصفیه خانه ششم تهران نیز گفت: این تصفیه خانه در بالاترین نقطه تهران واقع شده است و با بهره برداری از آن، 30 درصد از انرژی برقی که برای پمپاژ به مناطق غرب و شمال غرب تهران استفاده می‌شد صرفه جویی می‌شود. وی افزود: این تصفیه خانه کیفیت آب مورد نیاز 5 منطقه غرب و شمال غرب تهران و همچنین شهر جدید پرند را ارتقا می‌دهد.
اردکانیان همچنین در خصوص طرحی که در استان هرمزگان به بهره برداری خواهد رسید گفت: این طرح شامل واحد 2 بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با سرمایه گذاری دو هزار و 365 میلیارد تومان است.
 
گفتنی است بر اساس اعلام وزارت نیرو طرح‌هایی که امروز به بهره برداری می‌رسد شامل پروژه‌های آماده بهره‌برداری استان تهران:
"تصفیه‌خانه ششم آب تهران" با سرمایه گذاری 485 میلیارد تومان،طرح بزرگ رینگ شبکه انتقال آب شرب شهر تهران (سامانه
آبرسانی غرب، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند، سامانه آبرسانی شمال شرق) با اعتباری بیش از 490 میلیارد تومان
پروژه سوم در استان هرمزگان شامل "واحد 2 بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم" با سرمایه گذاری دو هزار و 365 میلیارد تومان
پروژه "تصفیه‌خانه ششم آب تهران" با ظرفیت هفت هزار و 500 لیتر درثانیه حد فاصل سد تنظیمی امیرکبیر و تصفیه‌خانه ششم واقع در ضلع شمالی شهرک راه‌آهن تهران به منظور ایجاد سیستم انتقال جدید آب از منابع غربی تهران و امکان افزایش ظرفیت تصفیه آب آشامیدنی شهر تهران در چهار بخش اصلی "تونل انتقال به طول مجموع 29.5 کیلومتر"، "آبگیر ابتدایی تونل"، "تصفیه‌خانه ششم تهران با ظرفیت 15 مترمکعب در ثانیه (دو فاز 7.5 مترمکعب در ثانیه) "، "کانال سرریز تصفیه‌خانه ششم آب تهران" آماده بهره‌برداری است.
این پروژه با هدف جایگزینی سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب شهر تهران، فراهم کردن امکان بررسی، بازسازی و اصلاح سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب در تهران، آبرسانی به مناطق شهری با ارتفاع بالاتر از رقوم تحت پوشش تصفیه‌خانه‌های موجود به روش ثقلی و در نتیجه کاهش هزینه‌های پمپاژ و بهره‌برداری و نگهداری سیستم‌های موجود توزیع آب و آبرسانی به مناطق گسترش یافته در محدوده شمال و شمال غرب تهران بزرگ افتتاح می‌شود.
افزایش ظرفیت تصفیه آب در شهر تهران، افزایش ظرفیت انتقال آب از منابع غربی تهران (سد‌های امیرکبیر و طالقان)، افزایش کیفیت آب شرب مصرفی شهروندان و افزایش ایمنی و پدافند غیرعامل تامین آب تهران از دیگر اهداف این پروژه است.
 
این پروژه در سه بخش:
سامانه آبرسانی غرب
سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد
سامانه آبرسانی شمال شرق

درمجموع حدود 40 کیلومتر خط انتقال آب در اقطار یک هزار و 200 تا دو هزار میلی‌متر با لوله‌هایی از جنس فولادی افتتاح خواهد شد.
پروژه "واحد 2 بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم" در راستای توسعه تولید برق در جنوب کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، احداث نیروگاه با 2 واحد گازی 175 مگاواتی و یک واحد بخار 160 مگاواتی جمعا به میزان 510 مگاوات (در شرایط ایزو) به مشارکت شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر و گروه مپنا به‌عنوان سرمایه گذار به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
این پروژه با هدف:
تشویق سرمایه گذاری از طریق بخش غیر دولتی
کاهش حجم تصدی‌گری دولت
تأمین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور
افزایش ظرفیت تولیدی برق و ایجاد زمینه‌های اشتغال در منطقه به‌عنوان زیربنای تولید
استفاده بهینه از انرژی سوخت مصرفی با توجه به راندمان بالای واحد‌ها
استفاده از حداکثر توان مهندسی و ساخت و اجرای داخل کشور
ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی
افتتاح می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بهره برداری طرح بزرگ بهره برداری خواهد رسید تصفیه خانه ششم میلیارد تومان سرمایه گذاری افزایش ظرفیت شهر تهران وزارت نیرو تصفیه آب آب تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۳۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت تصفیه‌خانه پساب قم در گام‌های نهایی

 پیام جوادیان،مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه بحث این روز‌های بسیاری از مدیران کشور موضوع آب است، اظهار کرد: بیش از ۵ سال است در حال کار کردن بر این مسئله بوده و پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین آب را انجام داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه پروژه عظیم و کلان تصفیه ثانویه پساب و انتقال پساب را پیش‌رو داریم، توضیح داد: تا روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ بحث خط انتقال را از تصفیه‌خانه جامع شهر قم تا بوستان رضوان داشتیم که آنجا تأسیسات تکمیلی تصفیه ثانویه ما وجود دارد.

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم اضافه کرد: در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ دنبال آنیم تا بتوانیم ۲۵۰ لیتر در ثانیه و در شبانه‌روز پساب تصفیه‌شده که هم از نظر زیست‌محیطی و هم شرعی وضعیت مناسبی دارد در کمربند سبز و عرصه‌های جنگلی استفاده تا طبق یک افق ۴ یا ۵ ساله بتوانیم فضای سبز شهر قم را بیمه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یک زمانی در شهر قم ۱۰۰ درصد آب مصرفی فضای سبز آب شرب بود، اما در حاضر و طبق برنامه‌هایی که انجام دادیم، این عدد تا ۸۰ درصد کاهش داشته است و این آب شرب برای آبیاری فضای سبز با جایگذاری منابع جدید هرسال کمتر می‌شود.

جوادیان با بیان اینکه تمام عرصه‌های جنگلی و عرصه‌های کمربند سبز قم با آب خام و آب چاه یا آب پساب است، ادامه داد: هرچند برخی از بوستان‌های قم که در مرکز شهر هستند به‌دلیل اینکه هنوز شرایط انتقال آب غیر شرب فراهم نشده است با آب شرب آبیاری می‌شوند که عمدتاً در تابستان است، اما در زمستان میزان آبیاری بسیار کم می‌شود و معمولاً هم مصرف پایین می‌آید؛ در این شرایط اگر وزارت نیرو چاه در اختیار بگذارد این رقم در مرکز شهر هم صفر می‌شود، اما این سخن که عمده آبیاری شهر قم از آب شرب صورت می‌گیرد، کاملاً غلط است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • افزایش ۲ برابری ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب مشهد تا ۲ سال دیگر
  • نمای وعده صادق بر روی دیوارهای بزرگ تهران و میدان آزادی
  • تامین پایدار آب شرب 2 شهر و 19 روستا با بهره برداری از فاز اول طرح توسعه ای تصفیه خانه آب خوانسار
  • ساخت تصفیه‌خانه پساب قم در گام‌های نهایی
  • بهره برداری از خانه‌ی شبانه روزی ایتام گلبانو در رشت
  • بهره برداری از خانه گلبانو در رشت
  • تصفیه‌خانه آب آشامیدنی به صورت آزمایشی در سیستان و بلوچستان راه اندازی شد
  • تامین آب باکیفیت برای ۳۳۰ روستای جنوب سیستان و بلوچستان
  • پایان ساخت ۲ تصفیه خانه در حومه کشف رود تحولی در مسیر نجات این رودخانه
  • پایان ساخت ۲ تصفیه خانه در حومه کشف رود تحولی در مسیر نجات این رودخانه است