Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-19@22:49:07 GMT

فواید ، فضایل و آثار باور نکردنی نماز شب

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۳۲۲۴

فواید ، فضایل و آثار باور نکردنی نماز شب

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از نمناک؛ یکی از سفارشات با فضیلت اولیا و انبیا خواندن نماز شب می باشد که به عنوان یکی از برنامه های سازنده اسلامی محسوب می شود آن را هر چه بیشتر به سمت وادی معنویات سوق می دهد. به جا آوردن نماز شب تاثیر بسیار زیادی در دنیا و هم در برزخ و همچنین در قیامت دارد و انسان را با خلوت کردن با خالق خود به خودسازی دعوت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نماز شب ابعاد گسترده ای را در زندگی شخصی ، اجتماعی وسیاسی انسان در بر می گیرد و تاثیر بسزایی در ظاهر و باطن او دارد ، گرفتاری ها و مشکلات و همچنین بیماری های روحی و روانی همچنین جسمی با خواندن نماز شب رفع می شود.

در روایات و احادیث گوناگونی اثرات و فضایل بسیاری مبنی بر خواندن نماز شب آمده است که مطمئنا دانستن آنها موجب شگفتی هر کدام از شما مخاطبان می گردد که در ادامه به ذکر چندین مورد از آنها پرداخته شده است.

ترشح ملاتونین و اثرات آن با بیداری برای نماز شب

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است میزان ترشح ملاتونین در شب هیچ احتیاجی به داروی خاصی جز عبادت و نیایش صبحگاهی ندارد که این امر باعث می شود انسان از گناهان دور باشد و آرامش روحی و روانی کسب کند باید بدانید بیشترین درصد بیماری های قلبی از ساعت 5 تا 9 صبح اتفاق می افتد که با بیدار شدن برای نماز صبح و ترشح قابل توجه ملاتونین از عوارض قلبی جلوگیری می شود.

سلول های چشم با وجود ملاتونین محافظت شده ، ملاتونین باعث می شوداز کشته شدن عدسی جلوگیری شود چرا که این اتفاق موجب اختلال دید و همچنین اطلاع به بیماری آب مروارید می شود که همه این تاثیرات مثبت تنها دلیلش شب بیداری برای خواندن نماز شب می باشد.

درمان بیماری های مختلف با خواندن نماز شب

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند :«بر شما باد به اقامه نماز شب، زیرا نماز شب سنتی است از پیامبرتان رسول خدا . نماز شب عادت و رسم صالحان و پاکان است که قبل از شما بودند و نماز شب موجب دفع بلا و بیماری ها و دردها از بدن می شود.»

 رفع کوفتگی بدن و کسب آرامش عضلانی با نماز شب

امروزه با دانش پزشکی ثابت شده است که چنانچه هر کسی حدود ساعت 10 شب اقدام به خوابیدن کند و نیم ساعت پیش از اذان صبح بیدار شود بدین معنی که تقریباً 7 ساعت خوابیده باشد حدود ساعت یک بامداد در بدن او تغییرات جالبی رخ می دهد مثلاً بعضی از مواد شیمیایی شبیه که با عنوان«مورفین» شروع به ترشح میکند که با عنوان «اندروفین ها» و «آنگفالین ها» نامگذاری شده اند و بر قسمت های مختلف بدن از جمله عضلات اسکلتی تاثیرات مستقیمی داشته و در طول شبانه روز باعث می شود عضلات آرامش و راحتی خاصی در فرد داشته باشد.

اما چنانچه این خوابی که در موردش صحبت شد ادامه دار باشد یعنی ساعت بیدار شدن به 10 صبح برسد احساس درد و کوفتگی عضلانی در فرد افزایش می یابد چرا که برخلاف حالت قبل «اندروفین ها و آنگفالین ها» به اندازه کافی ترشح می شوند. بنابر این بایستی بدانید نماز پر فضیلت شب با اثر معجزه آسایی که دارد در بهداشت خواب و تنظیم آن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و انسان را به یک آرامش درونی ناشی از ترشح مواد شیمیایی درون زا هدایت می کند.

  تاثیر نماز شب بر افسردگی و شادابی

 بارها در نمناک اشاره شده است که شادابی و افسردگی هر فردی قبل از اینکه تحت کنترل و اراده وی باشد حاصل تغییرات و فعل و انفعالات سلسله اعصاب مرکزی بدن می باشد. به عنوان مثال:ترشح و افزایش ماده شیمیایی «دوپامین» در بدن شخص بدون اینکه خودش بخواهد موجب شادی غیر ارادی و کاهش آن موجب افسردگی می شود.

«کورتیزول» نیز از جمله مواد شیمیایی می باشد که ترشح آن موجب شادی در فرد شده که بیشترین ترشح آن در ساعات سحرگاهی اتفاق می افتد و در صورت بیدار بودن شخص در این سال لذت سرمستی العاده ای به او بخشیده می شود و در تمام طول روز و تاثیر آن را خواهد دید.

بنابر این به این ترتیب آشکار شد که شادی و شرف در زندگی انسان با شب زنده داری و نماز شب میسر می شود و همچنین دلمردگی و افسردگی به مرور زمان با نقش نماز شب در زندگی زدوده می شود.

بیماری هایی همچون اختلال دوقطبی ، افسردگی روانی ، تنگی نفس ، بیماری قند ، اضطراب ، شیزوفرنی ، کم خونی ، مالیخولیا ، بیماری های مجاری تنفسی ، پوکی استخوان ، سکته قلبی ، عوارض پیش از قاعدگی خیال پردازی و مشکلات روده با تاثیرپذیری شگفت انگیز از نماز شب بهبود می یابند.

تاثیر نماز شب بر فشار خون

قبل از هر چیزی باید بدانید 4 روش غیر درمانی برای این که فشار خون را کنترل کرد وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

1- کم کردن استرس ها و اضطراب

2- عدم استفاده الکل

3- کاهش وزن

4- فعالیت های ورزشی سبک و منظم در شبانه روز

همانطور که پیش از این درباره نقش بسیار مهم نماز شب شب قدر باره مقابله با مشکلات استرس ها سخن گفتیم و الزامی که نماز به شخص نمازگزار مبنی بر عدم استفاده الکل می دهد، می توان آن را قدم تاثیرگذاری در کنترل و پیشگیری فشار خون تلقی کرد.

بهبود بیماری سرطان با خواندن نماز شب

با توجه به تاثیراتی که درباره ترشح ملاتونین بر بدن با خواندن نماز شب ذکر شد این هورمون در پیشگیری و درمان برخی از سرطان ها به ویژه سرطان های وابسته به این هورمون همچون سرطان پستان و سرطان پروستات نقش بسیار مهمی را ایفا می کند بنابراین نماز شب با داشتن اجر و بار معنوی با بالا بردن هورمون ملاتونین از بروز سرطان نیز جلوگیری می کند.

زیبای چهره و افزایش عمر با نماز شب

تمامی سلول هایی که در بدن موجود هستند در معرض حمله و هجوم «فری رادیکالها» میباشند که از مهمترین اثرات ذرات این فری رادیکال ها می توان به افزایش بیماری پارکینسون ، آلزایمر و پیری زودرس اشاره کرد.

همانگونه که ملاتونین از تاثیرگذارترین عوامل پیش گیرنده و مقابله با «فری رادیکالها» می باشد زیرا ملاتونین نقش دفاعی داشته و اصلی ترین عامل افزایش آن شب زنده داری و اقامه نماز شب است بنابراین می توان گفت نماز شب موثرترین عامل زداینده بیماریها و مظاهر پیری، مانند چین و چروک صورت و غیره... می باشد. بر اساس گفته پرفسور "راتید" :چنانچه ملاتونین نبود، تمام سلولهای بدن در معرض مرگ بودند و انسان چند ساعت بیشتر زنده نمی ماند.

اثرات نماز شب در دستگاه ایمنی بدن

اولین عنصر مکانیسم دفاعی بدن در مقابل بیماری ها و خطرات ترشح هورمون ملاتونین می باشد که کارایی آن دوبرابر ویتامین E و 500 برابر ماده صنعتی DMSO و پنج برابر گلوتاثیون می باشد. این هورمون در مقابل کلسترول بسیار مضری که موجب تنگی عروق می شود مقاومت کرده و با آن مبارزه می کند.

این هورمون کاربردی نقش مهمی در مکانیسم دفاعی بدن داشته و بر توانایی و قدرت مونوسیت های بالغ که یک نوع گلبول سفید می باشند می افزاید.

تقویت و حفظ سلول های مغزی متاثر از نماز شب

همانطور که بارها گفته شد ترشح هورمون ملاتونین در شب بیداری نماز شب اتفاقات بسیار زیادی را منجر می شود این هورمون از آن جهت نیز حائز اهمیت می باشد که محافظ سلول های مغزی نیز می باشد چراکه سلولهای مغزی در حال نابودی دیگر قابل بازسازی نیستند بنابراین شب زنده داری علاوه بر حفاظت سلول های مغزی ، نیروی اندیشه و تفکر را در اشخاص شکوفا و تقویت می کند.

 

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نماز شب فواید و فضایل خواندن نماز شب بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۳۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفال به حافظ شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ چراغ روی تو را شمع گشت پروانه.....

فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

چراغ روی تو را شمع گشت پروانه
مرا ز حال تو با حال خویش پروا نه

خرد که قید مجانین عشق می‌فرمود
به بوی سنبل زلف تو گشت دیوانه

به بوی زلف تو گر جان به باد رفت چه شد
هزار جان گرامی فدای جانانه

من رمیده ز غیرت ز پا فتادم دوش
نگار خویش چو دیدم به دست بیگانه

چه نقشه‌ها که برانگیختیم و سود نداشت
فسون ما بر او گشته است افسانه

بر آتش رخ زیبای او به جای سپند
به غیر خال سیاهش که دید به دانه

به مژده جان به صبا داد شمع در نفسی
ز شمع روی تواش، چون رسید پروانه

مرا به دور لب دوست هست پیمانی
که بر زبان نبرم جز حدیث پیمانه

حدیث مدرسه و خانقه مگوی که باز
فتاد در سر حافظ هوای میخانه

شرح لغت: رمیده:گریزان.

تفسیر عرفانی:‌

۱- درگیر مساله و کاری و نیتی شده اید که سودی برای شما ندارد. نفع آن به دیگران می‌رسد و زیانش در دراز مدت متوجه شماست. زیرا شما نسنجیده و گز نکرده پاره می‌کنید و این شرط عقل و اندیشه نمی‌باشد. پس فعلاً منصرف شوید.

۲- برای کاری، اصولی و قوانینی حکم فرماست و شما بدون تهیه مقدماتش دست به اقدام می‌زنید، در حالیکه ضروریست ابتدا اندیشه و سپس اقدام کنید؛ بنابراین برای نیت خود بیشتر فکر کنید و این کار توام با مشورت باشد.

۳- او بخاطر سود جویی خود به شما روی آورده و شما در کمال صداقت باور کرده اید. عجبا از شمای زود باور!

تعبیر غزل:

انسانی عاشق و دلباخته و صادق هستی، اما شنیده‌ای که رقیبی داری که در آستانه‌ی پیروزی است و این فکر تو را به شدت عذاب می‌دهد. برای یافتن راه چاره از هر دری وارد شده ای، ولی سودی نکرده است. بی تابی نکن، صبور باش و به پیمان خود وفادار بمان. به امید خدا همه کار‌ها مطابق میل تو سامان خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • تفال به حافظ شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ چراغ روی تو را شمع گشت پروانه.....
  • چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟ (زیرنویس فارسی)
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • عبور باور نکردنی یک خودرو از خیابان آب گرفته در شهر دبی (فیلم)
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • آرتتا: درد شکست امشب هرگز از بین نمی‌رود
  • با فواید غنی زردچوبه و دانه چیا آشنا شوید
  • باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • ریواس کجا می‌روید؟ چند است؟ فواید ریواس چیست و چطور باید آن‎را خورد؟