Web Analytics Made Easy - Statcounter

امینی ازدواج های به موقع و باروری های صحیح و به موقع و در یک کلام سبک زندگی صحیح و اسلامی را از راهکارهای مهم موثر در پیشگیری سالمندی خواند و گفت: اینها می تواند برای وارد کردن یک جمعیت جوان و تازه نفس در ۲۰ سال آینده بسیار موثر باشد و این نیازمند برنامه ریزی در سطح کلان است که باید به آن توجه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کیانوش امینی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با دیارآفتاب؛ با اشاره به وجود بحران سالمندی در کشور و تبعات آن گفت: در ابتدا باید یک تعریف مشخص از بحران و بحران سالمندی داشته باشیم تا بتوانیم ابعاد وجودی بحران و تبعات جبران ناپذیر آن را بهتر درک کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در بحث سالمندی یک موضوع فردی وجود دارد و یک موضوع جمعی و مربوط به جامعه که در واقع یک فرد وقتی به شرایط سالمندی می رسد چه مشکلاتی برای او ایجاد می شود و وقتی یک جامعه به درجه سالمندی می رسد چه مشکلاتی ایجاد می شود که این دو باید جداگانه بررسی شود و این یک موضوع مهم است که کمتر به آن پرداخته شده است.

کارشناس مسائل اجتماعی اظهار داشت: یک فرد وقتی به سالمندی می رسد با مشکلاتی همچون آشیانه خالی مواجه می شود و متأسفانه هم اکنون افرادی به درجه سالمندی می رسند که تعداد فرزندان آنها نسبت به گذشته کمتر است و توجه فرزندان نیز به آنها نیز کمتر است.

وی با اشاره به اینکه امکانات موجود اعم از امکانات ورزشی و تفریحی برای قشر سالمندی در کشور کمتر است، گفت: به نوعی ساختار امکانات موجود برای سالمندان مناسب نیست و ممکن است از برخی از امکانات کم برخوردار و بی بهره بمانند.

امینی بیان کرد: همچنین مسئله دارو و ایجاد بیماری هایی همچون قند و چربی ممکن است دسترسی به داروهای اثربخش را کمتر کند و جدای از دسترسی امکان دارد جنبه اقتصادی تهیه دارو نیز مطرح باشد که در این صورت مشکلات جدی تر خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه وقتی فردی به درجه سالمندی می رسد علاوه بر اینکه درآمدهای آن افت پیدا می کند هزینه های اضافی همچون نوه و مناسبت های مربوطه نیز بر آن فرد تحمیل می شود و این عامل باعث می شود که فرد در سالمندی تازه به فکر شغل دوم برود و این یک فاجعه است.

کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به بعد اجتماعی سالمندی بیان کرد : در بحث اجتماعی هم مسئله سالمندی مهمتر از بحث فردی است و این مسئله ای که امروز به نام بحران سالمندی ما را نگران می کند این است که در چند سال آینده جمعیت کشور یک سوم آن به سالمندی می رسد و به دلیل اینکه این افراد در دهه 50 و 60 هستند و عمدتا خانواده ها تک فرزندی و دو فرزندی هستند مشکلات زیادتری برای جامعه ایجاد می کند.

وی افزود: وقتی یک سوم جمعیت جامعه به سالمندی برسد قطعا بار هزینه های یک جامعه به شدت افزایش پیدا می کند و در نهایت قدرت تحول و کار آن جامعه کاهش پیدا می کند و جامعه ای که یک سوم آن سالمند است قطعا جمعیت باقی مانده باید به آن یک سوم خدمات ارائه کند.

امینی ادامه داد: زمانی که جمعیت یک کشور روبه سالمندی سوق پیدا می کند یعنی موتور محرکه جامعه و مسائل فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی آن جامعه تحت تأثیر قرار می گیرد و به نوعی رکود پیدا می کند.

وی اظهار کرد: در شرایطی که یک سوم جامعه سالمند باشد قطعا افرادی که جزء باقیمانده آن جامعه هستند امکان پیری زودرس آنها وجود دارد و این یک مسئله خطرناک محسوب می شود چراکه جمعیت باقی مانده علاوه بر اینکه باید در خدمت یک سوم سالمند باشد باید امید به زندگی آنها را نیز تقویت کند و این یک پروسه زمان بر و هزینه بر است.

کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به راهکارها و عوامل موثر در پیشگیری سالمندی بیان کرد: مهمترین راهکاری که می توان از سالمند شدن جمعیت عمده کشور پیشگیری کند بحث اقتصاد است که اگر مسئله اقتصاد خانواده ها و جامعه اصلاح شود و برخی از هزینه های سنگین برداشته شود قطعا می توان در پیشگیری بسیار موثر بود.

وی ازدواج های به موقع و باروری های صحیح و به موقع و در یک کلام سبک زندگی صحیح و اسلامی را از راهکارهای مهم دیگر خواند و گفت: اینها می تواند برای وارد کردن یک جمعیت جوان و تازه نفس در 20 سال آینده بسیار موثر باشد و این نیازمند برنامه ریزی در سطح کلان است که باید به آن توجه شود.

امینی با بیان اینکه یک نقطه بسیار مثبت که در جامعه اسلامی ایران وجود دارد بحث معنویت و اعتقاد به ارزش های اسلامی است،گفت: بسیاری از افراد در جوامع غربی هنگامی که به سن سالمندی می رسند وارد یک سری بحران ها می شوند و دست به خودکشی می زنند اما در ایران این مسئله وجود ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در جامعه ایرانی مسئله دین و معنویت در جمعیت سالمندی مانع بروز بسیاری از رفتارهای خطرناک می شود و این می تواند بسیار در امورات سالمندی موثر باشد و جدای از این مسئله خانواده که در کشورهای غربی از آن بی بهره هستند در ایران به عنوان یک نقطه امید مطرح است و همین انسجام خانواده بسیار مسئله راهگشایی در سالمندی می باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل اجتماعی سالمندی می رسد یک سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۳۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم

استاندار کرمانشاه گفت: ایجاد فضای صلح و آرامش در جامعه نیازمند قرار گرفتن مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم است، یکی از این عوامل فراهم کردن زمینه زندگی خوب برای شهروندان است که در این زمینه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان باید برنامه‌هایی داشته باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی امروز _ چهارشنبه بیست و نهم فروردین _ در همایش ستاد ملی صبر استان کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد فضای صلح و آرامش در جامعه نیازمند قرار گرفتن مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم است، اظهار کرد: یکی از این عوامل فراهم کردن زمینه زندگی خوب برای شهروندان است که در این زمینه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان باید برنامه‌هایی داشته باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند تا مردم زندگی بهتری را تجربه کنند.

وی ترویج فرهنگ صبر، خویشتنداری و مدارا را از دیگر عوامل ایجاد فضای صلح و سازش در جامعه دانست و افزود: در این زمینه فعالان مردمی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: فعالان مردمی که برای ترویج فرهنگ صبر و صلح در جامعه تلاش می‌کنند، باید در دو حوزه از جمله پیشگیری از اختلاف در بین مردم و حل اختلافات به وجود آمده تلاش داشته باشند.

صحرایی با بیان اینکه قرآن کریم و روایات دینی نیز بارها مردم را به صبور بودن دعوت کرده است، ادامه داد: زمانی که میزان آستانه تحمل و صبر مردم بالا برود، اگر فردی دچار حادثه ناگوار و ناخوشایندی شود، راحت‌تر با آن موضوع کنار می‌آید.

وی تاکید کرد: امروزه در بسیاری از مسائل مانند فرهنگ ترافیک، فرهنگ همسایگی، آپارتمان نشینی، مسائل مربوط به ارث، مالکیت زمین‌های کشاورزی در روستاها رفتارهایی را می‌بینیم که منجر به بروز اختلافات و گاهی تشکیل پرونده‌های قضائی می‌شود که در این زمینه اگر فرهنگ خویشتنداری و مدارا را ترویج دهیم، بسیاری از اختلافات و پرونده‌ها شکل نمی‌گیرد.

استاندار کرمانشاه گفت: در استانی همچون کرمانشاه با وجود تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی زیادی که وجود دارد، مقدمات فکری، فرهنگی و اخلاقی خوبی برای زندگی برادرانه فراهم شده است و مفتخر هستیم در سرزمینی زندگی می‌کنیم که مردم آن به پهلوانی و صفات پسندیده دیگر معروف هستند.

صحرایی ادامه داد: باید این خصلت‌ها را حفظ کنیم، آن‌ها را پرورش دهیم و به نحوی رفتار کنیم که زندگی فرزندان ما با این ویژگی‌ها مأنوس شود.

کد خبر 745621

دیگر خبرها

  • نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • چرا قانون حمایت از فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟
  • موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • سرقت‌ها در استان بوشهر ۷ درصد کاهش یافت
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • آسیب‌شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است
  • تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به ۱۲۷ مرکز می‌رسد
  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن