Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مجموعه نسخ خطی آستان قدس رضوی از نظر کمیت و کیفیت بی‌نظیر است و مجموعه بی‌بدیلی فراهم شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با دارا بودن هزاران نسخه خطی نفیس از قرن دوم هجری تاکنون، به مثابه دریایی عظیم، آثاری بی‌نظیر از علم و تمدن و فرهنگ درخشان ایران اسلامی را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در این میان اهمیت بسیاری کمیت و کیفیت نسخه‌های خطی موجود است که حاصل عمر و تلاش دانشمندان، علما، نوابغ و هنرمندان این سرزمین است و پیش‌گامی و درخشش دانشمندان کشورمان در بیشتر رشته‌های علمی در دوره‌های تاریخی گذشته به‌ویژه از دوره صدر اسلام تا حدود قرن ششم هجری قمری را بیان می‌کند.

بیشتر کتاب‌ها و اسناد خطی‌ این‌ مجموعه‌، نوشته‌‌های بزرگان‌ علم و دین در حوزه‌‌های ادبیات‌، تاریخ‌، فلسفه‌ و عرفان‌، فقه‌ و اصول‌، طب‌ و نجوم‌ و میراث شیعه است. در میان این گنجینه عظیم منابع قدیمی بسیاری از علما و بزرگان دین به جای مانده که در آن به تبیین سیره و منش پیامبر بزرگ اسلام(ص) پرداخته شده و مطالعه این نسخ از سوی اهل فن و پژوهشگران دینی می‌‌تواند راهگشای پیروان آخرین پیامبر خداوند در کسب کمال و معرفت باشد. 

فیلم کوتاه تلویزیونی «کوچه‌های خراسان» توسط آستان قدس تولید شدحجت‌الاسلام مروی: روح کالبد آستان قدس رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی استصفحات مورد تائید آستان قدس رضوی در فضای مجازی اعلام شد

«الروض الانف» اثر مفسر برجسته قرن 6

عبدالرحمن بن احمد سهیلی مفسر، محدث، لغت‌شناس و نحوی برجسته قرن ششم هجری است که از او به عنوان علامه اندلس یاد کرده‌اند. از معروفت‌رین کتاب‌های او الروض الأنف فی شرح السیرة النبویة لابن هشام است. سید رضا صداقت حسینی، کارشناس نسخ خطی گنجینه رضوی، این کتاب را در شرح و توضیح کتاب «السیرة النبویة» عبدالملک بن هشام بن ایوب حمیری عنوان می‌کند که از اولین سیره‌نویسان راجع به پیامبر‌(ص) است‌. این نسخه نفیس که در گنجینه رضوی موجود است به خط نسخ کهن معرب، در قرن 8 هجری قمری در 223 برگ کتابت شده و به لحاظ تاریخ کتابت دومین نسخه در ایران به شمار می‌‌رود که در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌‌شود.

نسخه وقفی نادرشاه افشار

از دیگر نفایس نسخ خطی گنجینه رضوی که به تبیین و شرح سیره پیامبر رحمت(ص) پرداخته، نسخه «عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر» تألیف محمد بن محمد معروف به ابنِ سَیّدِالناس (671-734 ق.) است که توسط نادر شاه افشار در 1145 ق. وقف آستان مقدس رضوی شده است.

صداقت حسینی این نسخه را در حال حاضر یکی از قدیمی‌‌ترین نسخه خطی عُیونُ الأَثَر در ایران عنوان می‌کند که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود.

این نسخه به خط نسخ در سال 804 هجری قمری در 291 برگ کتابت شده و به گفته این کارشناس، نسخه خطی مذکور مجموعه مختصری در اقسام غزوات، شمایل و سیره حضرت ختمى مرتبت پیامبر اکرم(ص) است که بیشتر شهرت ابن‌سیدالناس مرهون این تألیف است.

طبق مقدمه، مؤلف بهترین قسمت‌های مندرج در سیره‌ها را گزینش و آن‌ها را به ترتیب تاریخ وقوع حوادث مرتب کرده و در پایان کتاب، اسانید مؤلف در روایات کتبی که از آن‌ها نقل کرده شمارش شده‌اند. این کتاب، بارها در قاهره مصر در 1356ق. و دارالآفاق بیروت در 1977م. و اخیرا نیز در مؤسسه عزالدین بیروت در 1406ق. و نیز به تحقیق ابراهیم محمد رمضان در دارالقلم بیروت در 1414ق. چاپ شده است. 

قدیمی‌ترین نسخه خطی السیرة الحلبیة در ایران

سومین نسخه نفیس موجود در گنجینه رضوی، کتاب «انسانُ العُیُون فِی سیرَةِ الأمینِ المَأمون» معروف به «السیرة الحلبیة» تألیف علی بن ابراهیم حلبی (975-1044ق.) مورخ، ادیب، فقیه شافعی‌مذهب، عالم علوم عقلی و نقلی و خصوصا حدیث و تفسیر و تصوف در سده یازدهم است که صداقت حسینی به آن اشاره دارد. این نسخه مشتمل بر مطالب مربوط به سیره، نسب، اخبار و افعال پیامبر اکرم(ص) است. قدیمی‌‌ترین نسخه خطی السیرة الحلبیة در ایران که به خط نسخ در سال 1099 هجری قمری توسط اسماعیل قصری مالکی کتابت شده در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. 

غنای مجموعه نسخ خطی آستان قدس رضوی

گنجینه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از غنی‌‌ترین و نفیس‌ترین مراکز کتابخانه‌ای، موزه‌ای و گنجینه اسناد در منطقه و جهان اسلام، دارای آثار و کتب خطی بسیار ارزشمندی به لحاظ قدمت، منحصر بودن، دست‌خط علما و مشاهیر، و آرایه‌‌های هنری در موضوع‎‌های مختلف است.

در حال حاضر در گنجینه رضوی 2 هزار 693 نسخه در موضوع تاریخ به زبان‎‌های فارسی و عربی نگهداری می‌شود که به شرح و تبیین مباحث مختلف تاریخ اسلام و سیره و سرگذشت نامه پیامبر اکرم(ص) و سایر ائمه معصومین(ع) پرداخته است.

گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی هم‌اکنون با بیش از 85 هزار نسخه نفیس خطی شامل کتاب‌‌های ارزشمند منسوب به ائمه اطهار(ع)، قرآن‌های نوشته شده روی پوست آهو، کتب و رسائل علمی، فرهنگی و هنری، جلدهای نفیس روغنی و معرق و هنری، به عنوان غنی‌‌ترین گنجینه نسخ خطی در منطقه و جهان اسلام مطرح است. مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی آمادگی دارد بر اساس ضوابط این سازمان، کتب خطی و منابع چاپ سنگی موجود در این مجموعه را در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهد.

انتهای پیام/282/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نسخ خطی آستان قدس گنجینه رضوی آستان قدس رضوی هجری قمری نسخه خطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۳۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین عکس از بهزاد نبوی در سال جدید /ابتکار و همسرش هم آمدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تشییع پیکر مرحوم زهرا شجاعی، صبح امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳، از مقابل منزل ایشان برگزار شد. در این مراسم چهره‌های شاخص سیاسی چون بهزاد نبوی، معصومه ابتکار، مصطفی کواکبیان و ... حضور داشتند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888747

دیگر خبرها

  • جشن روزه اولی فرزندان شهدای مدافع حرم + فیلم
  • بحریار مدیر خبر و رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی شد
  • خدمت رسانی دندانپزشکان از سراسر کشور به زائران و مجاوران رضوی
  • اولین عکس از بهزاد نبوی در سال جدید /ابتکار و همسرش هم آمدند
  • بناها و عمارت‌ها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن کردستان
  • حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌ اولی‌ها 
  • «رواق خدمت» با هدف ارائه گزارش آستان قدس رضوی منتشرشد
  • اقدامات و خدمات آستان قدس رضوی در «رواق خدمت»
  • مجله «رواق خدمت» منتشر شد
  • کتاب «رواق خدمت» منتشر شد