Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@22:31:50 GMT

زندانی ناتوان از پرداخت بدهی نباید در زندان باشد

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۴۷۰۴

زندانی ناتوان از پرداخت بدهی نباید در زندان باشد

رئیس سازمان زندان‌ها بر لزوم اهتمام تمامی مدیران و کارکنان بر اجرای طرح تحول سازمان تأکید و خواستار توجه جدی به حقوق زندانیان شد و گفت: زندانی ناتوان از پرداخت بدهی نباید در زندان باشد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمدمهدی حاج‌محمدی در نشست ماهانه با مدیران زندان‌های سراسر کشور با برشماری محورهای مورد تأکید برای اجرای طرح تحول و اولویت‌های سازمان اظهار کرد: برای اجرا و پیاده‌سازی سیاست‌های و برنامه‌های تحولی نیازمند فرهنگ‌سازی و تحول فرهنگی هستیم چرا که تا باور قلبی نداشته باشیم در اجرای مسئولیت‌ها کوتاهی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان زندان‌ها اظهار کرد: امروز کشور در شرایط حساس و خاص حاصل از شیوع ویروس کرونا قرار دارد و تمام مدیران باید برای تأمین سلامت زندانیان و بهداشت زندان‌ها تمامی مساعی خود را به کار گیرند و ضمن اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده را به میزان نیاز در اختیار زندانیان قرار دهند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی با بیان اینکه هدف از طراحی "سامانه مشعل" ارتباط بلافصل با مجموعه مدیریتی سازمان است، گفت: این سامانه طراحی شده است تا در وهله اول کارکنان و در وهله دوم زندانیان و خانواده‌های آنان نظرات، خواسته‌ها و شکایات خود را مطرح کنند و همه ما باید طوری عمل کنیم که از شفاف‌سازی و ارزیابی عملکردمان هراسی نداشته باشیم.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: درباره عفو موردی، زندان‌ها باید پیش‌دستی کنند و اگر یک زندانی مستحق گذشت و عفو است، ضمن اعلام آن به مراجع قضایی پیگیری لازم را انجام دهند.

حاج‌محمدی ضمن قدردانی از مدیرانی که به طور مرتب از زندان‌ها سرکشی و با زندانیان گفت‌وگو و برای حل مشکلات آنان تلاش می‌کنند، گفت: تمام مدیران باید نسبت به تأمین نیازهای قانونی زندانیان حساس باشند که مهم‌ترین آنها تأمین بهداشت و غذای مناسب است‌.

وی تصریح کرد: کیفیت غذای زندانیان با زندانبان‌ها نباید متفاوت باشد.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه بیان کرد: طبق نظر رئیس محترم قوه قضائیه، زندانی ناتوان از پرداخت بدهی نباید در زندان باشد؛ از این رو ضمن بررسی دقیق پرونده محکومان مالی، تلاش خود را برای آزادی آنها انجام دهید.

وی با اشاره به گزارش معاون سلامت، اصلاح و تربیت خطاب به مدیران کل زندان‌ها گفت: اشتغال زندانیان یکی از موارد مهم و مورد تأکید است. تدابیر لازم را تا رسیدن به اشتغال 50 درصدی با جدیت اجرا کنید.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه به موضوع دادرسی الکترونیکی و نظارت الکترونیکی نیز اشاره کرد و گفت: حداکثر ظرفیت استفاده از این دو تأسیس مهم در استان‌ها باید عملیاتی شود

وی ضمن قرائت آماری از وضعیت استان‌ها در استفاده از این دو فناوری قضایی، از مدیران زندان‌ها خواست تا موانع عدم اجرای کامل دادرسی و نظارت الکترونیک را اعلام کنند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

رئیس سازمان زندان‌ها سپس خود با اشاره به ضرورت توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای گفت: امروز دشمنان انقلاب و ایران، زندان‌ها را هدف حملات خود قرارداده‌اند؛ بنابراین طوری عمل کنیم که بهانه به دشمن ندهیم.

وی افزود: با فعالیت‌های رسانه‌ای خوب، عملکرد زندان‌ها را در معرض دید عموم قرار دهیم.

رئیس سازمان زندان‌ها در این جلسه که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، به ارائه آمار عملکرد استان‌های مختلف کشور در حوزه اشتغال، نظارت الکترونیکی (پابند)، دادرسی الکترونیکی و ... پرداخت و ضمن قدردانی از استان‌های موفق، از استان‌های با عملکرد ضیف خواست تا قبل از جلسه آینده شاخص‌های عملکردی خود را توسعه دهند.

گفتنی است؛ در این جلسه تعدادی از مدیران کل استانی و ستادی به ارائه گزارش عملکرد خود پرداختند.

نرگس محمدی از زندان آزاد شدگفت‌وگو با رئیس سازمان زندان‌ها؛ نمی‌توانیم ادعا کنیم وجود اقلام ممنوعه در زندان‌ها را به صفر رسانده‌ایم/ورود جهادی‌ها یا خصوصی‌سازی زندان‌ها؟/ساختن زندان صرفا به معنای توسعه فیزیکی نیستفیلم/ اعتراف بی‌بی‌سی به کشتار زندانیان در زندان‌های آمریکا/ اقرار اپوزیسیون به شرایط مطلوب زندان‌های ایران

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس رئیس سازمان زندان ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۴۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قضات تا جایی که ممکن است متهمان و مجرمان را به زندان محکوم نکنند

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی از قضات خواست که متهمان را از مجازات سخت معاف کنند.

این روزنامه نوشت: قاضی به نمایندگی از حاکم اسلامی موظف است تمام راه‌های ممکن را برای پیدا کردن بهانه‌ای که به او امکان آزاد نمودن متهمان و خودداری از به بند کشیدن آنان را بدهد جستجو کند و تمام راه‌های به حبس کشاندن آنان را سد نماید.

این نوع برخورد علاوه بر فوایدی که برای آحاد مردم دارد و از پیدایش مفاسد متعدد اجتماعی ناشی از زندانی شدن‌ها جلوگیری می‌کند، اسلام را نیز آنگونه که هست به مردم معرفی می‌نماید.

وقتی پدر یک خانواده به زندان می‌افتد، فرزندان و همسر او دچار مشکلات روحی و مادی می‌شوند. وقتی یک دانشجو به زندان فرستاده می‌شود، آینده زندگی او با اختلال مواجه می‌شود. به زندان افتادن یک کارمند، به آینده شغلی او لطمه می‌زند.

منظور این نیست که بطور کلی بساط زندان برچیده شود بلکه هدف اینست که تلاش دستگاه قضائی بر این متمرکز شود که متهمان و یا حتی مجرمان حتی‌الامکان از راه‌های دیگر تنبیه شوند و صدور حکم بازداشت و زندانی شدن به حداقل برسد.
قطعاً در مواردی چاره‌ای غیر از زندانی شدن افراد وجود ندارد. منظور اینست که غلبه با بازداشت کردن و صدور حکم زندانی شدن نباشد و تا آنجا که ممکن است پرونده‌ها به شکل‌های دیگری مختومه شوند.

اینکه گفته شود احکام قضائی اگر شدید نباشند، بازدارندگی نخواهند داشت، در مورد جرائم خاص درست است، ولی بسیاری از مجرمین را می‌توان با رأفت و نشان دادن عطوفت و رحمت به راه صحیح هدایت کرد و از ارتکاب مجدد جرم پشیمان نمود. فلسفه این اصل بسیار مهم که فرموده‌اند «هَلِ الدّینُ اِلاَّ الْحُبٌّ، آیا دین چیزی غیر از محبت و رحمت و عطوفت است؟» همین است.

اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم، بسیاری از قضات کنونی به حدیث نورانی پیامبر خدا که در آغاز این مقاله نقل کرده‌ایم عمل می‌کنند و تلاششان بر این متمرکز است که متهمان را از مجازات معاف کنند و راه عطوفت و رحمت را برای متنبه شدن آنان برگزینند. در مواردی نیز وضعیت کاملاً برعکس است و احکام غیرعادی و خشنی صادر می‌شوند که خارج از چارچوب هستند.

دیگر خبرها

  • بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد!
  • بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
  • ۵۰۶ زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند
  • موافقت با اشتغال ۶۹ زندانی در شهرستان مراغه
  • موافقت با اشتغال ۶۹ زندانی در مراغه
  • جشنی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد
  • کاهش ۱۰ درصدی آمار زندانیان چهارمحال‌ و بختیاری
  • فاش شدن ابعاد جدیدی از جنایت صهیونیست‌ها به مناسبت روز اسرای فلسطینی
  • همکاری کمیته‌امداد و سازمان زندان‌ها برای حمایت از خانواده‌های زندانیان
  • قضات تا جایی که ممکن است متهمان و مجرمان را به زندان محکوم نکنند