Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید احسان قاضی زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: توسعه حمل و نقل ریلی از منظر حمل کالا و همچنین جا به جایی مسافر در کشور ما با توجه به گستردگی و موقعیت جغرافیایی، بسیار ضروری است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه خطوط ریلی و تکمیل حلقه های مفقوده ریلی با همکاری کشورهای همسایه و همجوار، گفت: در این باره می‌توان به خط ریلی خواف - هرات اشاره کرد که نقطه عطفی در اقتصاد و حمل و نقل مواد معدنی شرق ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: منطقه سنگان در خراسان رضوی و همچنین شهرهای مرزی افغانستان به دلیل وجود معادن زیاد از نظر اقتصادی برای دو کشور ایران و افغانستان موقعیت استراتژیک دارد و افتتاح این خط آهن بدون شک در ترانزیت آسان کالا به کشورهای اروپایی، دسترسی به آسیای شرقی و آب‌های آزاد برای دو کشور حائز اهمیت است.

وی ایجاد این خط ریلی در استان خراسان را از نظر توسعه اقتصادی برای منطقه خواف و سنگان بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: تا پیش از این از طریق مرزهای زمینی و با حمل کامیون و تریلی این تبادل کالا صورت می‌گرفت که بسیار هزینه بر و حتی در مقایسه با صنعت ریلی پر ریسک تر بود، اما می‌توان با ایجاد این خط ریلی امیدوار بود که با اعزام یک قطار، بارهای زیادی را در مقایسه با  مسیر جاده‌ای انتقال داد که این موضوع برای کشور از نظر بهره وری اقتصادی بسیار تأثیرگذار است.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همواره بر توسعه خطوط ریلی داخلی و بین المللی نگاه جدی داشته‌اند و درمورد خط ریلی خواف - هرات نیز که از سال‌ها قبل مطالعه آن آغاز شده همواره در مجلس بر تسریع روند اجرا و آماده سازی ان تأکید شده است.

وی اظهار کرد: البته در این مسیر مسئولان وزارت راه و شهرسازی هم برای تکمیل خط آهن تلاش کرده‌اند، اما گاهی مشکلات و مسائلی پیش می‌آید که در بعضی مسیرها موجب می‌شود که تکمیل خطوط با کندی  صورت بگیرد.

نماینده مردم فریمان در مجلس ادامه داد: در کنار گسترش صنعت حمل و نقل ریلی کشور، ما نیازمند آن هستیم که حلقه صنعت ریلی در خراسان هم تکمیل شود و در کنار تولید گندله و کنسانتره که در حال حاضر در دست انجام داریم، به تکمیل صنایع فولادی در خراسان هم توجه بیشتری شود.

وی سنگان را عسلویه معدنی ایران نامید و گفت: با توجه به معادن سنگی که در این منطقه و همچنین در کشور همسایه، افغانستان وجود دارد همواره این منطقه برای کشور از اعتبار خاصی برخوردار است و هر چقدر این منطقه از نظر حمل و نقل توسعه پیدا کند آثار آن برای مردم کشور قابل مشاهده است، البته  فارغ از بحث استانی بودن این طرح و در کنار اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان، نمایندگان دیگر نیز بر توسعه این خط توجه جدی نشان دادند و همواره مطالبه گری کردند.

قاضی زاده هاشمی به تکمیل خط آهن سنگ بست – دوغارون و در جهت استفاده مسافری از آن اشاره کرد و گفت: این خط ریلی که نزدیک به 6 سال از آغاز آن می‌گذرد، تاکنون پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم که هر چه سریع تر به بهره برداری برسد چون که با توجه به وجود مهاجران زیاد افغانستانی در کشور و البته استان های شرقی کشور و همچنین با توجه به مراودات تجار ایرانی با افغانستان، این خط می تواند سبب تسهیل عبور و مرور شود.

وی اضافه کرد: قطعا برای توسعه راه آهن که قدمتی نزدیک به 100 سال در کشور دارا است باید بیشتر کار کنیم، دولت باید در بودجه‌های سالیانه خود رقم های خوبی را برای تکمیل و ایجاد خطوط جدیدتر اختصاص دهد و ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز باید نسبت به تسهیل تصویب قوانین و کاهش موانع کمک‌های لازم را انجام دهیم، این همدلی به تکمیل و توسعه خطوط ریلی منجر شود.

بنابراین گزارش راه آهن خواف-هرات به طول 139 کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف در استان خراسان رضوی را به  شهر پرجمعیت هرات در غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون از اهداف تکمیل این خط ریلی است.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: قاضی زاده هاشمی افغانستان خراسان رضوی خط آهن راه آهن دوغارون نماینده مردم فریمان در مجلس خط ریلی حمل و نقل خط آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۵۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی

رئیس جمهور ترکمنستان در جریان دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور دعوت کرد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده، صبح پنجشنبه نهم فروردین با سردار بردی محمدف رییس جمهور این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با تاکید بر اهمیت و اولویت توسعه روابط با همسایگان بویژه ترکمنستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با ارزیابی مثبت از روند رو به رشد روابط دوجانبه، به اقدامات صورت گرفته از سوی مراجع ذیربط ایرانی برای اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله در حوزه های اقتصادی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون همکاری های کنسولی و مرزی و توافقات صورت گرفته برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور در زمینه گاز، برق، مدیریت آب، حمل و نقل و ترانزیت، اجرای طرح های زیربنایی و افزایش مبادلات بازرگانی، توسعه همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه ای و بین المللی را مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهور ترکمنستان نیز در این ملاقات با اظهار رضایت از سطح عالی تعاملات دوستانه و برادرانه دو کشور، از این همکاری ها به عنوان نمادی از روابط دوستانه در منطقه یاد کرد.

سردار بردی محمدف با اشاره به تجارب مثبت اجرای طرح های زیربنایی توسط شرکت های ایرانی در ترکمنستان، از شرکت های ایرانی برای فعالیت بیشتر در کشورش اعلام آمادگی کرد.

در این دیدار همچنین در خصوص برخی مسائل منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم، برقراری صلح و ثبات در افغانستان و همچنین دریای خزر تبادل نظر شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی
  • اقدامات دولت در توجه به راه‌آهن و ترانزیت بی‌سابقه بوده است
  • ◄ فقط چند قدم تا افتتاح فاز نخست محور قزوین الموت تنکابن
  • تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ایران و پاکستان
  • تردد ۲۷ هزار مسافر در مرز دوغارون
  • زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان
  • رایزن فرهنگی ایران: زبان فارسی میراث مشترک با افغانستان است
  • ◄ توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  • افزایش همکاری ها محور گفتگوهای مقامات طالبان و نروژ