Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-03-28@21:20:27 GMT

قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در بازار

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۶۰۳۰

صراط: در هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوساله و گوسفندی از مرز ۱۴۰ هزار تومان عبور کرد که این موضوع، باعث سهم مصرف این محصول در سبد خانوار‌های ایرانی می‌شود.

به گزارش ایرنا، روال منطقی و طبیعی این است که با افزایش جمعیت دامی و کاهش تقاضا ما شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم، اما عکس این ماجرا رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون با وجود مازاد دام، قیمت‌ها روند صعودی دارد.

اکنونپیکان اتهام به سوی دامداران و دامپروران نشانه رفته است که از عرضه دام زنده با قیمت‌های پایین خودداری می‌کنند، اما باید توجه داشت که عوامل دیگری همچون حضور دلالان و واسطه گران در بازار دام زنده و گوشت قرمز و همچنین رشد نرخ دیگر هزینه‌های تمام شده تولید در این بازار بی تاثیر نیست.

طبق مصوبه دولت باید هر کیلوگرم کنجاله سویا دو هزارو ۷۵۰ تومان، ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان و سبوس گندم یک هزارو ۴۰۰ تومان باید به دست تولیدکنندگان برسد، اما دامداران و دامپروران این کالا‌ها را بیش از پنج برابر نرخ مصوب تهیه می‌کنند.

تولیدکنندگان می‌گویند با وجود افزایش هزینه‌های تولید، دیگر سرمایه و نقدینگی ندارند تا بتوانند خوراک دام و هزینه‌های تولید را که هر روز با یک افزایش نرخ روبروست را تهیه کنند. از سوی دیگر نمی‌توانند دام را گرسنه نگه دارند و در صورت کمبود خوراک، بهره وری نیز کاهش می‌یابد که این امر در ضرر و زیان تولیدکنندگان موثر است.

طبق آمار‌ها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز نزدیک یک میلیون تن است که نزدیک ۱۰ درصد آن از محل واردات تامین می‌شود؛ حال برخی کارشناسان بخش براین باورند که با عبور جمعیت دامی از مرز ۷۰ تا ۷۵ میلیون راس دیگر نیازی به واردات نیست و کشور به سمت خوداتکایی در این مسیر حرکت می‌کند.

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت گوشت قرمز طی روز‌های اخیر

«علی اصغر ملکی» مدیرعامل اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت اخیر بازار گوشت قرمز گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی، تعطیلی‌ها و کاهش نقل و انتقال دام، هویت دار کردن دام، ازدحام خرید در ابتدای هر ماه و قاچاق دام زنده از غرب کشور در افزایش نرخ گوشت قرمز داخلی و نوسان نرخ در بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: در سه تا چهار روز تعطیلی هفته گذشته در نقل و انتقال دام و کشتار وقفه ایجاد شد، بنابراین خودرو‌ها به سمت تهران حرکت نکردند. بر این اساس، کاهش عرضه در افزایش قیمت موثر بود، این درحالیست که قیمت تهران شاخص نرخگذاری کشور است.

وی افزود: همچنین سازمان دامپزشکی کشور برای شناسنامه دار کردن دام زنده و خروج دام از استان‌ها محدودیت‌هایی ایجاد کرده است که همه این‌ها در نقل وانتقال دام به تهران موثر بوده است.

مدیرعامل اتحادیه گوشت گوسفندی اظهارداشت: بنابراین قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی برای مغازه دار ۱۳۰ هزارتومان شد که این محصول با نرخ ۱۴۰ هزار تا ۱۵۰ هزارتومان به دست مصرف کنندگان می‌رسید. ملکی تصریح کرد:، اما اکنون قیمت هر کیلوگرم شقه برای مغازه دار بین ۱۱۵ تا ۱۱۷ هزارتومان شده که قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه در مغازه‌ها با سود ۱۰ تا ۱۲ درصدی بین ۱۳۱ تا ۱۳۴ هزارتومان بدست مصرف کنندگان می‌رسد که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش نرخ را نشان می‌دهد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: قیمت گوشت گرانی تورم صراط قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز دام زنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۶۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) در بازارهای روز کوثر اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در بازارهای روز کوثر اصفهان به شرح جدول زیر است:

کد خبر 739471

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی دامپزشکی کاشمر بر تولید ۴۳ هزار کیلو گوشت قرمز در نوروز
  • قیمت گوشت قرمز امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • جمعیت دام سبک به ۶۵ میلیون می‌رسد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • ۵۰۰ تن گوشت قرمز در بوشهر توزیع می‌شود
  • ایرانیان چقدر گوشت مصرف می‌کنند؟
  • سرانه مصرف گوشت قرمز به ۷.۱ کیلو رسید