Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی گمرک ضمن درخواست از نهادهای نظارتی برای وورد به پرونده رسوب ۲۰۰هزار تن برنج، گفت: ترخیص درصدی برنج با نامه و تایید استعلامهای بانکهای عامل انجام شده که ظاهرا بانک مرکزی از آن ناگاه است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، معاون فنی  گمرک ‌‌درواکنش‌به‌اطلاعیه‌ بانک‌مرکزی،گفت: در زمینه بند بند مواردی که مرتبط با گمرک در این اطلاعیه آمده است پاسخ لازم داده می شود تا شفاف سازی شده و وضعیت ترخیص این کالای اساسی روشن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهرداد جمال ارونقی افزود: از ابتدای سال جاری تا 4 آبانماه 1399، 580 هزار تن برنج به ارزش 533 میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که این میزان ترخیص در مقایسه با مدت مشابه (986 هزار تن به ارزش 1 میلیارد دلار) از نظر وزنی 41 درصد و از نظر ارزشی 49 درصد کاهش را نشان می دهد. معاون گمرک ایران تصریح کرد: بانک مرکزی در اطلاعیۀ خود اشاره نموده است « درحال حاضر تمام کالاهای برنج موجود در گمرکات کشور که واردکننده، متقاضی ارز با نرخ نیمایی باشد، براساس فهرست اعلامی وزارت صمت، دارای تخصیص ارز از بانک مرکزی هستند» اما اشاره ننموده است که با «تخصیص ارز»، کالایی قابل ترخیص از گمرکات نیست و این ارائه کد رهگیری بانک است که اجازه ترخیص کالا به گمرک می دهد. اگر بانک مرکزی اطلاعاتی مبنی بر اینکه برنجی با داشتن «تخصیص ارز» از گمرکات کشور ترخیص شده است را دارد فهرست این صاحبان کالا را منتشر نماید تا شائبه ای برای افکار عمومی ایجاد نشود!

به‌گفته ارونقی در بخش دیگری از اطلاعیۀ بانک مرکزی آمده است: « برنج های رسوبی موضوع گزارش های چند روز اخیر، مربوط به مواردی است که واردکننده متقاضی ارز با نرخ ترجیحی (4200 تومانی) است...» در حالی که اصلاً چنین نیست. بانک مرکزی به خوبی اطلاعات این برنج ها را در اختیار دارد و به خوبی می داند میزان برنج های رسوبی که صاحبان کالا، متقاضی ارز با نرخ ترجیحی 4200 تومانی هستند 19٫713 تن متعلق به 10 شرکت می باشد بنابراین گره زدن موضوع رسوب بیش از 200 هزار تن برنج مانده در بنادر و گمرکات کشور به 19 هزار تن کالا صحیح نیست و لازم است درخصوص این موضوع هم شفاف سازی شود.

معاون فنی گمرک ایران خاطرنشان نمود: و اما بانک مرکزی در قسمت مهم بیانیۀ خود اعلام نموده « بانک مرکزی در جلسات متعدد، توجه گمرک و وزارت صمت را به این موضوع جلب و بر رعایت کامل مصوبات مربوط به ترخیص درصدی کالاها با نرخ ترجیحی تأکید کرده است و در این باره هشدار لازم ، مبنی بر متضرر شدن بازرگان درصورت تغییر مقررات توسط ستاد اقتصادی دولت داده است که متأسفانه برخلاف مصوبات مربوطه و بدون توجه به نظرات و انجام استعلام های مرتبط از بانک مرکزی و «سامانه جامع تجارت» توسط گمرک، کالاها به صورت درصدی توسط گمرک ترخیص شده و شرایط فعلی را برای کالاهای باقیمانده و وارد کنندگان رقم زده است.» که باید گفت: اتفاقاً چون گمرک ایران به انتظار صدور کد رهگیری بانک ننشسته و با اجرای دقیق مصوبات ابلاغی نسبت به ترخیص درصدی کالاها تا حد امکان اقدام نموده ، به جای رسوب و فساد 500 هزار تن برنج ، این رسوب به 200 هزار تن رسیده است.

این مقام مسئول افزود: اولاً – مصوبات ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت که امضای نماینده بانک مرکزی نیز ذیل این مصوبات قرار دارد تصریح به ترخیص درصدی برنج های مانده در بنادر دارد. دوماً – گمرک در تمامی ترخیص های درصدی استعلام بانک های عامل را به عمل آورده و نسبت به ترخیص درصدی این اقلام اقدام کرده که ظاهراً بانک مرکزی از صدور این نامه ها که ذیلاً چند نمونه از صدها مکاتبه بانک های عامل با گمرکات اجرایی ، برای تنویر افکار عمومی منتشر می شود ناآگاه است و لازم است نظارت بیشتری در این خصوص به عمل آورد با این توضیح که به نظر گمرک، بانک های عامل به وظیفه خود درخصوص اجرای مصوبات عمل کرده اند. سوماً – آنچه برای گمرک مهم است اجرای دقیق مصوبات کاهش رسوب کالا از جمله مصوبه 19/7 شورای عالی امنیت ملی است که متاسفانه با بخشنامه بانک مرکزی تحت الشعاع قرار گرفته است. چهارماً – درخصوص لزوم استعلام از سامانه تجارت هم اشاره به این نکته کافی است که علیرغم مکاتبات متعدد و مکرر با بانک مرکزی مبنی بر این که اگر آن مرجع اصرار به ترخیص کالاهای در صف تأمین ارز دارد ترتیبی اتخاذ کند تا فقط اطلاعات ثبت سفارش های در صف تأمین ارز به گمرک ارسال شود نیز تاکنون منتج به هیچ نتیجه ای نشده است!

ارونقی در خاتمه با توجه به درخواست بانک مرکزی مبنی بر اینکه « انتظار می رود رسانه ها پس از خروج برنج های یاد شده از گمرک، پیگیری لازم را درخصوص نحوۀ توزیع و قیمت فروش برنج های ترخیصی به عمل آورند...» با ذکر این نکته که گمرک نظارتی بر اقلام وارده به کشور بعد از ترخیص کالا ندارد اظهار داشت: نه تنها رسانه ها باید به این نکته ورود و تمامی مراحل را مورد بررسی قرار دهند که گمرک از کلیۀ مراجع نظارتی نیز انتظار دارد تا در این خصوص ورود کرده و بررسی های لازم را انجام داده و نتیجه را برای روشن شدن افکار عمومی گزارش دهند. آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس ترخیص درصدی هزار تن برنج گمرکات کشور بانک مرکزی برنج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعلام و پرداخت قبض برق در یک چشم برهم‌زدن

سال‌هاست که استعلام قبض برق و پرداخت آن، دستخوش تغییرات بسیاری شده؛ اگر به یاد داشته باشید، در گذشته این کار فقط با مراجعه حضوری به بانک‌ها انجام‌پذیر بود و هیچ‌کدام از روش‌های امروزی وجود نداشت. اما حالا کسی را در بانک می‌بینید که برای استعلام و پرداخت قبوض بیاید؟

زندگی امروز ما از همه ابعاد با گذشته فرق کرده است. چه در زمینه پرداخت و استعلام قبض برق و سایر قبوض و چه در اموری که قبل‌ترها انجام ‌دادن آن انرژی زیادی از ما می‌گرفت و امروز با تکنولوژی‌هایی که در اختیارمان قرار دارد انجام‌پذیر هستند. درحال‌حاضر، پرداخت الکترونیکی جایگزین قبض‌های کاغذی شده است. یعنی روش‌های سنتی به‌کل حذف شدند و سبک رسیدگی به این امور، شکل‌وشمایل مدرنی به خود گرفت.

آیا قبض‌های کاغذی به طور کامل حذف شدند؟

سال‌ها بود که همه ما از دریافت ده‌ها نسخه کاغذی که باید همه آن‌ها را با مراجعه به مراکز حضوری پرداخت می‌کردیم، سردرگم و کلافه بودیم. اما حالا زمان تغییر فرا رسیده و می‌توانیم یک نفس راحت بکشیم. در حال‌ حاضر، برای استعلام قبض برق و پرداخت آن، فقط با تلفن همراه سروکار داریم.

با طرح حذف قبض‌های کاغذی در سراسر کشور، هزینه‌های مازادی که به سازمان‌های مربوط و مردم تحمیل می‌شد هم کنار رفت و افراد توانستند بدون فوت وقت استعلام بگیرند و قبل‌از دیرکرد و قطع‌شدن انرژی، اقدام به پرداخت هزینه‌های مصرفی خود کنند.

روش‌های سنتی پرداخت قبض، چه معایبی داشت؟

بیایید لحظاتی کوتاه به گذشته‌ها سفر کنیم. همان وقت‌هایی که قبوض کاغذی به دست‌مان نمی‌رسیدند یا به‌اشتباه، به منزل همسایه مجاورمان تحویل داده می‌شدند. شما هم از این‌که مدت زیادی از دریافت آخرین قبض‌تان می‌گذشت و خبری نمی‌شد، احتمالا به بانک‌ها مراجعه می‌کردید تا ببینید قضیه از چه قرار است؟

مثل روز روشن است که همه شما آن زمان‌ها از معطل‌شدن در صف انتظار و عقب ‌افتادن از امور شغلی، خانه‌داری، بچه‌داری یا تحصیلی‌تان ناراضی بودید اما چاره‌ای هم نداشتید. باید در ساعت‌های خاصی از روز، وقت‌تان را خالی می‌کردید و انرژی زیادی را برای رفت‌وآمدهای حضوری و گاهی سروکله‌زدن با افراد مختلف از دست می‌دادید تا در نهایت، به مقصود خود برسید. در واقع مراجعه حضوری، تنها راه شما برای استعلام و پرداخت قبض بود.

استعلام قبض برق با روش‌های امروزی

زمانی که تصمیم بر آن شد تا از طریق ظرفیت دولت الکترونیک و کانال‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، قبض‌ها صادر شود، روش‌های استعلام و پرداخت آن هم نسبت به گذشته تغییرات زیادی یافت. با حذف نسخه کاغذی قبض برق و همچنین سایر قبوض، اطلاعات لازم به‌واسطه پیامک برای مشترکین ارسال می‌شود اما به‌نظر شما چه روش‌هایی برای پرداخت آن وجود دارد؟

استعلام و پرداخت قبض برق با کدهای دستوری (USSD)

شما با استفاده از کدهای دستوری *733*1521# یا *741*1521# می‌توانید از هزینه مصرف انرژی خود مطلع شوید و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. کدهای دستوری برای کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند یا گوشی هوشمند در اختیارشان نیست، راه‌کاری سریع‌تر از مراجعه حضوری به شعب بانکی خواهد بود.

استعلام و پرداخت قبض برق با تلفن گویا

اگر حوصله سروکله ‌زدن با کدهای دستوری را ندارید و آن را عملی وقت‌گیر می‌دانید، می‌توانید با استفاده از شماره‌تلفن 1521 از بدهی خود استعلام بگیرید و در فرصتی مناسب، برای پرداخت آن اقدام کنید.

استعلام و پرداخت قبض برق با همراه بانک‌ها

بعد از تلفن بانک‌ها که برای رسیدگی به مطالبات مشتریان روی کار آمدند،، موبایل بانک‌ها به‌صورت اپلیکیشن و وب‌سایت طراحی شدند و امکان پرداخت قبوض‌ را در سرویس‌های خود گنجاندند. وجود این قابلیت کاربردی باعث شد که دیگر نیازی به چاپ رسید یا کاغذ نباشد و شما با دسترسی به اطلاعاتی ساده مانند شناسه قبض و شناسه پرداخت، بتوانید بدهی خود را تسویه کنید.

مزایای پرداخت و استعلام قبض برق با روش‌های امروزی

مسلما تا به‌ حال متوجه شده‌اید که شیوه‌های مدرن در مقایسه با راه‌کارهای قدیمی استعلام و پرداخت قبوض چه برتری‌هایی دارد. جدا از زمانی که روش‌های الکترونیکی برای شما زمان ذخیره می‌کنند، همین‌ که نسخه‌های کاغذی حذف شدند، یعنی می‌توانیم با حفاظت از محیط‌زیست و پیشگیری از تخریب پوشش‌های گیاهی، طبیعت پربارتری داشته باشیم.

شما با راه‌کارهای امن، سریع و ساده امروزی در هر جا که باشید، امکان تسویه‌حساب آنی قبوض را در اختیار دارید. در این صورت، نه مهلت پرداخت‌تان را از دست می‌هید و نه با قطعی انرژی از سوی سازمان‌های دولتی مواجه می‌شوید.

معرفی تاپ به‌عنوان بهترین اپلیکیشن برای استعلام قبض برق

محال است که تاپ را نشناسید! این اپلیکیشن طراحی‌شده توسط بانک پارسیان با میلیون‌ها کاربری که دارد، در زندگی امروز ما جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. وجه تمایز تاپ با سایر رقبا به خدمات جامع و گسترده آن در زمینه‌های مختلف بازار سرمایه، خودرو، امور پرداختی، گردشگری و نیکوکاری مربوط است.

یکی از سرویس‌های پرکاربرد تاپ، امکان استعلام و پرداخت قبض برق، آب، گاز و تلفن است. شما در بستر ایمن و پرسرعت این نرم‌افزار و وب‌سایت آن، قادر به پرداخت هزینه انرژی‌های مصرفی خود هستید. با تاپ، همه‌چیز در دقایقی کوتاه انجام می‌شود و شما می‌توانید وقت گران‌بهای خود را برای امور مهم‌تر و مفیدتر ذخیره کنید.

نحوه استعلام قبض برق با اپلیکیشن تاپ

برای استعلام شما به شناسه قبض و پرداخت نیاز دارید. شناسه قبض در تمامی قبوض واحد است و فقط شناسه پرداخت در هر دوره تغییر می‌کند. فرقی ندارد که واحد سکونت شما، تجاری است یا مسکونی. در هر صورت، با دسترسی به همین اطلاعاتی که گفتیم، می‌توانید از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت تاپ، مبلغ بدهی خود را ببینید.

با ورود به قسمت قبض در سوپر اپلیکیشن تاپ، گزینه قبض برق را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، شناسه‌هایی را که از شما خواسته می‌شود، بنویسید.

بعد از لمس گزینه تایید، مبلغ نهایی به شما نمایش داده می‌شود.

حالا می‌توانید این مبلغ را با استفاده از اطلاعات کارت بانکی یا کیف پول برنامه بپردازید.

پرداخت الکترونیکی تمامی قبوض از خانه

قبل‌ترها برای پرداخت و استعلام قبض برق تنها راهی که داشتید، مراجعه حضوری به بانک‌ها و دفاتر پیشخوان بود. احتمالا در آن ساعت، دغدغه‌های دیگری هم داشتید که باید به آن‌ها رسیدگی می‌کردید و پرداخت قبض‌ها هم که قوزبالاقوز می‌شد. حالا با روش‌های الکترونیکی، همه موانع و دردسرها از سر راه شما برداشته شد. می‌توانید در سریع‌ترین وقت ممکن، استعلام بگیرید و تسویه کنید.

کد خبر 746894

دیگر خبرها

  • ترخیص کالا از گمرک؛ مراحل ترخیص + هزینه ها
  • هشدار موسسه استاندارد در خصوص فروش طلای کم عیار | با این روش از مصنوعات طلا استعلام بگیرید
  • رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • رشد ۲۰۰ درصدی در صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • هشدار نهادهای فلسطینی در خصوص هتک حرمت مسجدالاقصی در عید پسح
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • استعلام و پرداخت قبض برق در یک چشم برهم‌زدن
  • تخصیص ارز محموله‌های برنج در انتظار تأیید بانک مرکزی
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار