Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب سی و پنجمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان فرمودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن سی و پنجمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

السلام علیک یا نور الله الذی یستضاء به

به عنوان خطبه در هفته سی و ششم تعطیلی نماز جمعه، چند جمله مکتوب خدمت مردم خوب استان عرض می کنم. و از خداوند منّان طلب می کنم در این روزهای پر خیر و برکت ولادت پیامبر رحمت، محمّد مصطفی صلی الله علیه وآله با نگاه رحمت به ما نظر کند و گرفتاری و بیماری را به عافیت و سلامت مبدّل بگرداند.

پیامبر اکرم  آنقدر غم خوار امت بود که جان خودش در معرض خطر قرار گرفت

۱۳ آبان مصادف با ربیع الاول بنا به روایت شیعه میلاد رسول خدا صلی الله علیه وآله و امام صادق علیه السلام است. این روز و این هفته مبارک را به همه عزیزان تبریک عرض می کنم. پیامبری که از صمیم جان نسبت به مردم دلسوز و تمام آرزویش هدایت مردم بود. قرآن کریم در این باره فرمود: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ». تحقیقاً رسولى از خود شما به سوی شما آمد که رنج هاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رؤف و مهربان است.

آنقدر غم خوار امت بود که جان خودش در معرض خطر قرار گرفت. در آیه دیگر فرمود: «فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ عَلى‌ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدِیثِ أَسَفاً». گویى مى‏خواهى به‏خاطر اعمال آنان خود را از غم و اندوه هلاک کنى اگر به این گفتار ایمان نیاورند. باخع از ماده بخع است یعنی هلاک کردن خود از شدّت غم و اندوه، به عبارت ساده تر یعنی دق مرگ شدن.

عده ای می‌خواهند نور وجود رسول خدا را با فُوت خاموش کنند اما خود را خوار می‌کنند

حالا عده ای می خواهند نور وجود رسول خدا را با فُوت خاموش کنند اما خود را خوار می کنند و نتیجه عمل خود را در دنیا و بزودی در آخرت خواهند دید. این بحث دقیق و مفصل است فقط اشاره بسیار کوتاه می کنم. در تعبیرات روائی داریم که از رسول خدا به عنوان نور اول نام برده اند.

یعنی اولین مخلوقی که خداوند خلق کرده، نور رسول خدا بوده است. «فاول ما خلق نور حبیبه محمد» و خاصیت نور این است که هم خودش روشن است و هم روشنی بخش است. رسول خدا مظهر نوری است که هرگز خاموشی ندارد.« نور لاظلمه فیه». این نور هم در نظام تکوین نقش دارد و هم در تشریع موثر است و به عنوان رحمت عام و خاص هدایت همه مردم و همچنین اهل ایمان را به عهده دارد.

خدای تعالی در عالم تشریع و دنیا وظیفه رسولش را این چنین بیان کرد: « هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ وَ » … تلاوت آیات قرآن برای مردم، تزکیه نفوس، تعلیم قرآن و حکمت به انسان ها. که خلاصه اش می شود دعوت به سوی خدا و این رسالت را پیامبر اکرم با طریقه و روشی که خداوند به او تعلیم داد: «ادعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَهِ وَالمَوعِظَهِ الحَسَنَهِ  وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ»… به بهترین وجه انجام داد.

که آثارش تا امروز در تمام عالم منتشر است و تمام کسانی که از فطرت پاک برخوردارند با شنیدن پیام اسلام بلافاصله ایمان می آورند و درست به همین علت است که تلاش می کنند چهره رسول خدا، قرآن و اسلام را تحریف کنند و با انواع دسیسه ها اسلام هراسی را ترویج می کنند و هر از چند گاهی چنگ به صورت رسول خدا می کشند و دل قریب به دو میلیارد مسلمان را به درد می آورند.

باید بدانند این نور پر طلعلع و مشعشع که مظهر نور السموات و الارض است با هتاکی و اهانت هرگز خاموش شدنی نیست. ولو این ماموریت را بین خود تقسیم کنند و گاهی آلمان گاهی دانمارک گاهی فرانسه و دیگر کشورها در زمان های مختلف برای برنامه ای خاص انجام دهند.

اسلام ستیزی سران غربی امر مسلمی است که فقط منحصر در عکس، کاریکاتور، فیلم و امثال اینها نمی شود

این روزها دولت اسلام ستیز فرانسه در چهره منفور مکرون که نمونه هائی از این چهره و رفتار را در نیکولا سارکوزى و همچنین فرانسوا اولاند دیده بودیم، نمود پیدا کرده است. دیروز گفته  است کشورش را تروریست های اسلامگرا اشغال کرده اند.

وقتی قوانین اسلام ستیزی تصویب می کنید و در سخنرانی ها و مواضع رسمی هم اعلام می کنید با اینکه خود را مهد آزادی می دانید و تا جائی پیش می روید که به راحتی به اسلام، مقدسات و احکام نورانی آن، اهانت می کنید و به مقدس ترین و پاک ترین و مهربان ترین شخصیت تاریخ بشر بی احترامی می کنید و احساسات میلیونها انسان را خدشه دار می کنید باید منتظر تبعاتش هم باشید.

در همین مهد دموکراسی و آزادی که اهانت به اسلام جرم نیست اگر کسی راجع به موضوعی که صهیونیست ها را تضعیف می کند مثل سوال درباره هولوکاست اقدام داشته باشد جرم است و باید به زندان برود. البته اهل فن می دانند که دولت فرانسه با رویکرد اسلام ستیزی و تحرکات دیگری که در آفریقا و مدیترانه دارد می خواهد برای خودش بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در این اتحادیه موقعیت ویژه درست کند.

ولو نمی تواند از سیطره صهیونیست ها و آمریکائی ها خارج شود و به ناچار سیاست های آنان را دنبال می کند. امروز آمریکا احتیاج دارد که اذهان را از خیانتی که بعض سران کشورهای عربی و اسلامی به آرمان فلسطین کرده اند منحرف کند «که اخیرا سودان هم اعلام سازش کرد» و اولویت مقابله با رژیم صهیونیستی که اولویت جهان اسلام است را به مسیر دیگری هدایت کند لذا این نقش را در این روزها فرانسه بازی می کند. همانطور که قبلاً نظیر این خباثت ها را دیگران هم انجام داده اند.

اسلام ستیزی سران غربی امر مسلمی است که فقط منحصر در عکس، کاریکاتور، فیلم و امثال اینها نمی شود بلکه در ابعاد مختلف سیاسى، اقتصادى، فرهنگى، نظامی، ولو با تفرقه انداختن بین مسلمانان و ادیان دیگر، با وضع قوانین ضد اسلامی و حمایت از رژیم صهیونیستى انجام می گیرد.

اصل حرکت با انتشار کتاب آیات شیطانی شروع شد، بعد آمستردام فیلم ساخت، بعد از مدتی کپنهاک کاریکاتور نشر داد، بعد در آمریکا قرآن سوزی راه انداختند و فیلم ساختند. وقتی دانمارک کاریکاتور کشید مسلمانان «نه دولت‌هایشان» موج گسترده‌ای در دنیا راه انداختند و خواستار مجازات و عذرخواهی اهانت کننده شدند.

حتی خرید محصولات و امثال ذالک را تحریم کردند. اما دولت‌های اسلامی به‌جای اینکه فشار بر سازمان ملل و مجامع حقوقی بین‌المللی بیاورند که قوانینی وضع کنند که هیچ‌کس در هیچ جای دنیا حق اهانت به مقدسات الهی را نداشته باشد مسامحه‌کاری کردند. راه برون‌رفت از این انفعال چیزی جز وحدت جهان اسلام نیست.

۱۷ ربیع سالگشت ولادت امام صادق علیه‌السلام هم هست. امام صادق علیه‌السلام وقتی مسئولیت امامت امت را به عهده گرفت نزدیک یک قرن و نیم از ظهور اسلام می‌گذشت و عده زیادی از مردم سراسر دنیا که تازه‌مسلمان شده بودند با علوم و فنون مختلفی که داشتند وارد جهان اسلام  شدند.

امام علیه‌السلام، هم مبانی اعتقادی و عملی آنان را کیفیت بخشید و محکم کرد، و هم در قالب تقیه افراد بسیاری را برای آینده اسلام تربیت کرد که درزمینه های مختلف علمی و سیاسی و مبارزاتی مهارت داشتند.

بنابراین قرن دوم هجری از دوره‌های شکوفائی علم و دانش و تضارب آراء و مناظره و اندیشه‌هاست که قسمت زیادی از آنها الآن در دسترس محققین و دانشمندان هست. این بحث مفصلی دارد که چه اتفاقات بزرگ علمی در این دوره رخ‌داده و چه اندیشمندان و متفکران بزرگی در رشته‌های مختلف علمی پروش یافته‌اند.

و همچنین بامطالعه این فراز از تاریخ و زندگی امام صادق علیه‌السلام کاملاً زندگی سیاسی و روش برخورد با مسائل و حاکمان ستمگر و همچنین نهضت تولید علم برای ما روشن خواهد شد. و می‌توانیم به‌عنوان الگو برای مبارزه با دشمنان اسلام بهره ببریم که راه پیروزی و غلبه بر استکبار پیشرفت علمی و قوی شدن در عرصه دانش است.

به روایتی از حضرت تبرکاً که مربوط به دوران ظهور ولی‌عصر ارواحنا فداه می‌شود اشاره می‌کنم: سَدیر صیرفی گزارش کرده است: یک روز، من و مفضل‏بن عمر و ابوبصیر و ابان‏بن تغلب به حضور مولایمان حضرت صادق علیه السلام شرفیاب شدیم و مشاهده کردیم که امام بر روی خاک نشسته و لباسی ساده پوشیده و همانند مادرِ فرزند ازدست‌داده ناله می‏زند.

آثار اندوه در تمام وجودش رخنه کرده و قطرات اشک پهنای صورتش را فراگرفته بود. آن حضرت می‏فرمود: سَیِّدی! غَیْبَتُکَ نَفَتْ رُقادی وَ ضَیَّقَتْ عَلَیَّ مِهادی وَ اَسَرَتْ مِنّی راحَهَ فُؤادی، سَیّدی! غَیْبَتُکَ اَوْصَلَتْ مُصابی بِفَجایِعِ الْاَبَدِ وَ فَقْدُ الْواحِدِ بَعْدَ الْواحِدِ یُفْنِی الْجَمْعَ وَ الْعَدَدَ؛ آقای من! غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسایش قلبم را از من سلب نموده است.

ای آقای من! غیبت تو اندوه مرا به فجایع ابدی پیوند داده و فقدان یکی پس از دیگری، جمع و تعداد را نابود می‏کند. سدیر می‏گوید: امام با اشک و ناله از غیبت حضرت مهدی سلام‌الله‌علیه می‏گفت. وقتی چنین حالتی را از آن‏حضرت دیدیم، خیلی منقلب شدیم و با تمام وجود تحت تأثیر حالات و سخنان امام علیه‌السلام قرار گرفتیم.

امام وقتی با پرسش‌های ما مواجه شد، فرمود: صبح امروز در کتاب جفر می‏نگریستم و آن کتابی است که علم منایا و بلایا و مصائب بزرگ و علم گذشته و آینده تا روز قیامت را در بردارد. به فصل میلاد و غیبت، طول عمر، آزمایش اهل ایمان در آن زمان و شک و تردید عده‏ای از آنان نگریستم که اندوهی شدید و رقّتی عمیق بر من عارض شد و طولانی شدن غیبت و تأخیر آن دولت پایدار، مرا به‏شدت تحت تأثیر قرارداد.

همین سَدیر صیرفی در روایت دیگری می‌گوید: روزی به حضور امام آمدم و عرضه داشتم: چرا شما بااین‌همه یار و شیعه و هوادار نشسته‏اید و در اندیشه تشکیل حکومت نیستید؟ به خدا سوگند، اگر امیر مؤمنان علی علیه‌السلام این‏همه طرفدار داشت، کسی در حکومتش طمع نمی‏کرد! امام فرمود: ای سدیر! به نظر تو یاوران ما در این عصر چند نفرند؟ سدیر گفت: صدهزار نفر. بلکه دویست هزار نفر؟ حتی بیشتر؛ نصف مردم دنیا شمارا می‏خواهند و دوستتان دارند. امام سکوت کرد و حرفی نزد. بعد از اندکی فرمود: می‏خواهی باهم به ینبع برویم؟ سدیر امام را در مسیر ینبع همراهی کرد.

در وسط راه، جوانی تعدادی بزغاله می‏چرانید، امام با اشاره به آنان فرمود: وَ الله یا سَدیرُ لَوْ کانَ لی شیعَهٌ بِعَدَدِ هذِهِ الْجِداءِ ما وَسِعَنی اَلْقُعُودُ؛ ای سدیر! به خدا سوگند، اگر شیعیان راستین من به تعداد این بزغاله‏ها بودند، در خانه نشستن برایم روا نبود. سدیر وقتی بزغاله‏ها را شمرد، هفده رأس بودند.

این بیان یعنی اگر مردم همراه امامشان نباشند رهبری با امام صادق هم باشند پیروزی به دست نخواهد آمد.

۱۳ آبان روز فروریختن هیبت ظاهری استکبار

بعض حوادثِ تاریخ‏ساز در مقاطع خاص پیام‌های روشن و ماندگاری را به همراه دارند مثل سه حادثه مهمی که در یک روز اما در سال‌های مختلف اتفاق افتاده‌اند؛ تبعید امام خمینى به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، کشتار دانش‏آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، هر سه اتفاق در شکل‌دهی انقلاب و پیروزی آن نقش ویژه داشتند.

در هر سه واقعه آنچه به‌وضوح دیده می‌شود و قابل‌تقدیر است، مقاومت و پایداری تحسین‌برانگیز مردم ایران در مقابله و مبارزه با استکبار بوده که توانسته بینی آمریکا و اذنابش را به خاک بمالد و هیمنه پوشالی‌اش را از بین ببرد و در این مسیر بیش از چهل سال ثابت‌قدم بماند و یک کلمه از آرمان‌هایش کوتاه نیاید و بیشتر مردم جهان را با خود همراه کند و به این باور برساند که آمریکا دشمن جامعه بشری و دشمن صلح و امنیت جهانی و شیطان بزرگ است و همان شعاری را که در اول نهضت الهی‌اش سر می‌داد محکم‌تر و قاطع‌تر از گذشته سردهد و همه با او هم‌صدا شوند و بگویند: مرگ بر استکبار و مرگ بر آمریکا.

روز ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار نامیده شد. ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی چهره خط سازش و جریان‌های لیبرال را که تلاش می‌کردند تا شاید بشود با آمریکا سازش کرد را برای همیشه مفتضح و بی‌آبرو کرد و امروز اگر کسی حرف از سازش و مذاکره و امثال ذالک بزند در همان مسیر حرکت کرده است.

روز تسخیر لانه جاسوسی و فروریختن هیبت ظاهری استکبار که امام (ره) آن را انقلاب دوم خواند به مستضعفین عالم جرأت داد که آن‌ها هم علیه آمریکا اقدام داشته باشند. لازم است در اینجا باز این تذکری که رهبر معظم انقلاب دادند را تکرار کنم که باید به اسناد لانه جاسوسی توجه ویژه کرد.

ایشان فرمودند: این کتاب‌ها حدود هفتاد جلد است؛ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ی این کتاب‌ها در مجموعه‌ی مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟ چرا؟ این‌یکی از اعتراض‌های من است. چرا این‌ها را داخل کتاب‌های درسی قرار نمی‌دهید؟ چرا نمی‌گذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده است و چه توطئه‌هایی زیر سر داشته؟ برای جلوگیری از تحریف و انحراف متولیان امر اقدام مقتضی را داشته باشند.

در مسئله انتقال آب به تهران همه جوانب را در نظر بگیرید/ تهیه اطلس فرهنگی مطالبه جدی بنده است

نکته استانی: آن مقدار از بیانات حضرت آقا که با ستاد ملی کرونا منتشر شد را ملاحظه فرمودید. نکات مهمی که فرمودند باید نصب العین مردم و مسئولین قرار گیرد و عمل شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

امام المسلمین ۶ محور برای قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا مطرح فرمودند که ان شاءالله برش استانی آن را دستگاه‌های مربوطه باقدرت و دقت انجام دهند البته بعد از بیانات ایشان عزیزان ما در بسیج استان و مرکز رسیدگی به امور مساجد و گروه‌های جهادی کار را با برنامه‌ریزی شروع کردند.

آنچه تأکید حضرت آقا در این مرحله بود به فضل الهی با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرائی دولتی و غیردولتی و مردم‌نهادها و جهادی‌ها تا امروز به همین روش عمل شده بود که در این نوبت با تأکید بیشتری در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

به‌خصوص محله محور بودن با مرکزیت مساجد که لازم است امامان مساجد مثل قبل بلکه پرشورتر وارد عرصه بشوند و درزمینه  آموزش عمومی، ایجاد و به‌کارگیری ابتکارات و خلاقیت‌ها فعالیت منسجم‌تری داشته باشند و مثل زمان جنگ و ستادهای پشتیبانی عمل کنند.

 همه به ستاد کرونا کمک کنند و در هر زمینه‌ای که توان دارند خدمت کنند. نکته مهم دیگری که آقا فرمودند مسئله دعا، توسل و استغفار بود که باید توجه داشته باشیم در این نوبت سعی کنیم همه باهم اقدام داشته باشیم.

فعالیتی که در دوره قبل بسیج رسانه راجع به دعای هفتم در امامزاده‌ها داشت و بازتاب کشوری داشت و اثرات خوبی برجا گذاشت را دوباره احیا کنید از استغفار در طول روز و به‌خصوص ۷۰ مرتبه بعد از نماز عصر غافل نباشید.

 مطلوب است زمینه پخش ادعیه نظیر الهی عظم البلاء و دعای هفتم بعد از اذان ظهر و مغرب از مأذنه مساجد با صدای دل‌نشین فراهم شود.

مساجدی که توانائی ارائه خدماتی رادارند با چاپ و توزیع آن در محله اطلاع‌رسانی کنند و مساجد امکان رسیدگی‌های فوری به بیماران احتمالی محلات را با پزشکان و پرستاران محلی فراهم کنند و ده‌ها ابتکار و خلاقیت دیگر مرکز رسیدگی به امور مساجد موارد را سازمان‌دهی و به مساجد دیگر اطلاع‌رسانی نماید.

نکته بعد اینکه در سال‌های قبل راجع به انتقال آب از استان البرز به تهران در خطبه و غیر خطبه نکات و تذکرات لازم را داده بودم، لذا مسئولین محترم باید با جدیت بیشتری دنبال می‌کردند امروز هم‌عرض می‌کنم اگر کار برای مردم و مصلحت مردم و آینده آنان انجام می‌شود باید همه جوانب آن کارشناسی شده و با دقت دیده شود و تخلف قانونی هم صورت نگیرد.

امروز هم مردم و هم مسؤولان استانی نگرانی و سؤالات جدی راجع به این پروژه دارند بعلاوه که محیط‌زیست هم تائید نمی‌کند و به نظرم اجرای این پروژه با بندهای ۵ (… تغییرات نامساعد اقلیم، و الزام به رعایت استانداردها و شاخص‌های زیست‌محیطی در قوانین و مقررات…) و ۶ (… حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعه‌ی منابع طبیعی تجدید پذیر (مانند دریا، دریاچه، رودخانه، مخزن سدها، تالاب، آبخوان زیرزمینی، جنگل، خاک، مرتع و تنوع زیستی به‌ویژه حیات‌وحش…) و اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل‌تحمل و توان بازسازی) آن‌ها بر اساس معیارها و شاخص‌های پایداری)  و۷ (مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی نظیر بیابان‌زایی، گردوغبار به‌ویژه ریز گردها، خشک‌سالی) سیاست‌های کلی محیط‌زیست سال ۹۴ که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، نسازد.

دیدید که حضرت آقا در همین جلسه کرونا تأکید فرمودند که در این‌گونه امور هم باید اقناع افکار عمومی کرد و هم همراه سازی مردم را دنبال کرد. لذا باید نگرانی‌ها مردم درباره از بین رفتن رودخانه کرج را برطرف کنید.

۱۴آبان روز فرهنگ عمومی است. مطالب زیادی دراین‌باره دارم که فرصت بیان در این نوبت نیست.

باید نهضت کار فرهنگی را آغاز کنیم. کارهائی راجع به اولویت‌های فرهنگی استان توسط نخبگان و فعالان فرهنگی و گروه‌های اندیشه‌ورز و قدر السهم عملیاتی شدن هر دستگاه، نهاد و مردم بطور مقطعی انجام‌شده که کافی نیست، از روزهای اول مأموریت در استان روی این نکته تأکید کرده‌ام که برای کار فرهنگی نیازمند اطلس فرهنگی استان هستیم که باید دستگاه‌های استان فعالانه در تهیه آن اقدام داشته باشند که متأسفانه به خاطر بومی نبودن، دغدغه نداشتن و جابجایی بدون توجیه مدیران، این کار پیشرفتی نداشته است.

به‌هرتقدیر تهیه اطلس فرهنگی مطالبه جدی بنده است. بدون برنامه و بدون توجه به آفند و پدافند در کار فرهنگی فعالیت کردن نتیجه‌بخش نخواهد بود.

دعای پایانی

اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یَکُونُ فِی اجْتِرَاحِهِ قَطْعُ الرِّزْقِ وَ رَدُّ الدُّعَاءِ وَ تَوَاتُرُ الْبَلَاءِ وَ وُرُودُ الْهُمُومِ وَ تَضَاعُفُ الْغُمُومِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.

خدایا تو را قسم می دهیم فرج مولایمان ولی عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. خدایا بیماری و بلا را از مردم عالم که در قید بندگی تو هستند و طاغوت نیستند مرتفع بگردان./ گذشتگانمان، شهدا، امام شهیدان درجاتشان عالی بگردان./ مشکلات مسلمین اصلاح بفرما/ رهبر فرزانه و عزیزمان در پناه خود محفوظ بدار. والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: آب اسلام کرج تهران امام صادق علیه السلام داشته باشند اقدام داشته اسلام ستیزی رسول خدا ۱۳ آبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۶۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

هشتم شوال مصادف است با سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) توسط گستاخ‌ترین مردم و کژفهم‌ترین افراد بشر که با این کار، آیه شریفه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ» را هتک و به حریم بهترین بندگان خداوند اهانت کرده و اجر رسالت را که براساس آیه شریفه «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» مودت و دوستی آل‌پیامبر(ع) بود، پایمال کردند.

این روز تاریخی، هرگز نباید فراموش شود. در چنین روزی، مظلومیت شیعه و ائمه آن(ع)، دوباره به جهانیان نشان داده شد و باید به همه بشریت فهماند همواره حق و حقیقت، مورد هجوم و تعدی باطل‌پرستان قرار دارد و اهل باطل تمام سعی خود را در نابودی حقیقت حتی در آثار تاریخی‌شان خواهند داشت؛ ولی زهی خیال باطل، چرا که خداوند اراده کرده است: «أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ».

40 چهارشنبه را میهمان کلمات گهربار و حیات‌بخش حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) هستیم و همراه خوانندگان، شرح یک حدیث رضوی را در گفت‌وگو با اساتید حوزه و دانشگاه بررسی خواهیم کرد. شرح حدیث این هفته را در محضر فقیه عالیقدر و استاد دروس خارج حوزه علمیه قم آیت‌الله حاج شیخ محسن فقیهی هستیم تا از جام معرفت کلمات رضوی، جان تشنه خویش را سیراب کنیم.

با عرض تسلیت هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)؛ بفرمایید آیا در سیره امام رضا(ع) درباره اهمیت قبرستان بقیع و زیارت آن، روایاتی وارد شده است؟

روز هشتم شوال که توسط برخی از بزرگان به نام روز جهانی بقیع نام‌گذاری شده است، یادآور حمله وحشیانه وهابیان کورباطن به قبور مظلوم ائمه بقیع(ع) است که بحق، روزی فراموش‌نشدنی و غمبار برای شیعه است. در همین ابتدا از همه حوزه‌های علمیه، مردم شریف و شیعیان در سراسر جهان درخواست دارم در این روز بزرگ و جهانی، یاد ائمه مظلوم بقیع(ع) را گرامی بدارند و در فضائل آن‌ها مجلس وعظ، خطابه و سخنرانی تشکیل دهند و صدا و سیما و رسانه‌های دیگر نیز این روز را تعظیم کنند و به همه بگویند تخریب قبور ائمه بقیع(ع)، اهانت به آیات شریفه الهی در ضرورت مودت و احترام و اطاعت اهل‌بیت پیامبر(ع) است و تاریخ هرگز این هتک حرمت را فراموش نخواهد کرد.

اما اینکه پرسیدید در سیره امام رضا(ع) آیا بقیع مورد عنایت بوده و سخنی در کلمات آن حضرت در این باره آمده؛ عرض می‌کنم بله. همان‌طور که در سیره سایر ائمه(ع) درباره این قبرستان مطهر توصیه‌هایی شده، در سیره امام رضا(ع) نیز در چند موضع، سفارش و توصیه‌هایی درخصوص این قبرستان مقدس وجود دارد.

یک مورد اینکه آن حضرت با تأسی به اجداد و پدران طاهرشان، به بقیع می‌رفتند و بر مدفونان بقیع سلام می‌دادند و از خداوند متعال برای اهل آن طلب مغفرت می‌کردند. ابن‌حمزه طوسی در کتاب «الثاقب فی المناقب» از علی بن اسباط نقل می‌کند: ذهبت إلی الرضا(ع) فی یوم عرفة. فقال لی: «اسرج لی حماری» فأسرجت له حماره، ثمّ خرج من المدینة إلی البقیع یزور فاطمة(س)، فزار و زرت معه. فقلت: سیدی علی کم أسلّم؟ فقال لی: سلّم علی فاطمة الزهراء البتول، وعلی الحسن والحسین، وعلی علی بن الحسین، وعلی محمّد بن علی، وعلی جعفر بن محمّد، وعلی موسی بن جعفر علیهم أفضل الصلاة وأکمل التحیّات. فسلّمت علی ساداتی ورجعت.

علی بن اسباط می‌گوید: در روز عرفه، خدمت امام رضا(ع) رفتم. حضرت به من فرمود: مرکبم را آماده کن. پس آماده کردم. حضرت به سمت بقیع رفتند تا فاطمه(س) را زیارت کنند. آن حضرت زیارت کردند و من هم زیارت کردم. پس پرسیدم: آقای من! بر کدام یک از مدفونان سلام دهم؟ فرمود: سلام کن بر فاطمه زهرا(س) و بر حسن و حسین و بر علی بن الحسین و محمدبن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر(ع)، پس سلام دادم بر سروران خودم و بازگشتم.

یا در روایت دیگری آن حضرت به خاطر عظمت و احترامی که بقیع در نزد ایشان داشت، دوستداران و شیعیان خود را امر کردند دوستان و پیروان خود را در این مکان دفن کنند.

محدث نوری در خاتمه مستدرک الوسائل روایتی را نقل می‌کند: «قال أبو النضر: سمعت علی بن الحسن یقول: مات یونس بن یعقوب بالمدینة فبعث إلیه أبوالحسن الرضا(ع) بحنوطه وکفنه وجمیع ما یحتاج الیه...» یونس بن یعقوب در مدینه از دنیا رفت، علی بن موسی‌الرضا(ع) افرادی را برای غسل و حنوط و کفن وی فرستادند و به دوستان خود و پدرشان امر فرمودند بر جنازه یونس بن یعقوب حاضر شوند و به آن‌ها فرمود: این شخص از دوستداران امام صادق(ع) و از شاگردان آن حضرت است که در عراق زندگی می‌کرده و اکنون در مدینه از دنیا رفته است و فرمود: قبرش را در بقیع حفر کنید. پس اگر اهل مدینه گفتند او عراقی است و در بقیع دفنش نمی‌کنیم، به آن‌ها بگویید او از شاگردان و یاران امام صادق(ع) است که در عراق ساکن بوده، اگر مانع ما شوید و نگذارید او را در بقیع دفن کنیم، ما هم نخواهیم گذاشت دوستداران و یاران خود را در بقیع به خاک بسپارید. سپس امام رضا(ع) به یکی از شاگردان خود، محمد بن حباب فرمان داد به بقیع برود و بر جنازه یونس بن یعقوب نماز بخواند.

این روایات نشان می‌دهد قبرستان بقیع از تقدس خاصی نزد حضرت رضا(ع) برخوردار بوده است و متأسفانه در زمان ما، قومی خشن و جاهل به نام وهابی‌ها، بدون توجه به سابقه بقیع نزد پیامبر و اهل بیت طاهرین آن حضرت(ع)، اینچنین لکه ننگی بر صفحه تاریخ ایجاد و این قبرستان مقدس و مطهر را هتک کردند.

به سیره پیامبر و اهل بیت آن حضرت(ع) در اهمیت بقیع اشاره فرمودید. اگر امکان دارد مواردی از این روایات را برای خوانندگان رواق ذکر کنید.

معاویه بن وهب گوید: پیامبر خدا(ص) همواره به بقیع می‌رفتند و برای دفن شدگان در آن طلب مغفرت می‌کردند...». (آقا رضا همدانی، مصباح الفقیه، ج۲، قسمت ۲، ص۴۷۱)

یا روایتی که علامه بزرگوار مجلسی(ره) از اهتمام حضرت صدیقه طاهره(س) به زیارت مدفونان در بقیع نقل می‌کند: «زهرا(س) به قبرستان بقیع می‌رفت و بر سر قبر شهدا و سربازان فداکار اُحد می‌نشست و اشک می‌ریخت. علی بن ابیطالب(ع) هم برای آسایش فاطمه زهرا(س) سایبانی در بقیع بنا کرد که بعدها بیت الأحزان نامیده شد.(مجلسی، بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۷۷)

امام صادق(ع) نیز با تأسی به پدران بزرگوارشان، در بقیع حضور می‌یافتند. سمهودی می‌گوید: «جعفر بن محمد این محل را محل استجابت دعا می‌دانست و فرموده است: در تمام اماکنی که پیامبر خدا دعا می‌کرد و محل آمد و شد آن حضرت بود، برای دعا شایسته و به استجابت نزدیک است». (قاضی سمهودی، وفاء الوفاء باخبار دار المصطفی، ج2، ص218)

به نظر حضرت‌عالی، علاوه بر اهمیت بقیع از نظر اینکه قبور چهار تن از ائمه بزرگوار شیعه(ع) در آنجا مدفون هستند، چه چیز دیگری می‌تواند این اهمیت را آشکار سازد؟

بقیع، شامل بخش‌های مهمی از تاریخ صدر اسلام است. در طول بیش از 14 قرنی که از هجرت می‌گذرد، همیشه یادآور روزهای بزرگی بوده که هرکدام، از اسناد اساسی تاریخ در معرفی اسلام و رسالت حضرت رسول(ص) است.

حفظ آثار موجود در بقیع، حفظ مبانی توحیدی و قرآن کریم است و از صدر اسلام تا زمان تخریب این قبور، همیشه میان مسلمانان، با عظمت، قداست و اعتبار خاصی بوده است. واقعاً باید غصه خورد و سوگوار بود که این مشاهد توسط جاهلان روزگار تخریب و خسارات بزرگی به تاریخ اسلام به واسطه‌ تخریب این اسناد تاریخی وارد شد.

هدف شوم و خبیثانه دشمنان در این اهانت بزرگ، از بین‌بردن پشتوانه‌های تاریخ اسلام و اسناد و آثار خارجی و عینی تاریخ بود؛ آثار و مشاهدی که تا دنیا برقرار است باید محفوظ بماند و در پاسداری و حفاظت از حریم آن‌ها، نهایت اهتمام مبذول شود. هیچ کدام از ادیان، افتخار این پشتوانه‌ها را نداشت و این اماکن مقدس، حصار محکم و استواری بود که در حقیقت، حافظ سوابق صدر اسلام است.

به هر حال این جنایت، فراموش‌شدنی نیست و همه مسلمانان باید بکوشند این واقعه دلخراش را همه ساله، روز مصیبت اعلام و اهتمام کنند این آثار نوسازی شود. به‌خصوص حرم ائمه طاهرین؛ امام حسن مجتبی، امام زین‌العابدین، امام محمد باقر و امام جعفر ‌صادق(ع)؛ این مفاخر بی‌نظیر اسلام و بشریت.

مریم احمدی شیروان

دیگر خبرها

  • چرا روز ارتش؟
  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات
  • به کمک این ترفند‌ها مُچ فیک‌نیوز‌ها را بگیرید!
  • علما مرزبانان سنگرهای عقیدتی هستند
  • عملیاتی نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی باعث شادابی مردم شد
  • منتظر اجرای طرح نیمه‌کاره انتقال آب خزر به استان سمنان هستیم/ رؤسای جمهور پیشین برای این پروژه اقدامی نکردند
  • پیام امام جمعه بوشهر در حمایت از حمله موشکی و پهپادی علیه رژیم صهیونیستی
  • اجرای ۸ پروژه آبرسانی در سلطانیه
  • معنای استراتژیک تحول