چگونه بازیگر شویم (۲۱۵) تاثیر شناخت فیزیولوژی در بازیگری
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۷۱۴۳
بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب میشود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که میتوان در آن ایفای نقش در قالب شخصیتهای مختلف را تجربه کرد.
خبرگزاری میزان - بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب میشود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که میتوان در آن ایفای نقش در قالب شخصیتهای مختلف را تجربه کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب میشود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدفردریک ماتیاس الکساندر متولد «واینارد تاسمانیا» بزرگترین فرزند بین هشت خواهر و برادرش و بسیار ضعیف بود که به زحمت با کار کارمندی لقمهای نان بخور نمیر برای گذراندن زندگی به کف میآورد. این وضع تا زمانی بود که او به قدرتی که در صدایش بود پی برد و توانست از قدرتمندترین سولیستهای آواز خوان دیار خود شود. اما این نیز دیری نپایید تا اینکه به ناگاه مشکلی برای صدایس پدید آمد و دوباره دوره تنگدستی الکستاندر آغاز شد.
این بار الکساندر به خصوص به خاطر گوژی که داشت و از او انسان مقاومی به وجود آورده بود؛ بسیار فکر و تحقیق پیرامون گرفتگی صدایش انجام داد تا به نتایج بسیار شگفت انگیزی در خصوص بدن رسید. امروز این موارد به باله و رقص نیز سرایت کرده است و تکنیکهای بدیعی را با خود برای بدن نمایشگر به همراه آورده است. لازم به یادآوری است که درموارد یافت شده چیزی تحت عنوان متد بازیگری الکساندر و یا متد رقص الکستاندر نیست بلکه همچون پیشنهادات ژیلاس و یوگا روش الکساندر به چگونگی بازگشت بدن به نقطهی صفر و وضعیت آناتومی سالم در جهت ایجاد کنترل بدن کمک میکند.
الکساندر با موارد تحقیقاتی دقیقش، چیزهایی را که با انسان به دنیا میآیند، اما در مرور زمان و زندگی به دست فراموشی سپرده میشود در دو کتاب قطور به رشته تحریر درآورد. در سایتی که به نام او در اینترنت موجود است وی چنین میگوید: هدف من از روشم رسیدن شخص به یک پوزیسیون صحیح (poise right) نیست بلکه، هدف من رسیدن انسان به یک رهبری و مدیریت صحیح (right direction) است.
از این کتابها فقط خلاصههایی توسط فیزیوتراپیستهای ایران ترجمه شده است. نکاتی که در زیر میآید یکی از این خلاصه هاست که در فهرست منابع کاملا معرفی شده و در عکسنامه، عکسهایی برای آشنایی بیشتر ازاین اقدام آمده است.
در روز به طور متوسط انسان تا شانزده ساعت را یا راه میرود، یا نشسته است و یا ایستاده. اگر بهداشت عضلات در همین سه مورد رعایت نشود، به طور قطع روزی شانزده ساعت به عضلات و مفاصل بدن فشار میآید و آنها را دچار ساییدگی میکند و همین فشار حتی تشرح غدد را به مخاطره میاندازد. در نهایت این صدمهها به رفتار منتقل شده و نابهنجاریهای روانی تولید میکند انسانها شخصا به مخالفت با حالات طبییعی بدن بر میخیزند. نشستنها، بد ایستادن و راه رفتن نامناسب نتیجهی مخالفتهاست.
یادگیری نکاتی که الکساندر گوشزد میکند همان طور که یادآوری شد برای رسیدن بازیگر به نقطهی صفر خنثی و وضعیت آناتومیک که آغازگر کار بازیگر در تمرینهای پیشانقشی است برای نقش پذیری بسیار مهم است. چند مورد از این فرامین در زیر به طور خلاصه خواهد آمد:
۱-قرار گرفتن سر بر روی بدن سر بسیار استعداد دارد که در اطراف بدن بیفتد و مدام به یک سو کج باشد این مورد موجبات آسیب دیدگی شدیدی در مهرههای هفت گانه گردن پدید میآورد. عضلات پایین و پشت گردن نباید منقبض و یا خیلی کشیده باشند. تمرین متداول گذاشتن افقی کتاب بر روی سر و راه رفتن برای شناخت محل دقیق سر کمک بزرگی میکند به خاطر داشته باشیم که چشمها باید همیشه افق خویش را ببینند.
۲-اضطراب ناشی از زندگی بدنی موجبات انقباضهای وسیع درسراسر بدن را پدید میآورد. تغذیهی سرد و سریع نیز بر این فشار میافزاید. شتابزدگی، کمبودوقت، تهدیدهای اجتماعی ونامنیهای موجدجای زندگی طبیعی و حرکت در طبیعت را گرفته و در کارهای امروزی دیگر به ندرت میشود از غریزهی درست آدمی بهره برد. احساسهای ما بسیار کمرنگ شده و روز به روز از طبیعت خود دورتر میشود. در این وضعیت بدن الگوی خودرا از دست میدهد.
۳-اشتباهات زیادی که در طول زندگی در رفتار با بدن داشتهایم برای ما ملکه شده و تشخیص عادات بد و خوب، روز به روز سختتر میشود. ما دیگر نسبت به رفتار خود نمیاندیشیم. قلم را محکم در دست میگیریم، چین و چروک زیاد و بی دلیل در چهره خود میآوریم، شانهها و رانها را سفت میکنیم و پاهایمان را در زیر میز به هم میپیچانیم. در صورتی که باید پیش از انجام هر کاری به این نکته فکر کنیم که چگونه و در چه حالت بدنی، بهتر میتوانیم این عمل را انجام دهیم. باید همیشه پیش از هر کاری به خود بگوییم ایست! چگونه و با چه ابزاری؟.
۴-دور شدن از عادتهای بدنی و رسیدن به نقطهی صفر برای هر حرکت در بدن. اگر فکر کنیم هر چیز و یا پدیدهای را برای بار اول میبینیم، آنگاه قطعا برای ارتباط با آن میاندیشیم. تکرار در هر کاری، تکرار به وجود میآورد و تکرار، همیشه با حذف اندیشه وتفکر همره است. به طفلهای نوپا نگاه کنیم که چگونه مدام با لمس خود به شناخت بدنشان میپردازند. شاید باید از این قانون الکساندر، به این صورت یاد کرد که: بدن ما هیچ گاه همان بدن لحظه قبل نیست. هر وضعیتی به فکر و استراتژی خاص خودش نیازمند است.
۵- در صورت رعایت نکردن هر کدام از موارد تصحیح بدن تمام کارهای ما اشتباه پیش خواهد رفت. مثلا اگر شانهها را رها نکنیم و سر را روی آخرین مهرهی ستون فقران گردنی نگه نداریم این معضل در تمام اعمال ما سایه میافکند.
انتهای پیام/
برچسب ها: تئاتر شهر تئاترمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا تئاتر شهر تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۷۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خبرنگار خاص و معروف اولین فیلمش را بازی می کند | حمید معصومینژاد تابعیت ایتالیایی دارد؟
به گزارش همشهری آنلاین، فیلم سال گربه که این روزها همراه با تمساح خونی، اتفاقهای خوبی را در گیشه رقم میزنند، داستان متفاوتی دارد و در ترکیب بازیگرانش، نام دو نفر به چشم میخورد که پیش از بازیگری، آنها را به عنوان مجری و خبرنگار میشناسیم: یکی رضا رشیدپور که البته اولین تجربه بازیگریاش نیست و پیشتر در چند فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی ایفای نقش کرده و دیگری حمید معصومینژاد که اولین حضور خود را به عنوان بازیگر در این فیلم تجربه میکند.
معصومینژاد که با گزارشهای متنوع و به ویژه با تکیهکلام معروف «حمید معصومینژاد، رم» در پایان گزارشهایش شناخته میشود، لحن و سبک خاصی در کارش دارد و از این حیث خبرنگاری سرشناس برای ایرانیان در سراسر جهان محسوب میشود.
حمید معصومینژاد بازیگر سینمای ایران شد | درآمد بازیگری بیشتر از خبرنگاری است | میآیم تهران و در سینما با مردم فیلم میبینم
او سالهاست در رم اقامت دارد و مشغول خبرنگاری است. معصومینژاد که این روزها بیشتر در صفحه اینستاگرامش فعالیت دارد و ویدئوهایی درباره فرهنگ ایتالیایی برای ایرانیها تهیه میکند، به تازگی در فیلم سال گربه ایفای نقش کرده و همین بهانهای شد تا با او به گفتوگو بنشینیم.
آقای معصومی نژاد شما لحن خاصی در گزارشگری دارید و صاحب سبک هستید. در سال گربه نیز همان حمید معصومینژاد بودید با تکیه کلام همیشگیتان. تمایل خودتان بود تا کاراکتر حمید معصومینژادِ خبرنگار را بازی کنید یا میخواستید متفاوت از آنچه شما را میشناسند ایفای نقش کنید اما از شما اینگونه خواسته شد؟
نقشی را که در فیلم سال گربه ایفا کردم، دقیقا چیزی بود که از من خواسته شده بود. این نقش کوتاه را در برابر آمفیتئاتر باستانی کلوسئو در مرکز رم که قدمتی ۲ هزار ساله دارد بازی کردم.
علاقه دارید بازیگری را در همین قالب و در نقش یک خبرنگار در فیلمها ادامه دهید یا نقش های دیگری هم اگر پیشنهاد شود، میپذیرید؟
معصومینژاد: راستش هنوز به این مساله فکر نکردهام اما در هر صورت این علاقه را در خودم میبینم که علاوه بر نقش خبرنگاری، در نقشهای دیگر هم بازی کنم. البته که بازیگری حرفهای هم مانند خبرنگاری، کار سادهای نیست.
آیا پیشنهاد جدیدی برای بازیگری به شما شده است؟ شاید بازیگری از دور بسیار ساده به نظر برسد اما این حرفه نیز مانند خبرنگاری دشواریهای خودش را دارد؛ حتی وقتی می خواهید در نقش خودتان بازی کنید
معصومینژاد: بله و در حال بررسی هستم.
نگاهتان به بازیگری چگونه است؟ چرا که سکانسی که شما بازی کردید بیش از آنکه ایفای نقش باشد، خود حمید معصومینژاد بود با همان لحن دلنشین همیشگی
معصومینژاد: شاید بازیگری از دور بسیار ساده به نظر برسد اما این حرفه نیز مانند خبرنگاری، دشواریهای خودش را دارد، حتی وقتی میخواهید در نقش خودتان بازی کنید.
علاقمند هستید با کدام کارگردانهای ایرانی کار کنید؟
معصومینژاد: با وجود اینکه تجربه کار حرفه ای را در سینما ندارم اما بر این باور هستم که یک کارگردان باذوق و چیرهدست میتواند فیلمهای جذابی را در عرصه سینما بسازد و مانند هنرپیشههای معروف و بااستعداد، مخاطبان زیادی را جذب کند.
پیش از این فیلم نیز پیشنهاد بازیگری داشتید؟
معصومینژاد: خیر، اما بعد از مدت کوتاهی، پیشنهاد بازی در فیلم دیگری به من ارائه شد. فکر نمیکردم روزی بازیگری را هم تجربه کنم.
به تجربه بازیگری در ایران هم فکر می کنید؟
معصومینژاد: البته، اخیرا پیشنهاد جدیدی برای بازیگری در ایران دریافت کردم که در حال بررسی هستم.
به ایران سفر می کنید؟
معصومینژاد: به امید خدا به زودیزود برای دیدار با خانواده و به ویژه پدرعزیزم به ایران خواهم آمد. وقتی به ایران بیایم، حتما همراه با هموطنان خوب و صمیمیام در سینما، فیلم سال گربه را هم میبینم.
لحن حمید معصومینژاد از ابتدا به این شکل بود یا پس از کار خبر شکل گرفت؟
در جوانی در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه رم قبول شدم اما به علت علاقه زیاد به حرفه خبرنگاری و گزارشگری، پزشکی را رها کردم و به سوی خبرنگاری رفتم. اگر به عقب برگردم و بخواهم شهری را در اروپا انتخاب کنم مطمئنا شهر رم را انتخاب خواهم کرد ولی در مورد حرفه خبرنگاری مطمئن نیستم من تا جایی که به یاد دارم، از همان ابتدا با همین لحن صحبت میکردم؛ چون اصولا به همین شکل صحبت میکنم.
فکر میکردید که تکیهکلام پایانی شما (حمید معصومی نژاد، رم) تا این اندازه بین مردم ایران جا بیفتد و همه شما را با این شاخص بشناسند؟
خیر؛ به هیچ وجه فکر نمیکردم. چون این عبارت امضای من در پایان گزارشهایم بود و هست.
تا به حال شوخی با شما برایتان ناراحتکننده بوده؟
معصومینژاد: از شوخی مردم با خودم ناراحت نمی شوم. بر این باورم که مردم از روی دوستی و صمیمیت این کار را میکنند و برایم طنز درست میکنند.
اگر به عقب برگردید همچنان شهر رم را انتخاب می کنید و خبرنگار میشوید؟
در جوانی برای ادامه تحصیلات قصد داشتم به آمریکا بروم اما به دلیل دغدغههای ویزای تحصیلی، امکانپذیر نشد و به همین علت ایتالیا و شهر رم را انتخاب کردم. در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه بزرگ رم قبول شدم اما بعد از مدتی به علت علاقه زیاد به حرفه خبرنگاری و کارهای مربوط به گزارشگری، پزشکی را رها کردم و به سوی خبرنگاری رفتم. در ابتدا چند سالی هم در دفتر خبرگزاری ایرنا در رم همکاری کردم. در هر صورت اگر به عقب برگردم و بخواهم شهری را در اروپا انتخاب کنم، مطمئنا شهر رم را انتخاب خواهم کرد ولی در مورد حرفه خبرنگاری مطمئن نیستم.
از ایتالیا و ایتالیاییها راضی هستید؟
ایتالیا کشور بسیار زیبا با مردم خونگرم و غذاهای لذیذ است اما مشکلات خودش را هم دارد که یکی از آنها بینظمی است.
شما تابعیت ایتالیایی دارید؟
من تابعیت ایتالیایی ندارم و فقط کارت اقامت ایتالیا را دارم. ملیت من ایرانی است و تنها، گذرنامه ایرانی دارم.
شما مدتی است که در صفحه اینستاگرام خود بسیار فعال هستید. این یک حرفه برای شما است یا از سر علاقه انجام میدهید؟ آشنایی با فرهنگ ایتالیایی هم در صفحه شما بسیار به چشم میخورد.
از حدود ۶ ماه پیش با هدف نزدیکی بیشتر دو ملت ایران و ایتالیا، ویدیوها و گزارشهای متنوعی را تهیه و در صفحه اینستاگرامم و دیگر شبکههای اجتماعی قرار میدهم که خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است. رمگردی، آشنایی با زبان ایتالیایی، آشپزی ایتالیایی، فوتبال ایتالیا و آداب و رسوم مردم این کشور از جمله موضوعاتی است که من به آنها میپردازم.
تلاش من این است که هموطنان عزیزم در ایران و دیگر کشورهای جهان، با فرهنگ و آداب و رسوم ایتالیا بیشتر و بهتر آشنا شوند.
علاوه بر فعالیت در اینستاگرام مشغول به کار دیگری هم هستید؟
در کنار این فعالیتم، به تدریس خبرنگاری کولهپشتی و موبایلی به ایتالیاییها مشغول هستم.
فیلم سینمایی سال گربه در ژانر کمدی به کارگردانی و نویسندگی مصطفی تقیزاده و تهیهکنندگی سعید خانی محصول سال ۱۴۰۲ است که از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ در سینماهای ایران اکران شده است. بهرام افشاری، سارا بهرامی، هومن برقنورد، شبنم قربانی، مرتضی تقیزاده، لادن ژاوهوند، نوشین تبریزی، رضا رشیدپور، علی اوجی و حمید معصومینژاد در ا ین فیلم ایفای نقش می کنند.
کد خبر 845925 منبع: ایرنا برچسبها روزنامه نگاران خبرنگاران تلویزیون مجری خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران ایتالیا