Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، این ماهواره برای شلیک به زباله‌های فضایی مختلف از ماهواره‌های رها شده تا باقی‌مانده‌های راکت‌ها در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس بیانیه منتشر شده، این شرکت برای توسعه ماهواره جدید خود با موسسه تحقیقاتی «Riken» و سایر شرکت‌ها همکاری می‌کند.
این ماهواره جدید برای کاهش زباله‌ها اطراف زمین، آن‌ها را با لیزر مجبور به ورود به اتمسفر زمین می‌کند که با این کار، زباله‌ها آتش می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۲۰۲۴ اسلحه لیزری این ماهواره وارد فاز آزمایشی می‌شود تا ماهواره در سال ۲۰۲۶ ماموریت خود را آغاز کند.
«تادانوری فوکوشیما»، مدیر برنامه حذف باقی‌مانده‌های فضایی در این زمینه اعلام کرده:
«زباله‌های فضایی تبدیل به یک مشکل بزرگ شده‌اند و می‌خواهم به هر قیمتی که شده، این پروژه مهم اجتماعی را به مرحله اجرا برسانم.»
وزن این ماهواره کوچک چند صد کیلوگرم خواهد بود و از لیزر آن برای ذوب کردن سطح زباله‌های فضایی استفاده می‌شود. این موضوع انتشار کافی گاز را در پی دارد که باعث ایجاد نیرو برای خروج زباله‌ها از مدار و ورود آن‌ها به اتمسفر خواهد شد.  
دستگاه‌های لیزر کم بازده روی زمین حتی قادر به بلند کردن یک سکه هم نیستند، با این حال با پالس‌های لیزر می‌توان زباله‌های فضایی را به سمت زمین هدایت کرد. گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ میلیون زباله فضایی در اطراف زمین وجود دارد که ابعاد آن‌ها ۱ میلی‌متر و بیشتر است. اکثر آن‌ها در ارتفاع ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتری زمین قرار دارند.
در حالی که شاید تصویر کنید زباله‌های فضایی با ابعاد کوچک خطری برای ما ندارند، باید بدانید که آن‌ها با سرعت نزدیک به ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه در مدار زمین در حال حرکت هستند و برخورد آن‌ها با ماهواره‌ها نه تنها می‌تواند آسیب جدی به آن‌ها‌ بزند، بلکه می‌تواند باعث سقوط آن‌ها نیز شود. عدم نیاز به سوخت برای شلیک به هدف، هزینه راهکار مهندسان ژاپنی را نیز کاهش می‌دهد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: فضا راکت ماهواره زباله لیزر ژاپن زباله های فضایی زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۸۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط یک شی عجیب از فضا بر روی خانه‌ای در آمریکا

ایتنا - یک شهروند آمریکایی در ایالت فلوریدا شاهد سقوط جسمی عجیب بر روی خانه‌اش بود که بعدا مشخص شد از فضا به زمین افتاده است.
آلخاندرو اوتیرو در صفحه «ایکس» نوشت که این جسم فلزی «سقف و دو طبقه» منزلش را سوراخ کرد و نزدیک بوده فرزندش را هدف قرار دهد.

این حادثه در ۸ مارس روی داد. در واکنش به این حادثه، ناسا روز دوشنبه اعلام کرد که این جسم سقوط کرده بخشی از تجهیزات پرواز فضایی است که از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شده بود.

بر اساس شواهد و نشانه‌ها، این جسم احتمالا بخشی از یک پلت‌فرم حمل‌کننده باتری‌های قدیمی بوده که در سال ۲۰۲۱ از ایستگاه فضایی به زمین انداخته شده بود.

پس از بررسی این جسم توسط ناسا، این آژانس فضایی تأیید کرد که این قطعه متعلق به تجهیزات پشتیبانی پرواز ناسا برای نصب باتری‌ها بر روی پلت‌فرم حمل بار بوده است.

ناسا اعلام کرد که در حال بررسی نحوه جدا شدن این قطعه از ایستگاه فضایی و نفوذ آن به جو زمین بدون تخریب کامل است تا در آینده بتواند مدل‌های مهندسی خود را بهبود بخشد.

این آژانس همچنین متعهد شده است که به طور مسئولانه در مدار زمین پایین فعالیت کرده و تا حد امکان خطرات را برای حفاظت از مردم روی زمین کاهش دهد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره سقوط قطعات فضایی بر روی زمین منتشر شده بود. برای مثال در سال ۲۰۲۲، بخشی از کپسول فضایی شرکت «اسپیس ایکس» بر روی یک مزرعه گوسفندان در استرالیا فرود آمده بود.

دیگر خبرها

  • سفینه های فضایی بر روی زمین! + عکس
  • ۳۱  فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • برق خورشیدی فضایی یک قدم به واقعیت نزدیک تر شد
  • ناسا برخورد زباله‌های ایستگاه فضایی با خانه مردی در فلوریدا را تایید کرد
  • سقوط یک شی عجیب از فضا بر روی خانه‌ای در آمریکا
  • چرا باید به مدار‌های مختلف فضا ماهواره ارسال کنیم؟
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • زباله فضایی سقف خانه‌ای در ایالات‌متحده را سوراخ کرد
  • شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس
  • برخورد زباله فضایی با خانه‌ای در فلوریدا