Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@10:17:58 GMT

برنج‌های رسوبی در حال فاسد شدن

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۸۳۵۳

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، ارونقی معاون امور فنی گمرک در برنامه ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص دلایل رسوب برنج در گمرکات تصریح کرد: در حال حاضر بالای ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات و بنادر کشور دپو شده است که این میزان از سال گذشته  در گمرک مانده و جزو کالاهای رسوبی محسوب می شود.

ارونقی گفت: در کل حدود ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون تن کالای اساسی و غیر اساسی در گمرکات و بنادر دپو شده است. اخذ ثبت سفارش از وزارت صمت و صدور کد رهگیری  از سوی بانک مرکزی برای ترخیص کلیه کالا‌ها الزامی است و تا وقتی که این کد ارائه نشود کالا‌ها در گمرک باقی خواهند ماند.

او ادامه داد: عدم صدور کد رهگیری بانک مرکزی مانع از ترخیص کالا و علت اصلی دپو شدنِ برنج های رسوبی در گمرک می شود. گمرک با کد تخصیص و بدون کد رهگیری نمی تواند حتی یک کیلوگرم برنج ترخیص کند.

معاون گمرک گفت: البته گمرک ایران به انتظار صدور کد رهگیری بانک ننشسته و با اجرای دقیق مصوبات ابلاغی نسبت به ترخیص درصدی کالا‌ها تا حد امکان اقدام کرده است که با این اقدامات به جای رسوب و فساد ۵۰۰ هزار تن برنج، این رسوب اکنون به ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

تخصیص ارز برنج های رسوبی انجام شده است

در ادامه برنامه راوشی مدیرکل تعهدات بانک مرکزی تصریح کرد: تخصیص ارز این کالاها از سوی بانک مرکزی انجام گرفته است. در حال حاضر برنج‌های موجود در گمرکات کشور که واردکننده آن، متقاضی ارز با نرخ نیمایی باشد، براساس فهرست اعلامی وزارت صمت، دارای تخصیص ارز از بانک مرکزی هستند.

او افزود:علت اصلی رسوب برنج‌های وارداتی در گمرکات و بنادر کشور، ترخیص درصدی کالا توسط «گمرک»، بدون داشتن تخصیص ارز و کد رهگیری برای ثبت‌ سفارش مرتبط با آن است.

این مقام مسئول بیان کرد: امسال مصوباتی برای تسهیل در ترخیص کالاهایی که به گمرک آمده اند صادر شده است تا هرچه سریعتر به دست مصرف کننده برسند. واردکنندگانی که مشمول این مصوبات می شوند دو دسته اند.

او ادامه داد: نخست آن هایی که ارز مورد نیاز خود را از صرافی ها تامین کرده اند که بلافاصله با ارائه اسناد حمل به بانک عامل مراجعه می کنند و بانک عامل ظرف ۷ روز اعلامیه تامین ارز را در اختیار  آن ها قرار می دهد که همان کد رهگیری است و گمرک می تواند با آن کالا را ترخیص کند.

راوشی بیان کرد: گمرک این اختیار و اجازه قانونی دارد که اجازه ترخیص درصدی به برنج بدهد و در شرایط تحریم وقتی واردکننده کالایی را گمرک آورده باید سازمان های مختلف مقررات زمان‌بر خود را تسهیل کنند.

مدیرکل تعهدات ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: برای ترخیص کالا باید فرایند تخصیص کالا، چگونگی تامین ارز و سپس صدور کدرهگیری طی شود.

او ادامه داد: در چند روز گذشته ۲۰۰ میلیون دلار برای تامین ارز واردات برنج تخصیص یافته است.

در ادامه مسیح کشاورز دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور باعث شد برنج دپو شده از سال ۹۸ به صورت درصدی ترخیص یابد.

او افزود: ۲۴۰ هزار تن برنج در گمرک رسوب شده که منتظر ترخیص است.

کشاورز بیان کرد: تفاوت ۱۰ هزار تومانی ارز نیمایی مانع از تامین ارز از سوی صاحب کالا و پیگیری دریافت کد رهگیری است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: بانک مرکزی تامین ارز کد رهگیری تخصیص ارز صدور کد هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۸۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹۰هزارتن کالا از گمرک ریلی رازی به خارج از کشور ترانزیت شد

اکبر خدادوست در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گمرک ریلی رازی تنها مبدا تجاری و ترانزیتی ریلی از ایران به اروپا ست و نقش مهمی را در صادرات و ترانزیت کالا از طریق ریلی به خارج از کشور ایفا می‌کند، در این راستا در شش ماه گذشته بیش از ۱۹۰ هزار تن انواع کالا از این مبدا ریلی به داخل و خارج از کشور ترانزیت شد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته بیش از ۲۹۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۶۴ میلیون دلار از طریق بیش از ۲ هزار دستگاه واگن قطار ترانزیت شد که از نظر ارزش و وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد رشد داشته است.

خدادوست خاک روی، ورق فولادی و ام دی اف را از جمله کالاهای ترانزیتی در این مدت دانست و افزود: افغانستان، ترکمنستان و ترکیه از جمله کشورهای مقصد ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی بودند.

مدیر گمرک رازی این گمرک را یکی از مهمترین مبادی صادراتی کشور دانست و تصریح کرد: در یک سال گذشته ۱۷۷ هزار تن انواع کالا به ارزش ۷۲ میلیون دلار از این گمرک به صورت ریلی صادر شده است که مصالح ساختمانی، زغال سنگ و میلگرد از مهمترین کالاهای صادراتی بودند.

از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ هزار نفر مسافر از مرز و پایانه رازی تردد کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد رشد داشته است.

این پایانه سالانه میزبان بیش از یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر مسافر است و و پارسال رتبه نخست را در ترد د مسافر در بین پایانه‌های استان آذربایجان غربی به خود اختصاص داد.

کد خبر 6086223

دیگر خبرها

  • ۱۹۰هزارتن کالا از گمرک ریلی رازی به خارج از کشور ترانزیت شد
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • تخصیص ارز محموله‌های برنج در انتظار تأیید بانک مرکزی
  • طولانی شدن زمان تخصیص ارز مشکل عمده پرونده‌های میز گمرک است
  • اعلام میزان تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی
  • بازار برنج؛ از چالش تخصیص تا افزایش قیمت داخلی
  • قاچاق ۴۰ تُن کود شیمیایی در گونی‌های گچ ساختمانی
  • دلار تلگرامی بر قیمت کالاهای وارداتی تاثیر ندارد
  • کشف ۴۰ تن کود شیمیایی قاچاق