Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این زمین‌لرزه که بزرگی آن تا ۷ درجه ریشتر ارزیابی شده است، باعث به خیابان ریختن مردم شهر ازمیر در جنوب غرب ترکیه شد. خیابان‌های شهر را آب بالا آمده دریا فراگرفت و خرده ریزها به درون آنها راند و پس از فروکش کردن ماهی‌ها را به جای گذاشت.

«مرکز مدیریت بلایا و اضطرارهای ترکیه» (AFAD) اعلام کرد ۱۲ نفر، از جمله یک نفر به علت غرق شدن، کشته شده و ۶۰۷ نفر مجروح شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جزیره یونانی ساموس هم دو نوجوان، یک دختر و یک پسر، به علت ماندن زیر دیوار کشته شدند.

به گفته AFAD عملیات جستجو نجات در ۱۷ ساختمان فروریخته یا آسیب‌دیده ادامه دارد.مقامات چادرهایی با ظرفیت کلی ۲۰۰۰ نفر را در نزدیک مناطق با بیشترین آسیب‌دیدگی برپا کرده‌اند.

یکی از شاهدان عینی در ازمیر گفت پس از زمین‌لرزه که دست کم ۲۵ تا ۳۰ ثانیه طول کشید آب دریا بالا آمد و او مجبور شد از ساحل فاصله بگیرد.

ترکیه محل تقاطع گسل‌های عمده‌است از جمله زلزله‌خیزترین کشورها در جهان است. بیش از ۱۷۰۰۰ نفر در زمین‌لرزه سال ۱۹۹۹ به بزرگی ۷.۶ ریشتر در شهر ازمیر کشته شدند. زمین‌لرزه سال ۲۰۱۱ نیز باعث کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر در شهر وان در شرق ترکیه شد.

ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی اجسام شناور گوناگون از جمله تلویزیون، صندلی و میز را شناور در آب‌هایی که خیابان‌های ازمیر را پر کرده‌اند، نشان می‌دهد. شبکه TRT Haberماشین‌ها را در محله صفری‌حصار ازمیر نشان داد که آب آنها را جابه‌جا کرده و روی هم انداخته بود.

ساکنان جزیره یونانی ساموس در دریای اژه با جمعیتی ۴۵ هزار نفری نیز زمین‌لرزه شدید را حس کردند و شاهد بالا آمدن آب دریا و امواج سونامی بودند که باعث مجروح شدن شش نفر شد. ساکنان وحشت‌زده این جزیره هم گفتند تا به حال چنین حادثه‌ای را تجربه نکرده بودند.

رهبران ترکیه و یونان که قبلا بر سر حق اکتشاف منابع نفت و گاز در مدیترانه شرقی منازعه شدیدی داشتند، صحبتی تلفنی انجام دادند  و ابراز امیدواری کردند که شرایط در هر دو کشور به سرعت بهبود یابد. هر دو رهبر گفتند برای کمک به کشور دیگر در صورت نیاز اماده‌اند و بر اهمیت اتحاد تاکید کردند.

کد خبر 561262 برچسب‌ها زلزله ترکیه یونان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زلزله ترکیه یونان زمین لرزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۸۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۴.۱ ریشتری سمنان را لرزاند

زمین‌لرزه ۴.۱ ریشتری استان سمنان حوالی دیباج را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور، ساعت ۰۲:۰۱:۵۹ روز جمعه، سی‌ویکم فروردین زمین‌لرزه ۴.۱ ریشتری استان سمنان و حوالی دیباج را لرزاند.

این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۵۴.۲، عرض جغرافیایی ۳۶.۳۲ و در عمق هفت کیلومتری زمین رخ داده و کانون آن ۱۲ کیلومتری دیباج (سمنان) ،۲۱ کیلومتری دامغان (سمنان) و ۴۳ کیلومتری مجن (سمنان) بوده است.

کد خبر 745900

دیگر خبرها

  • زلزله ۵.۶ ریشتری در ترکیه / آنکارا هم لرزید
  • زمین لرزه ۴ و دو دهم ریشتری در روداب
  • زمین لرزه در دیباج
  • زلزله ۴.۱ ریشتری در دامغان خسارتی نداشت
  • زلزله ۴.۱ ریشتری سمنان را لرزاند
  • زلزله ۵.۶ ریشتری شمال ترکیه را لرزاند
  • شمار واحدهای نهضت مسکن ملی از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار گذشت
  • جنگ غزه/ تاکنون چند فلسطینی کشته شده اند؟
  • فوران آتشفشان اندونزی صد‌ها نفر را فراری داد
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان