Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@08:39:07 GMT

نهضت محرومیت‌زدایی در استان، با شعار یا عمل!

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۸۹۰۴

نهضت محرومیت‌زدایی در استان، با شعار یا عمل!

یادداشت_صادق فرامرزی| بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، در این راستا مناطق محروم از جمله چهارمحال و بختیاری نیز دچار دگرگونی ساختارهای سیاسی و اجتماعی شد و نظام ساختار خوانین جای خود را به توده مردم داد.

 زیبنده این نظام و انقلاب نیست که همچنان به برخی از استان‌های کشور، استان محروم بگویند که خروج از این وضعیت نیازمند یک نگاه ویژه و اساسی به این استان‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در توزیع منابع  یک نگاه عدالت‌محور در کشور حاکم بود و برنامه‌ریزی‌ها درست صورت می‌گرفت، محرومیت در استانمان معنایی نداشت، به گونه‌ای که در استان‌های محروم همچون چهارمحال و بختیاری طی چند سال اخیر، بایدمشکلات و کمبودهای اساسی آن‌ها برطرف می‌شد و یکسان و هم‌تراز با دیگر استان‌های برخوردار و درحال توسعه رفتار می‌شد، قطعا این مایه آبرو و بالندگی نظام خواهد شد و اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد برای همه استان‌های کشور یکسان خواهد بود.

مهمترین آرمان‌های انقلاب اسلامی که امام راحل برای این انقلاب ترسیم و بر آن اصرار و تاکید داشت و هدف مهم انقلابیون بوده این است که این انقلاب، انقلاب مستضعفان و پا برهنگان و کسانی است که رنج و مشقت بسیار دیده و دچار کمبود هستند.

وهم چنین ۲۸ سال از سفر رهبری معظم له به این استان می‌گذرد، اما برخی از مصوبات این سفر هنوز اجرایی نشده است، این امر می‌تواند بیانگر سوءمدیریت مسؤولان استان در این سال‌ها باشد، یا این که بسیاری از مدیران کشوری در سفر خود به این استان قول می‌دهند که این مشکلات را حل کنند ولی متأسفانه وقتی به تهران باز می‌گردند گرفتار مسائلی دیگری می‌شوند و وعده‌هایی را که داده‌اند، فراموش می‌کنند.

این استان یکی از استان‌های تولیدکننده آب در کشور شناخته می‌شود، درحالی که روستاهای این استان آب لوله‌کشی و گاهاً امکانات بهداشتی ندارند.

وجود شبکه‌های حمل و نقل و جاده‌ای ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور، از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است،که متاسفانه استان ما هنوز که هنوز است در این انتظارات سطحی و مقدماتی مردم هم جامانده است و درجا می‌زند.

نرخ بالای بیکاری و محرومیت زخم تاریخی چهارمحال و بختیاری است که  بسیاری از جوانان و نخبگان استان برای اشتغال راهی استان‌های دیگر می‌شوند و این قصه پرغصه برای استانمان تمامی ندارد.  

  در کنار عواملی نظیر عدم همکاری بین‌بخشی از شخصیت‌های  کلیدی در این امر، فقدان نظریه‌های بومی برای محرومیت‌زدایی در تداوم مشکل در مناطق محروم سهم داشته است.

 زمانی که خدمات ما به مناطق محروم، صرفاً حمایتی باشد و تعریف و اجرای راه حل‌ها از بیرون منطقه اتفاق بیافتد و افراد بومی درگیر شناسایی و رفع مشکلات خود نشوند، فرهنگ محرومیت خود به خود تقویت خواهد شد.

در آخر حق ملت ایران و مردمی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند این است که خواسته‌های خود را از مسؤولان مطالبه کنند و وظیفه ما نیز این است که تلاش بیشتری داشته باشیم تا محرومیت و مشکلات مردم برطرف شود و این مطالبه از مسؤولان می‌شود همان طورکه نسبت به ارائه گزارش عملکردی خود حساسیت تمام دارند، در سفر مسؤولان ملی به این دیار محروم به دنبال انتقال  چهره واقعی محرومیت این استان  به سمع و نظر آنها باشند.

انتهای پیام/3339/م

منبع: فارس

کلیدواژه: یادداشت صادق فرامرزی محرومیت زدایی چهارمحال و بختیاری مناطق محروم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۸۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت آب‌شیرین‌کن خورشیدی مجهز به پمپ حرارتی در کشور

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت سیستم نوین آب‌شیرین‌کن خورشیدی به روش رطوبت‌زنی - رطوبت‌گیری مجهز به پمپ حرارتی شدند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "طراحی و ساخت سیستم نوین آب‌شیرین‌کن خورشیدی به روش رطوبت‌زنی ـ رطوبت‌گیری مجهز به پمپ حرارتی" عنوان طرح پژوهشی محمد بهشاد شفیعی؛ استاد دانشگاه صنعتی شریف است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران در حال انجام آن است.

شفیعی، دانش‌آموخته دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه میشیگان درباره این طرح توضیح داد: روش‌های معمول نمک‌زدایی، مستلزم مصرف مقادیر زیادی انرژی به فرم الکتریکی یا حرارتی هستند و اغلب واحدهای نمک‌زدایی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند، به سوخت‌های فسیلی احتیاج دارند. حساس‌بودن نسبت به قیمت و ذخایر نفت و همچنین آسیب رساندن به محیط‌زیست، از اصلی‌ترین معایب استفاده از سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برای پرهیز از این مشکل، استفاده از فناوری‌های نمک‌زدایی برپایه انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است. انرژی خورشیدی فراوان‌ترین منبع انرژی در دسترس موجود در زمین است و سیستم‌های نمک‌زدایی خورشیدی با بهره‌بردن از کلکتورهای خورشیدی برای تولید حرارت و پنل‌های فوتوولتاییک برای تولید الکتریسیته، فرایند نمک‌زدایی را انجام می‌دهند.

ایران به فناوری تولید "آب‌شیرین‌کن ترکیبی هیبریدی خورشیدی" دست یافت

این  پژوهشگر در ادامه بیان کرد: نمک‌زدایی به روش رطوبت‌زنی ـ رطوبت‌گیری، یکی از کاربردی‌ترین فرایندهای نمک‌زدایی در مقیاس کوچک است. این روش دارای مزایای برجسته‌ای نظیر دمای کارکرد پایین، توانایی استفاده از انرژی خورشیدی، ساختار ساده و عدم نیاز به نیروی متخصص است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، این روش در کشورهای اروپایی و آفریقای جنوبی، صنعتی‌سازی شده است. از طرفی با افزایش هزینه انرژی، اهمیت استفاده بهینه از آن نیز بیشتر می‌شود. امروزه به‌منظور استفاده بهینه از انرژی، ترکیب انواع مختلف سیستم‌های نمک‌زدایی با پمپ‌های حرارتی مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است؛ لذا پمپ‌های حرارتی جایگزین‌های مناسبی برای بازیابی حرارت از منابع مختلف در کاربردهای صنعتی، تجاری و خانگی است.

شفیعی تصریح کرد: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تجربی یک سیستم نوین تلفیقی نمک‌زدایی رطوبت‌زنی ـ رطوبت‌گیری و پمپ حرارتی خورشیدی است که باتوجه‌به اهمیت آب در توسعه اقتصادی کشور ایران و نقش کلیدی آن در فرایندهای تولید، لزوم انجام این تحقیق احساس می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه هنوز در مراحل اولیه انجام این طرح قرار دارم، با چالش خاصی مواجه نشدم؛ اما این طرح، در تولید آب شیرین برای مصارف داخلی کاربرد دارد و با هزینه‌ای کمتر از مشابه خارجی در کشور می‌تواند تولید شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توجه ویژه به مردمی‌سازی پروژه ها و محرومیت‌زدایی در بودجه ۱۴۰۳
  • جمله حاشیه ساز ثابتی درباره بنی صدر
  • بازی‌های لیگ برتر ایران در چه صورتی بدون تماشاگر می‌شوند؟
  • برای اولین بار: اعلام سازوکار محرومیت تیمها از تماشاگران
  • محرومیت‌زدایی یک میلیاردی خادمان رضوی در آران و بیدگل
  • ساخت آب‌شیرین‌کن خورشیدی مجهز به پمپ حرارتی در کشور
  • مسوولان برای توسعه روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته تلاش کنند
  • خودسازی و محرومیت‌زدایی مهمترین هدف اردو‌های جهادی است
  • ثبت مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان
  • تحقق شعار سال با تولید مسکن و رفع محرومیت روستاها ضروری است