Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-19@09:18:24 GMT

اگر به پهلو میخوابید این مطلب را بخوانید

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۸۹۶۰

اگر به پهلو میخوابید این مطلب را بخوانید

موقعیت بدنی شما هنگام خواب می‌تواند در هضم مواد غذایی، درد، خروپف و سلامت پوست شما نقش داشته باشد.

به گزارش شریان نیوز،امروزه دیگر توسط پژوهش‌های بسیار متعدد محققان مشخص شده است که خواب کافی و خوب شبانه یکی از بهترین کار‌هایی است که می‌توانید برای بهبود سلامت، روحیه و بهره وری کلی خود انجام دهید. در حالی که بسیاری از عوامل می‌توانند کیفیت خواب شما را تحت تأثیر قرار دهند، موقعیت بدنی که برای خوابیدن شبانه انتخاب می‌کنید نیز می‌تواند عامل بسیارمهمی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

در این مقاله جوانب مثبت و منفی موقعیت‌های مختلف خوابیدن، به علاوه نکاتی در مورد چگونگی بهتر کردن نحوه قرار گیری بدن هنگام خواب را با هم بررسی خواهیم کرد.

در پایان نیز بهترین پوزیشن خوابیدن که می‌تواند از جنبه‌های مختلف برای سلامتی کلی بدن شما خوب باشد را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. خوابیدن به پشت

به پشت خوابیدن در حالتی که ستون فقرات شما در یک خط صاف و مستقیم قرار گیرد و بطور کلی تراز بدن حفظ شود باعث می‌شود تا عضلات پشتی شما در حالت استراحت قرار گرفته و در این حالت احتمال اینکه شما با پشت درد بیدار شوید بسیار کم خواهد بود. اما اگر کمر درد دارید و یا باردار هستید این روش خوابیدن را باید فراموش کنید.

تا زمانی که بالش مناسب داشته باشید، خوابیدن روی پشت شما باعث می‌شود تا سر، گردن و ستون فقرات در حالت تراز قرار بگیرید و مجاری تنفسی شما در بهترین حالت خود باشد. اما یک بالش مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر وقتی سر خود را بر روی بالش قرار می‌دهید؛ چانه‌ی شما به سمت پایین یا بالا خم می‌شود، این نشان می‌دهد که سر و گردن و ستون فقرات شما تحت فشار است و باید بالش خود را تغییر دهید. یک بالش مناسب باید چانه شما را کاملا در راستای بدن قرار دهد یا بعبارتی دیگر زاویه‌ی بین چانه و گردنتان ۹۰ درجه باشد.

خوابیدن به پشت مزیت دیگری نیز دارد و آن هم اینکه به دلیل تحت فشار نبودن صورت، احتمال ایجاد چین و چروک‌ها کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این اگر از برگشت اسید معده (ریفلاکس اسید) رنج می‌برید و هنگام بیدار شدن از ترش بودن دهان خود کلافه شده اید، به پشت خوابیدن می‌تواند تا حد زیادی این موضوع را برطرف کند.

این نحوه خوابیدن برای افرادی که دچار آپنه تنفسی هنگام خواب هستند توصیه نمی‌شود.

۲. خوابیدن به شکم

محققان بر این نظر هستند که این طرز خوابیدن یکی از بدترین پوزیشن‌های خواب است. در این حالت بیشتر وزن در مرکز بدن متمرکز می‌شود؛ سر و گردن و ستون فقرات در بالا قرار می‌گیرند و ستون فقرات فشار زیادی را متحمل می‌شود. دور از انتظار نیست که شما در این موقعیت با درد شدیدی در سر و گردن از خواب بیدار شوید.

به شکم خوابیدن فشار زیادی را به عضلات، مفاصل و بافت‌های بدن وارد می‌کند؛ در این حالت حتما تجربه داشته اید که در طول خواب بدن برای پیدا کردن حالت راحت خود مدام وضعیت خود را تغییر می‌دهد. این امر باعث پریشان خوابی و کاهش کیفیت خواب خواهد شد.

۳. خوابیدن به پهلو

تخمین زده می‌شود که بیش از ۵۰ % افراد تمایل به خوابیدن به پهلوی خود دارند. این نوع از موقعیت بدن هنگام خوابیدن بهترین حالتی است که برای افرادی که از درد مزمن کمر، افراد باردار و افرادی که از رفلاکس اسید معده رنج می‌برند، توصیه می‌شود. هنگامی که به پهلوی خود می‌خوابید، مجاری هوایی شما باز است، سر و گردن شما تراز شده و مری شما کمی بالا قرار می‌گیرد. همه این موارد فضایی را ایجاد می‌کند که ضمن اطمینان از راحتی، از خروپف، آپنه خواب و رفلاکس اسید جلوگیری می‌کند.

در حقیقت، یکی از اولین خطوط درمانی خروپف و موارد خفیف آپنه عادت کردن به خوابیدن به پهلو است. برخی افراد عادت به خوابیدن در حالت جنینی دارند به شکلی که زانو‌ها در آغوش گرفته می‌شود. این حالت نیز توصیه نمی‌شود، زیرا بالا آمدن زانو‌ها باعث ایجاد فشار مضاعف بر دیافراگم شده و تنفس را با مشکل مواجه می‌کند. اگر عادت به خوابیدن به این شکل دارید، زانو‌ها را تا حد ممکن به چانه نزدیک نکنید.

بهترین حالت خوابیدن برای زنان باردار

اگر باردار هستید، حتما توصیه می‌شود که به پهلوی خود بخوابید، اما اینکه به سمت پهلوی چپ یا راست می‌خوابید نیز بسیار اهمیت دارد. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار بهتر است به سمت پهلوی چپخود بخوابند، زیرا در این حالت از ایجاد فشار از طرف رحم به کبد جلوگیری کرده ضمن اینکه گردش خون به سمت جنین نیز در حالت بهتری جریان می‌یابد. علاوه بر این در اواخر بارداری که تنگی نفس دارید به پهلو خوابیدن به شما کمک بسیاری برای رفع این حالت می‌کند.

بنابر ۵ دلیل زیر توصیه می‌شود که به پهلوی چپ بخوابید!

۱) خبری از سوزش سر دل نخواهد بود

تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند تا حد زیادی علائم و مشکلات ناشی از سوزش سر دل که گا‌ها در اثر خوردن یک وعده غذایی تند و یا بازگشت یا ریفلاکس اسید معده رخ می‌دهد را کاهش دهد. این در حالیست که خوابیدن به پهلوی راست این وضعیت را بدتر می‌کند.

۲) از شر خروپف راحت می‌شوید

گوش دادن شبانه به صدای خروپف فردی که با وی هم اتاق هستید اصلا موضوع خوشایندی نیست! خوابیدن به پهلو تا حد زیادی وضعیت را بهبود می‌بخشد. این حالت خوابیدن بخصوص برای افرادی که از انسداد تنفسی رنج می‌برند توصیه می‌شود.

۳) به سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کند

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند کمک موثر آن در بهبود سلامت سیستم گوارشی و هضم راحت‌تر مواد غذایی موجود در روده باشد.

طبق پژوهش‌های صورت گرفته، خوابیدن به سمت چپ بدن، و کمک آن به نیروی گرانش موادی که باید مسیر خود را از روده کوچک به سمت روده بزرگ طی کنند باعث هضم سریع‌تر و راخت‌تر آن‌ها می‌شود.

۴) سلامت قلب و سیستم لنفاوی شما تضمین می‌شود

قلب مهم‌ترین ارگان در بدن ماست؛ و جالب است بدانید که موقعیت شما هنگام خواب نقش بسزایی می‌تواند در سلامت عمومی قلب شما ایفا کند.

سرتاسر بدن ما از رگ‌ها و گره‌های لنفاوی پوشیده شده است. این ارگان‌های ایمنی اصلی‌ترین نقش را در مبارزه با پاتوژن‌ها و میکروب‌هایی که به بدن راه پیدا کرده اند بازی می‌کند. گره‌های لنفاوی جایی است که این مواد بیگانه شناسایی می‌شوند و رویکرد ایمنی بدن در مقابل آن‌ها شکل می‌گیرد.

بهتر است بدانید که این تشکیلات لنفاوی در سراسر بدن و بصورت غالب در سمت چپ بدن تمرکز پیدا کرده اند و خوابیدن به سمت چپ می‌تواند به آن‌ها فرصت بیشتری برای فیلتراسیون و از بین بردن مواد بیگانه بدهد و سیستم ایمنی شما را در حالت آماده باش نگاه دارد.

خوابیدن به سمت چپ بدن گردش سیستم مایع لنفاوی به سمت قلب را تسهیل می‌کند و بار سنگینی را از روی دوش قلب هنگامی که شما خواب هستید بر می‌دارد!

۵) گردش خون بهتری خواهید داشت

یکی دیگر از مزایای این حالت از خوابیدن بهبود جریان خون در بدن شما است. طبق گزارشات افرادی که دچار واریس هستند در صورتی که به سمت چپ بدن بخوابند گردش خون بهتری خواهند داشت. بزرگترین سیاهرگ بدن (Vena Cava) که حجم زیادی از خون را به سمت قلب می‌برد در سمت راست بدن قرار دارد و خوابیدن به سمت راست فشار مضاعفی را به آن وارد می‌کند.

منبع: شریان

کلیدواژه: خوابیدن به پهلوی خوابیدن به پهلو خوابیدن به سمت ستون فقرات توصیه می شود هنگام خواب سمت چپ بدن سمت چپ سر و گردن پهلوی چپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید

آفتاب‌‌نیوز :

خستگی و افزایش وزن از مشکلات رایجی هستند که بسیاری از افراد تجربه می‌کنند.

این علائم اغلب پیامد طبیعی استرس و کمبود خواب هستند، اما گاهی اوقات ممکن است از ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای ناشی شوند. در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ به معرفی شایع‌ترین دلایل خستگی و افزایش وزن ناخواسته می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۱. کم‌کاری تیروئید

هیپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید نتواند به‌اندازه‌ی کافی هورمون تولید کند. درنتیجه، کاهش متابولیسم بدن به افزایش وزن و خستگی منجر می‌شود. سایر علائم کم‌کاری تیروئید عبارتند از:

بی‌حسی و گزگز دست‌ها

یبوست

درد بدن و عضلات

افزایش کلسترول خون

عدم تحمل سرما

پوست و موی خشک و زبر

کاهش میل جنسی

پریود‌های مکرر و سنگین

پف‌کردگی یا افتادگی پلک

صدای ضعیف و خشن

فراموشی

معمولاً برای درمان کم‌کاری تیروئید دارو تجویز می‌شود تا جایگزین هورمون‌های غده‌ی تیروئید شود. مصرف بیش از حد دارو سطح هورمون‌های تیروئید را بالا می‌برد که این امر باعث خستگی، افزایش اشتها و افزایش وزن می‌شود. بنابراین، پیروی از دستورالعمل‌های پزشک در حین درمان ضروری است.

۲. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) زمانی اتفاق می‌افتد که تعادل هورمون‌های تولید مثل در زنان از بین برود. افزایش وزن و ناتوانی در لاغر شدن در افراد مبتلا به PCOS رایج است. غالباً در این بیماران افزایش وزن از مقاومت به انسولین ناشی می‌شود.

سلول‌های بدن با جذب گلوکز خون (قند خون) از آن به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند. در مبتلایان به مقاومت به انسولین، سلول‌ها نمی‌توانند به کمک این هورمون گلوکز را جذب کنند که این امر باعث افزایش قند خون می‌شود. درنتیجه، بدن برای کنترل قند خون انسولین بیشتری تولید می‌کند که همین امر به افزایش وزن و دیابت نوع ۲ منجر می‌شود.

علاوه بر چاقی، زنان مبتلا به PCOS ممکن است خستگی را هم تجربه کنند. سایر علائم این سندرم عبارتند از:

قاعدگی نامنظم یا قطع قاعدگی

ناباروری

افزایش کلسترول خون

علائم افزایش هورمون‌های مردانه (مانند رشد بیش از حد مو در صورت، بازوها، سینه و شکم)

افسردگی

هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما بیماران می‌توانند با دارو علائم خود را کنترل کنند. درمان‌های PCOS شامل موارد زیر هستند:

داروی متفورمین که کاهنده‌ی قند خون است.

قرص‌های ضدبارداری

هورمون‌درمانی با پروژسترون

درمان‌های ناباروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)

علاوه بر این، پیروی از رژیم غذایی سالم و خوردن غذا‌های طبیعی و فرآوری‌نشده مانند ماهی، سبزیجات برگ سبز تیره و غذا‌های غنی از فیبر می‌تواند به کنترل بعضی از علائم PCOS کمک کند.

۳. افسردگی

افسردگی یا اختلال افسردگی عمده (اساسی) یک اختلال خلقی است که در آن غم و اندوه بر عملکرد فرد تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به افسردگی اغلب با خستگی مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند. متأسفانه، خستگی یکی از عوارض جانبی دارو‌های ضدافسردگی رایج، به‌ویژه مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است.

از سوی دیگر، ممکن است اشتهای فرد افسرده تغییر کند که این امر با توجه به رفتار غذایی او می‌تواند کاهش وزن یا افزایش وزن را به دنبال داشته باشد. آمار‌ها نشان می‌دهد که تقریباً ۴۳ درصد افراد افسرده چاق هستند. احتمال چاق شدن بیماران مبتلا به افسردگی بسیار بیشتر از افرادی است که افسرده نیستند.

علاوه بر خستگی و افزایش وزن، افسردگی علائم دیگری هم دارد که عبارتند از:

از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً از آن‌ها لذت می‌بردید.

مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد

کُندی حرکات یا گفتار

احساس بی‌ارزشی یا گناه

مشکل در تفکر، تمرکز یا تصمیم‌گیری

فکر کردن به مرگ یا خودکشی

درمان افسردگی شامل روان‌درمانی، دارودرمانی و تغییر سبک زندگی است.

۴. بی‌خوابی

بی‌خوابی یک نوع اختلال خواب است که به خواب رفتن را دشوار می‌کند یا در طول شب باعث بیدار شدن فرد می‌شود. وقتی شخص به‌دلیل بی‌خوابی به‌اندازه‌ی کافی نمی‌خوابد، طبیعتاً خسته شده و احساس خستگی می‌کند. اختلال خواب با افزایش وزن و چاقی هم مرتبط است، چون:

اشتها را افزایش می‌دهد

در یک مطالعه، محققان متوجه شدند که اثرات کمبود خواب در بدن مشابه‌ی فعال شدن سیستم اندوکانابینوئید (ECS) است. ECS نقش مهمی در تنظیم اشتها و سطوح انرژی دارد. این مطالعه نشان داد که بعد از ظهر‌ها سطح ECS در شرکت‌کنندگان کم‌خواب بیشتر می‌شد. افزایش ECS تقریباً در همان زمانی اتفاق می‌افتاد که این افراد گرسنگی و افزایش اشتها را گزارش می‌کردند و به مصرف میان وعده‌های بیشتر و ناسالم‌تر روی می‌آوردند.

با افسردگی در ارتباط است

بی‌خوابی با سایر مشکلات مانند افسردگی مرتبط است که این امر می‌تواند باعث خستگی و افزایش وزن ناخواسته شود. بی‌خوابی یکی از معیار‌های تشخیص اختلال افسردگی اساسی است، چراکه حدود ۹۰ درصد افراد افسرده بی‌خوابی یا خواب‌آلودگی در طول روز را تجربه می‌کنند.

۵. یائسگی

یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که دوره‌های قاعدگی برای ۱۲ ماه‌ی متوالی متوقف شوند. معمولاً یائسگی بعد از ۴۵ سالگی رخ می‌دهد و در این مدت، تولید دو هورمون استروژن و پروژسترون به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود.

افزایش وزن

در دوران پیش‌یائسگی، سطح استروژن شروع به کاهش می‌کند که این تغییر هورمونی باعث کاهش متابولیسم بدن می‌شود؛ بنابراین حتی اگر فرد به پیروی از رژیم غذایی سالم ادامه دهد، احتمال افزایش وزن او بسیار بالا است.

خستگی

خستگی در افرادی که در حال یائسه شدن هستند، شایع است. چون استروژن و پروژسترون هر دو نقش مهمی در خواب دارند. استروژن سروتونین و سایر نوروترنسمیتر‌ها (پیام‌رسان‌های شیمیایی) را که بر چرخه‌ی خواب و بیداری تأثیر می‌گذارند، متابولیزه می‌کند. استروژن به پایین نگه داشتن دمای بدن در شب کمک می‌کند، از این‌رو برای خواب مفید است.

علاوه بر این، گرگرفتگی یا تعریق شبانه که هنگام خواب رخ می‌دهد، باعث ایجاد احساسات ناخوشایندی می‌شود که خواب را مختل کرده و منجر به بی‌خوابی می‌شوند.

سایر علائم

سایر علائم مرتبط با یائسگی عبارتند از:

تغییر در دوره‌های قاعدگی (کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شدن دوره‌های پریود، افزایش یا کاهش حجم خونریزی، بیشتر یا کمتر شدن فاصله‌ی بین دو پریود)

گرگرفتگی و تعریق شبانه

خشکی واژن

نوسانات خلقی

کاهش مو‌های سر و افزایش مو‌های صورت

گاهی اوقات، پزشکان درمان با استروژن یا استروژن و پروژسترون را برای کمک به تسکین گرگرفتگی، تعریق شبانه و تغییرات خلقی توصیه می‌کنند. دارو‌های غیرهورمونی می‌توانند افسردگی و اضطراب را کاهش دهند و خشکی واژن را برطرف کنند.

۶. بیماری کوشینگ

بیماری کوشینگ یک اختلال غدد درون‌ریز است که در مبتلایان به آن سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) افزایش می‌یابد. ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) از غده‌ی هیپوفیز باعث تولید کورتیزول می‌شود. گاهی اوقات، وجود تومور در غده‌ی هیپوفیز علت افزایش تولید کورتیزول است.

در بیشتر موارد، بالا رفتن وزن اولین علامت بیماری کوشینگ است. چون افزایش کورتیزول می‌تواند میزان چربی بدن و نحوه‌ی توزیع آن را تغییر دهد. در مبتلایان به این بیماری، چربی در صورت، قسمت میانی و بالایی پشت و بین شانه‌ها انباشته می‌شود.

علاوه بر چاقی، بیماران مبتلا به کوشینگ دچار خستگی شدید می‌شوند. سایر علائم این بیماری عبارتند از:

ضعف عضلانی

استخوان‌های نازک و شکننده که به‌تدریج به پوکی استخوان منجر می‌شوند

سیستم ایمنی ضعیف

اختلالات خلقی

مشکل در تمرکز و حافظه

افزایش فشار خون

نازک شدن پوست که باعث ترک‌های پوستی و کبودی می‌شود

اختلال در تنظیم قند خون که به دیابت منجر می‌شود

رشد بیش از حد مو در صورت

اگر تومور غده‌ی هیپوفیز در بروز کوشینگ نقش داشته باشد، علاوه بر پرتودرمانی و شیمی‌درمانی جراحی برای برداشتن آن ضروری است. همچنین ممکن است پزشک دارو‌های مهارکننده‌ی هورمون را برای کاهش سطح کورتیزول تجویز کند.

۷. استفاده از دارو

بعضی از دارو‌ها می‌توانند باعث افزایش وزن شوند، از جمله:

دارو‌های دیابت

دارو‌های ضدروان‌پریشی مانند لیتیوم

دارو‌های ضدافسردگی

دارو‌های صرع

استروئید‌ها (کورتون‌ها)

دارو‌های پیشگیری از بارداری

دارو‌های کاهنده‌ی فشار خون

دارو‌های ضدافسردگی، دارو‌های کاهنده‌ی فشار خون، بعضی از دارو‌های تشنج و آنتی هیستامین‌ها باعث خستگی می‌شوند.

۸. نارسایی احتقانی قلب

در مبتلایان به نارسایی احتقانی قلب (CHF)، قلب نمی‌تواند خون کافی به سایر قسمت‌های بدن پمپاژ کند. درنتیجه، آب و مایعات در بدن بعضی از این بیماران انباشته می‌شوند. افزایش وزن ناگهانی (۱ تا ۱/۳ کیلوگرم طی ۲۴ ساعت یا ۲/۲ کیلوگرم طی چند هفته) از علائم احتباس مایعات است و احتمال دارد نشانه‌ی نارسایی احتقانی قلب باشد.

نارسایی احتقانی قلب ممکن است باعث خستگی شود، چون وقتی قلب خون کافی به سراسر بدن پمپاژ نمی‌کند، اکسیژن و خون زیادی به مغز نمی‌رسد. سایر علائم CHF عبارتند از:

تنگی نفس

ضعف پا

سرگیجه، گیجی یا مشکل در تمرکز

ضربان قلب نامنظم یا سریع

درمان CHF بر کاهش علائم و پیشگیری از آسیب‌دیدگی بیشتر قلب متمرکز است و معمولاً شامل تغییر سبک زندگی و مصرف دارو برای کاهش احتباس مایعات و بهبود عملکرد قلب می‌شود.

کلام پایانی

عوامل زیادی می‌توانند باعث خستگی و افزایش وزن ناخواسته شوند، از جمله مشکلات هورمونی، بی‌خوابی، افسردگی و یائسگی. با توجه به اینکه خستگی و افزایش وزن از علائم رایج بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شوند، تشخیص علت بروز آن‌ها حیاتی است. تنها در این صورت است که می‌توانید علائم خود را درمان کنید.

اگر خستگی و افزایش وزن ناخواسته را تجربه کردید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا بیماری زمینه‌ای شما تشخیص داده شده و درمان شود. تشخیص به‌موقع بیماری به درمان سریع‌تر آن کمک می‌کند و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید
  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • داوران جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو) معرفی شدند
  • فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در فومن
  • زنبور عسل ملکه تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند
  • داوران جشنواره طنزپهلو معرفی شدند
  • چه کولری را با چه قیمتی بخریم؟ | درباره مشخصات و قیمت کولرهای آبی و گازی بخوانید
  • کشتی خرس‌های قهوه‌ای در قلب کوه‌های شمال ایران
  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • موکت مناسب برای اتاق خواب شما چیست؟