Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-25@16:30:47 GMT

چرا دچار افسردگی فصلی می‌شویم؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۹۱۲۳

چرا دچار افسردگی فصلی می‌شویم؟

یک متخصص روان درمانگر علت مواجهه با افسردگی را توضیح داد.

به گزارش شریان نیوز،مرجان محمدیان متخصص روان‌درمانیدرباره علت بروز افسردگی فصلی اظهار کرد: برخی افراد با شروع فصل پاییز و تاریک شدن هوا در ساعات عصر دچار بی قراری, افسردگی, اضطراب و مشکلاتی در خواب و تغذیه می‌شوند البته این مشکل یک ریشه آن هم در ژنتیک فرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

او در تشریح علت این افسردگی بیان کرد: نورون‌ها و عصب‌هایی که هورمون سروتونین تولید می‌کنند در این افراد به کندی ترشح شده و موجب کاهش این ماده در مغز آن‌ها می‌شود.

محمدیان  ادامه داد: با تاریک شدن هوا در تمام موجودات زنده هورمونی به نام ملاتونین ترشح می‌شود که احساس بی حالی و کسالت به آن‌ها دست می دهد اما در افرادی که از SAD رنج می‌برند، به دلیل آنکه به این هورمون حساس هستند، شرایط متفاوت است، چراکه ملاتونین از سروتونین ساخته می‌شود و این افراد که سروتونین مغزشان نسبت به باقی افراد کم ترشح می‌شود شب‌ها دچار بی قراری، هجوم افکار منفی، ترس و اضطراب می‌شوند.

متخصص روان درمانگر با اشاره به روند درمانی این بیماری گفت: با توجه به اینکه این افسردگی گذارا بوده و بعد ژنتیکی هم دارد بهترین روش درمان آن، نور درمانی است به طوری که فرد یک ساعت قبل از تاریکی هوا در مکانی مانند مراکز خرید پر نور حاضر شود, اما افرادی که بی‌قراری آن‌ها شدید‌تر بوده، پزشک معالج می‌تواند با تجویز دارو‌های SSRI یا ضد افسردگی به درمان آنها کمک کند، چراکه این دارو‌ها هورمون سروتونین فرد را افزایش می‌دهد تا دچار بی قراری و دیگر عوارض ناشی از این کمبود نشوند همچنین مصرف نکردن نوشیدنی های کافین دار مانند قهوه، نسکافه و شکلات بر آنها بسیار تاثیر گذار است.

 

منبع: شریان

کلیدواژه: بی قراری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال، خودشکوفایی و تعالی در گرو اوقات فراغت

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور گفت: اوقات فراغت بستر مناسبی برای شکل‌گیری و ظهور رضایت و انتخاب‌گری هر فرد است و لازمه احساس استقلال، خودشکوفایی و تعالی انسان به شمار می‌رود.

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت اوقات فراغت و تأثیر آن در زندگی افراد اظهار کرد: اوقات فراغت در زندگی افراد حساسیت فوق العاده‌ای دارد و اندکی بی‌تفاوتی و بی‌توجهی نسبت به آن، می‌تواند آسیب‌ها و انحرافات فراوانی به بار آورد.

وی با بیان اینکه اوقات فراغت بستر مناسبی برای شکل‌گیری و ظهور رضایت و انتخاب‌گری هر فرد است و لازمه احساس استقلال، خودشکوفایی و تعالی انسان به شمار می‌رود، افزود: در واقع اوقات فراغت به نوبه خود در پیشرفت و کارکرد هرچه بیشتر اجتماع نیز مؤثر است.

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور تصریح کرد: در صورتی که برنامه‌های اوقات فراغت با جهت‌گیری صحیح و سالم انتخاب شود، بسیاری از نابسامانی‌های روحی و جسمی و اجتماعی درمان می‌شود و خلاقیت‌های فردی و اجتماعی بروز می‌کند.

روزبهانی ادامه داد: از جمله کارکردهای مثبت اوقات فراغت می‌توان به فهم مسئولیت‌پذیری و نقش فرد در سازندگی، شناخت نقاط ضعف و محدودیت‌های خود، بهبود سلامت روانی و شکل‌دهی شخصیت سالم اشاره کرد.

وی گفت: افراد خلاق علاوه بر اینکه از هوش سرشار، صداقت، صراحت و انعطاف پذیری برخوردار هستند، از اوقات فراغت خود حداکثر استفاده را می‌کنند و با آزاداندیشی و تفکر، مسائل مختلف را ارزیابی خواهند کرد.

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور اضافه کرد: فشارها و خستگی‌های جسمی و روحی ناشی از اشتغال مستمر و بدون وقفه به فعالیت‌های الزامی و اجباری، به تدریج زمینه نشاط، شادابی، سرزندگی و تعادل حیاتی فرد را سلب می‌کند و چه بسا منجر به بروز اختلالات روانی همچون اضطراب، افسردگی و بیماری‌های روان‌تنی خواهد شد.

روزبهانی با بیان اینکه در این میان تفریحات سالم عامل مهم مقابله با اختلالات مذکور به شمار می‌رود، افزود: ساعات فراغت، فرصتی است که انسان می‌تواند به ارزیابی عملکرد گذشته خود بپردازد، عادات ناپسند و زشت گذشته خود را با رضایت و انگیزه باطنی ترک کند و فارغ از فشارهای روانی و خستگی‌های روحی و جسمی که در غیر اوقات فراغت همیشه با آن مواجه بوده است، به کسب عادات خوب و شخصیت سالم بپردازد.

کد خبر 747710

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • استقلال، خودشکوفایی و تعالی در گرو اوقات فراغت
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • حساسیت‌های فصل بهار و راه‌های درمان آن
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد