Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@08:43:40 GMT

دماسنج کج‌نما

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۹۱۵۱

در ماه‌های اخیر که نرخ ارز افزایش قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرده نگرانی در مورد آینده اقتصاد ایران نه تنها در میان فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران بلکه در میان مردم نیز گسترش یافته است.
در نگاه عمومی، نرخ ارز شاخصی شده که تحولات اقتصاد بر حسب آن سنجیده می‌شود. به همین دلیل وقتی که نرخ ارز ثبات دارد توده مردم و سیاست‌گذاران احساس آرامش می‌کنند و وقتی که نرخ ارز بی‌ثبات می‌شود بی‌قراری را می‌توان در چشم‌های همگان مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما و صد، اما که این شاخص تا حدودی فریبنده است و وضعیت واقعی اقتصاد را به درستی نشان نمی‌دهد. کافی است به سال ۱۳۹۷ برگردیم که با شروع تحریم‌ها نرخ ارز از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان افزایش یافت. نکته جالب توجه وضعیت جامعه در سه ماه اول سال ۱۳۹۷ بود.   وقتی نرخ ارز از ۶ هزار تومان رد شد بسیاری از افراد تصور می‌کردند که خیمه اقتصاد کنده شده و شیرازه امور پاشیده و سازه اقتصاد بر سر مردم عزیزمان خراب خواهد شد. وقتی آمار‌های سه ماه اول منتشر شد، مشخص شد که اتفاقا بخش واقعی اقتصاد رشد داشته است و بر خلاف تصور عمومی وضعیت بخش واقعی اقتصاد مناسب بود. نکته جالب توجه این بود که در آن مقطع کشور چنان با انبوه درآمد‌های نفتی مواجه بود که دولت اعلام کرد به هر کس که بخواهد به هر میزان سخاوتمندانه ارز ۴۲۰۰ تومان پرداخت خواهد شد.   وقتی سکاندار بانک مرکزی تغییر کرد، سیاست‌های ارزی موفقی به کار گرفته شد و از فصل سوم سال ۱۳۹۷ بازار ارز به ثبات رسید. ثبات بازار ارز موجب شد که همه نفس راحتی بکشند و این تصور ایجاد شود که شکر خدا مشکل حل شد. اتفاقا وقتی آمار‌ها منتشر شد مشخص شد بیشترین افت اقتصادی در سال‌های گذشته در پاییز سال ۱۳۹۷ رخ داده است؛ بنابراین یک بار دیگر دماسنج نرخ ارز جامعه، فعالان اقتصادی و سیاستمداران را گمراه کرد.

به‌نظر می‌رسد وضع موجود نیز شبیه سال ۱۳۹۷ است. تردیدی نیست که باید دوباره آرامش به بازار ارز برگردد؛ اما نباید فریب بی‌ثباتی بازار ارز را خورد. اگرچه وضعیت بازار ارز نامناسب است، اما به‌نظر می‌رسد بخش واقعی اقتصاد ایران به‌رغم تحریم و مشکل کرونا کماکان عملکرد نسبتا قابل‌قبولی دارد. اگرچه قضاوت قطعی تا زمان انتشار آمار‌های دقیق سخت است، اما تصور می‌شود بخش حقیقی اقتصاد در وضعیت نامناسبی که نرخ ارز تصویر می‌کند، نباشد. رشد اشتغال در تابستان و روند خرید‌های منعکس شده در شاپرک موید این مدعاست. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که تحولات بازار دارایی و تحولات بخش حقیقی اقتصاد رابطه یک به یک باهم ندارند. در عین حال نمی‌توان ادعا کرد که هیچ نوع رابطه‌ای بین آن‌ها برقرار نیست، بلکه تنها می‌توان گفت در کوتاه‌مدت این رابطه چندان مستقیم و یک به یک نیست.

آنچه باید از این تجریبات آموخت آن است که کشور ما نیازمند شاخص جدیدتر و در عین حال گویاتری برای انعکاس تحولات بخش واقعی اقتصاد است. اگر بازار بورس دچار حباب نمی‌شد و رشد قیمت‌ها رشد تولید و سودآوری در شرکت‌های بورسی را منعکس می‌کرد، شاید شاخص بورس شاخص بهتری از شاخص ارز می‌بود. البته باید توجه داشت که بخش خدمات در بازار بورس ایران تناسبی با سهم آن در کل اقتصاد ندارد. هر وقت این اشکال مرتفع شود، می‌توان به شاخص بورس به‌عنوان دماسنج راست‌نما نگاه کرد و از جامعه خواست نرخ ارز را لنگر اسمی تلقی نکنند. به نظر می‌رسد در حال حاضر آمار‌های شاپرک شاخص بهتری برای پایش عملکرد کوتاه‌مدت اقتصاد است و روند‌های کوتاه‌مدت را بر اساس آن بهتر می‌توان درک کرد.   منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا دونالد ترامپ کریم اکبری مبارکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن زلزله ازمیر علی سرزعیم نرخ ارز بانک مرکزی علائم کرونا دونالد ترامپ کریم اکبری مبارکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن زلزله ازمیر بخش واقعی اقتصاد نرخ ارز بازار ارز سال ۱۳۹۷ آمار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرامش به بازار ارز رسید؛ سکه کاهشی شد و شاخص بورس قد کشید!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ نگاهی به عملکرد بازار‌های ارز، طلا، سکه و سرمایه، نشان می‌دهد در شرایطی که در نخستین ماه از سال جدید، حال و هوای سوددهی در سمت طلا و سکه بود و شاخص بورس تنها با بازدهی اندک همراه شده بود، حال در شروع هفته و اردیبهشت ماه، بازدهی بازار‌های ارز و سکه و طلا نزولی شده است.  

فعالان این بازار‌ها تاکید دارند که تحولات سیاسی و بین المللی در روزهای اخیر به گونه ای بود که شاهد کاهش نسبی تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای نسبت به هفته های قبل هستیم و در نتیجه با کاهش ریسک خرید و فروش در بازارها، شاهد خروج تقاضا‌های هیجانی از بازار ارز و طلا هستیم. به گونه‌ای که نرخ دلار بازار آزاد که در روز‌های اخیر تا مرز ۷۰ هزار تومان نیز رشد کرده بود، امروز کمتر از ۶۵ هزار تومان معامله شده است. هرچند بهای دلار در مرکز مبادله در سطح ۴۳۵۶۵ تومان قرار دارد.

از سوی دیگر، با توجه به افت معنادار نرخ دلار در بازار آزاد و کاهش رفتار‌های هیجانی در بازارهای مالی، بهای طلا و سکه نیز در بازار تهران روند نزولی را تجربه کرده است. به گونه‌ای که در پایان دادوستد‌های امروز بازار، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با افت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نسبت به پایان هفته قبل به رقم ۴۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در هفته‌های اخیر قیمت سکه امامی تا ۴۶ میلیون تومان نیز جهش کرده بود.

همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم امروز ۴۰ میلیون تومان ارزش گذاری شد که نشان از افت نرخ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی دارد. از سوی دیگر، بهای نیم سکه و ربع سکه نیز در اولین روز هفته با کاهش ۸۰۰ هزار تومانی به ترتیب ۲۵٫۵۰۰٫۰۰۰ و ۱۵٫۵۰۰٫۰۰۰ بوده است و هر سکه یک گرمی نیز امروز ۷ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

این در حالی است که بهای انواع طلا نیز در بازار تهران روند کاهشی داشت؛ به گونه‌ای که هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳٫۶۷۵٫۴۰۰ تومان بود که نسبت آخرین نرخ هفته قبل، حدود ۱۳۵ هزار تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر مثقال طلای آبشده در بازار که در هفته‌های اخیر به بالای ۱۶ میلیون تومان رسیده بود، امروز ۱۵٫۹۲۱٫۰۰۰ ارزش گذاری و دادوستد شد.

روند نزولی بهای طلا و سکه در شرایطی است که قرار است فردا نوزدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد برگزار می‌شود. به گونه‌ای که وجه الضمان برای متقاضیان خرید شمش‌های حراجی در مرکز مبادله، مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است.

شاخص بورس قد کشید!

شاخص کل بورس تهران که در فروردین ماه بازدهی ۰.۶ درصدی را به ثبت رسانده بود و در قعر جدول نسبت به سایر بازار‌های نظیر ارز و سکه قرار داشت، امروز در پایان معاملات با ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۸۵۷ واحدی قرار گرفت. امروز نزدیک به ۱۲ میلیارد و ۱۴۸ میلیون سهم و اوراق مالی را به ارزش ۷۶ هزار میلیارد ریال با انجام ۳۹۳ هزار معامله دادوستد شد و نماد‌های فملی، فولاد، شپنا، فارس، شستا، شبندر و وبملت بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. همچنین شاخص فرابورس ایران در معاملات امروز با ۵۹۱ واحد رشد، به ۲۵ هزار و ۲۰۷ واحد رسید.

 

دیگر خبرها

  • بورس امروز ۴ اردیبهشت۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد
  • ترسیم «چشم انداز» اقتصاد ایران در ۱۴۰۳
  • موج جدید مدعیان «دلارزدایی» از اقتصاد ایران چه می‌خواهند؟
  • بورس به مدار برگشت؟
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
  • صعود بورس از منطقه امن
  • آرامش به بازار ارز رسید؛ سکه کاهشی شد و شاخص بورس قد کشید!
  • بورس با رشد ۷۷ هزار واحدی شاخص، جهش کرد