Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@15:04:35 GMT

آثار کرونا بر اقتصاد، دومینووار است

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۹۲۶۷

آثار کرونا بر اقتصاد، دومینووار است

ایسنا/اصفهان اگرچه اقتصاد دنیا در ابتدای شیوع کرونا به نوعی غافگیر شد، اما در ادامه با برخی سیاست ها راه جدیدی را برای ادامه همزیستی با کرونا پیدا کرد، البته امروز بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در طولانی مدت، تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی باقی خواهد ماند و دنیای و اقتصاد پساکرونا هیچ گاه به دوران پیش از کرونا بازنخواهد گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص عضو هئیت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، با تحلیل شرایط اقتصادی دنیا از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، به ایسنا، می گوید: در ابتدای شیوع کرونا، با غافلگیری، شاهد مشکلات اقتصادی در جای جای دنیا بودیم، اما به مرور زمان دولت و تصمیم گیران کشورهای مختلف در حوزه اقتصاد، بحث حمایت و نظارت را به عنوان دو اصل در زندگی عامه مردم در راس کار خود قرار دادند.

محمدابراهیم گیلک توضیح می دهد: دنیا با تداوم شیوع کرونا به این اتفاق نظر رسید که در شرایط کرونایی تنها بحث نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی مطرح نیست و باید حمایت از بخش های مختلف را در دستور کار خود قرار دهد، اما متاسفانه در ایران در بحث رعایت پروتکل ها و همچنین حمایت، مسیر به گونه دیگری طی شد تا جایی که امروز اوضاع اقتصاد کشور متاثر از کرونا شده است.

به گفته عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، به دلیل نبود حمایت در شرایط متاثر از کرونا، امروز بسیاری از مجتمع ها و تالارهای گردشگری کشور دچار مشکلات بسیاری شده و رو به ورشکستگی رفته اند، چراکه در عمل از هیچ بسته حمایتی برخوردار نشدند، در حالی که در دنیا بسیاری از مشاغلی که ارتباط مستقیم با کرونا داشته اند در مباحث بیمه، مالیات، اجاره بها و ... مورد حمایت بسیاری قرار گرفتند و حتی افرادی که بیماری زمینه ای دارند در حوزه اشتغال مورد حمایت قرار می گیرند.

وی با ذکر مثالی می گوید: در شرایط کنونی کرونا اگر فردی در کشورهای توسعه یافته مشکل تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد، دولت به وی اجازه دورکاری داده و حقوق او همچنان برقرار است و در اصل اجرای این سیاست های حمایتی، موجب کاهش و مهار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورهای مختلف دنیا شد.

مشاغل در ایران نیازمند اجرای سیاست های حمایتی کرونا هستند

گیلک با ابراز این عقیده که متاسفانه در ایران این سیاست به درستی اجرا نمی شود و همچنین برای بخش خصوصی بسته های حمایتی در نظر گرفته نشد، تاکید می کند: اگرچه در سیاست های ابتدایی شیوع کرونا بسته های حمایتی مطرح شد، اما در اصل هیچ کمکی به بخش خصوصی داده نشد.

وی با اعتقاد بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی نباید براساس خواهش و تمنا صورت گیرد، باید به صورت برخوردی این دستورات اجرایی شود، می گوید: در کشورهای مختلف دنیا اگرچه به مرور زمان سختگیری های مربوط به رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا بیشتر شد، اما به طور همزمان دو بحث نظارت و حمایت در آن کشورها قوت گرفت و این اتفاق ناجی اقتصاد آنها شد و به نوعی آثار منفی شیوع کرونا در اقتصاد آنها مهار شد.

وی با بیان اینکه تنها اقدام کشور در حوزه اقتصاد برگزاری نمایشگاه ها بود که متاسفانه متاثر از کرونا قرار گرفت، اظهار می کند: دنیا با شیوع کرونا، سعی کرد تا سیاست حمایت از عامه مردم و مشاغل مختلف را پیاده سازی کند، در حالیکه در ایران تنها تاکید بر رعایت پروتکل ها می شود، باید توجه داشت که تهیه ماسک برای یک راننده تاکسی بسیار سخت است و نباید تنها به دنبال جریمه راننده باشیم.

آثار دومینو وار کرونا بر اقتصاد کشور

به گفته این فعال اقتصادی، اقتصاد همانند یک دومینو است و وقتی یک گروهی در جامعه به دلیل آثار ناشی از کرونا دچار مشکل شوند، این مشکل به دیگر بخش های اقتصاد کشیده خواهد شد.

وی یادآور می شود: بنابر آمارهای رسمی کشور از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱.۵ میلیون شغل به دلیل کرونا از بین رفته است و اگر هر خانواده به طور متوسط سه نفر باشد، امروز حدود ۵ میلیون نفر در ایران درگیر آثار ناشی از کرونا شده اند، البته به نظر می رسد مشاغل بیشتری به دلیل کرونا از بین رفته اند.

گیلک همچنین تصریح می کند: متاسفانه آثار منفی ویروس کرونا در حوزه اقتصاد خرد بیشتر نمایان شده است و اگر بتوانیم آثار کرونا در این حوزه را مهار کنیم، طبیعتا آثار کرونا بر اقتصاد کلان نیز مهار خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت مردم در شرایط کنونی اقتصاد، می گوید: علاوه بر آثار منفی کرونا بر اقتصاد، اکنون شاهد افزایش نرخ ارز، سکه و دلار هستیم و این شرایط موجب گیج شدن مردم شده تا جایی که نمی دانند اندک دارایی خود را در بانک، بورس، یا بازار دلالی طلا، سکه و ... سرمایه گذاری کنند.

گیلک با اعتقاد بر اینکه ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت برای مهار شرایط کنونی باید از پتانسیل ارگان های خصوصی که در زمینه های مختلف فعال هستند، استفاده کنند، تاکید کرد: امروز در کشور شرکت های زیادی وجود دارند که در زمینه های مختلف حتی در خارج کشور سرمایه گذاری کرده اند و می توانند کشور را در تامین اقلام بهداشتی، دارو و ... کمک کنند، همچنین وزارت بهداشت باید از ظرفیت وزارت صمت بهره گیرد.

توان شرکت های خصوصی در جابجایی ارز برای تامین واکسن 

وی تاکید می کند: اگر دولت و وزارت بهداشت در زمینه تامین و جابجایی ارز برای دارو و واکسن و سایر اقلام از ظرفیت شرکت های خصوصی استفاده کند بی شک مشکلات این حوزه نیز حل خواهد شد.

به گفته عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر ارگان های خصوصی، سمن ها و مجموعه های بخش خصوصی همچون خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی های مشترک، اصناف و اتحادیه ها در کشور وجود دارند که می توانند وزارت بهداشت را در کنترل کرونا کمک کنند. به طور قطع امروز می توانیم در رعایت پروتکل های بهداشتی از پتانسیل اصناف و ... بهره گیریم.

وی با اعتقاد بر اینکه برخی اتفاقات و نتایج نامناسب در مهار کرونا به دلیل مشاوره های اشتباه در کشور است، می گوید: در اوایل شیوع کرونا بخش های مختلفی به یاری وزارت بهداشت آمدند اما به مرور نقش آنها کمتر شد.

وی با ابراز این عقیده که برای مهار کرونا و آثار منفی آن در اقتصاد کشور نیازمند نسخه دقیق و منظمی هستیم تا همه بار مبارزه با کرونا و مهار آن بر دوش وزارت بهداشت نباشد، تاکید کرد: در حال حاضر در شرایط کرونا و با وجود تحریم های خارجی، بسیاری از شرکت های خصوصی به کار خود ادامه می دهند، اما برخی تحریم های داخلی دست و پای آنها را بسته است. 

روی کار آمدن بایدن و یا ترامپ تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد

وی با اعتقاد بر اینکه روی کار آمدن بایدن و یا ترامپ تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت، می گوید: شاید یکی از دلایل دلار ۳۲ هزار تومانی را باید در داخل کشور جستجو کرد، چراکه مردم امروز نمی دانند پول خود را کجا سرمایه گذاری کنند، یک روز وارد بورس می شوند و فردا ضرر می کنند، فردا دوباره وارد بازار خودرو و روز دیگر وارد بازار دلالی سکه، طلا و دلار می شوند؛ ما نباید به مردم انتقاد کنیم، چرا که برخی سیاست ها راه اشتباه را به آنها نشان می دهد.

اقتصاد دنیا به گذشته برنمی گردد

گیلک با اشاره به وضعیت اقتصاد دنیا در پساکرونا، اظهار کرد: به طور قطع شرایط اقتصادی جهان در زمینه اقتصادی همانند گذشته نخواهد شد و به مرور ناچاریم به سمت استارتاپ ها در زمینه های مختلف حرکت کنیم و در این مسیر می توان از ایده جوانان در بنیاد ملی نخبگان بهره ببریم.

وی تصریح می کند: اقتصاد ایران همانند دیگر کشورهای دنیا به شرایط قبل بازنخواهد گشت، اما اگر در شرایط فعلی به مردم و پتانسیل آنها اعتماد کنیم، آینده اقتصاد ایران بهتر خواهد شد.

وی تاکید می کند: اگر به فرض مثال حتی همین امروز واکسن کرونا وارد کشور شود و تصور شود اقتصاد ایران در کمتر از سه یا چهار سال به شرایط قبل از کرونا بازگردد، این گونه نخواهد بود.

به گفته این فعال اقتصادی، بسیاری از مشاغل از امروز باید به فکر شرایط جدید خود در دوران کرونا و حتی زمان نابودی کامل کرونا باشند به نوعی باید همزیستی اقتصادی با کرونا داشته باشیم که متاسفانه این شرایط هنوز در کشور رخ نداده است.

صددرصد مشاغل باید پروتکل های بهداشتی کرونا را رعایت کنند

وی می گوید: شرایط اقتصادی به گونه ای نیست که بگوییم بخشی از آن در برابر کرونا امن و بخش دیگری ناامن است، بنابراین صد درصد مشاغل باید به طور کامل پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، از سوی دیگر هر شغلی پروتکل های خاص خود را دارد.

گیلک درباره اینکه آیا در دوران کرونا مشاغل جدیدی ایجاد شده است، معتقد است که مشاغل جدید ایجاد نشده است و بسیاری از مشاغلی که امروز پررنگ شده اند همچون ایجاد بازارچه های خرید و فروش آنلاین و ... پیش از این هم وجود داشته، اما اکنون به واسطه کرونا نوع فعالیت آنها داغتر شده، بنابراین اینکه تصور می شود بعد از کرونا در حوزه اشتغال اتفاق جدید افتاده، این گونه نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکل اقتصادی کشور هر کسی در هر شغلی ابتدا باید پروتکل ها را رعایت کند، تصریح می کند: اگر صد درصد ضوابط مربوطه به حوزه اقتصاد از سوی مشاغل مختلف رعایت شود، فضای جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کروناویروس اقتصاد وزارت بهداشت جهان پساکرونا پساکرونا مشاغل نابودی مشاغل اصناف بخش خصوصي رعایت پروتکل های بهداشتی ابتدای شیوع کرونا رعایت پروتکل ها کرونا بر اقتصاد اقتصاد ایران وزارت بهداشت حوزه اقتصاد اقتصاد کشور آثار منفی خانه صنعت سیاست ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه پاسداران؛ از سربلندی در آزمون کرونا تا امداد به سیل‌زدگان

به گزارش قدس آنلاین، دوم اردیبهشت ۱۳۵۸، یادآور تدبیر حکیمانه امام خمینی(ره) در تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده که یکی از دستاوردهای ارزشمند و مهم انقلاب اسلامی است، نهادی که انگیزه تشکیل آن حفاظت و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.امام خمینی(ره) در بخشی از سخنان خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمود: «من از سپاه راضی هستم و به‌هیچ‌وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‌ای جز سابقه اسلامی ندارید.»حضرت آیت‌اللّه‌ خامنه‌ای نیز درباره جایگاه سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌فرماید: «سپاه در تاریخ شناخته‌شده خود ما، یک پدیده کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است؛ یعنی سپاه، موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترین آزمون‌های انقلاب بود.»سپاهی از جنس مردم، که در این سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، لحظه به لحظه بر محبوبیتش میان ملت افزوده شده و تأثیر مثبت حضورش در همه عرصه‌ها، خصومت دشمنان با آن را بیشتر کرده است و در مجموع باید گفت کارنامه پرافتخار سپاه در عرصه‏‌های مختلف، امیدهای فراوانی را بر مسئولان نظام و همه دوستداران انقلاب در سراسر جهان ایجاد کرده است، سپاهی که از خود مردم است و ضرورت حضورش در همه صحنه‌ها غیر قابل انکار است.سپاه پاسداران امروز ۴۵ ساله شد و از زمانی که امام (ره) فرمان تاسیس این نهاد مردمی را صادر کرده تا امروز در خط مقدم دفاع از انقلاب کشور و خدمت به ملت بوده و توانسته وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد، بنابراین در این گزارش قصد داریم به بخشی از خدمات سپاه به مردم شریف ایران بپردازیم.

حضور سپاه در عرصه سازندگی

سپاه پاسداران افزون بر وظیفه اصلی خود که حفظ کیان اسلامی کشور بود بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی وارد میدان سازندگی کشور شد. هدف سپاه از ورود به این عرصه، استفاده بهینه از منابع و امکانات اقتصادی و عمرانیِ موجود در سپاه، مشارکت در اجرای برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، کسب تجربه و دانش فنی به منظور افزایش توان دفاعی سپاه، تداوم ارتباط با مردم و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت نیروهای متخصص بسیجی در توسعه کشور بود.البته هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی و از همان روزهای نخست، موضوع سازندگی کشور از سوی بنیان گذار انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه‌ها مطرح شد.

به دنبال تأکید حضرت امام خمینی(ره) ، موضوع سازندگی در جنبه‌های گوناگون سرلوحه امور قرار گرفت. دیری نپایید که کینه ورزی دشمنان انقلاب و اسلام، این تحول را نشانه رفت و آثار کارشکنی، ابتدا با درگیری‌های داخلی و سپس با تحمیل جنگ و صدها توطئه خرد و کلان دیگر بر انقلاب اسلامی شدت گرفت.پس از فراغت از جنگ، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در راه مأموریت دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و توسعه همه جانبه کشور، وارد عرصه سازندگی شد.

این مرکز با اجرای طرح‌های بزرگ ملی و محلی در زمینه های گوناگون، مانند سد سازی، جاده سازی، زه کشی و احداث کانال، ساخت تصفیه خانه، احداث خطوط انتقال آب و گاز و نفت، ساخت سازه های شناور، بندر، اسکله و موج شکن، ساخت پالایشگاه، احداث تونل، سازه های زیرزمینی، مخازن نفت و آب، حمل و نقل، معدن، کشاورزی، خدمات مشاوره‌ای و... کمک به دولت و خدمت به مردم را هدف خود قرار داد.

سربلندی سپاه در آزمون مقابله با کرونا

در شرایطی که کشور با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کرد و در روزهایی که بیمارستان ها پر بود از مبتلایان به کرونا، سپاه پاسداران در آزمون بزرگ خدمت‌رسانی در مبارزه با بیماری کرونا و کمک مومنانه به مردم و آسیب‌دیدگان با سربلندی بیرون آمد و در کنار سایر نهادها، جلوه دیگری از مسئولیت پذیری در برهه‌های حساس را به نمایش گذاشته است.

ساخت بیمارستان های موقت، تولید و توزیع انبوه انواع تجهیزات بهداشتی همچون ماسک، موادضدعفونی کننده، خدمات رسانی به محرومان در کرونا، حضور گسترده در رزمایش کمک مومنانه و..... بخشی از اقداماتی است که سپاه در دوران کرونا برای مقابله با این ویروس داشت.

حضور سپاه در شرایط بحرانی در کنار مردم

با وقوع سیل، زلزله، رانش زمین، و این قبیل حوادث غیرمترقبه و طبیعی که عموماً مردم به دنبال دور شدن از نقاط حادثه زده و رساندن خود به مناطق امن هستند، نیروهای پاسدار و بسیجی در کنار عوامل امدادی و خدمات رسان داوطلبانه به سمت مناطق حادثه دیده شتافته تا به یاری مردم برسند.در سال‌های اخیر سپاه در همه حوادث حضور داشته و با کمک‌های مالی، امدادی، لجستیکی و ... به یاری حادثه دیدگان شتافته است.همچنین این سازمان مردمی و مقدس پس از این حوادث در جهت کاهش آلام مردم، اقدام به انجام خدمات پشتیبانی به ایشان نموده و با خدماتی همچون احداث و بازسازی خانه‌های ویران شده و زیرساخت‌ها درصدد برآمده زندگی مردم مناطق خسارت دیده را به روال عادی برگرداند.در زلزله بندر خمیر در استان هرمزگان نیروی دریایی سپاه اولین نیرویی بود که برای امداد به زلزله‌زدگان وارد میدان شد، فرمانده وقت منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه ساعتی پس از وقوع زلزله از اعلام آمادگی این نیرو برای امداد رسانی به مناطق زلزله زده بخش مهران از توابع بندر لنگه خبر داده بود.به گفته وی، امکانات و تجهیزات منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در بندرلنگه آماده خدمات رسانی به مردم مناطق زلزله زده بخش مهران این شهرستان شد. واحدهای مهندسی این نیرو نیز در آماده باش قرار گرفتند تا در صورت نیاز دستگاه‌های مرتبط به کمک نیروهای امدادی بروند.

نمونه این خدمات به سیل اخیر سیاستان و بلوچستان باز می‌گردد که امروزه شاهد خدمات نیروهای انقلابی به مردم سیل‌زده هستیم.

سردار سید حسن مرتضوی فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران با اشاره به سیل سیستان و بلوچستان گفته است: ۱۰۰۰ کیسه آرد، تعداد ۲ هزار مورد انواع کنسروجات، تعداد ۳ هزار بطری آب معدنی، ۱ هزار سری اسباب بازی، ۱۵۰ کارتن پوشک بچه، تعداد ۱۰ کارتن لوازم بهداشتی، تعداد ۳۰۰ بسته سبد کالا، ۲۰۰ عدد کیسه خواب، تعداد ۲۰۰ تخته پتو ، ۲۰۰ تخته روفرشی، ۱ هزار گالن آب، ۵۰۰ البسه ورزشی کودکان اهدا شد.وی گفته است: خدمت رسانی به مردم شریف و انقلابی استان سیستان و بلوچستان را یک وظیفه می دانیم و به آن افتخار می‌کنیم.

سردار علی خلیل‌آبادی معاون هماهنگ کننده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز با اشاره به اقدامات این نیرو در سیل سیستان و بلوچستان به خبرنگار فارس گفته است: نیروی زمینی سپاه و به طور ویژه قرارگاه قدس و هوانیروز در طول مدت وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان اقدامات موثر و قابل توجهی را در کمک به سیل زدگان این استان انجام داده‌اند.وی بیان کرده است: از آن جمله می‌توان به انجام عملیات امداد و نجات با بالگرد در مناطق سیل زده انتقال ۶ تن محموله غذایی و دارویی از جمله کالاهای اساسی دارو، پتو و کنسرو و... جهت کمک به مردم در استان سیستان و بلوچستان کمک‌های تاکتیکی در زمان وقوع سیل و نقل و انتقال نیروها جهت کمک به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان و تسریع در بازدید مسئولان از مناطق سیل زده با انجام پروازهای عملیاتی اشاره کرد.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی

اقدام دیگر سپاه برای رفع محرومیت از نقاط کمتر توسعه یافته در حوزه نقاط روستایی و بخش‌های بسیار محروم کشور، ایجاد قرارگاه پیشرفت و آبادانی بوده است. این قرارگاه با بهره گیری از ماشین آلات سنگین لودر، بولدزر و ... و کادر متخصص در بین پاسداران اقدام به انجام پروژه‌های عمرانی همچون احداث یا اصلاح شبکه آب شرب و شبکه آب کشاورزی، احداث یا بازسازی راه‌های روستایی و معابر روستایی در نقاط مذکور کرده است.قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سراسر کشور از طریق نمایندگان خود در سپاه استان و نواحی مقاومت بسیج در شهرستان‌ها ابتدا نقاط محروم و نیازمند توجه و کار را احصا کرده و سپس بر اساس اولویت بندی بر مبنای شدت محرومیت و نیازمندی مردم، برای انجام امور عمرانی در این نقاط برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند.

وام‌های اشتغال آفرینی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد امر اشتغال هم برنامه داشته و بر مبنای حمایت از کارگاه‌های کوچک زودبازده همانند پرورش دام و طیور، احداث گلخانه، ایجاد صنایع کوچک تبدیلی و از این قبیل، وام‌های قرض الحسنه اعطا کرده است.سپاه در این خدمت خود، بعد از دریافت درخواست از متقاضی، طرح وی را کارشناسی کرده و ضمن ارائه مشاوره‌های علمی لازم و بازدید از طرح و محل اجرای آن، ایشان را به بانک‌های طرف قرارداد به منظور وام کم بهره قرض الحسنه معرفی می‌کند.

خدمات ورزشی سپاه پاسداران

احداث سوله‌های ورزشی یا سوله‌های صالحین در مناطق روستایی به منظور تأمین فضایی برای پرداختن جوانان و نوجوانان این روستاها به ورزش و فعالیت‌های سالم و مفید یکی دیگر از خدمات سپاه در روستاها در حوزه ورزشی بوده است.علاوه بر این برگزاری مسابقات و لیگ‌های مختلف به مناسبت‌هایی نظیر هفته بسیج خدمت دیگر سپاه به جامعه ورزشی کشور و رشد این معروف بوده است.سپاه همچنین با تأسیس باشگاه‌های ورزشی مقاومت در سراسر کشور و نیز آموزش و معرفی استعدادهای ورزشی خدمت مهمی به ورزشکاران کرده است.

  خدمات علمی سپاه

روحیه جهادی پاسداران برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف نظامی، عمرانی و ... سبب دستیابی ایشان به تخصص‌ها و علوم پیشرفته روز دنیا شده است.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تلاش برای ساخت موشک‌های دوربرد به علوم فضایی دست پیدا کردند، با تلاش برای مقابله در برابر جنگ الکترونیک دشمن به علم روز دنیا در حوزه آی‌تی دست پیدا کردند، با تلاش برای احداث سدها و تونل‌های عظیم به جدیدترین علوم در حوزه مهندسی و عمرانی دست پیدا کردند.

پاسداران انقلاب اسلامی با تلاش برای استقلال کشور در حوزه استخراج، پالایش و توزیع نفت و گاز به پیشرفت‌های علمی در این حوزه دست پیدا کردند، با تلاش جهت ساخت پهپاد و اورهال هواپیماها و بالگردهای جنگی به داده‌های پیشرفته علمی در صنعت هواپیماسازی دست پیدا کردند، با تلاش برای احداث ناوشکن بومی به علوم پیشرفته در حوزه دریایی، الکترونیک و غیره دست پیدا کردند و به همین منوال در رشته‌های مختلف هم خود به علوم گوناگون دست پیدا کردند و هم متخصصان و رشته‌های علمی کشور را رشد دادند.

علاوه بر این بسیاری از یافته‌های علمی و تخصصی کشور ما، ماحصل اعتماد سپاه و نیروهای زیرمجموعه آن به متخصصان علمی و پشتیبانی از ایشان بوده است که موجب شکوفایی و رشد علمی ایشان شده است.

خدمات اجتماعی سپاه

همه موارد فوق تنها مهمترین عناوین خدمات اجتماعی سپاه بوده و حوزه خدمات اجتماعی این نهاد مقدس بسیار وسیع‌تر از این موارد است. خدماتی نظیر دستگیری از نیازمندان با توزیع بسته‌های معیشتی، ایجاد فرصت‌های شغلی برای ایشان و یا تأمین جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، ایجاد صلح و سازش بین مردم و اقوام، یاری‌رسانی به دولت‌ها در تبیین مسائل در بین مردم و جلب مشارکت عمومی در تحقق اهداف دولت برای رشد کشور و ... از دیگر مواردی است که می‌توان در حوزه خدمات اجتماعی سپاه ذکر کرد.

باید گفت این موارد تنها بخشی از خدمات پاسداران انقلاب بوده و تفسیر و شرح هر یک از این موارد نیازمند چندین گزارش جامع است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
  • آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت
  • آثار مخرب شبه‌علم‌ها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت با تعرفه‌های پزشکی 1403
  • اقتصاد ایران تا اطلاع ثانوی، نفتی، رانتی و دستوری است
  • ناکامی رئیسی در مبارزه با فساد و عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش به روایت میرلوحی /اسم ۲ کارشناس اقتصادی دولت را نام ببرید؟
  • سپاه پاسداران؛ از سربلندی در آزمون کرونا تا امداد به سیل‌زدگان
  • بیانیه انجمن اقتصاد ایران در مخالفت با تعطیلیِ پنجشنبه‌ها: به گوشه‌گیری و گسترش فقر رای ندهید!