Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@12:37:53 GMT

هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار دارد

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۹۵۹۹

هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار دارد

تورج همتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین شاخص کیفیت هوای کلانشهر مشهد هم اکنون ۹۷ ای.کیو.آی و نشانگر هوای سالم است اما این شاخص با رسیدن به عدد ۱۰۰ به مرز وضعیت هشدار می رسد.

وی ادامه داد: هفت منطقه از ۲۳ منطقه دارای ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مشهد هم اکنون در وضعیت هشدار هستند و بر این اساس کیفیت هوا در مناطق سمزقند، شهید مفتح، شهید کریمی، امامیه، شهید آوینی، وحدت و رسالت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همچنین شاخص آلودگی در مناطق سرافرازان، خاقانی، شهر و ویلا بالای ۹۷ ای.کیو.آی قرار دارد که در صورت افزایش تخلیه حجم آلاینده‌ها در هوای شهر شاهد پیوستن این شمار به جمع مناطق آلوده امروز در مشهد خواهیم بود.

همتی افزود: این شاخص در ۱۲ ایستگاه دیگر مستقر در این کلانشهر نشانگر هوای سالم است.

وی با بیان این که سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی باید از تردد در مناطق آلوده پرهیز کنند اضافه کرد: در چنین شرایطی شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت و آمدهای غیرضروری نقش موثر خود را در بهبود وضعیت هوا ایفا کنند.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی نشانگر وضعیت سالم است.
قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای همه سنین محسوب می‌شود.
همچنین قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای.کیو.آی حالت اضطرار و بالاتر از عدد ۳۰۰ نیز حالت بحرانی را نشان می‌دهد.

شهروندان مشهدی پارسال ۴۰ روز هوای پاک، ۲۶۶ روز هوای سالم، ۵۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز نیز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها تنفس کردند.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست تغییرات آب و هوا مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست تغییرات آب و هوا مشهد سازمان حفاظت محیط زیست تغییرات آب و هوا مشهد اخبار کنکور کیفیت هوا کیو آی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان

تین نیوز

کیفیت هوای اصفهان روز پنجشنبه بر اساس آمار ایستگاه های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، جمشید لقایی با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و یک ایستگاه سنجش اداره کل محیط زیست استان، اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۰۴ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون است.

لقایی با اشاره به اینکه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کردآباد با شاخص ۱۷۹ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، افزود: ایستگاه های فرشادی با شاخص ۱۲۲، زینبیه و انقلاب با شاخص ۱۱۸، سپاهان شهر با شاخص ۱۰۶، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) قرار دارد.

وی ادامه داد: ایستگاه های رهنان با شاخص ۹۸، کاوه با شاخص ۹۶، پارک زمزم با شاخص ۸۹، ولدان با شاخص ۸۷، دانشگاه صنعتی با شاخص ۷۸ و میرزاطاهر با شاخص ۶۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) است. ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و فیض، فعال نیست.

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده ها است، از این رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۰۴ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) قرار دارد، ایستگاه خرازی با شاخص ۸۵ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، زرین شهر، قهجاورستان، مبارکه و شاهین شهر است که قهجاورستان با شاخص ۱۶۳ ناسالم (قرمز)، مبارکه با شاخص ۶۸ و زرین شهر با شاخص ۹۰ سالم (زرد)، شاهین شهر با شاخص ۳۴ پاک (سبز) ثبت شدند، ایستگاه های استانداری اصفهان، احمدآباد، پروین، رودکی، خواجو، باغ غدیر و شهرهای کاشان، نجف آباد، خمینی شهر و دولت آباد فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش آگاهی هوا، بررسی خروجی مدل های هواشناسی بیانگر سامانه پایداری جو تا میانه روز جمعه سی ویکم فروردین، است. بر این اساس از امروز تا بعدازظهر فردا جوی پایدار خواهیم داشت که به تدریج از بعدازظهر فردا با گذر امواج ضعیف شاهد ناپایداری تا اوایل هفته به ویژه در ساعاتی و اوایل شب خواهیم بود. آسمان شهر اصفهان نیز امروز صاف، گاهی کمی ابری و ورش باد خواهد بود.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه ای) است. این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن ( CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و روزانه در ایستگاه های پایش هوا، ثبت می شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان
  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • کیفیت هوای مشهد قابل قبول است
  • کیفیت هوای ۶ منطقه مشهد «پاک» است
  • هوای تهران در وضعیت قابل قبول قرار دارد
  • هوای ۶ منطقه مشهد در وضعیت پاک است
  • هوای مشهد امروزچهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ همچنان قابل قبول است
  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان قابل قبول است
  • کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار است
  • کیفیت هوای تهران چطور است؟