Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@11:32:52 GMT

تقویت سیستم ایمنی بدن با ورزش‌های هوازی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۰۴۷۲

تقویت سیستم ایمنی بدن با ورزش‌های هوازی

ایسنا/خراسان رضوی ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی سلول‌های CD۸ + T تقویت‌کننده سیستم ایمنی را فعال می‌کنند؛ سلول‌های CD۸ + T نوعی گلبول سفید هستند که سلول‌های سرطانی، سلول‌های آلوده (مخصوصا با ویروس)، یا سلول‌هایی که به شکلی دیگر آسیب‌دیده‌اند را از بین می‌برند.

به نقل از سایکولوژی تودی، آیا احساس می‌کنید که طی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ انگیزه انجام منظم فعالیت ورزشی را ندارید؟ آیا برای ادامه دادن به یک برنامه ورزشی شامل تمرینات کاردیو و تمرینات قدرتی به منبع جدیدی از انگیزه نیاز دارید؟ اگر چنین است، بدانید که شواهد جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد، هر دو ورزش هوازی و تمرینات عضلانی، سلول‌های CD۸ + T را به‌گونه‌ای فعال می‌کنند که سیستم ایمنی بدن قوی‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اوایل سال جاری،  مطالعه بر روی موش‌ها توسط محققان مرکز تحقیقات سرطان آلمان انجام شد تا ارتباط بین افزایش توده عضلانی کم‌چربی (بدون چربی)، فرسودگی کمتر سلول‌های  CD۸+ T ضدویروسی و پاسخ‌های ایمنی قوی‌تر شناسایی شود. نتایج این یافته‌ها در نشریه Science Advances منتشر شد.

اکنون، مطالعه جدید موسسه کارولینسکا  سوئد گزارش کرده است که موش‌های در حال دویدن که اجازه داشتند به‌طور داوطلبانه در زیستگاه آزمایشگاهی خود بر روی چرخ‌های دویدن ورزش کنند، باعث فعال شدن  سلول‌های CD8 + T خود شدند به‌طوری‌که سیستم ایمنی آن‌ها را قوی‌تر کرد و باعث شد ورزش در کاهش رشد تومور نقش داشته باشد.

علاوه بر استفاده از مدل‌های حیوانی، محققان سوئدی همچنین نحوه تغییر متابولیت‌های (اجزای شرکت‌کننده در سوخت‌وساز سلولی) ناشی از ورزش را در شرکت‌کنندگان مطالعه انسانی پس از یک تمرین هوازی شدید بررسی کردند. آنان متوجه شدند که یک دوره ۳۰ دقیقه‌ای ورزش استقامتی روی دوچرخه خانگی باعث تغییر  پروفایل متابولیکی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن در پلاسمای انسانی می‌شود به‌گونه‌ای که مدل‌های حیوانی منعکس می‌کنند.  

محققان اظهار کردند: ما در اینجا نشان می‌دهیم که در موش‌ها، کاهش رشد تومور ناشی از ورزش به سلول‌های CD۸ + T بستگی دارد و متابولیت‌های تولیدشده در عضله اسکلتی و دفع شده در پلاسما در سطوح بالا طی فعالیت موش و انسان، ویژگی موثر سلول‌های CD۸ + T را افزایش می‌دهند. این داده‌ها نشان می‌دهد که سلول‌های CD۸ + T با ورزش به شکل متابولیکی تغییر می‌کنند به‌طوری‌که باعث بهبود اثر ضد توموری آن‌ها می‌شود.  

محقق ارشد این مطالعه هلن راندکوویست از بخش پزشکی آزمایشگاهی موسسه کارولینسکا اظهار کرد: تحقیقات ما نشان می‌دهد که ورزش بر تولید چندین مولکول و متابولیت تاثیر می‌گذارد و سلول‌های ایمنی بدن را برای مبارزه با سرطان فعال می‌کند و از این طریق رشد سرطان را مهار می‌کند.

وی افزود: ما امیدواریم که این نتایج بتواند ما را به درک عمیق‌تری از نحوه تاثیر شیوه زندگی بر سیستم ایمنی بدن برساند و از توسعه ایمنی درمانی جدید علیه سرطان مطلع شویم.

محقق رندال جانسون از گروه زیست سلولی و مولکولی کارولینکا  بیان کرد: زیست‌شناسی تاثیرات مثبت ورزش می‌تواند بینش جدیدی در مورد چگونگی بدن در حفظ سلامت به ما بدهد و همچنین به ما در طراحی و بهبود روش‌های درمانی علیه سرطان  کمک کند.  

دستورالعمل‌های فعلی فعالیت بدنی ترکیبی از فعالیت بدنی متوسط تا شدید (MVPA) را برای مدت ۳۰ دقیقه در روز، شامل بیشتر روزهای هفته (حداقل برابر با ۱۵۰ دقیقه در هفته تمرین کاردیو)، همراه با حداقل دو تمرین تقویت عضله در هفته توصیه می‌کند.

نتایج مطالعات قبلی مرگ‌ومیر نشان داده است که پایبندی به این دستورالعمل‌های توصیه‌شده برای فعالیت بدنی باعث افزایش طول عمر و کاهش خطر مرگ زودرس می‌شود.

طبق آخرین تحقیقات (۲۰۲۰)، ممکن است دلیل این باشد که ترکیبی از تمرینات کاردیو (ورزش هوازی) و ورزش‌های وزنه‌برداری که باعث افزایش توده عضلانی کم‌چربی (بدون چربی) می‌شوند، سیستم ایمنی بدن را از طریق متابولیت‌های ناشی از ورزش با فعال کردن سلول‌های CD۸ + T تقویت می‌کنند.

نتایج این یافته‌ها در نشریه eLife منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی تقویت سیستم ایمنی بدن سیستم ایمنی بدن سلول های CD۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۰۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی

محمد پیکان پور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضابطه ثبت فرآورده های بافت، سلول و ژن درمانی را ابلاغ و تاکید کرد: این ضابطه پس از اخذ نظر همه ذینفعان و با استناد به آیین نامه ثبت فرآورده‌های سلول، بافت و ژن درمانی مصوب مرداد ماه سال ۹۳ ابلاغ شده آورده است: به منظور برنامه ویژه ثبت تسریع شده فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی و فناوری‌های جدید در سازمان غذا و دارو را ارسال کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • نصب سیستم روشنایی جدید در ۱۲ نقطه ازمحور‌های مواصلاتی آذربایجان غربی
  • نصب سیستم روشنایی جدید در ۱۲ نقطه ازمحور‌های مواصلاتی آذربایجان غربی در یک سال گذشته 
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • ویژگی‌های یک بشقاب غذای سالم
  • خودرو‌های داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟
  • خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟
  • ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی
  • ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی
  • ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان