Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@12:12:12 GMT

اصول تغذیه ورزشی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۰۸۱۷

اصول تغذیه ورزشی

تغذیه ورزشی اصولی دارد که حتما باید به آن توجه شود، چرا که تاثیر بسزایی بر عملکرد ورزشکاران خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، منافع تغذیه مناسب برای ورزشکاران به موارد مختلفی تقسیم می شود که شامل افزایش فاکتورهای آمادگی جسمانی و اجرای ورزشی، پیشگیری از آسیب های ورزشی، کاهش زمان ریکاوری و بازتوانی و تسریع آن، کمک به کنترل وزن، کمک به روند خواب و نیز ملاحظات روانشناختی و روحی روانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این مطلب که از سوی هادی عطارد، متخصص تغذیه ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: از مهم ترین اصول تغذیه ورزشی می توان به تامین ذخایر راهبردی انرژی در بدن، تولید سریعتر ScoA جهت ورود به کربس، تولید بیشتر ATP به ازای هر واحد اکسیژن مصرفی، تولید بیشتر ATP در روند بی هوازی و نبود اکسیژن، تولید بهترین نسبت هیدروژن به اکسیژن در روند متابولیکی، پیشگیری از کم آبی در ورزشکاران و تامین پروتئین کافی برای بازسازی و نگهداری عضلات اشاره کرد.

در ارائه یک دستور العمل راهبردی برای تغذیه ورزش هم باید به نکات زیادی توجه کرد که از مهمترین آن ها می توان به سیستم انرژی غالب در ورزش مورد نظر، نیاز خاص به برخی از مواد غذایی از نظر کمی و کیفی، آسیب های احتمالی در طول تمرینات و مسابقات، عادات غذایی ورزشکار، تاکتیک های تغذیه ای در تمرینات و اجرای بهترین آن در مسابقات، تصورات غلط رایج در رشته مورد نظر مخصوصا قبل از مسابقه اشاره کرد.

همچنین باید خاطرنشان کرد که شورای ملی پژوهش پزشکی و بهداشت استرالیا راهنمایی را برای استفاده ورزشکاران ارائه کرده است که در آن به مسائل مختلفی از جمله بهره وری از تنوع گسترده غذاهای مغذی، مصرف مقادیر کافی نان ها و غلات کامل شامل سبزیجات و میوه ها، مصرف غذاهای کم چرب به ویژه با مقدار کم چربی اشباع شده، حفظ مناسب وزن به وسیله دریافت غذای متعادل و فعالیت فیزیکی منظم، محدود کردن دریافت الکل، مصرف متوسط مقادیر قند، شکر و غذاهای حاوی شکر افزودنی، انتخاب غذای کم نمک، نوشیدن کافی آب و مایعات، مصرف غذاهای حاوی کلسیم به ویژه برای دختران و زنان و نیز مصرف غذاهای حاوی آهن به ویژه برای دختران و زنان و گیاهخواران توجه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تغذيه ورزشي فدراسيون پزشكي ورزشي تغذیه ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۰۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت ورود غیر ورزشی‌ها به پیست اسکی شیر باد گلمکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده از این پس فقط ورزشکارانی که دارای شناسنامه ورزشی، کارت بیمه ورزشی و در فهرست ورزشکاران دارای سوابق و سازمان یافته قرار داشته باشند اجازه دارند در پیست اسکی شیرباد فعالیت کنند.
علیرضا تاج فیروز  افزود: بر اساس این تصمیم، پیست اسکی شیرباد در زمره اماکن ورزشی قرار داشته و تابع قوانین و مقررات اماکن ورزشی خواهد بود. 
مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: اجرای این طرح در راستای حمایت از مجموعه پیست اسکی و جلوگیری از اتفاقات همچون بهمن ماه سال گذشته است.
تاج فیروز افزود: خود مسئولان پیست باید نظارت کنند تا ورزشکاران سازمان یافته در پیست حضور یابند و در غیر این صورت دادستانی گلبهار ورود خواهد کرد.
وی گفت: جاده ورودی به پیست هم از شرایط مطلوبی هنگام بارندگی برخوردار نبوده و خطر آفرین است.

دیگر خبرها

  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • کشتار ورزشکاران، تخریب اماکن ورزشی و فدراسیون‌ها
  • سه، دو ، یک «آشپز شو»
  • مقایسه درآمد پردرآمدترین ورزشکاران حرفه‌ای در هفت رشته‌ی ورزشی (+ اینفوگرافی)
  • روند تکامل هوش مصنوعی... از اصول اولیه تا نوآوری‌های مختلف
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • ممنوعیت ورود غیر ورزشی‌ها به پیست اسکی شیر باد گلمکان
  • آشنایی باشگاه‌های ورزشی با اصول باشگاه داری نوین
  • شمار ورزشکاران سازمان‌یافته استان سمنان به بیش از ۴۶ هزار نفر رسید