Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا جودکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران وارد بورس شده است یا خیر، گفت: قرار است شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران به دلیل تفکیک سهامداران استان البرز از استان فعلا فرایند پذیرش استان تهران عقب افتاده است.

وی گفت: حدود 580 هزار نفر سهامدار عدالت از مجموعه استان تهران جدا شده و تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری استان البرز خواهند داد و برای خود استان تهران هم 2 میلیون و 850 هزار نفر سهامدار عدالت در روش غیرمستقیم باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جودکی اضافه کرد: قبلا در زمان تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تهران و البرز با هم بودند و هنوز استان البرز تشکیل نشده بود، اکنون با تصمیم شورای عالی بورس قرار شد سهامداران استان البرز از مجموعه استان تهران جدا شده، بنابراین روند پذیرش سرمایه‌گذاری استان تهران به خاطر این تفکیک فعلا عقب افتاده، امیدواریم تا پایان آبان ماه شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران هم افزایش سرمایه بدهد و مراحل پذیرش و درج در بورس را طی کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران اظهار داشت: تاکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری 26 استان در بورس پذیرفته شده و حدود 12 استان نیز نمادشان در تابلوی بورس باز شده و قابل خرید و فروش است و اکثر این سهام در صف خرید قرار دارند، بنابراین سهام ارزنده‌ای است که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی در مورد این که سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم مالک چه چیزی می‌شوند گفت: کل پرتفو و ترکیب سهام عدالت این افراد به عنوان دارایی شرکت سرمایه‌گذاری استان مربوطه منتقل می‌شود و این افراد در قبال سهام خود مثلاً برای سهام عدالت 132 هزار تومانی اسمی، مالک 125 هزار و 514 سهم از شرکت سرمایه‌گذاری استان خود می‌شوند.

به گفته جودکی قیمت سهام استانی بر اساس معاملات روز در بورس مشخص می‌شود، البته با کاهش شاخص قیمت این سهام هم کاهش یافته اما بالاخره رشد می‌کند.

جودکی در مورد این که گفته شده سهام 13 شرکت غیربورسی عدالت قرار است به صورت یک هلدینگ وارد بورس شود، گفت: طبق سیاست‌های کلی اصل 44 قرار شده است سهامی که در قالب سهام عدالت به مردم واگذار می‌شود، به قیمت تابلوی روز بورس باشد، در ابلاغیه آزادسازی هم بر این نکته تأکید شده است. بنابراین نباید سهام شرکت‌های غیربورسی به عنوان پرتفوی سهام عدالت اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران در مورد این که آیا نمی‌شود شرکت‌هایی مانند کشت و صنعت مغان را به جای این که به یک نفر بدهند در قالب یک شرکت بزرگ سهامی عام و از طریق بورس به مردم واگذار کنند گفت: اگر این شرکت‌ها بر روی تابلوی بورس قرار گیرند، می‌توانند به مردم واگذار شوند. البته دولت سهام باقیمانده دارد که هم اکنون در بورس خرید و فروش می‌شود. همان گونه که از همین سهام صندوق‌های دارا یکم و دارا دوم را به مردم فروخت. همچنین از بین آن 13 شرکت غیربورسی، شرکت پتروشیمی ارومیه وارد بورس شده و در بورس حاضر شده است، اما 12 شرکت مانده‌اند که دولت به جای تشکیل هلدینگ می‌تواند از سهام موجود دولت در شرکت‌های بورسی به سهامداران عدالت اختصاص دهد.

به گفته وی اگر دولت اصرار بر این دارد که سهام شرکت‌های غیربورسی را به سهامداران عدالت بدهد، در واقع خلاف قانون عمل کرده است.

جودکی همچنین در مورد پذیرش شرکت‌های سرمایه گذاری گفت: طبق آیین نامه‌ای که به تصویب شورای عالی بورس رسیده، پذیرش این شرکت‌ها مراحلی دارد. اول باید افزایش سرمایه بدهند، سپس مجمع عمومی برگزار کنند، هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت استانی باید انتخاب شود و به دلیل این که شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای سال مالی منتهی به 31 شهریور 99 هستند، هنوز شرایط برای برگزاری مجمع فراهم نشده و یکی از دستورات جلسات مجمع انتخاب هیأت مدیره است.

به گفته وی قانون اجازه داده 4 ماه بعد از پایان سال مالی یعنی تا دی ماه فرصت وجود دارد تا مجمع عمومی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی برگزار شود. در حال حاضر ترکیب هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که در بورس پذیرفته شده‌اند، تغییر نکرده است و باید انتخابات برگزار شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

منبع: فارس

کلیدواژه: سرمایه گذاری بورس استان تهران استان البرز شرکت سرمایه گذاری استان تهران شرکت های سرمایه گذاری استان البرز سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۱۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین شرکت ‌ـ تعاونی کرمانشاه بورسی شد

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: با پیگیری‌ها و مذاکرات چندماهه استاندار کرمانشاه، شرکت لبنیات «مانیزان» به عنوان اولین شرکت - تعاونی استان وارد بازار دوم بورس اوراق بهادر تهران شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، عبدالوحید محمدی اظهار داشت: با حمایت‌های استاندار کرمانشاه و پیگیری‌های مدیر تالار بورس استان، پذیرش شرکت تعاونی فرآورده‌های لبنی بهار دالاهو (لبنیات مانیزان) به عنوان اولین شرکت - تعاونی استان در تابلو اصلی بازار دوم بورس اوراق بهادر تهران قطعی شد.

محمدی با تبریک این دستاورد ثروت آفرین به مردم استان و مدیران این کارخانه خصوصی، عنوان کرد: این شرکت پس از انجام شروط پذیرش در بازار بورس درج و به عموم سهامداران عرضه خواهد شد.

وی گفت: به دنبال پیگیری‌ها و تلاش‌های مدیران استان و جلساتی که به صورت مستمر با مدیران بورس تهران برگزار شد، در مهر ماه امسال نیز شرکت سوخت سبز زاگرس (بیواتانول کرمانشاه) به عنوان اولین «شرکت - پروژه» وارد بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بورس شد و تنها طی دو روز بیش از 2000 میلیارد تومان سرمایه جذب کرد.

محمدی بیان کرد: بیواتانول کرمانشاه هم اکنون در حال طی مراحل نهایی جذب حدود 200 نفر و راه اندازی اولیه کارخانه برای خروج از رکورد چندین‌ساله است.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: 21 بهمن ماه امسال نیز پس از 13 سال ناکامی در ورود شرکت‌های اقتصادی استان کرمانشاه به بورس، در نتیجه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته، «ذوب آهن بیستون» در بورس تهران درج شد. آخرین شرکت اقتصادی استان که موفق به ورود به بازار سرمایه شده بود، شرکت پتروشیمی کرمانشاه بود که حدود 13 سال پیش بورسی شد اما پس از آن دیگر استان کرمانشاه توفیقی در این زمینه نداشت.

وی افزود: بازار سرمایه (بورس) برخلاف بودجه دولتی، یک روش مطمئن، آسان و سریع برای تامین نیاز مالی شرکت‌های اقتصادی است به طوری که مدیران شرکت‌ها می‌توانند با فروش بخشی از سهام شرکت در بورس، طرح‌های توسعه و مشکلات شرکت را مرتفع کنند.

محمدی بیان کرد: نکته مهم در این میان، آماده سازی مسیر ورود آسان شرکت‌های اقتصادی و کارخانجات به بورس است که نیازمند مذاکرات و طی روال اداری چندین ماهه و گاهی چندین ساله است که بستگی به توان و پیگیری مدیران استانی دارد؛ اتفاقی که در استان کرمانشاه بویژه در یک سال اخیر با سرعت خوبی پیش رفته و هزاران میلیارد تومان سرمایه را به استان آورده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۱ درصد سهام استقلال فروخته می‌شود
  • نخستین شرکت ‌ـ تعاونی کرمانشاه بورسی شد
  • هجوم سرمایه‌ها به سمت هوش مصنوعی/ شاخص بورس‌های جهانی بالا رفت
  • فروش استقلال ۱۰ روز پس از عرضه سهام پرسپولیس
  • هدف تورمی، بزرگترین ریسک بورس در سال ۱۴۰۳ / شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد
  • گیلان چراغ بعدی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را روشن خواهد کرد
  • رشد چشمگیر بورس حُسن ختام سال ۱۴۰۲ بازار سهام
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • محرک‌های شاخص ۳‌میلیونی
  • واگذاری بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال از سهام شرکت های زیر مجموعه بانک ملی ایران