Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز شهر جدید هشتگرد که حدود سه دهه از عمر آن می‌گذرد، طی سال‌های اخیر که قیمت مسکن در پایتخت و مرکز البرز سربه فلک کشیده به کعبه آمال مهاجرانی تبدیل شده که با اندوخته کم و بیشی که حاصل چندین سال پس انداز و دریافت وام است، به دنبال خانه دار شدن هستند.

البته واگذاری واحدهای مسکن مهر که ساخت آنها از یک دهه پیش آغاز شده هم در افزایش روز به روز جمعیت این شهر بی تاثیر نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق برآوردهای صورت گرفته اگر همه مالکان واحدهای مسکن مهر در خانه‌های خود ساکن شوند، در آینده نه چندان دور حدود ۱۵۰ هزار نفر به جمعیت این شهر ۸۰ هزار نفره اضافه می شود.

به گزارش ایسنا، بدون شک اگر مسئولان قصد دارند در کنار چشاندن طعم شیرین خانه دار شدن به چهار دهک پایین جامعه، خدمات و امکانات متوازن و عادلانه شهری را در اختیار آنها قرار دهند، باید به فکر توسعه زیرساخت‌های حیاتی این شهر هم باشند.  حالا که شمارش معکوس برای رسیدن قطار مسکن مهر شهر جدید هشتگرد به ایستگاه پایانی آغاز شده، انتظار می رود برنامه ریزی مدیران برای میزبانی از جمعیتی که قرار است ساکنان آتی این شهر باشند، رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد تا همگی از زندگی در شهری که سرعت رشد جمعیتش با شتاب توسعه و پیشرفت آن تقارن دارد لذت ببرند...

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با اشاره به تاریخچه شهر جدید هشتگرد اظهار کرد: حدود ۲۹ سال از ایجاد شهر جدید هشتگرد می‌گذرد این در حالی است که تاریخچه شکل گیری هشتگرد قدیم به سال‌ها قبل بازمی‌گردد.

مسعود حق لطفی در گفت و گو با ایسنا، ادامه داد: هرچند نمی‌توان منکر کمبود و ضعف‌های زیرساختی در شهر جدید هشتگرد بود ولی نباید انتظار داشت در شهری که کمتر از سه دهه از عمرش می‌گذرد، همه چیز طبق ایده آل و استانداردهای تدوین شده پیش برود.

وی افزود: طی سال‌های گذشته دستگاه‌های متولی، همت کافی  برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مناسب شهری را در شهر جدید هشتگرد نداشته و همین باعث شده انجام بخشی از وظایف آنها را شرکت عمران متقبل شود و توسعه روبنایی نیز توسط همکاران شرکت پیگیری شده است به عنوان مثال در حال حاضر از مجموع ۳۲ مدرسه ای که در این شهر وجود دارد ۲۵ مورد را شرکت عمران و مابقی را نیز خیرین ساخته اند.

وی گفت: با همکاری آموزش و پرورش یک مدرسه تیزهوشان در شهریور ماه به بهره برداری رسید و به زودی یک مدرسه مختص دانش آموزان استثنایی (کم‌توان) به مدارس موجود اضافه می‌شود.

این مسئول توضیح داد: شرکت عمران در کنار کتابخانه‌های فعال، یک زمین دیگر را برای ساخت کتابخانه تخصیص داده است و همچنین  ۱۰ باب مسجد نیز در سنوات گذشته ساخته است.

به گفته حق لطفی در کنار این مساجد، چندین باب مغازه، ساخته و در اختیار هیات امنای آنها قرار داده شده تا هزینه آتی  تعمیر و نگهداری این مراکز فرهنگی- مذهبی تامین شود.

وی اضافه کرد: علاوه براین با سرمایه گذاری بخش خصوصی، ایجاد سه پارک، دو سالن ورزشی، یک کتابخانه، یک فرهنگسرا و یک ایستگاه آتش نشانی مادر نیز در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

بیش از ۱۵۰ هزار نفر به جمعیت شهر جدید هشتگرد اضافه می شود اگر...

وی در ادامه با بیان اینکه ساخت پروژه‌های مسکن مهر یکی از مهمترین اقدامات شرکت عمران شهر جدید هشتگرد طی ۱۰ سال گذشته بوده است، اظهار کرد: این شرکت با حمایت دولت عملیات احداث، ایجاد زیرساخت و محوطه سازی برای ۵۰ هزار واحد مسکن مهر در فازهای ۴ و ۷ این شهر را به عهده گرفته است.

این مسئول تاکید کرد: اگر به طور متوسط در هر یک از این واحدهای مسکن مهر سه نفر ساکن شود، با اتمام این پروژه‌ها ۱۵۰ هزار نفر به جمعیت شهر جدید هشتگرد اضافه میشود که همگی آنها به امکانات و خدمات شهری مناسب نیاز دارند.

وی با بیان اینکه بخش اندکی از متقاضیان در واحدهای تکمیل شده این شهر ساکن شده اند، گفت: تا کنون ۷ هزار متقاضی در واحدهای مسکونی خود ساکن شده اند.

۱۰ درصد واحدهای مسکن مهر آب و برق ندارند

حق لطفی با اشاره به اینکه در طول سال‌های قبل تلاش زیادی برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های ضروری برای پروژه‌های مسکن مهر صورت گرفته، توضیح داد: از مجموع واحدهای احداثی مسکن مهر شهر جدید هشتگرد،  تنها حدود  ۵ هزار واحد یعنی کمتر از ۱۰ درصد یکی از خدمات مثل آب و برق را ندارند.

وی با بیان اینکه تکمیل زیرساخت واحدهای باقی مانده به شبکه آبرسانی ، سیستم روشنایی و ...  حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت، ادامه داد: اگر می خواستیم این هزینه را از منابعی مثل بودجه اولیه سال جاری شرکت که حدود ۴۰ میلیارد تومان بود، پرداخت کنیم ، بیش از ۱۰ سال زمان می برد. به همین دلیل با تعاملی که اعضای هیئت مدیره  با شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید برقرار کردند و با حمایت همه جانبه مسئولین مرتبط ،  موفق شدیم سقف بودجه را  افزایش دهیم تا سرعت خدمات رسانی بالاتر رود.

وی اضافه کرد: بر این اساس و با توجه به مجوزهای قانونی تباصر بودجه ، تا پایان سال جاری ،  ۸۱ میلیارد تومان در قالب پرداخت نقدی و زمین در اختیار شرکت آب و برق قرار بگیرد که سهم شرکت آب ۵۱ میلیارد و سهم شرکت برق نیز ۳۰ میلیارد تومان است.

این مسئول افزود: از ابتدای سال تا کنون ۲۱ میلیارد تومان به شرکت برق و ۳۰ میلیارد تومان از اعتبار در نظر گرفته شده برای شرکت آب و فاضلاب تخصیص یافته تا شاهد ایجاد تصفیه خانه، واحد پمپاژ، احداث منبع و همچنین تکمیل ۱۲ کیلومتر شبکه اصلی آب شهر جدید هشتگرد باشیم.

حق لطفی گفت: با تزریق به موقع اعتبار، پیش بینی می‌شود تا اواخر سالجاری تمامی واحدهای مسکن مهر شهرجدیدهشتگرد انشعابات مستقل آب و برق داشته باشند.

پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید هشتگرد ۳۵ هزار متقاضی موثر دارد

وی در ادامه با بیان اینکه از ۵۰ هزار واحد مسکن مهر شهر جدید هشتگرد ۳۵ هزار واحد متقاضی موثر دارد، توضیح داد:  ۱۲ هزار و ۲۹۱ مورد از این واحدها در قالب خود مالکی و طرح اقدام ملی تعریف شده است.

وی تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های مذکور،  ساخت دوهزار و ۵۰۰ واحد هم به دلیل برخی مشکلات حقوقی متوقف شده و این پروژه ها فعلا تعطیل هستند.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد اظهار کرد: از ۳۵ هزار واحد مسکن مهری که متقاضی موثر دارند، عملیات نازک کاری ۱۸۰۰ واحد به پایان نرسیده و انشاا..‌. با اتمام واحدهای فعال،  پرونده مسکن مهر شهر جدید هشتگرد تا پایان سال بسته می‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۱۸۰۰ واحد مسکن در مرحله نازک‌کاری گفت: اغلب این واحدها بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صدد هستیم تا پایان سال آماده تحویل شوند.

۷ هزار واحد مسکن مهر ساکن دارد

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در مقایسه با تعداد واحدهای تحویل داده شده با تعداد ساکنان پروژه ها،  اختلاف زیادی وجود دارد، افزود: تا کنون ۲۵ هزار واحد مسکن مهر تحویل قطعی شده ولی متقاضیان تنها در ۷ هزار واحد از این تعداد ساکن شده اند.

وی با بیان اینکه وجود واحدهای خالی نشان دهنده عدم برنامه ربزی و کنترل صحیح در مرحله ثبت نام مسکن مهر بوده، گفت: از ابتدا قرار بود چهار دهک پایین جامعه از طریق ثبت نام مسکن مهر خانه دار شوند و پیش بینی می‌شد که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شامل این طرح شوند ولی در نهایت از بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام به عمل آمد.

حق لطفی گفت: بسیاری از واحدهایی که امروز خالی مانده برای کسانی است که شرایط استفاده از طرح مسکن مهر را داشته اند اما با هدف سرمایه گذاری شخصی و یا خانه دار کردن فرزندان خود اقدام به ثبت نام مسکن مهر کرده اند و نیتی برای سکنی خانواده خود در ملک خریداری شده را نداشتند .

وی ابراز کرد: بسیاری از این واحدهای خالی طی سال‌های قبل در قالب فروش قولنامه ای یا در معاملات ثانویه فروخته شده اند و تعدادی از آنها نیز پس از تحویل به مالک رنگ سکونت به خود ندیده اند چون صاحب آنها در جای بهتری سکنی دارد و البته تکمیل زیرساختها و افزایش خدمات رسانی در افزایش تعداد ساکنان هم بی تاثیر نیست

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد خالی ماندن این واحدها، برای ساکنین هزینه مازاد دارد چون این واحدها نیاز به نگهداری دارند و وقتی ساکن نداشته باشند استهلاک شان بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: بدون شک در یک  پروژه ۸۸۰ واحدی که  تنها ۸۰ چراغ روشن دارد، مجاب کردن ساکنان برای پرداخت هزینه نگهداری آسانسور، تعمیر ایزوگام  و سایر هزینه های جاری بلوک مسکونی ساده نخواهد بود.

مشکل واحدهای خالی حل می شود

حق لطفی در پاسخ به اینکه آیا راه حلی برای ساکن شدن متقاضیان در این واحدها وجود دارد، توضیح داد: مجلس طرحی مبنی بر اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی ، ارائه داده که امیدواریم با اجرای آن برخی از واحدهای خالی مسکن مهر ، تعیین تکلیف شود و ذینفعان می‌توانند یا واحد خود را به خانه اولی‌ها بفروشند یا آن را اجاره دهند.

بدهی ۳۰۰ میلیارد تومانی مردم به پیمانکاران

وی در ادامه با اشاره به اینکه عدم پرداخت آورده از سوی متقاضیان ، پیمانکاران پروژه های را با مشکل مواجه کرده، اضافه کرد: با ارزش ریالی حدود سه سال پیش، متقاضیان واحدهای مسکن مهر شهر جدید هشتگرد به خاطر اینکه سهم آورده خود را تکمیل نمی کنند،  بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستند.

این مسئول با بیان اینکه در شورای مسکن برنامه ریزی‌هایی برای حل این مشکل صورت گرفته، افزود: در این شورا پیشنهاداتی مبنی بر اینکه وام چهار درصدی  کسانی که واحدشان تکمیل است ولی برای تکمیل آورده خود و متعاقبا تحویل آن اقدام نمی‌کنند،  به ۱۸ درصد افزایش پیدا کند،  مطرح شده است.

وی ابراز کرد: علاوه براین  احتمال دارد واحد متقاضیانی که بعد از آخرین اخطارها نسبت به تکمیل سهم خود اقدام نکنند، به متقاضی دیگری واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه مسکن مهر سرمایه ملت است، گفت: هر کدام از این سیاست‌های مطرح شده اجرایی شود، یک قدم به خانه دار کردن متقاضیان واقعی نزدیک تر می شویم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهر وجود دارد که منتظریم مالکان آنها آورده خود را تکمیل و بدهی خود را بپردازند.

وی ابراز کرد: بدون شک هر پروژه‌ای برای تکمیل به پول نیاز دارد و اگر متقاضیان سهم آورده خود را به موقع تکمیل نکنند، پیمانکاران قادر به تحویل به موقع واحد آنها نخواهند بود و فشار مضاعفی را به سایرین نیز تحمیل می آورند.

توسعه متوازن شهر در گرو سرمایه گذاری بخش خصوصی است

حق لطفی در ادامه با بیان اینکه ضروری است تا روند توسعه فازهای مختلف شهر جدید هشتگرد با سرعت بیشتری طی شود ، افزود: در کنار تعامل بین بخشی به دنبال جذب سرمایه های بخش خصوصی هستیم.

وی گفت: بر این اساس مراحل اداری صورت گرفته،  سرمایه گذاران اجرای ۸ پروژه تجاری جدید در این شهر بعنوان شریک شرکت شناسایی شده اند که ارزش پروژه های فوق ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و به زودی عملیات اجرایی پروژه ها آعاز می شود.

وی توضیح داد: ما با شرکای تجاری خود توافق کرده ایم که کنار ساخت مراکز تجاری باید  ساخت پارک، مدرسه ، فضای سبز، مراکز هنری و فرهنگی و ... را در برنامه های خود قرار دهند تا به این ترتیب شاهد توسعه متوازن این شهر در سالهای آینده باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی استانی شهرستانها شرکت عمران شهر جدید هشتگرد مسکن مهر مسعود حق لطفی شرکت عمران شهر جدید هشتگرد مسکن مهر شهر جدید هشتگرد هزار واحد مسکن مهر واحدهای مسکن مهر مسکن مهر شهر میلیارد تومان واحدهای خالی حق لطفی آورده خود خانه دار هزار نفر پروژه ها آب و برق ثبت نام شده اند سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۲۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحدهای فناور پارک علم و فناوری زنجان افزایش می‌یابد/ ضرورت افزایش بودجه در سال جدید

عباس علی زمانی رئیس پارک علم و فناوری زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اکنون۱۳۲ واحد فناور در پارک علم وفناوری استان زنجان مستقر هستند. در نظر داریم سال ۱۴۰۳ تعداد واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری زنجان را به ۲۰۰ ارتقا دهیم. همچنین قصد داریم واحد‌های فناور را به سمت و سویی سوق دهیم تا بتوانند مشکلات استان و کشور را برطرف کنند.

این دکترای شیمی تجزیه محیط زیستی افزود: ورود یک سری امکانات علم و فناوری به شهرستان‌ها، یکی دیگر از مباحث مهمی است که ما در پارک علم و فناوری استان زنجان پیگیر آن هستیم. در حال حاضر مراکز نوآوری در شهرستان‌های ابهر، سلطانیه، خرم دره، قیدار، طارم( با نام زیتون) داریم اما هنوز در شهرستان‌های ایجرود و ماهنشان مرکز نوآوری دایر نشده است که به فکر راه‌اندازی این مراکز در این شهرستان‌ها نیز هستیم.

وی اظهارکرد: در نظر داریم ضمن ارتقای مراکز نوآوری و تبدیل آن‌ها به مراکز رشد، برای رعایت عدالت علم و فناوری در شهرستان‌ها، پردیس‌های علم و فناوری‌مان را نیز رشد و توسعه دهیم.

زمانی تأکید کرد: هم اکنون ۱۱۰ شرکت دانش‌بنیان در این استان شکل گرفته‌اند، از این نظر استان زنجان رتبه ۱۳ ایران را دارد. یکی از مهمترین برنامه‌های ما برای سال آینده افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان‌مان است. قصد داریم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری زنجان را به ۱۵۰ تا ۱۶۰ شرکت برسانیم. تحقق این امر مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم با کمک بخش دولتی و خصوصی است.

وی بیان کرد: زمین مهمترین زیرساختی است که پارک علم و فناوری استان زنجان به آن نیاز دارد. یکی از بزرگترین ضعف‌های اکوسیستم علم و فناوری در استان زنجان عدم وجود زمین و ساختمان است.

زمانی گفت: در حال حاضر تمام ساختمان‌های این پارک استیجاری‌اند. تنها زمین نیم هکتاری در تملک پارک علم و فناوری استان زنجان قرار دارد. این زمین در کنار پارک گلستان و در جاده دانشگاه زنجان توسط یک خیر هبه شده است که طی ۳ تا ۴ ماه آینده تبدیل به مکان مناسبی برای استقرار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خواهد شد. استاندار استان زنجان نیز پیگیر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای واحد‌های فناور و دانش‌بنیان پارک علم و فناوری است.

پارک‌های علم و فناوری نیاز به ادبیات جدید دارند

رئیس پارک علم و فناوری زنجان گفت: جذب سرمایه پارک علم و فناوری استان زنجان در سال ۱۴۰۲، ۵۳۳ میلیارد تومان بود که برای سال آینده در نظرداریم این میزان را به هزار میلیارد تومان برسانیم. درآمد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان زنجان نیز ۳۰۴ میلیارد تومان بود که سال آینده قصد داریم به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برسانیم.

به گفته وی، همچنین برای ۷۶۰ نفر در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان زنجان اشتغال ایجاد کرده‌ایم که قصد داریم سال آینده میزان اشتغال جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی را به هزارو 500 نفر برسانیم.

زمانی افزود: پارک‌های علم وفناوری باید ادبیات جدیدی را فرا بگیرند، بدین معنا که اگر بگوییم پارک‌های علم و فناوری تنها در محدوده خودشان فعالیت کنند، بسیاری از شرکت‌های بزرگ مستقر در پارک، دیگر نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و پس از گذشت مدت زمانی نیز باید از پارک خارج شوند.

وی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم ادبیات پردیس‌های علم و فناوری واقع در شهرک‌های صنعتی را به صورت قانونی و کاملاً منظم نهادینه کنیم و این قانون در آیین‌نامه‌ها بگنجانیم و برای هر شهرک صنعتی یک محدوده علم و فناوری مشخص کنیم، آن زمان بسیاری از مشکلات شرکت‌های فناور رفع خواهد شد و سپس این شرکت‌ها می‌توانند در شهرک‌های صنعتی مستقر و از مزایای استقرار در پارک علم و فناوری برخوردار شوند.

۴۶ درصد بودجه ۱۴۰۲ محقق نشده است

وی اظهارکرد: امسال بیش از 3 میلیارد تومان بودجه به پارک علم و فناوری استان زنجان اختصاص داشت که تنها ۵۴ درصد آن محقق شد. پارک علم و فناوری استان زنجان، یکی از تازه تأسیس‌ترین پارک‌های علم و فناوری است.

زمانی گفت: همچنین آخرین پارک علم و فناوری ساخته شده در سطح استان ها پارک زنجان است؛ از این نظر باید برای ساخت زیرساخت‌های لازم و تأمین سایر مسائل آن بودجه مناسبی در نظر گرفته شود. این میزان بودجه بسیار اندک است از اینرو پیگیریم از طریق مجرا‌های قانونی برای سال جدید بودجه‌ را افزایش دهیم. تلاش داریم به طرق مختلف بودجه سال آینده پارک علم و فناوری استان زنجان را به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری استان زنجان کارنامه مثبتی دارد. هرچند این پارک زمین ندارد اما توانمندی‌های بالقوه‌ای دارد. نیروی انسانی جوان این مجموعه باعث شده که ما به فکر افزایش بودجه و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای علم و فناوری استان زنجان باشیم.

زمانی گفت: مجموعه پارک علم و فناوری استان زنجان در نظر دارد با استفاده از توان بخش خصوصی و با حمایت استانداری، زمین‌هایی که اکنون در اختیار پارک است را تبدیل به مکانی ثابت برای استقرار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان کند و مجموعه‌ای بالغ بر ۵. ۶ هکتاری در کنار عوارضی اتوبان زنجان به قزوین داشته باشد. قطعاً با آغاز عملیات عمرانی این مجموعه در سال آینده، دستاوردبزرگی برای شرکت‌های پارک علم و فناوری استان زنجان رقم می‌زند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمامی واحدهای روستایی با مشارکت مردمی و تسهیلات ساخت ویلایی ساخته می‌شود
  • مقاوم سازی حدود ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی البرز
  • شمار واحدهای نهضت مسکن ملی از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار گذشت
  • تاخیر در واحدهای مسکن ملی قابل تحمل نیست
  • واحدهای تعطیل سمنان احیا شد/ رئیس جمهور: تلاش برای رفع کم آبی
  • بررسی موانع آغاز به کار واحدهای جدید استحصال یُد در نخستین جلسه اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان
  • پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • رشد 28 درصدی واحدهای صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • استاندارمرکزی:مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی گره‌گشایی می‌شود
  • واحدهای فناور پارک علم و فناوری زنجان افزایش می‌یابد/ ضرورت افزایش بودجه در سال جدید