اتحادیه تهیه کنندگان به زودی از خانه سینما جدا میشود
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۲۲۷۲
سیدضیا هاشمی از جدایی قریب الوقوع اتحادیه تهیه کنندگان از خانه سینما خبر داد و تاکید کرد مخالف حضور این اتحادیه در خانه سینما هستند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی برنامه «افق سینما»، سید ضیا هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان در برنامه تلویزیونی «افق سینما» که روز جمعه ۹ آبان ماه با اجرای سعید الهی روی آنتن شبکه افق رفت در ابتدای برنامه درباره نقش دولت در ساخت آثاری با موضوع انقلاب و دفاع مقدس گفت: ما در دولت آقای روحانی هیچ برنامه مدونی درباره فرهنگ و سینما مخصوصا تلاشی در جهت ساخت آثار استراتژیک ندیدیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
موضوعات استراتژیک آثاری هستند که بازگشت سرمایه ندارد
هاشمی در پاسخ به انتقاد سعید الهی نسبت به بی توجهی صنوف تهیه کنندگان به تولید و ساخت فیلم هایی با موضوعات استراتژیک گفت: فیلم های با موضوعات استراتژیک به خصوص سینمای انقلاب و دفاع مقدس آثاری هستند که بازگشت سرمایه ندارد لذا باید این اتفاق توسط نهادهایی رقم بخورد که ظرفیت ساخت این آثار را دارد. نهادی مانند انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شاید بودجه ای برای ساخت اثر ندارد ولی می تواند به واسطه ارتباطش با نهادها و ارگان های نظامی، تسهیل گر ساخت آثار با موضوعات دفاع مقدس و استراتژیک شود.
سینمای ایران سینمای ورشکسته است
وی ادامه داد: بخش خصوصی اگر نتواند پولش را از مردم بگیرد دیگر نمی تواند ادامه دهد. سینمای ایران سینمای ورشکسته است که از اول انقلاب تا کنون سود نداشته است. بهترین سال های سینمای بعد از انقلاب اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد بوده است که آنها هم سود نداشته است. توجه داشته باشید در هر سال ۷۰ فیلم ساخته شده است ۵۰ فیلم از اینها نابود شده اند و ۸ تا ۱۰ فیلم توانسته است هر سال در لیست پر فروش ها باشند. این یعنی سینمای ورشکسته!
ادغام ۴ صنف تهیه کنندگان پس از سال ها
رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان در ادامه برنامه از ادغام تشکل های تهیه کنندگان به صورت واحد خبر داد و اظهار کرد: ۴ تشکل در حوزه تهیه کنندگی داشتیم که مطلوب سینما نبود و اختلاف سلیقه ای بین سینماگران پیش آورد و در ماه های اخیر تصمیم بر این شد که اتحادیه تهیه کنندگان به عنوان صنف واحد برای همه امور فعالیت کند.
وی در ادامه افزود: ما حدود ۴۰۰ تهیه کننده داریم که تعداد زیادی از تهیه کنندگان در عرصه کسوت هستند و فعالیت جدی ندارند ولی در مجموع ۳۰ درصد تهیه کننده فعال داریم که در سینمای ایران فیلم تولید می کنند.
جدایی قریب الوقوع اتحادیه تهیه کنندگان از خانه سینما
سید ضیا هاشمی از جدایی قریب الوقوع اتحادیه تهیه کنندگان از خانه سینما خبر داد و گفت: ما مخالف حضور اتحادیه تهیه کنندگان در خانه سینما هستیم و این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است و شک نکنید به زودی این اتفاق خواهد افتاد. ضمن اینکه پس از خروج سینماداران، پخش کنندگان نیز باید از صنوف خانه سینما خارج شوند و اساسا هر کس که نقش کارفرمایی در سینما را دارد نباید در صنوف خانه سینما باشد.
وی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد صنفی خانه سینما اظهار کرد: خانه سینما باید وظایف اصلی خود را انجام دهد. در ایام کرونایی وظیفه این نهاد صنفی بسیار اهمیت دارد و خانه سینما بیشتر از اینکه درگیر تولید برخی فیلم ها شود باید به وضعیت رفاهی، بیکاری و بیمه اهالی سینما رسیدگی کند. ما به عنوان اتحادیه تهیه کنندگان نیز وظیفه رسیدگی به سینما را داریم.
جشنواره «عمار» به دنبال احیای سینمای امید است
محمد رسول منفرد مسئول اکران های مردمی جشنواره فیلم «عمار» نیز در آستانه برگزاری این جشنواره فرهنگی با حضور در برنامه افق سینما به تشریح برنامه های امسال جشنواره پرداخت.
وی در این باره با اشاره به چرایی برگزاری جشنواره فیلم «عمار» گفت: جشنواره «عمار» کار خود را در سال ۸۹ آغاز کرد. این جشنواره پاسخ اهالی فرهنگ و سینماگران انقلابی در قبال اتفاقات فتنه ۸۸ بود.
عضو شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی «عمار» توضیح داد: در ۱۰ سال گذشته هم در حوزه تولید و در توزیع توانستیم در موضوع اعتراض و عدالت طلبی، در موضوع مدافعان حرم، نقد درون گفتمانی و موضوعات سینمای امید فعالیت های جدی داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: طی سال های گذشته سینمای امید در سینمای ایران به معنای سینمای سفارشی یا سینمای ایدئولوژی عنوان می شود در حالی که در غرب سینمای امید به عنوان یک اصل قلمداد می شود و تمام تلاششان کاشت نهال امید در دل مخاطبانش مخصوصا کودکان و نوجوانانش است. جشنواره «عمار» به دنبال احیای سینمای امید است.
منفرد در ادامه برنامه با اشاره به برنامه گسترده جشنواره «عمار» در طول سال برای اکران و پخش آثار سینمایی و مستند در شهرهای فاقد سینما عنوان کرد: یکی از حوزه های مهم جشنواره «عمار» موضوع اکران و تماشا است. ما در پوشش جشنواره «عمار» اکران فیلم های سینمایی در روستاها را فراهم کردیم. در حال حاضر فیلم های روز سینما به واسطه سامانه «سینماسیار» در روستاهای دور افتاده سراسر کشور در حال اکران است.
منفرد در پایان گفتگو متذکر شد: جشنواره فیلم «عمار» و عوامل برگزار کننده اش هیچ وقت منتظر آماده سازی زیرساخت ها و تصمیم ها نمی شوند و آستین بالازده اند تا کار کنند و به کمک فرهنگ ایران بیایند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: اتحادیه تهیه کنندگان تهیه کنندگان تهیه کنندگان خانه سینما سینمای ایران سینمای امید دفاع مقدس فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۲۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب
چرا یک ارگان سینمایی رسمی با تبریک سالروز تهیهکنندهای که نخستین فیلم بدون حجاب را با پروانه ساخت رسمی ساخته، عملیات سفیدسازی او را برعهده میگیرد.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - روز گذشته موزه سینما با انتشار پستی، تولد «غلامرضا موسوی» تهیهکننده سینما را تبریک گفت. او نخستین فعال سینمایی پس از انقلاب است که موفق شد فیلمی بدون حجاب رسمی و عرفی را با دریافت پروانه ساخت، تولید و در جشنواره فیلم برلین از آن رونمایی کند.
اما این تهیهکننده از چه جایگاهی برخوردار است که میتواند با چنین سابقهای که بسیار متاخر است از سوی یک نهاد سینمایی مهم مورد تقدیر واقع شود؟
بررسی تقدیر از ریاست شورای عالی تهیهکنندگان به بهانه روز خبرنگار در موزه سینما(مرداد ۱۴۰۱) نشان میدهد برخلاف رویکرد سلبی در قبال جواد نوروزبیگی (تهیهکننده برادران لیلا) پروژه تطهیر این تهیهکننده کلید خورده است. با این اوصاف به تبع مسیر ساختار شکن این تهیهکننده، ساختن آثاری خارج از چهارچوبهای عرفی به تدریج باب خواهد شد.
فعالان سینمایی که پست تمجیدآمیز موزه سینما را دنبال کردهاند، در گروههای مختلف سینمایی این سئوال را مطرح میکردند چرا «سعید روستایی» به دلیل اظهار نظر درباره زیر بار نرفتن اصلاحیههای فیلمش که با حجاب رسمی ساخته شده، همراه تهیهکنندهاش روانه دادگاه شدند، اما هیچ مقام سینمایی و قضایی از مهمترین شریک کمپانی فیلمیران انتقاد نمیکند و موزه سینما پروژه عادی سازی او را کلید میزند.
غلامرضا موسوی سالهاست ریاست شورای عالی تهیهکنندگان سینما را یدک میکشد و در واقع سکاندار مهم یکی از اصناف سینمایی محسوب میشود. آیا رویکرد تمجیدآمیز موزه سینما یک پالس به سایر اعضای صنفی شورای عالی است که موسوی ریاست آن را یدک میکشد؟ اگر سایر تهیهکنندگان به پیروی و تبعیت رئیس صنفشان با پروانه رسمی ساخت فیلمی بدون حجاب عرفی تولید کردند، میتوان به آنان خرده گرفت؟
روایت کیک محبوب و کیکهای قبلی سردبیر سیاسی سابق کیهان
«کیک محبوب من» که چندی قبل در جشنواره فیلم برلین از آن رونمایی شد، فیلمی مشترک از بهتاش صناعیها و همسرش است که تهیهکنندگی آن را غلامرضا موسوی برعهده دارد. فیلمی که با اخذ پروانه نمایش موفق شد، نخستین اثر سینمایی بدون حجاب رسمی را تولید و روانه جشنواره فیلم برلین کند.
در نخستین روزهای اعلام حضور این فیلم در جشنواره فیلم برلین، سازندگان(صناعیها- مقدم) بیانیهای صادر کردند و در متن آن اشاره شد که ممنوع الخروج هستند و در مصاحبه دیگری ادعا کردند د که این فیلم در ستایش زن، زندگی و آزادی ساخته شده است.
احتمالا اگر سعید روستایی به اندازه چهار پاراگراف فیلمسازان تحت حمایت موسوی، چنین ادعایی را درباره برادران لیلا مطرح میکرد، با احکام سنگینتری مواجه میشد.
تهیهکننده فیلم در این فستیوال کاملا جهتدار و سیاسی علی رغم ادای سازندگان که ممنوع الخروج هستند، در سالن نمایش فیلم حضور داشت و در پایان فیلم همراه خالقان این اثر را تشویق میکرد. با این حال لازم به یادآوری است که سازندگان «برادران لیلا» با حاشیهای به مراتب کمتر از «کیک محبوب من» روانه قضاوتهای قضایی - سینمایی سنگینی شدند.
پس از آنکه فستیوال برلیناله به پایان رسید تهیهکننده فیلم بیانیهای را بدین شرح منتشر کرد: فیلم سینمایی " کیک محبوب من " به تهیه کنندگی اینجانب با رعایت همه اصول قانونی، شرعی و عرفی جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. اما درباره این فیلم که نسخه نهایی آنرا هیچکس در داخل کشور ندیده، مطالبی مبتنی بر اطلاعات نادرست منتشر شده، به همین جهت، برای آگاهی عموم توضیحات کوتاهی را لازم می دانم :
۱-"کیک محبوب من" روایت زندگی زنی تنها و مسن است که در مقطع ۷۰ سالگی تصمیم می گیرد زندگی جدیدی را تجربه کند.
۲- پیش تولید فیلم در تیر آغاز و طی ماههای مرداد و شهریور ۱۴۰۱ ادامه یافت. برنامه فیلمبرداری بر اساس سن خانم مسن فیلم که در خانه زندگی طبیعی خودش را دارد، در زمان پیش تولید برنامه ریزی شد.
۳- خانم بازیگر (شخصیت) فیلم در تمام صحنه های خارج از منزل، با حجاب است و در صحنه های خارج از خانه حتی یک پلان بی حجاب ظاهر نمی شود. بنابراین " قانون حجاب " کاملا رعایت شده است.
۴- در صحنه های داخلی منزل شخصیت زن فیلم، با توجه به سن وی که هفتاد ساله است و در فیلم نیز عنوان می شود، از ظرفیت های که برای خانمهای مسن در احکام وجود دارد، استفاده کردیم. با این همه برای احتیاط بیشتر در این صحنه ها، برای خانم بازیگر از کلاه گیس هم استفاده شد.
بنابراین موضوع حجاب در فیلم بسیار جدی تلقی شده و اما، از ظرفیت هایی که در این زمینه برای بانوان مسن وجود دارد، استفاده کرده ایم.
ضمنا برخی تصورکرده اند که ما به دو شکل باحجاب و بی حجاب فیلمبرداری کرده ایم. فیلم یک بار، اما بشکل فوق و با در نظر گرفتن قوانین، اما با استفاده از ظرفیت های فقهی فیلمبرداری شده است.
و سرانجام اینکه فیلم در جشنواره برلین هم به شکل مورد اشاره نمایش داده شد.
با این بیانیه تمام حواشی این فیلم و اصل مسئه ساختارشکنی توسط متولیان نادیده گرفته شد، تجربه نشان میدهد این دست فیلمها، برای مخاطب هدف داخلی تولید نمیشود و اغلب این آثار برای جشنوارههای جهانی و پخشکنندههای بینالمللی ساخته میشود و نمایش عمومی (اکران در سالن سینماها) دغدغه اصلی پدیدآورندگان نیست. این نخستین باری نیست که تهیهکننده مذکور چنین فیلمی میسازد و با فضاسازی از مهلکه حاشیهها میگریزد.
موسوی با قصیده گاو سفید، چگونه همه را سیاه کرد؟
«کیک محبوب من» دومین همکاری مشترک غلامرضا موسوی با زوج مقدم - صناعیهاست. این مثلث در سال ۱۳۹۸ فیلمی تحت عنوان «قصیده گاو» را ساختند که روایت آن درباره قاضی است که به اشتباه حکم اعدام صادر میکند و برای اینکه از عذاب وجدانش کاسته شود با همسر محکوم وارد رابطه میشود.
فیلم با نظر منفی دادستانی وقت کل کشور توقیف میشود اما در فستیوالهای بینالمللی فراوانی شرکت کرده و در نهایت در مجاری غیررسمی منتشر میشود. به سادگی میتوان حدس زد که جوایز نقدی که این فیلم با به چالش کشیدن قضات قوه قضائیه در فستیوالهای جهانی کسب کرده، چند برابر هزینههای تولید فیلم است، چون سازندگان تن به انتشار رایگان آن در فضای غیررسمی دادند.
اما مهمترین حاشیه قصیده گاو سفید حضور این فیلم در جشنواره اورشلیم است که این حضور با تغییر مدیریت سینمایی تقارن پیدا کرد. فیلم به سادگی در جشنواره رژیم جعلی شرکت کرد و تهیهکننده بار دیگر با فرافکنی پیامدهای حضور در این جشنواره را نپذیرفت. اما مهمترین حاشیه قصیده گاو سفید حضور این فیلم در جشنواره اورشلیم است که این حضور با تغییر مدیریت سینمایی تقارن پیدا کرد. فیلم به سادگی در جشنواره رژیم جعلی شرکت کرد و تهیهکننده بار دیگر با فرافکنی پیامدهای حضور در این جشنواره را نپذیرفت.
تهیه کننده فیلم پس از آنکه اعتراضها به همکاری با جشنواره اورشلیم بالا گرفت در صفحه اینستاگرامش نوشت:
«دیشب خبرنگار خبرگزاری صبا تماس گرفت و گفت فیلم قصیده گاو سفید در جشنواره اورشلیم نمایش داده می شود. گفتم خبر را هم اکنون از شما شنیدم. فیلم پخش کننده بین المللی دارد و بعید نیست آنها با خط قرمزهای ما آشنا نیستند فیلم را مجوز حضور داده باشند. با اقای بهتاش صناعی ها تماس گرفتم، او هم بی خبر بود و تعجب کرد. گفت ما هنگامی که دربخش مسابقه برلین بودیم هم از مسئولان جشنواره خواستیم برای این کشور لینگ نگذارند که قابل دسترسی است.
قرار شد ایمیلی به پخش بینالمللی فیلم بنویسیم و توضیح بخواهیم و همچنین درخواست کنیم فیلم از این جشنواره خارج شود. با توجه به تعطیل یکشنبه و تفاوت ساعت کار، امیدوارم بزودی نتیجه روشن شود.»
پس از این اتفاق مدیران وقت سینما پیگیر ماجرای «قصیده گاو سفید» نشدند و موسوی بازهم موفق شد برای یک همکاری مشترک دیگر با زوج فیلمساز، پروانه ساخت دریافت کرد و آن را بدون حجاب رسمی ساخت.
با این اوصاف معادله فعالیتهای موسوی زمانی با مجهولهای بیشتری مواجه میشود که متولیان علی رغم تمامی حواشی سیاسی سازندگان، در پیامد ساخت و نمایش قصیده گاو سفید، در جشنوارهای کاملا قدغن، به سادگی پروانه ساخت «کیک محبوب من» را صادر کردند.
اما نکته مهمتر این است که چرا یک ارگان سینمایی رسمی با تبریک سالروز تهیهکنندهای با کارنامهای که توصیف شد، عملیات سفیدسازی او را برعهده میگیرد.