Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ غربی گفت: خوراک سنتی و محلی آذربایجان ‌غربی در "اطلس خوراک ایرانی" برای احیای آیین‌‌ها و میراث گذشتگان معرفی می‌شود. - اخبار استانها -

جلیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه اظهار داشت: غذا جلوه فرهنگ یک سرزمین است و آنچه بر سر سفره می‌بینیم چه برای اکرام میهمان و چه برای اطعام خانواده، نمودی از فرهنگ، شعور و جهان‌بینی و هنر مردمان آن سرزمین به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: خوشبختانه استان آذربایجان‌ غربی با تکیه بر فرهنگ غنی، مردمان میهمان‌نواز و زنان هنرمند و کدبانوی خود همیشه سفره‌های رنگینی داشته و از این نگاه حرف بسیاری برای گفتن دارد و از سوی دیگر، طبیعت سرسبز و گیاهان خاص و مفید این خطه دلیل دیگری بر پر بار شدن سفره‌ها از گذشته تاکنون است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان ‌غربی گفت: وجود غذاهای مقوی و خوشمزه با در نظر گرفتن طبع غذا و نگاه تندرستی، دمنوش‌های بی‌بدیل و مفید، ترشی‌ها و دسرها، شیره‌های متفاوت در این استان هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

نمایشگاه غذاهای سنتی و محلی خراسان جنوبی در بیرجند افتتاح شداردبیل| چهاردهمین جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی نیر به روایت تصویرتهران| جشنواره بازی‌های بومی محلی و غذاهای سنتی اقوام ایرانی برگزار شد

وی بیان کرد: وجود فرهنگ‌های شهری، روستایی و عشایری و از طرفی وجود اقوام ترک و کرد در این استان، تنوع حوزه گردشگری خوراک در این استان را تصدیق می‌کنند.

جباری گفت: بنابراین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نظر دارد کتاب چند زبانه "اطلس خوراک ایرانی" را تهیه و گونه‌های مختلف خوراک ایرانی، مهارت‌های طبخ غذا، ماهیت و سلامت غذاهای ایرانی، آیین پذیرایی و مهمان‌نوازی مردمان محلی سرزمین ایران را به رشته نگارش درآورد.

وی اظهار داشت: بنابر این غذا، دمنوش و دسرهای سنتی و محلی استان آذربایجان‌ غربی در این کتاب چند زبانه نگاشته می‌شود تا سهمی در معرفی استان آذربایجان غربی و احیای آیین‌‌ها و میراث گذشتگانمان داشته باشیم.

انتهای پیام/7548/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خوراک ایرانی غذاهای سنتی سنتی و محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۲۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست تدوین شد

نورالله مرادی ۲۸ فروردین ماه در نخستین همایش ملی دانش سنتی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تمدن ایرانی اسلامی از پیشینه بسیار بزرگی در حوزه دانشی و به ویژه دانش بومی و سنتی برخوردار است و این مهم از موضوعاتی است که از همان ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: توجه به ویژگی‌ها و خرد بومی مناطق مختلف کشور نیز از دیگر مسائل مورد توجه دولت سیزدهم بوده و بر اساس آن همایش دانش بومی در چهارمحال و بختیاری طراحی شد و به اجرا رسید.

وی ادامه داد: برای اجرای این همایش، طراحی خوبی در استان انجام و زوایای جدیدی از دانش پنهان و فراموش شده محیط زیست استخراج شد و شرکت‌های دانش بنیان دست به ابداعات مختلفی زدند.

مرادی با اشاره به ارسال ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش، گفت: تلاش محققان در این همایش نقطه آغازی است که بحث‌های توسعه‌ای مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی محقق شود و اطلس دانش سنتی محیط زیست کشور چراغ راه ما در این حوزه است.

مرادی از تدوین ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست ویژه استان‌های کشور خبر داد و تصریح کرد: این مهم به زودی محقق می‌شود و اطلس دانش بومی کشور از مجموع پژوهش‌های این کتاب‌ها نهایی خواهد شد.

وی همچنین از تداوم در برگزاری همایش دانش سنتی محیط زیست خبر داد و افزود: این همایش به صورت دو سال یکبار ادامه خواهد یافت.

معاون آموزش و مشارکت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دانش سنتی محیط زیست موضوع بدیع و تازه‌ای است و این همایش فرصت خوبی فراهم کرده تا با هم افزایی سایر حوزه ها از جمله دانشگاه بتوان در حفظ محیط زیست گام‌های بیشتری برداشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه
  • جام صفوی منجر به توسعه گردشگری ورزشی اردبیل می‌شود
  • صنایع‌دستی ظرفیتی بی‌نظیر برای تحقق شعار سال
  • ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست تدوین شد
  • تكمیل زیرساخت‌های گردشگری ساحل دریاچه ارومیه
  • اطلس دانش سنتی محیط زیست کشور تدوین می‌شود
  • بررسی روند راه‌اندازی موزه ورزش در ارومیه
  • اطلس دانش سنتی محیط‌زیست کشور تدوین می‌شود
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • نیمی از غذاهای ثبت ملی شده کرمانشاه بهاری است/ تدوین پرونده ۸ خوراک بهاری دیگر