Web Analytics Made Easy - Statcounter

 « لیو لان یو»، که آخرین ماه‌های فرصت مطالعاتی خود در دانشگاه تهران را سپری می‌کند و به زبان فارسی سخن می گوید، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: آمریکا همیشه مانعی در تنظیم و ترسیم روابط چین با کشورهای دیگر از جمله ایران بود اما امروز این مانع کم رنگ شده و این تغییر بزرگی در سیاست خارجی پکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت «احترام چین به تاریخ و فرهنگ ایران و نگاه مثبت مردم چین به ایرانیان برخلاف برخی کشورها نظیر عربستان سعودی که نامشان با داعش، تروریسم و افراط گرایی گره خورده است»، تصریح کرد: روسای جمهوری پیشین و کنونی چین، اقتصاد ایران و چین را مکمل هم توصیف کرده و این رویکرد فرصت مهمی برای ایجاد تعادل اقتصادی بین دو کشور است.

استاد دانشگاه چینگ خوا «اهمیت انرژی ایران برای چین» را غیرقابل انکار خواند و گفت که باور دارد، چین به طور کم سابقه ای درصدد نزدیک تر شدن روابطش با ایران است، به ویژه اینکه چین قصد دارد در حل مسائل و مشکلات خاورمیانه و حوزه خلیج فارس نقش قوی میانجیگرانه ایفا کند.

اراده تهران و پکن برای گسترش روابط

لیو لان یو به سفر اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین اشاره کرد و اظهارداشت که یک اراده قوی در تهران و پکن برای توسعه و گسترش روابط در سطوح مختلف بین دو طرف و مقابله با یک جانبه‌گرایی آمریکا وجود دارد.

وی طرح «یک کمربند – یک جاده» را « ابتکاری اقتصادی و نه طرحی سیاسی و امنیتی» خواند و افزود: غربی‌ها در صدد هستند این ابتکار اقتصادی را یک طرح راهبردی و سیاسی و هدف آن را گسترش قدرت و نفوذ چین در کشورهای دیگر از جمله در خاورمیانه و آسیای مرکزی قلمداد کنند.

استاد دانشگاه چینگ خوا، ایران را مهمترین و امن ترین کشور خاورمیانه و با جمعیتی ۸۰ میلیون نفری توصیف و خاطرنشان کرد که ایران نه تنها « جایگاهی مهم» در ابتکار یک کمربند – یک جاده دارد، بلکه این بازار بزرگ برای شرکت‌های بزرگ و قدرتمند چینی اعم از دولتی و خصوصی اهمیتی بسزا دارد و آماده می‌شوند در برنامه راهبردی ۲۵ ساله مشارکت کنند.

برنامه ۲۵ ساله راهبردی اجرا خواهد شد

لیولان یو «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های راهبردی ایران و چین را نقطه عطفی در تعمیق روابط دو کشور» و همچنین «فرصتی مهم برای ایران در مناسبات منطقه‌ای و بین المللی» دانست و تصریح کرد: تدوین، امضا و اجرای برنامه ۲۵ ساله راهبردی که همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، فرهنگی و گردشگری را شامل می‌شود، زمان بر است و شوخی نیست و به اعتقاد من این برنامه به طور حتم اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه «تهران و پکن نباید اجازه دهند عده ای در مسیر گسترش مناسبات دو طرف سنگ اندازی و مشکل ایجاد کنند»، گفت، انتظار درستی است که چین باید با ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا همکاری بیشتری کند.

استاد دانشگاه چینگ خوا افزود که اگر تحریم‌های ظالمانه آمریکا برداشته شود ارتباط ایران با دنیا هم بهتر خواهد شد و این برای چین هم بهتر است. اگر ایران تحریم نباشد چین و شرکت‌های چینی می‌توانند در ایران سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کنند، به ویژه اینکه ایران ظرفیت ها و منابع بسیارعالی از جمله انرژی، آب و برق و مردمی باسواد و تلاش گر دارد.

برچسب‌ها چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ایران پروندهٔ خبری برنامه جامع همکاری ایران و چین، حدس‌ها و ابطال‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ایران چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ایران اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۳۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد

محمد علی زلفی گل در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات در دانشگاه فنی و حرفه ای این است که این دانشگاه در نهایت در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو تربیت می کند و استخدام عضو هیات علمی با مدرک دکتری در این دانشگاه معنا ندارد.

وی ادامه داد: البته اساتیدی را که در این دانشگاه داریم قدردانشان هستیم ولی نباید همان کاری که دانشگاه تهران انجام می دهد را دانشگاه فنی و حرفه ای هم همان را انجام دهد یا کاری که دانشگاه تهران انجام می دهد را دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی هم انجام بدهند.

وزیر علوم افزود: دانشگاه ها هرکدام ماهیت و وظیفه خاص خود را دارند ما نباید همه چی را باهم قاطی کنیم باید به ماهیت هر دانشگاه توجه کنیم برای همین در اولین جلسه هیات امنای دانشگاه فنی و حرفه ای مصوب شد که دانشگاه فنی و حرفه ای از این پس تا سطح فوق لیسانس (مربی) استخدام کند.

وی با اشاره به مصوبه جدید درباره جذب هیات علمی در دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید کرد: دیگر قرار نیست عضو هیات علمی با مدرک دکتری در این دانشگاه استخدام شود، چرا؟ چون وقتی عضو هیات علمی با مدرک دکتری استخدام می شود در پی این است که دانشیار و استاد تمام شود و مجبور است در دانشگاه های دیگر وقت بگذارد تا ارتقا پیدا کند.

وی افزود: مربی که در دانشگاه فنی و حرفه ای استخدام می شود باید از مسیر خود ارتقا پیدا کرده و مدارج را طی کند، بنابراین انتظاری که از استاد فنی و حرفه ای داریم مرتبط با حرفه خودش است نه انتظاری که از استاد دانشگاه تهران داریم این ها را باید احصا کرده و به قانون توجه کنیم تا در بحث های دیگر اثر گذار باشیم.

کد خبر 6086721

دیگر خبرها

  • انگلیس درصدد راه اندازی گنبد آهنین
  • انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه
  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • ایران یک کشور صادراتی با محوریت دانش بنیان تبدیل خواهد شد
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • رادیو ۸۴ ساله شد/ اینجا تهران است، رادیو ایران