Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران؛ احسان محمدی_ علی دایی نه اولین چهره مشهوری است که از او سرقت می‌شود و نه آخرین نفر. در همین ایران هم مال و منال عادل فردوسی‌پور را بردند و هم به احمدرضا عابدزاده پاتک زدند، هم کت و شلوار کی‌روش را قاپیدند و هم استوک‌های جواد نکونام را!

دایی فوتبالیست سرشناس و درخشانی بود که اتفاقاً نسل من هم به او افتخار کرد و هم حسابی از خجالتش درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی درجام جهانی ۲۰۰۶ یک ضربه سر را به بیرون از چارچوب دروازه آنگولا زد، عادل فردوسی‌پور که یکی از منتقدان زیرپوستی او بود گفت: «اگر دایی ۱۰ سال جوان‌تر بود این توپ را گل می‌کرد». ما ریزریز خندیدیم!

انتقاد از دایی آن روزها روی بورس بود. بیشتر ما گمان می‌کردیم که علی دایی حق خیلی‌ها را خورده است. از رضا عنایتی تا وحید هاشمیان و آرش برهانی و ... خیال می‌کردیم بازنشسته شود حریفانمان را پرپر می‌کنیم. گفتیم و نوشتیم که جاه‌طلب و دیکتاتور است. برانکو توی مشت‌اش است و اوست که ارنج می‌چیند و دوستانش را بازی می‌دهد و اصلاً فوتبال بلد نیست و دو تا روپایی نمی‌تواند بزند و شانسی توپ‌هایش گل می‌شوند و یک تیر برق هم باشد این توپ‌ها به او می‌خورد و گل می‌شود و ...

ما به عادت شرقی از له کردن کسی که یک روز او را به عرش برده بودیم لذت می‌بردیم. خودش هم گاهی پاس گل می‌داد. با داد و فریاد، با اعتراض و چشم غره. لابد پیمانه‌اش پر می‌شد ولی ما می‌گفتیم حق ندارد، باید تحمل کند، ما او را ستاره و اسطوره کرده‌ایم و ...

 این اولین باری نیست که از علی دایی دزدی می‌شود. یک بار منزلش را دزد زد و سال ۹۰ هم وقتی در جاده اصفهان-تهران تصادف کرد و بی‌هوش بود نوشتند که رندانی ساعت و پول و دلارهایش را دزدیدند. حتی ماجرای گردنبند طلایش هم تازگی ندارد. سال ۹۱ وقتی به بیمارستانی در فرمانیه می‌رفت، دو موتورسوار تقلا کردند تا گردنبند او را بدزدند. این بار اما موفق شدند، پیش چشم دخترش «نورا» او را پخش زمین کردند، گردنبند را دزدیدند و رفتند.

او اولین نفری نیست که طعمه زورگیرها می‌شود. همه اندازه دایی خوش شانس نیستند و گاهی با قمه و تیزی پاره پاره می‌شوند. این شکل سرقت خشونت‌آمیز اتفاق دردناکی است که تا مدت‌ها اثر آن روی روان آدم می‌ماند. یک گردنبند طلا احتمالاً پرکاهی است در میان خرمن دارایی‌های او و علی دایی برخلاف دانشجو و کارگری که گوشی‌اش را به همین شکل می‌دزدند و ورشکست می‌شود، بعید است غصه‌اش را بخورد اما نکته آزاردهنده برای من واکنش بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی است. جایی که ریاکاری معمول ایرانی در پر کردن پرسشنامه‌‌ها یا پیش چشم دوربین را کنار می‌گذارند و حرف دلشان را می‌زنند. اینجا برای کسانی که علاقه‌مند به شناخت جامعه هستند یک دانشگاه است.

برخی زیر ویدئوی ترسناک این زورگیری در جاهای مختلف نوشته‌اند «در جامعه‌ای که گرسنه است دایی باید بداند که گردنبند طلای به آن بزرگی دزدها را وسوسه می‌کند، پس خودش مقصر است»، عده‌ای مزه پرانده‌اند و با لکنت زبان دایی شوخی کرده‌اند که «گلدنبندم لو دزدیدن»! و عجب استقبالی از آن شده!، کسانی نظر داده‌اند که وقتی سلبریتی‌ها به کمپین «نه به اعدام» می‌پیوندند، نتیجه اش می‌شود همین، پس بخورید از آشی که خودتان پخته‌اید. برخی نوشته‌اند نه تنها او را رئیس فدراسیون نکردیم که وسط خیابان مال و اموالش را دزدیدیم!، در مورد عدم امنیت در کشور و ... هم نظرهای زیادی نوشته‌اند که اینجا قابل نقل نیست! البته که همدردی با او هم بسیار است اما انگار دل بعضی‌ها هم خنک شده است. خوشحال شدن از اینکه حالا که من پول ندارم، بگذار از پولدارها هم بدزدند! خرمن سوخته، خرمن دیگران سوخته خواهد. لبخند زدن به زخم دیگران، پهن کردن فرض قرمز برای کسانی است که یک روز سراغ خود ما هم می‌آیند. با قمه یا بی‌قمه!

این ماجرا دو روز دیگر زیر یک خبر مرگ، دزدی، اختلاس یا یک مکافات دیگر دفن می‌شود و از یاد می‌رود اما حال همه ما بد است. چه ما که هر روز با این خشم اجتماعی چهره به چهره می‌شویم و چه علی دایی که احتمالاً این کامنت‌ها را می‌بیند و داغش بیشتر می‌شود که چرا باید بخشی از جامعه آن قدر پر از کینه نفرت شده باشد که با زورگیر همدلی کند؟ و چه آن‌ها را بیخ گوشش پچ پچ می‌کنند که برای چی موندی توی این کشور؟ برای چی در ورزقان و کرمانشاه پولت رو خرج می‌کنی که بعدش احضار بشی؟ برای چی هزینه بچه‎‌های بی سرپرست رو میدی؟ دست زن و بچه ات رو بگیر برو یه گوشه دنیا لذتت رو ببر. جایی که جلوی دخترت با قمه زنجیر گردنت رو ازت ندزدن و وحشت نندازن به جون خودت و خانواده ات؟! ول کن ...

ایران ورزشی

لینک کوتاه: asriran.com/003A4b

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: علی دایی زورگیری فوتبال سرقت علی دایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۳۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم


به گزارش تابناک از ایسنا، برگزاری دو نوبت کنکور در سال، یکی از مهم‌ترین اتفاقات و در واقع نقطه عطفی در تاریخ آموزش عالی کشور از سال ۱۴۰۱ به شمار می‌رود، موضوعی که مدت های زیادی روی کاغذ مانده بود و اجرایی شدن آن با اما و اگرهایی بود، اما بالاخره برای آزمون سال گذشته عملیاتی شد.

اواسط تیرماه ۱۴۰۱ بود که مصوبه تغییرات کنکور ۱۴۰۲ با عنوان “ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)” که در پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود، توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

یکی از مهم‌ترین بندهای این مصوبه ۸ بندی ماده و بند سوم هست که عنوان شده است “سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود”.

در آزمون سراسری ۱۴۰۲ برای هر داوطلب یک نمره‌کل سابقه تحصیلی و یک نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ساخته شد (اگر داوطلب در هر دو نوبت آزمون اختصاصی شرکت کرده باشد دو نمره کل آزمون اختصاصی دارد). نمره کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس (اعم از دروس عمومی و تخصصی) سابقه تحصیلی است که این نمره‌کل توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه شده و برای ساخت نمره کل نهایی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شد.

نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده آزمون اختصاصی (کنکور) بود. در واقع ضریب هر یک از دروس آزمون اختصاصی، وزن آن درس است. پس از محاسبه این دو نمره‌کل (نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی) از ترکیب آنها نمره کل نهایی داوطلب محاسبه شد.

*تاثیر قطعی سوابق تحصیلی

همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی ۱۰ درصد (درمجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی بود. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال۱۴۰۲ ،به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه شد.

*تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور امسال

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ یکی از مهم ترین تغییرات آزمون امسال در مقایسه با سال گذشته است.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار شد. اما دروس عمومی در سابقه تحصیلی داوطلبان وجود داشته و در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ شد.

داوطلبان می‌توانند در یکی از سه گروه اصلی ( علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) مختلف در دو نوبت آزمون شرکت کنند ولی در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید گروه مورد نظر را برای پذیرش در دانشگاه ( در مرحله انتخاب رشته ) انتخاب کنند و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی میسر نیست. البته باید توجه داشته باشند که سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر را نیز باید دارا باشند و درصورتی که در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی لازم برای گروه آزمایشی درخواستی را نداشته باشند نمرات آن دروس صفر لحاظ می‌شود.

*زمان ثبت نام کنکور

ثبت‌نام نوبت دوم برای پذیرش رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از روز سه‌شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ منحصراً از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز و در روز یکشنبه ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ پایان می‌پذیرد.

داوطلبان لازم است برای اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی، ضوابط مربوط به استفاده از سهمیه ایثارگران، مقررات وظیفه عمومی برای برادران، مقررات مربوط به ضوابط ثبت‌نام اتباع غیر ایرانی و سایر موارد مورد نیاز، دفترچه راهنمای ثبت‌نام در این آزمون را مطالعه کرده و در صورتی که شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنما را دارند، به عنوان داوطلب در این آزمون ثبت‌نام نمایند و این دفترچه هم‌زمان با شروع ثبت‌نام از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در دسترس خواهد بود.

*داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور درباره متقاضیانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند، این دسته از داوطلبان اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش متقاضیانی که نمره خود را قبل از خرداد سال ۱۳۸۴ اخذ کرده‌اند، فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی برای دروس عمومی و اختصاصی از طریق شرکت در امتحانات نهایی نظام ۳-۳-۶ که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، اقدام کنند.

داوطلبانی که متقاضی گزینش با نمرات اختصاصی هر یک از نوبت های اول و یا دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ هستند لازم است جهت انتخاب‌ رشته و پذیرش در این آزمون ثبت‌نام کنند و البته این دسته از داوطلبان نیازی به شرکت در جلسه آزمون و پاسخ‌گویی به سؤالات آزمون را ندارند. افرادی که منحصراً متقاضی رشته‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی هستند نیز می‌توانند در تاریخ اعلام شده نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و این داوطلبان لزومی ندارد که در جلسه آزمون حضور پیدا کنند.

داوطلبان می‌توانند علاوه بر انتخاب فقط یکی از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی یا علوم تجربی یا علوم انسانی به عنوان گروه آزمایشی اصلی، صرفاً در یکی از گروه‌های آزمایشی هنر و یا زبان‌های خارجی نیز متقاضی شوند و به دلیل هم‌زمانی نوبت برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، داوطلبان منحصراً مجاز به ثبت‌نام در یکی از گروه‌های آزمایشی هنر و یا زبان‌های خارجی هستند.

*زمان برگزاری کنکور

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برای همه داوطلبانی که در موعد مقرر ۵ تا ۱۵ آذر ماه نسبت به ثبت نام در آزمون سراسری اقدام کرده‌اند در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • علی دایی و راز بزرگ آقای گل پرسپولیس
  • فرصتی طلایی که طارمی از دست داد
  • آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم
  • علی دایی را محروم کردم، شیشه ماشینم را شکستند!
  • ماجرای اخراج دایی و حضور احمدی‌نژاد در رختکن تیم ملی
  • چاپ سه‌بُعدی هر آنچه را که تصور کنید، ممکن می کند!
  • امروز با حافظ : کز دست بخواهد شد پایاب شکیبایی
  • جزء پانزدهم قرآن کریم + صوت و متن
  • انگلیس: آنچه در غزه رخ می‌دهد فاجعه انسانی است
  • انگلیس : آنچه در غزه رخ می‌دهد فاجعه انسانی است