Web Analytics Made Easy - Statcounter

قره شیخلو با اشاره به رویکردها و برنامه های یک سال اخیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امسال جوایز چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم افزایش ۲۵ تا ۱۵۰ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری ارایه گزارش از فعالیت های یک ساله مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم صبح امروز 10 آبان با حضور اصحاب رسانه در ساختمان شهید سلیمانی این سازمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

مهدی قره شیخلو در این نشست با ارایه گزارشی از فعالیت های یک ساله مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: موضوع مهمی که لازم بود در این مرکز مورد توجه قرار گیرد، انجام کارهای زیرساختی و شفاف سازی فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بود که بر این اساس وظایف، بازنگری و در 18 بند تعریف شد، البته شفاف سازی به این معنا نیست که وظایف قبلا شفاف انجام نشده است، بلکه به معنای ارتقای آن است.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بحث اصلاح و ارتقای نیروی انسانی مرکز امور قرآنی یکی دیگر از رویکردهای مورد توجه بود که در دو حوزه انجام شد و با این اقدام تلاش کرده ایم که منابع انسانی را از لحاظ تخصصی ارتقا دهیم. اصلاح ساختار سازمانی مرکز نیز دیگر اقدام و رویکرد کاری ما است که هنوز نهایی نشده  و این ساختار نیاز به اصلاحاتی دارد که در حال پیگیری است.

 

وی یکسان سازی پرداخت های مالی را موضوع دیگری دانست که در یک سال اخیر مورد توجه این مرکز قرار گرفته است و تصریح کرد: این موضوع به صورت آیین نامه به مراکز استان ها و ستادی ابلاغ شد.

 

قره شیخلو ارتقای سطح تعامل مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با استان ها را دیگر محور فعالیت این مرکز در یکسال اخیر نام برد و تصریح کرد: در این راستا نیز با برنامه ریزی های انجام شده تعاملات خوبی انجام شده است.

 

وی به پرهیز از تصدی گری از فعالیت های قرآنی در سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود بیش از چند هزار موسسه قرآنی دستگاه هایی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه نباید تصدی گری بر فعالیت ها داشته باشند و در همین راستا ما مراکزی که به سازمان اوقاف و امور خیریه وابسته بود را تعطیل کردیم و برنامه های اجرایی را به خود موسسات سپردیم.

 

وی به بحث ارتقا و تعامل با دیگر دستگاه های قرآنی اشاره کرد و گفت: این موضوع جهت گیری و رویکرد ما در یک سال گذشته بوده است؛ ضمن اینکه یکی از ماموریت های ما بحث آموزش است زیرا معتقدیم که ارایه آموزش ها باید به صورت تخصصی و حرفه ای باشد و کسی از سازمان اوقاف و امور خیریه توقع آموزش عمومی در بحث قرآن را ندارد.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: ما آموزش ها را در دو شاخصه ساماندهی می کنیم. محور اول ارتقای سطح قاریان و حافظان که این موضوع در حال حاضر در بسیاری از استان ها اتفاق افتاده است و در مسابقات نیز شاهد آن بودیم. در سال های گذشته در مسابقات شاهد این موضوع بودیم که اکثریت حافظان و قاریان از استان تهران یا خراسان رضوی بوده اند اما تلاش ما در این راستاست که با توجه به قرار دادن آموزش های تخصصی در همه استان ها از ظرفیت و پتانسیل دیگر استان ها نیز استفاده کنیم.

حمایت از جلسات قرآنی

وی حمایت از جلسات تخصصی قرآن را موضوع مهم دیگری دانست که لازم است مورد توجه قرار گیرد و گفت: بسیاری از چهره ها محصول همین جلسات هستند؛ بنابراین نیاز است که جلسات قرآنی بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ما در حوزه آموزش ستاد راهبری حفظ داریم که در یک سال و نیم گذشته به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده شده است که تلاش می کنیم با جدیت بیشتری کارها را انجام دهند. کار اصلی ما در این ستاد برگزاری آزمون ها و تشویق ها است که با مشارکت دستگاه های عضو تاکنون قدم های خوبی در این راستا برداشته شده است.

 

وی گفت: در بحث مسابقات ستاد هماهنگی مسابقات قرآن که در سازمان اوقاف و امور خیریه است در یک سال گذشته آیین نامه اعضا، کمیته و مسئولان آن به روز رسانی شده اند و جلسات مختلفی نیز در این کمیته ها برگزار شده است.

 

وی طرح ساماندهی داوران قرآنی را موضوع دیگری دانست که در دستور کار این مرکز است و گفت: در حال حاضر این طرح آماده شده و به زودی در شورای معین به تصویب خواهد رسید و این اصلاحات در شش ماهه دوم سال انجام شده است.

بهره گیری از ظرفیت داوران استانی

قره‌شیخلو با اشاره به استقرار حمیدمجیدی‌مهر در معاونت مسابقات قرآن گفت: چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن در شش‌ماه اول سال در مرحله شهرستانی و استانی با حضور بیش از ۱۵ هزار نفر برگزار شد و امسال در انتخاب داوران، بالای ۹۸ درصد از ظرفیت خود استان‌ها استفاده شد و همین موجب کاهش میزان اعتراض‌ها شد، به طوری که از ۳۱ استان ۵ مورد اعتراض به ما رسید.

 

برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات قرآن با حضور ۲۳۰ شرکت کننده

وی پیرامون جزئیات مرحله کشوری این مسابقات گفت: این مسابقات با حضور ۲۳۰ شرکت‌کننده در بخش برادران و شش گروه مدیحه‌سرایی و نیز ۱۴۹ شرکت‌کننده در بخش بانوان برگزار می شود. مرحله کشوری مسابقات هم به صورت مجازی از، ۱۸ آبان‌ماه، در بخش بانوان آغاز می‌شود. ضمن اینکه تیم داوری هم در تهران مستقر است و شرکت‌کنندگان نیز استان به استان از طریق ویدئوکنفرانس اجرا خواهند داشت و این روند تا یک هفته ادامه دارد.

 

وی در مورد مسابقات برادران هم گفت: امسال برای اولین بار در بخش برادران یک تجربه جدید شکل می‌گیرد و ‌آن اینکه در ۳۱ استان و براساس برنامه زمانی اعلام شده شرکت‌کنندگان هر استان در صدا و سیمای مرکز استان حضور پیدا می کنند و مسابقات بدون اینکه داوری شود، ضبط و از هشتم آذر‌ماه به مدت یک هفته از شبکه قرآن پخش می‌شود. این شیوه برای اولین بار است که به این شکل برگزار می شود.

 

 وی پیرامون جوایز برگزیدگان هم گفت: جوایز نسبت به سال قبل از ۲۵ تا ۱۵۰ درصد افزایش داشته است و به عنوان مثال در بخش حفظ سطح جایزه از 10 میلیون تومان بود که امسال به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است.و در مجموع 660 میلیون تومان ارزش جوایز این دوره از مسابقات خواهد بود.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: شرایط کرونایی نحوه برگزاری بسیاری از برنامه های ما را تغییر داد. قبل از این قرار بود مرحله کشوری چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم به صورت حضوری برگزار شود که اکنون مجبور هستیم به صورت غیر حضوری برگزار کنیم.

 مسابقات بین المللی قرآن کریم پایان سال غیرحضوری برگزار می شود

قره شیخلو پیرامون مسابقات بین المللی قرآن کریم نیز گفت: این مسابقات در اواخر سال 99 برگزار خواهد شد که جزییات این دوره از مسابقات در روزهایی که به برگزاری مسابقات نزدیک است، اعلام می شود.

 

وی حمایت از نخبگان قرآنی را یکی دیگر از رویکردهای مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نام برد و گفت: با موافقت رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بنا داریم که صندوق حمایت از نخبگان قرآنی را تشکیل دهیم که تشکیل این صندوق در حال انجام است.

بنای ما از نظارت بر فعالیت های قرآنی دیگر دستگاهها مچ گیری نیست

قره شیخ لو ادامه داد: ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی وظیفه نظارت بر مسابقات قرآنی سایر دستگاه ها را دارد و در این راستا دستگاه ها همکاری خوبی با این ستاد داشته اند، ضمن اینکه نظارت های ما نیز نظارت حمایتی است و ما تلاش داریم که در حوزه نرم افزاری به دیگر دستگاه های که پیرامون قرآن فعالیت دارند، کمک رسانی کنیم .بنای ما از نظارت مچ گیری و یا بیان ضعف دستگاه های دیگر نیست بلکه کمک برای برطرف کردن ضعف آن دستگاه ها است و در این راستا از دستگاه هایی که در امور قرآنی فعالیت دارند، می خواهیم که با ما همکاری داشته باشند.

 

کمتر از ۲درصد وقف ها قرآنی است

وی موضوع موقوفات قرآنی را محور دیگر فعالیت های این مرکز نام برد و گفت: متاسفانه کمتر از دو درصد از وقف های کشور پیرامون قرآن است و تلاش ما در این راستاست که موقوفات موجود در این زمینه احیا و شفاف سازی لازم صورت گیرد.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شفافیت هشت هزار بقعه متبرکه در کشور گفت: برنامه ریزی کرده ایم که از فضای امامزادگان و بقاع متبرکه برای فعالیت های قرآنی بهره بگیریم و به 200 بقعه شاخص کشور برنامه های مختلف قرآنی را ابلاغ کرده ایم. 

 

وی خاطرنشان کرد: شورای سیاستگذاری چاپ و نشر کتب قرآنی و مذهبی نیز جلساتی را چند وقت یک بار تشکیل می دهد و قرار شده است که حمایت از کاتبان قرآنی و کتابت و همچنین برگزاری مسابقات خوشنویسی در حوزه قرآن در این حوزه انجام شود.

 

وی به اقدامات رسانه ای این مرکز نیز اشاره کرد و گفت: در شش ماهه اول سال با همکاری شبکه قرآن و معارف سیما برنامه های مشترکی انجام داده ایم که از جمله آنها معرفی ستارگان قرآنی است که تاکنون نیمی از این برنامه پخش شده است.

 

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ارایه خدمات کارشناسی در حوزه ماموریت ها به دیگر دستگاه ها، ارتباط و تعامل با دستگاه ها را از دیگر رویکردهای این مرکز نام برد و گفت: در وضعیتی که دنیا امروز به ویروس کرونا گرفتار شده است، مجبور هستیم که بخشی از فعالیت ها را در بستر فضای مجازی انجام دهیم؛ بنابراین به غیر از اجرای مسابقات در این بستر آموزش ها و خدمات را نیز بنا داریم از این طریق پیگیری کنیم.

 

قره شیخ لو اضافه کرد: در یک سال اخیر تبلیغ و شفاف سازی فعالیت ها در حوزه استانی و ستادی مورد توجه ما بوده است. اینجانب در روزهای اول استقرارم در این مرکز هم اعلام کردم اگر کارها را به خوبی پیش ببریم ما نتایج آن را از ابتدای سال 1400 خواهیم دید. در حال حاضر با برنامه ریزی در حوزه مسابقات وقف قرآنی و آموزش شاهد ارتقای قابل توجه ای در این محورها بوده ایم اما نیازمند کمک مردم به ویژه جامعه قرآنی در ارتقا و پیشبرد برنامه ها هستیم زیرا به تنهایی نمی توانیم این اقدامات را انجام دهیم و همه باید برای ارایه خدمت در این زمینه به ما کمک کنند.

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: مهدی قره شیخلو مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف مسابقات قرآن کریم چهل و سومین دوره مسابقات فعالیت های قرآنی مسابقات قرآن فعالیت ها دیگر دستگاه یک سال مورد توجه قره شیخلو قرآن کریم شفاف سازی دستگاه ها برنامه ها یک سال انجام شد آموزش ها سال اخیر استان ها نام برد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۳۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح سیاست های راهبردی سال جاری کانون در مرکز چالدران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   زهرا آب سوران مدیرکل کانون استان با حضور در مرکز چالدران و دیدار با همکاران ضمن قدردانی از زحمات آنها، با بررسی عملکرد سال گذشته به بحث و گفت و گو نشست.

آب سوران در این دیدار به سه رویکرد مرکز محوری، نوجوان محوری و مخاطب محوری از سیاست های راهبردی کانون اشاره کرد و به پیش بینی برنامه های خلاق پیرامون سه محور تاکید نمود.

 اجرای طرح کانون مدرسه و فعالیت های عمومی، برگزاری کارگاه های تخصصی، فعالیت های کتاب محور، جشنواره ها، جذب و پایدارسازی اعضا، فعالیت های شاخص، دید نو در اجرای فعالیت ها، فعالیت های خانواده محور، فضاسازی، معیارهای مرکز موفق، کتابها و سرگرمی های جدید، بهره برداری از تجربیات و ایده های نو از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

در این ماموریت مدیرکل کانون استان  با حضور در شهرداری چالدران، پیرامون طرح های تعمیراتی  مرکز با شهردار شهرستان بحث و گفت و گو کرد.

بالازاده شهردار چالدران نیز ضمن تاکید بر فعالیت های فرهنگی و تأثیرگذاری آن در بین کودکان و نوجوانان از اعلام آمادگی شهرداری در حمایت از طرح های پیشنهادی کانون خبر داد.

دیگر خبرها

  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • برنامه های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی قرآن تشریح می شود
  • سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان جوان حمایت می‌کند
  • حضور ۳۹ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف
  • تشریح دستاورد‌های وقف در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف برگزار می شود
  • تشریح سیاست های راهبردی سال جاری کانون در مرکز چالدران
  • ۳۹ شرکت دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه دستاورد‌های وقف اعلام آمادگی کردند
  • پروانه فعالیت ۵ موسسه فرهنگی قرآن و عترت در سنندج صادر شد
  • فعالیت‌های سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشریح شد