Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتقال آب سد کرج به تهران از طریق تونل ۳۰ کیلومتری در دل رشته کوه البرز طی روزهای آینده با ابهامات و انتقادات زیادی همراه بوده که مورد تایید نبودن میزان حق‌آبه زیست محیطی تخصیص داده شده به رودخانه کرج یکی از این انتقادات است. یک محقق اکوسیستم‌های آب شیرین ضمن انتقاد از طرح‌های انتقال آب تاکید کرد: اجرای طرح‌های انتقال آب بدون درنظر گرفتن مطالعات زیست محیطی لازم می‌تواند مخاطرات زیادی برای آبزیان منطقه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، طرح انتقال تونلی آب سد کرج به تهران در طول حدود ۱۵ سالی که در حال اجرا بوده تقریباً به طور کامل از سوی مجریان مبهم گذاشته شده است و اطلاعات زیادی از اثرات و چگونگی کارکرد آن در دسترس نیست اما گفته شده که توان حجمی انتقال آب  این تونل ۱۶ مترمکعب در ثانیه برآورد می‌شود در حالی که دبی پایه رودخانه کرج پنج مترمکعب در ثانیه است و همین مساله می‌تواند آثار مخربی را بر حیات آبزیان رودخانه کرج برجای گذارد.

میلاد خسروی در گفت و گو با ایسنا می گوید: زیستگاه‌های آبی که شرایط حساس‌تری نسبت به سایر زیستگاه‌ها دارند، به حجم و شدت جریان آب حساس هستند و امکان دارد که گونه‌های یک اکوسیستم‌ آبی با توجه به همین خواص فیزیکی آب طی زمان تکامل پیدا کرده باشند. در یک زمان خاص میزان حجم آب یا شدت جریان یک رودخانه می‌تواند برای تخم‌ریزی یا سایر فعالیت‌های روزانه گونه‌های آبزی آن منطقه مهم باشد درحالی که تغییر شدت و حجم جریان آب بین اکوسیستم مبدا و اکوسیستم مقصد به‌صورت مصنوعی و با دخالت‌های انسانی که منجربه کاهش حجم آب از مبدا و افزایش حجم آب در مقصد می‌شود بر شکل‌گیری زیستگاه‌های گونه‌های اکوسیستم مقصد تاثیرگذار است و می‌تواند بقای آن‌ها را به خطر اندازد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تهدیدات و مخاطرات اکوسیستم‌های آب شیرین تغییرات در جریانات آب و به‌خصوص تغییرات بین دو حوضه آبریز است، اظهار کرد: تغییرات بین حوضه‌های آبریز پیامدهای اکولوژیک و تبعات مختلفی می‌تواند به همراه داشته باشد. یکی از این پیامدها می‌تواند معرفی گونه‌های غیربومی جدید به اکوسیستم مقصد باشد به‌طوری که با جابه‌جایی‌های بین رودخانه‌ای گونه‌هایی که طی سالیان زیاد خاص یک منطقه تکامل پیدا کرده‌اند به منطقه دیگری که این گونه‌ها به‌صورت بومی یا طبیعی در آن پراکنش ندارند، منتقل می‌شوند. این جابه‌جایی می‌تواند پیامدهای گوناگونی را برای گونه‌های بومی اکوسیستم پذیرنده داشته باشند و منجربه وقوع پدیده‌ای به‌نام «هموژن شدن» اکوسیستم‌ها یا شبیه شدن ترکیب گونه‌ای بین دو اکوسیستم شود که خطری جدی برای تنوع زیستی به‌حساب می‌آید.

این کارشناس ارشد بیوسیستماتیک جانوری انواع گونه‌های آبزی رودخانه کرج را تشریح کرد و گفت: حوضه آبریز رودخانه کرج دارای گونه‌های جانوری بی‌مهره و مهره‌دار مخصوص به خود است. این گونه‌ها شامل ماکروبنتوزها ( آبزیان بی‌مهره‌ای که به‌عنوان منبع غذایی سایر آبزیان کاربرد دارند) و چندین گونه ماهی از جمله ماهی خیاطه، سیاه ماهی، ماهی سفید رودخانه‌ای، سس ماهی، سگ ماهی جوبیاری و به‌ویژه ماهی قزل‌آلای خال قرمز است.

به گفته خسروی ، یکی دیگر از پیامدهایی که تغییرات بین حوضه‌ای می‌تواند به‌همراه داشته باشد، تغییرات در کیفیت آب است. هر منطقه و هر اکوسیستم آبی با توجه به شرایط بستر و ترکیب گونه‌ای منطقه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب منحصر به فرد خود را دارد که باعث می‌شود کیفیت آب و میزان اکسیژن آن در مناطق مختلف، متفاوت باشد. از این رو تغییرات در هر یک از این خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب  می‌تواند بقای گونه‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

این محقق اکوسیستم‌های آب شیرین تاکید کرد: لازم است پیش از آغاز هرگونه طرح انتقال آب مطالعات محیط زیستی جامعی در مناطق مبدا و مقصد صورت گیرد تا میزان تاثیر پذیری اکوسیستم‌ها پیش از شروع پروژه مشخص شود اما متاسفانه از این دست مطالعات در کشور کمتر انجام می‌شود.

خسروی در پایان تصریح کرد: لازم است یک سری بررسی‌های میدانی در سد کرج انجام شود تا از وضعیت و شرایط ترکیب گونه‌های بی‌مهره و مهره‌دار آن منطقه مطلع شویم همچنین اکوسیستم پذیرنده آبی که قرار است از طریق تونل به تهران انتقال داده شود نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا حجم تاثیراتی که این انتقال آب می‌تواند در آینده به‌همراه داشته باشد، تعیین و سنجیده شود اما نه تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه در برخی موارد مسئولان حفاظت از اکوسیستم‌های تالابی نیز از طرح‌های انتقال آب دفاع می‌کنند مانند طرح انتقال آب از رودخانه کارون برای تامین حق‌آبه تالاب شادگان که بدون کوچک‌ترین توجه به پیامدهای اکولوژیک آن افتتاح و آغاز شد.

به گزارش ایسنا، فردین حکیمی- مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز- چندی پیش با اشاره به اینکه رودخانه کرج به عنوان یکی از رودخانه‌های مهم حفاظت شده کشور بوده که علاوه بر تامین آب شرب، به لحاظ زیستگاهی نیز دارای اهمیت ویژه بوده است، گفته بود: میزان آب در نظر گرفته شده به عنوان حقابه زیست محیطی رودخانه کرج، براساس نتایج مطالعات وزارت نیرو بوده که این میزان تخصیص برای حفظ کیفیت و شرایط زیست محیطی رودخانه مطلوب و مورد تایید محیط زیست نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رودخانه کرج تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران آبزيان انتقال آب اکوسیستم ها رودخانه کرج زیست محیطی انتقال آب گونه ها سد کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۵۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، مردم استان مازندران طی سالهای اخیر شاهد صحنه هایی از جانوران حیات وحش در محل سکونت خود بودند که چندان بی شباهت با صحنه فیلم های سینمایی و هالیوودی نبوده است.

هیچگاه خاطره هیجان انگیز و البته ترسناک پرسه پلنگ در یکی از خیابان های شلوغ و پررفت و آمد شهر قائمشهر در اردیبهشت ۱۴۰۱ از اذهان مردم مازندران پاک نمی شود. صبحی که مردم خیابان کارگر این شهر در مسیر رفتن به سر کار و یا بردن فرزندانشان به مدرسه بودند که صحنه ای خارج از حالت معمول را مشاهده کردند.

پلنگ وارد محیط زندگی آنها شده بود و خودش را به در و دیوار می‌زد تا از میان انسان‌هایی که او را احاطه کرده بودند، فرار کند. از سوی دیگر هم آدم‌های گوشی به دستی که سعی می‌کردند فیلم خوبی از این پلنگ به یادگار بگیرند، حضور داشتند و این پلنگ نگون بخت که در میان ازدحام جمعیت گیر کرده بود و از در و دیوار بالا می‌رفت تا راهی برای فرارش پیدا کند، از ترس قالب تهی کرده بود.

خیلی زود فیلم‌های پلنگ فراری که از دیوار بانک هم حتی بالا می‌رفت و روی اسپلیت بانک جا خوش کرده بود، در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. پلنگ که گیر افتاد ابتدا خبر زنده‌گیری او منتشر شد. اما یک ساعت بعد خبرها تیتر دیگری را به نمایش گذاشتند، پلنگ مازندران تلف شد. خبر برای آنها که با محیط‌زیست و حیات‌وحش آشنایی بیشتری دارند، دردناک‌تر شد.

ماجرای دیگر از این دست اتفاقات مربوط به سرگردانی چند هفته‌ای یکی میلیون نر آن هم حیوان غیر بومی ایران در مرداد ۱۴۰۲ در باغات روستاهای هریکنده بابل، قراخیل و حاجی کلا منطقه جاده نظامی قائمشهر این سوال در اذهان خطور می کند چطور هراز گاهی این حیوانات سر از خیابان و باغ های استان در می‌آورده‌اند؟

آبان ماه پارسال بار دیگر در اتفاق خارق العاده حیات وحشی در مازندران رسانه ای شد که مشاهده مار پیتون در سطل زباله یکی از مناطق شهری آمل بود. درهمان زمان فیلم کوتاهی نشان می دهد شهروند آملی در حال خالی کردن زباله در سطل متوجه حضور مار پیتون در آن می شود.

در ادامه این دست رخدادها، فردی در روزهای اخیر با انتشار و به نمایش گذاشتن تصاویر حیوانات کمیاب و نادر از جمله شیر و ببر در فضای مجازی با هدف فروش انواع گونه های جانوری اقدام کرده است که ان موضوع از چشم حافظان محیط زیست مازندران دور نمانده است و با توجه به اینکه بر اساس قانون شکار و صید، جرم محسوب می شود، با شکایت رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران این فرد به دستگاه قضایی معرفی شد.

بنا به اعلام محیط زیست مازندران، ‌این فرد در حوزه شکار و صید سابقه ‌دار بوده که در سال های گذشته در زمینه خرید و، فروش و نگهداری حیوانات وحشی، محکومیت کیفری داشته است.

در تازه ترین اظهار نظر از سوی اداره کل محیط زیست مازندران اعلام کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست ساری درپی انتشار تصاویری از یک توله شیر درفضای مجازی، اقدام به شناسایی متخلف کرد و با همکاری ماموران نیروی انتظامی و با داشتن حکم قضایی یک قلاده توله شیر را که به صورت غیر مجاز در خانه باغ (مخفیگاه) متخلف نگهداری می‌شد، کشف و ضبط کردند.

در این گزارش آمده است که فرد متخلف به جرم نگهداری غیر قانونی حیوانات وحشی به مراجع قضایی معرفی و حیوان نیز به صورت موقت به پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال داده شد تا به یکی از مراکز مجاز باغ وحش تحویل داده شود.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، بیش از ۳۵۵ گونه پرنده، ۱۷ گونه خزنده، ۹ گونه دوزیست، ‌ ۲۷ گونه مار، سه گونه لاک پشت، ‌۶۳ گونه پستاندار و ۷۰ گونه ابزیان آبهای داخلی تنوع جانوری این استان است.

کد خبر 846404 منبع: ایرنا برچسب‌ها استان مازندران حیوانات - حیات وحش خبر مهم

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سد کارون ۳ به ایذه اجرا شد
  • تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • سدسازی؛ مسیری برای توسعه پایدار یا نابودی اکوسیستم‌ها؟ 
  • آیا ما در خطر وقوع ششمین انقراض جمعی هستیم؟