Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهسا بهادری: موضوع جنگ بین ایران و عراق و هشت سال دفاع مقدس از آن دسته موضوع‌هایی است که از زوایایی مختلف می‌توان به آن پرداخت. موضوعی که تاکنون فیلم و سریال‌های بسیاری درباره آن ساخته شده است اما بازهم همیشه یک قصه روایت نشده، باقی می‌ماند. سریال تلویزیونی«نجلا» با کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور که پخش آن به‌تازگی از شبکه سه سیما به پایان رسیده است، یک قصه از جنگ و زندگی مردم آبادان بود که با موضوع اربعین گره خورده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدا از قصه و مسئله‌ کارگردانی، آن چه در مورد این سریال به چالش کشیده شد، موضوع لهجه بازیگران بود که انتقادهای زیادی را از سوی اهالی آبادان و حتی نماینده آن شهر در مجلس شورای اسلامی به دنبال آورد. به همین بهانه، به گفت‌وگو با خیرالله تقیانی‌پور نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سریال «نجلا» هم بازخورد خوبی داشت، هم حاشیه‌های زیاد؛ یکی از این موارد، لهجه بازیگران بود، شما  تا چه اندازه با انتقادات درباره لهجه بازیگران موافق هستید؟  

واقعیت ماجرا این است که ما مستند نمی‌سازیم، بلکه سریال نمایشی برای شبکه تلویزیونی می‌سازیم. از طرف دیگر، درصد اشتباهات لهجه، یک به نود و نه بود، همین که بیننده باور کرده است که این افراد جنوبی هستند، برای ما کافی است. حالا بعضی از دوستان تفاوت بین مستند و نمایش را نمی‌دانند و فکر می‌کنند ما درحال ساخت مستند هستیم و همه چیز باید عین به عین باشد، این تغییرات در همه جای دنیا رخ می‌دهد و حالا رسانه‌ها کمی گسترده‌تر شده است و این موضوعات بیشتر مطرح می‌شوند. 

مگر در سریال «روزی روزگاری»، تمام بازیگران لهجه را درست بیان کردند؟ بسیاری از سریال‌ها این‌گونه است و نه تنها درکشور ما بلکه در همه جا دنیا همین‌طور است. قرار نیست در یک ماه که کار پیش تولید سریال انجام می‌شود، بازیگر بتواند درست عین همان لهجه را ایفا کند، آبادان نیز شهر اقوام لرها و بوشهری‌ها هستند و قرار بر این شد که دوستان بازیگر، لهجه سال ۵۸ را ادا کنند که با لهجه حال حاضر این شهر، زمین تا آسمان تفاوت دارد. 

به نظرم مردم باید فرق بین سریال و مستند را آموزش ببینند. من همه جا این مثال را می‌زنم؛ نگاه کنید به تسلط بازیگران در «پایتخت۱» در مقایسه با «پایتخت» سه ،چهار و پنج؛ هرچقدر زمان بگذرد، بازیگر بیشتر می‌تواند تمرین کند و با فضا آشنا شود. ما در سه، چهار ماه این کار را انجام دادیم.

واقعیت ماجرا این است که ما مستند نمی‌سازیم بلکه سریال نمایشی برای شبکه تلویزیونی می‌سازیم؛ برای همین قرار نیست همه چیز، عین به عین واقعیت باشد

اصالت بسیاری از بازیگران این سریال به جنوب کشور باز می‌گردد؟

بله، حدود هفتاد درصد بازیگران ما یا بومی آن منطقه و ساکن آن‌جا بودند و یا اهل آبادان و خرمشهر و ساکن تهران بودند.

جدا از بحث لهجه، موضوعی که حتی نماینده خوزستان هم آن را مطرح کرد، این بود که نحوه شخصیت‌پردازی سریال «نجلا» به گونه‌ای است که باعث ایجاد تفرقه میان مردم می‌شود. خود شما تا چه اندازه از فرهنگ مردم خوزستان به ویژه آبادانی‌ها اطلاع دارید؟

این تفکر از اساس اشتباه است، در واقع تفکر نیست و تخیل است و خودشان هم بعد از بیان موضوع به اشتباه‌شان پی بردند. اگر می‌خواست اختلافی بیندازد، تا کنون این اتفاق رخ داده بود. پس چرا چنین موضوعی رخ نداده و همه از سریال استقبال کردند؟ چرا از قسمت سه، چهار به بعد، وقتی برای فیلم‌برداری، دوربین به بازار و در بین مردم می‌رفت، همه مردم بازیگران را می‌شناختند و از آنها  استقبال می‌کردند. واقعیت این است که به ایشان مشاوره اشتباه داده بودند و خودشان هم دو، سه قسمت اول سریال را ندیدند و درنتیجه موضع‌گیری اشتباهی نسبت به این سریال داشتند. حتی امام جمعه آبادان در تماس با یکی از بازیگران، کاملا لهجه را تایید و اعلام آمادگی کردند که اگر نشستی برای کار است، حضور پیدا کنند و تمام قد دفاع کنند.

خیر الله تقیانی‌پور، کارگردن «نجلا»

خیلی از مردم از جنوب کشور و فرهنگ آن دور هستند و به هیچ وجه با آن آشنایی ندارند، این سریال چقدر تلاش کرده است تا فرهنگ نیمه جنوبی کشور را درست به نمایش بگذارد؟

این فرهنگ، در قسمت به قسمت سریال، نمود دارد؛ عزاداری، نحوه غذا خوردن، فرهنگ پوشاک و همه چیز در این سریال وجود داشته و از اساس هدف ما این است که اتحاد میان اقوام را بیشتر کنیم و فرهنگ‌های متفاوت را به نمایش بگذاریم.

واقعیت این است که به نماینده خوزستان مشاوره اشتباه داده بودند و خودشان هم دو، سه قسمت اول سریال را ندیدند و درنتیجه موضع گیری اشتباهی نسبت به این سریال داشتند

اصلا چرا این موضوع و شهر آبادن را انتخاب کردید؟

موضوعی در رابطه با اربعین می‌خواستم کار کنم و چون دو تا فیلم قبلی‌ام نیز در حوزه خرمشهر و آبادان بود، شناخت زیادی داشتم و استان خوزستان به علت هم مرز بودن با عراق، پتانسیل بالایی داشت تا در آنجا به موضوع اربعین بپردازیم.

اصالت شما آذربایجانی است. در آن جا هم فداکاری‌های زیادی بوده است. چرا به سمت جنوب و جنوب غرب آمدید؟

وقتی بحث اربعین پیش می‌آید، استان خوزستان، بیشترین خط مرزی را با عراق دارد و خیلی از زوار از مسیر شلمچه تردد می‌کنند و این بستر مناسبی برای شکل دادن یک روایت از اربعین بود. در اصل می‌توان گفت که خوزستان با شیعیان عراق، هم مرز است و پیاده‌روی را انجام می‌دهند.

خواندن این مطالب هم پیشنهاد می‌شود: امین میری: ادای زبان و لهجه عربی چالش جذاب نقش «عامر» بود پاسخ بازیگر «نجلا» به انتقادها از این سریال

بازیگران بخشی از دیالوگ‌هایشان را عربی می‌گفتند و بقیه جمله را فارسی می‌گفتند، نمی‌توانستند همان کلمه را هم فارسی بگویند و یا این‌که تمام جمله عربی باشد؟

در همه زبان‌ها این موضوع وجود دارد؛ مثلا من که از آذربایجان می‌آیم، زمانی که می‌خواهم منظورم را سریع برسانم، ناخودآگاه کلمه‌ای به زبان خودم می‌گویم؛ این موضوع همه جا متداول است. 

درمورد بازیگران این سریال، به خاطر لهجه و اصالتی که داشتند، سمت این بازیگران رفتید یا دلیل خاص دیگری داشته‌است؟

تمام این بازیگران، بازیگران تئاتر هستند و من خودم به شخصه وقتی می‌خواهم پلانی را تصویربرداری کنم، قبل از روشن کردن دوربین، با بازیگران و مجموعه، تمرین می‌کنم تا بتوانم به نحو احسنت به چیزی که می‌خواهم، نزدیک شوم. بازیگر تئاتر خیلی بیشتر این موضوع را درک می‌کند تا بازیگری که فکر می‌کند که تمرین فایده‌ای ندارد که از این قبیل بازیگران در تلویزیون و سینما، بسیار داریم. نه تنها در این کار، بلکه در کارهای قبل نیز ترجیح‌ام این بوده است که بازیگری که مقابل دوربین من حاضر می‌شود، حتما سابقه تئاتری داشته باشد.

با توجه به بازخوردها، فکر می‌کنید به هدف‌تان در ساخت این سریال رسیده‌اید؟

بله. حتی در پیش تولید نیز هدف ما همین بود. وقتی در تمرین با بازیگران صحبت می‌کردیم، همگی دنبال رقم زدن یک اتفاق خوب بودیم و من این روحیه و انرژی را در تیم بازیگری می‌دیدم و در حال حاضر نیز همه ما از این‌که به آن رسیده‌ایم راضی هستیم.

شما دقیقا در زمان اوج کرونا،  سریال را ساختید. مواجهه شما با این شرایط و کارگردانی کردن در این اوضاع چگونه بود؟

اوضاع که خیلی سخت بود. خدا خیلی به ما کمک کرد. چون ما باید می‌رفتیم بازار و فیلم‌برداری می‌کردیم و از مردم آن‌جا می‌خواستیم تردد نکنند. همچنین بازیگر باید می‌رفت بین مردم و دیالوگ می‌گفت و به این‌صورت هر لحظه در خطر بود. در کل کار سختی را پشت سرگذاشتیم.

خواندن این مطالب هم پیشنهاد می‌شود: نخستین چالش مدیریتی شاه‌آبادی در صدا و سیما تصاویر جدید از حسام منظور و سارا رسول‌زاده در آخرین روزهای تصویربرداری «نجلا»

هیچ یک از عوامل به کرونا مبتلا نشد؟

تا این لحظه، خدا را شکر کسی به کرونا مبتلا نشده است.

شما بیشتر در تئاتر شناخته شده‌اید و سابقه زیادی در این عرصه دارید. اکنون اوضاع تئاتر چگونه است؟

اوضاع تئاتر اصلا خوب نیست، نه تنها خوب نیست بلکه در حال مردن است. مسئولین مربوط هم اصلا لزوم بودن تئاتر را درک نمی‌کنند. خود مسئولین اصلا نمی‌دانند تئاتر چیست. چرا که اگر می‌دانستند، اوضاع تئاتر و تئاتری‌ها به این وخامت نبود. تمام مسئولین با تئاتر بیگانه‌اند و فکر می‌کنم خیلی از آنها تا کنون از کنار تئاتر شهر رد نشده‌اند. تا  وقتی که مسئولین یک کشور، با فرهنگ و حوزه تئاتر بیگانه باشند، معلوم است که تئاتر نابود و زمین‌گیر می‌شود. در حوزه‌ای که خودم تخصص دارم می‌گویم که اگر تئاتر به این فلاکت و بدبختی کشیده شده است، فقط و فقط مسئولین نابلد باعث رخ دادن این موضوع شده‌اند.

کرونا هم در بدتر شدن اوضاع تاثیر داشته است.

موضوع فقط امروز نیست، قبل از کرونا هم اوضاع تئاتر خوب نبود.

حال تئاتر نه تنها خوب نیست بلکه در حال مردن است. مسئولین مربوط هم اصلا لزوم بودن تئاتر را درک نمی‌کنند. خود مسئولین اصلا نمی‌داند تئاتر چیست

این اوضاع ده سال پیش بهتر بود؟

بله، خیلی خوب بود. اهالی تئاتر معاش داشتند. کرونا به تنهایی تئاتر را نکشت و تئاتر را بی‌تدبیری کشت.

قرار بود بخاطر تعطیلی تئاترها به دلیل شیوع کرونا به اهالی تئاتر کمک هزینه و وام داده شود. چیزی به شما تعلق گرفته است؟

همه چیز در حد شعار بوده ‌است. شعاری بوده که فقط آن را گفته‌اند و از بین مسئولین نیز کسی نیست که به دادشان برسد. مسئولین جای خالی تئاتر در یک جامعه را درک نمی‌کنند؛ به این دلیل که شناخت ناکافی از آن دارند.

۵۷۲۴۵

کد خبر 1448916

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سریال ایرانی شبکه سه سیما دفاع مقدس جنگ تحمیلی اربعین لهجه بازیگران نه تنها همه چیز همه جا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۵۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است

سید محمدهادی هاشم‌زاده کارگردان نمایش «اسب قاتلین» که در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مهم‌ترین بخش و نخستین گام تولید یک نمایش را نمایشنامه دانست و در این باره گفت: نمایشنامه باید فکر خوب و ساختمان مناسب و درستی داشته باشد و متن «اسب قاتلین» این ویژگی‌ها را دارد. من سال‌ها است با قلم رضا گشتاسب آشنا هستم و این چهارمین بار است که متنی از او کار می‌کنم. بیشتر آثارش فضای اکسپرسیونیستی، تخیلی و روایت‌های غیر خطی دارد و از آنجایی که من هم به فضاهای غیرواقع‌گرایانه یعنی فضاهای سوررئالیستی و اکسپرسیونیتی علاقه‌مند هستم و کم‌تر به سمت نمایشنامه‌ها و آثار واقع‌گرایانه رئالیستی می‌روم، آثار رضا گشتاسب برایم جذاب هستند.

وی درباره چگونگی کارگردانی این اثر توضیح داد: آثار گشتاسب تخیل کارگردان را فعال می‌کند و دستش را باز می‌گذارد و باعث می شود نقش کارگردان خیلی پر رنگ‌تر شود چون یک روال عادی و معمولی خطی را پیش نمی‌برد. رضا به مرگ مؤلف معتقد است و وقتی متن را به کارگردانی می‌دهد به او اعتماد می‌کند، اگر به اجرای آثار رضا گشتاسب در تهران و شهرهای دیگر نگاه کنیم، می‌بینیم با شیوه‌های مختلف اجرا شده‌اند.

وی ادامه داد: در نمایش «اسب قاتلین»، تماشاگر از لحظه نخست که وارد سالن می‌شود با فضایی مه آلود و غیرمتعارف مواجه می‌شود که دارای تعریف خاصی نیست و من به عنوان کارگردان باید یک بعد مفهومی جدید به او ارایه کنم که شگفت‌زده بشود و یک ساعت و ۲۰ دقیقه نمایش ببیند.

هاشم‌زاده با بیان اینکه تئاتر نباید در سالن برای تماشاگران به پایان برسد، افزود: نکته‌ای که در آثار امروز کمرنگ شده، این است که تخیل مخاطب را در نظر نمی‌گیریم و نمی‌گذاریم مخاطب دنبال کشف برود. اما من همیشه سعی می‌کنم به تماشاگر ابزار بدهم تا دریافت جدیدی برای خودش خلق کند و وقتی از سالن بیرون می‌رود، ادامه نمایش همراهش باشد، فکر کند و پازل‌ها را کنار همدیگر بچیند تا از کشفیات خودش لذت ببرد.

این کارگردان شیرازی گفت: تئاتر برگرفته از هنرهای مختلف است و من از همه هنرها در آثارم استفاده و سعی می‌کنم با نگاه زیباشناسانه به میزانسن، طراحی لباس و طراحی گریم توجه کنم و با کمک ابزارهای نور و رنگ و حرکت و ... اثری با تصاویر معنادار خلق کنم که در ذهن مخاطب بماند. در بسیاری از نمایش‌ها گاهی قاب‌ها بیشتر از دیالوگ دیده می‌شوند اما در «اسب قاتلین»؛ ترکیب دیالوگ‌ها و قاب‌ها است که در ذهن مخاطب می‌ماند.

هاشم‌زاده با بیان اینکه بدون بازیگر چهره و حمایت تهیه‌کننده برای اجرا به تهران آمده است، توضیح داد: به من پیشنهاد کردند برای تضمین فروش چند نفر از بازیگرانم را عوض کنم و بازیگر چهره بیاورم اما من دوست دارم تئاترم و هنرم با بچه‌هایی که دو سه سال پای من‌ ایستادند و خون دل خوردند دیده بشود. حاضر نیستم هیچ وقت به خاطر دیده شدن خودم زحمت‌ها و تلاش گروهم را نادیده بگیرم.

کارگردان برگزیده چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر هنرمندان استان‌ها را بسیار با استعداد دانست و گفت:‌ ای کاش در اداره کل هنرهای نمایشی، یک تیم استعدادیابی برای آثار استان‌ها تشکیل شود. ما وقتی به جشنواره فجر آمدیم، دیده شدیم و آقای حمید نیلی از ما را دعوت کرد که به ایرانشهر بیاییم و آقای کوروش زارعی به عنوان دبیر وقت جشنواره، پیگیری و همراهی کرد که ما الان اینجا هستیم. اگر به جشنواره فجر نیامده بودیم هرگز دیده نمی‌شدیم و برای اجرا در تهران به ما فرصتی داده نمی‌شد. بعضی از هنرمندان شهرستانی نمی‌توانند وارد جشنواره‌ها شوند ولی حق آن‌ها هم است که دیده شوند. مسؤولان نباید صرفاً در جشنواره‌ها تئاتر شهرستان‌ها را ببینند بلکه باید در قالب تیم استعدادیابی به شهرهای مختلف بروند و آثار روی صحنه را ببینند و ارزیابی و حمایت کنند.

هاشم‌زاده افزود: خدا را شاکریم که این امکان برای ما ایجاد شد؛ آمدیم، دیده شدیم و تماشاگران با کار ارتباط گرفتند، اما من فقط به فکر خودم نیستم. «اسب قاتلین» نماینده همه شهرستان‌های کشور است که نشان می‌دهد در خارج از تهران هم تئاتر زنده و پویا است و می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. خیلی از بچه‌های استان‌ها استعدادهای درخشانی هستند که شاید روزی هر کدامشان در صحنه‌های بین‌المللی بزرگ برای ایران افتخارآفرینی کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: من یک پیشنهاد دارم که اینجا اعلام می‌کنم و امیدوارم به لطف آقایان سالاری و کاظم نظری که همیشه از تئاتر شهرستان‌ها حمایت کرده‌اند، اجرایی شود. پیشنهاد می‌کنم یک ماه در سال را به اجرای تئاتر استان‌ها در تهران اختصاص بدهند و در یک یا چند سالن پایتخت هیچ اجرای تهرانی روی صحنه نرود و فقط هنرمندان شهرستانی اجرا داشته باشند. آثاری که در اجراهای عموم شهر خودشان موفق بودند از سراسر کشور بیایند و روی صحنه بروند تا دیده شوند و فاصله بین تئاتر تهران و شهرستان‌ها کمتر و فرصت تعامل بیش‌تری ایجاد شود.

نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کارگردانی سید محمدهادی هاشم زاده اجرای خود را از ۱۹ فروردین در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است. این اثر که نمایش برگزیده به مفهوم مطلق چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، تا ۲۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ روی صحنه می‌رود.

کد خبر 6079006 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • حمایت بازیگران «جیغ» از بازیگر اخراجی برای اعتراض به اسراییل
  • عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» پربازدید شد
  • انتقاد شدید از وضعیت نابسامان پارکینگ‌های شهر کرمانشاه
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • فصل ایران باستان «سلمان فارسی» کلید خورد
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • همه چیز درباره فصل سوم سریال «سرزمین مادری»؛ زمان پخش و بازیگران جدید
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است
  • بهترین فیلم‌های ایرانی دهه شصتی (+عکس)
  • از «سلمان فارسی» چه خبر؟