Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@03:59:41 GMT

ترمز رشد قیمت خودرو کشیده می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۵۴۳۸

ترمز رشد قیمت خودرو کشیده می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، تحلیلگران می‌گویند، بازار خودرو هم مانند دیگر بازارها در اقتصاد ایران از تورم رنج می‌برد. شوک قیمتی ماه‌های گذشته بر بازار و افزایش پی در پی قیمت کالا‌های مصرفی، زندگی روزمره مردم را به‌ شدت تحت تاثیر قرار داده است. در این میان بازار خودرو نیز از سایر بازار‌ها مستثنا نیست به این معنا که تورم و وضعیت اقتصاد کلان کشور بر خودرو، میزان عرضه و جو روانی بازار هم اثر خود را گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در این میان روند افزایشی قیمت دلار و به اوج رسیدن آن در تابستان عاملی شد تا واسطه‌گران بازار خودرو نیز متاثر از این موضوع، روزانه قیمت‌ها را بدون هیچ ضابطه خاصی افزایش دهند و هر کس به صورت سلیقه‌ای قیمت‌هایی را برای خودروهای خود پیشنهاد دهد و به عنوان مثال قیمت پراید به عنوان ارزان‌ترین خودرو در بازار از 128 تا 150 میلیون تومان نرخ‌گذاری و در فضای مجازی آگهی شود.

پس از اینکه قیمت‌گذاری خودرو با مجوزهای رسمی نیز همراه شد؛ ‌وزارت صمت اعلام کرد؛ با ارایه طرح‌های فروش مختلفی که از سوی خودروسازان اجرایی می‌شود، درصدد مدیریت تقاضا در سطح بازار است اما ثبت‌نام‌های میلیونی برای تعداد محدودی خودرو در این مدت نشان داد، عرضه و تقاضا در این بازار همخوانی ندارد و علت افزایش قیمت‌ها هم به میزان تولیدات و عرضه آن به بازار برمی‌گردد.بر این اساس؛ در حالی که نارضایتی‌ها از بازار خودرو همچنان ادامه دارد چند روز پیش شورای رقابت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مصوب شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند هر 3 ماه یک بار درخواست تغییرات قیمتی خود را به وزارت صمت اعلام و این وزارتخانه با دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تصمیم‌گیری نهایی را در مورد تغییر قیمت‌ها اعمال کند.نرخ دلار طی روزهای گذشته افت کرده و در محدوده 27 تا 28 هزار تومان قرار گرفته است و همین کاهش اندک هم روی بازارهای دیگر تاثیرگذار بوده است و همزمان با کاهش قیمت دلار و سکه در بازار، خرید و فروش خودرو نیز متاثر از این موضوع با تغییرات قیمتی روبه‌رو شد و در هفته‌ای که گذشت، بازار خودرو بر مدار ریزش قرار گرفت اما این موضوع نشان می‌دهد، قیمت‌هایی که در هفته‌های گذشته اعلام می‌شده کاذب بوده‌اند.اما دلیل این موضوع چیست و آیا تنها تغییرات نرخ ارز باعث کاهش قیمت‌ها شده است؟

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز در این باره  می‌گوید: تغییرات در قیمت خودرو رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد. زمانی که قیمت دلار بالا برود، قیمت خودرو نیز همسو با قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و زمانی که نرخ ارز افت کند، قیمت خودرو نیز روندی کاهشی خواهد داشت.این فعال حوزه خودرو بر این باور است که برای سرو سامان دادن به بازار خودرو باید تجربه موفق سال 1370 را دنبال کرد که به مدت 13 سال باعث شد، قیمت خودرو در بازار یکسان باشد. نجفی‌منش در این خصوص معتقد است: از سال 1370 تا 1386 قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شد و در این بازه زمانی شاهد نوسانات اینچنینی در این بازار نبودیم.رییس صنایع همگن قطعه‌ساز با بیان اینکه رانت 100 هزار میلیارد تومانی در بازار خودرو مانع از تعیین تکلیف این بازار شده است، ادامه می‌دهد: اگر اختلاف قیمت هر عدد خودرو از کارخانه تا بازار بین 50 تا 200 میلیون تومان در نظر گرفته شود و آن را در یک میلیون خودروی تولیدی ضرب کنیم، متوجه می‌شویم که چرا برخی برای این امر پافشاری دارند.

3 سناریو برای نرخ‌گذاری خودرو

نجفی‌منش برنامه‌های علیرضا رزم‌حسینی، وزیر جدید صمت در حوزه خودرو را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: جلسات متعددی از زمان حضور ایشان در وزارتخانه در جهت کاهش زیان خودروسازان و قیمت‌گذاری‌ها برگزار شد و قرار بر این است تا تشکل‌ها برنامه‌های خود را در مورد نرخ‌گذاری‌ها ارایه دهند و دولت نیز در تعامل با مجلس به این برنامه‌ها بپردازد.او گفت: سناریوهای متعددی مطرح است، ممکن است هر یک از پیشنهادها درباره شیوه قیمت‌گذاری در جلسات کارشناسی یا تصمیم‌گیری به عنوان یک تصمیم درست اجرا شود.او می‌گوید: آنچه تاکنون مورد بحث قرار گرفته، تعیین قیمت خودرو در بورس کالا یا در صورت اجرایی نشدن آن قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار بوده و یا اینکه اگر این دو مورد به هر دلیلی رای نیاورد همین روال ادامه داشته باشد که در این صورت دولت موظف است مابه‌التفاوت و زیان خودروسازان را جبران کند. اما به اعتقاد ما منطقی‌ترین انتخاب برای نرخ‌گذاری خودرو تعیین آن در حاشیه بازار است زیرا یک ‌بار این موضوع در سال‌های گذشته تجربه شده و موفقیت‌آمیز هم بوده است.بر اساس این گزارش؛ به اعتقاد فعالان بازار خودرو روند افزایش قیمت‌ها در چند ماه گذشته به صورت غیرمنطقی بوده که یکی از عوامل تاثیرگذار بر این موضوع نوسانات نرخ ارز بوده است و رشد قیمت‌ها در بازار به حدی بالاست که کاهش 10 تا 30 میلیونی قیمت خودرو طی روزهای اخیر چنان محسوس نیست.سعید موتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز پیش از این در این خصوص گفته بود؛ کاهش قیمت ارز بر بازار آزاد خودرو تاثیر گذاشته و باعث کاهش نرخ خودرو شده است. او گفته بود؛ با توجه به کاهش قیمت خودرو همچنان خرید و فروش در بازار به نقطه صفر رسیده و خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود چراکه قیمت‌های موجود در بازار صرفا در کاغذ اعلام می‌شود و سلیقه‌ای است که در پی آن مشتریان توان خرید خودرو با قیمت‌های موجود را ندارند و افراد منتظرند خودرو به قیمت واقعی برسد.

پربیننده ترین ثبت نام سایپا ادامه دارد +لینک ثبت نام سایپا (فرصت پایانی) سورن پلاس قیمت گذاری شد +عکس آغاز طرح جدید پیش فروش ایران خودرو از فردا +جزییات قرعه کشی ایران خودرو +لینک اسامی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو خودروسازان قیمت خودرو نرخ ارز تولید خودرو بازار خودرو بازار ارز قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت بازار خودرو گذاری خودرو قیمت خودرو قیمت گذاری نرخ گذاری خودرو نیز کاهش قیمت قیمت دلار نرخ ارز قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۵۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

 در سرتاسر جهان، مفهوم "راننده کامل" یا "راننده بی‌عیب و نقص" وجود ندارد، به این معنی که هیچکس عادت‌های رانندگی عالی ندارد.

به گزارش رویداد24، عدم استفاده از دنده عقب و فراموشی استفاده از چراغ راهنما اصولاً تأثیرات منفی بر رانندگی سایر رانندگان دارد. به عبارتی دیگر، برخی از عادات نادرست در رانندگی می‌توانند بر وضعیت رانندگی سایر افراد تأثیر بگذارند. در این گزارش، برخی از عادات نادرست در رانندگی که می‌توانند گیربکس دستی خودرو را خراب کنند، بررسی خواهند شد.

استراحت دادن دست بر روی دسته دنده

بعضی از رانندگان عادت دارند که در حین رانندگی دست خود را بر روی دسته دنده قرار می‌دهند، اما آگاهی ندارند که این حرکت ساده می‌تواند در طولانی مدت باعث خرابی قطعات گیربکس شود. تعمیرکاران خودرو معتقدند که قرار دادن دست بر روی دسته، باعث اعمال نیروی بیشتری به اتصالات و چرخ‌دنده‌های هماهنگ‌کننده می‌شود، که ممکن است به آسیب دیدن این قطعات منجر شود.

توقف خودرو پشت چراغ قرمز بدون خلاص کردن

بسیاری از رانندگان، به ویژه کسانی که تازه کار هستند، عادت دارند پای خود را همیشه بر روی پدال کلاچ قرار دهند و حتی در زمان‌های توقف خودرو پای خود را از روی کلاچ بر نمی‌دارند. آن‌ها غافل از این هستند که اگر خودرو را در حالت دنده قرار ندهند، جعبه دنده سریع‌تر از حالت عادی خراب می‌شود و باید قطعات آن را به طور مکرر تعویض کنند.

گرفتن طولانی مدت ترمز در سرپایینی‌ها

همانطور که بسیاری از رانندگان عادت دارند پای خود را بر روی پدال کلاچ نگه دارند، برخی دیگر نیز عادت به گرفتن ترمز در زمان‌های طولانی در شیب‌ها دارند. اما تعمیرکاران خودرو می‌گویند که نگه داشتن ترمز برای کاهش سرعت در شیب‌ها باعث ایجاد فشار غیرضروری بر روی لنت‌ها و دیسک ترمز می‌شود. به جای این عمل، می‌توانید از دنده‌های سنگین استفاده کنید و با استفاده از ترمزگیری‌های کوتاه و سبک، سرعت خودرو را کنترل کنید.

عدم تعویض به موقع دنده

بعضی از رانندگان عادت دارند که در یک دنده حرکت کنند، به عنوان مثال در دنده ۴ با پایین آمدن دور موتور، به جای تعویض دنده به ۳، در همان دنده ادامه می‌دهند و از انجام این کار خودداری می‌کنند. اما به نظر کارشناسان، اگر دور موتور از یک حدی پایین‌تر یا بالاتر باشد و در همان دنده شتاب‌گیری انجام شود، در واقع فشار زیادی بر روی موتور وارد می‌شود.

رانندگان باید به این نکته توجه کنند که باید به موقع اقدام به تعویض دنده کنند و این کار را به هیچ عنوان فراموش نکنند. در صورتی که دور موتور بسیار پایین یا بالا باشد، تعویض دنده به دنده معکوس (مثلاً از ۴ به ۳) به منظور حفاظت از موتور و جلوگیری از وارد آمدن فشار زیادی بر روی آن، ضروری است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید (فیلم)
  • راهنمای خرید انواع لنت ترمز + نکات مهم و ضروری
  • فولکس‌واگن‌های ارزان‌قیمت آماده ورود به بازار
  • ترمز قیمت طلا کشیده شد
  • نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • قیمت رانا در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • شیب کاهش قیمت خودرو تند شد/ آخرین قیمت سمند، کوییک، شاهین، ساینا، دنا و تارا + جدول
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳؛ تداوم کاهش جزیی قیمت‌ها در بازار
  • قیمت هایما در بازار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳